Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's | Mutaties 4e ISB | Stand 4e ISB | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.527.717 | 179.396 | 3.707.113 | 3.225 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 3.559.343 | 179.396 | 3.738.739 | 3.225 | 0 | 0 | 0 |
waarvan juridisch verplicht (percentage) | 100% | ||||||
1. Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg | 537.730 | 179.396 | 717.126 | 3.225 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 376.595 | 0 | 376.595 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Medisch specialistische zorg | 75.518 | 0 | 75.518 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Curatieve ggz | 28.401 | 0 | 28.401 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eerste lijnszorg | 71.270 | 0 | 71.270 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lichaamsmateriaal | 24.891 | 0 | 24.891 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Medische producten | 176.515 | 176.515 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 135.451 | 137.945 | 273.396 | 1.950 | 0 | 0 | 0 |
Medisch specialistische zorg | 669 | 0 | 669 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Curatieve ggz | 4.927 | 0 | 4.927 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eerste lijnszorg | 89 | 0 | 89 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lichaamsmateriaal | 3.488 | 0 | 3.488 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Medische producten | 126.278 | 137.945 | 264.223 | 1.950 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 24.312 | 41.451 | 65.763 | 1.275 | 0 | 0 | 0 |
aCBG | 1.051 | 1.181 | 2.232 | 1.275 | 0 | 0 | 0 |
aCBG | 2.200 | 0 | 2.200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CIBG | 21.061 | 40.270 | 61.331 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 1.233 | 0 | 1.233 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 1.233 | 0 | 1.233 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan medeoverheden | 139 | 0 | 139 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 139 | 0 | 139 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Ondersteuning van het zorgstelsel | 3.021.613 | 0 | 3.021.613 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 149.546 | 0 | 149.546 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen | 1.337 | 0 | 1.337 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden | 44.924 | 0 | 44.924 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regeling veelbelovende zorg | 37.819 | 0 | 37.819 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Medisch-specialistische zorg | 43.794 | 0 | 43.794 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Curatieve ggz | 11.592 | 0 | 11.592 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eerste lijnszorg | 10.069 | 0 | 10.069 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 11 | 0 | 11 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | 2.834.970 | 0 | 2.834.970 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18- | 2.796.500 | 0 | 2.796.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen | 38.470 | 0 | 38.470 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomensoverdrachten | 11.261 | 0 | 11.261 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel | 11.135 | 0 | 11.135 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 126 | 0 | 126 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 9.425 | 0 | 9.425 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Risicoverevening | 2.019 | 0 | 2.019 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoering zorgverzekeringstelsel | 888 | 0 | 888 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Medisch-specialistische zorg | 4.120 | 0 | 4.120 | 0 | 0 | 0 | |
Curatieve ggz | 424 | 0 | 424 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eerste lijnszorg | 102 | 0 | 102 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 1.872 | 0 | 1.872 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 10.640 | 0 | 10.640 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers | 10.640 | 0 | 10.640 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 5.769 | 0 | 5.769 | 0 | 0 | 0 | 0 |
SVB: Onverzekerden | 3.877 | 0 | 3.877 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 1.892 | 0 | 1.892 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 2 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
JenV: Bijdrage C2000 | 2 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 307.053 | 0 | 307.053 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 307.053 | 0 | 307.053 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven
1. Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg
Opdrachten
Landelijk cordinatiecentrum geneesmiddelen
In 2020 is een opdracht gegeven aan het Landelijk Cordinatiecentrum Geneesmiddelen (LCG) om de landelijke beschikbaarheid van geneesmiddelen voor de behandeling van COVID-19 te monitoren en te cordineren. De werkzaamheden van het LCG worden in 2021 en 2022 voortgezet. De kosten hiervoor zijn in 2021 en 2022 jaarlijks 1,9miljoen.
Inkoop beademingsapparatuur
Een aanvullend budget van 4,5miljoen is nodig om de overeenkomsten gestand te doen die in het voorjaar van 2020 zijn aangegaan voor de aankoop van beademingsapparatuur door het Ministerie van VWS en waarvoor in 2021 pas de levering zal plaatsvinden.
Inkoop persoonlijke beschermingsmiddelen door VWS
Een aanvullend budget van circa 60,3miljoen is nodig om aan de betalingsverplichting te kunnen voldoen van de eerdere inkoop van medische mondmaskers door het Ministerie van VWS. Het gaat hierbij om overlopende verplichtingen uit 2020, die tot betaling en levering leiden in 2021.
Inkoop persoonlijke beschermingsmiddelen door het LCH
Voor de inkoop van persoonlijke beschermingsmiddelen door het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH) is in 2021 een aanvullend incidenteel budget van 71miljoen benodigd. Met de verkregen voorschotten kan het LCH onder meer de additionele inkoop van FFP2- maskers, de afwikkeling van inkooporders uit 2020 en inkopen vanuit ProductieNL voortzetten.
Bijdragen aan agentschappen
Kosten CIBG inzake LCH
Dit betreft de kosten voor het projectbureau LCH binnen het CIBG en de transportkosten en facilitaire kosten van het landelijk consortium hulpmiddelen (LCH).
Extra kosten vaccinbeoordeling door aCBG
Op dit moment is het van het grootste belang vaccins tegen het coronavirus zo snel mogelijk goed te keuren, om verdere maatschappelijke en gezondheidsschade van de coronacrisis zoveel mogelijk tegen te gaan. Het aCBG moet als co-rapporteur hier extra menskracht voor inzetten. Om dit mogelijk te maken worden additionele middelen beschikbaar gesteld.