Ontwerpbegroting 2021 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.413.893 | 292.183 | 3.706.076 | ‒ 2.861.694 | 844.382 | ‒ 43.202 | 27.349 | 28.802 | 32.630 |
0 | |||||||||
Uitgaven | 3.389.019 | 348.683 | 3.737.702 | ‒ 74.335 | 3.663.367 | 20.008 | 27.349 | 28.802 | 32.630 |
0 | |||||||||
1. Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg | 368.256 | 347.833 | 716.089 | ‒ 67.803 | 648.286 | 29.688 | 30.221 | 20.324 | ‒ 1.616 |
Subsidies | 312.670 | 6.388 | 319.058 | ‒ 70.785 | 248.273 | 24.729 | 30.909 | 21.012 | ‒ 378 |
Medisch specialistische zorg | 75.518 | 0 | 75.518 | ‒ 3.244 | 72.274 | ‒ 2.720 | ‒ 2.720 | ‒ 2.720 | ‒ 2.720 |
Curatieve ggz | 27.676 | 725 | 28.401 | 3.124 | 31.525 | 3.437 | 3.437 | 2.900 | 2.900 |
Eerste lijnszorg | 71.270 | 0 | 71.270 | ‒ 41.513 | 29.757 | ‒ 2.187 | 30.000 | 10.000 | 0 |
Lichaamsmateriaal | 24.891 | 0 | 24.891 | ‒ 70 | 24.821 | ‒ 70 | ‒ 70 | ‒ 70 | ‒ 70 |
Medische producten | 113.315 | 5.663 | 118.978 | ‒ 29.082 | 89.896 | 26.269 | 262 | 10.902 | ‒ 488 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 38.451 | 291.445 | 329.896 | ‒ 1.758 | 328.138 | 1.579 | ‒ 399 | ‒ 349 | ‒ 349 |
Medisch specialistische zorg | 669 | 0 | 669 | 104 | 773 | 28 | 0 | 0 | 0 |
Curatieve ggz | 4.927 | 0 | 4.927 | ‒ 1.373 | 3.554 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eerste lijnszorg | 89 | 0 | 89 | 0 | 89 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lichaamsmateriaal | 3.488 | 0 | 3.488 | 139 | 3.627 | 139 | 139 | 139 | 139 |
Medische producten | 29.278 | 291.445 | 320.723 | ‒ 628 | 320.095 | 1.412 | ‒ 538 | ‒ 488 | ‒ 488 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 15.763 | 50.000 | 65.763 | 4.929 | 70.692 | 3.819 | 0 | 0 | 0 |
aCBG | 1.051 | 1.181 | 2.232 | 60 | 2.292 | 3.462 | 0 | 0 | 0 |
aCBG | 2.200 | 0 | 2.200 | 321 | 2.521 | 357 | 0 | 0 | 0 |
CIBG | 12.512 | 48.819 | 61.331 | 3.035 | 64.366 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 1.513 | 1.513 | 2.187 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 1.233 | 0 | 1.233 | ‒ 50 | 1.183 | ‒ 300 | ‒ 150 | ‒ 200 | ‒ 750 |
Overige | 1.233 | 0 | 1.233 | ‒ 50 | 1.183 | ‒ 300 | ‒ 150 | ‒ 200 | ‒ 750 |
Bijdragen aan medeoverheden | 139 | 0 | 139 | ‒ 139 | 0 | ‒ 139 | ‒ 139 | ‒ 139 | ‒ 139 |
Overige | 139 | 0 | 139 | ‒ 139 | 0 | ‒ 139 | ‒ 139 | ‒ 139 | ‒ 139 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Ondersteuning van het zorgstelsel | 3.020.763 | 850 | 3.021.613 | ‒ 6.532 | 3.015.081 | ‒ 9.680 | ‒ 2.872 | 8.478 | 34.246 |
Subsidies | 149.546 | 0 | 149.546 | ‒ 30.672 | 118.874 | ‒ 26.663 | ‒ 28.018 | ‒ 23.435 | ‒ 24.435 |
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen | 1.337 | 0 | 1.337 | 0 | 1.337 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden | 44.924 | 0 | 44.924 | ‒ 7.000 | 37.924 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 |
Regeling veelbelovende zorg | 37.819 | 0 | 37.819 | ‒ 27.520 | 10.299 | ‒ 32.520 | ‒ 32.520 | ‒ 25.520 | ‒ 21.520 |
Medisch-specialistische zorg | 43.794 | 0 | 43.794 | 2 | 43.796 | 2 | 2 | 85 | 85 |
Curatieve ggz | 11.592 | 0 | 11.592 | 1.346 | 12.938 | 7.355 | 7.500 | 5.000 | 0 |
Eerste lijnszorg | 10.069 | 0 | 10.069 | 2.500 | 12.569 | 1.500 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 11 | 0 | 11 | 0 | 11 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | 2.834.970 | 0 | 2.834.970 | 12.334 | 2.847.304 | ‒ 1.600 | 11.600 | 20.000 | 48.100 |
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18- | 2.796.500 | 0 | 2.796.500 | 4 | 2.796.504 | ‒ 1.600 | 11.600 | 20.000 | 48.100 |
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen | 38.470 | 0 | 38.470 | 12.330 | 50.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomensoverdrachten | 11.261 | 0 | 11.261 | 11.103 | 22.364 | 15.688 | 13.548 | 11.998 | 10.666 |
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel | 11.135 | 0 | 11.135 | 11.103 | 22.238 | 15.688 | 13.548 | 11.998 | 10.666 |
Overige | 126 | 0 | 126 | 0 | 126 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 9.425 | 0 | 9.425 | 705 | 10.130 | 2.897 | 0 | 0 | 0 |
Risicoverevening | 2.019 | 0 | 2.019 | 0 | 2.019 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoering zorgverzekeringstelsel | 888 | 0 | 888 | ‒ 322 | 566 | ‒ 103 | 0 | 0 | 0 |
Medisch-specialistische zorg | 4.120 | 0 | 4.120 | 0 | 4.120 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Curatieve ggz | 424 | 0 | 424 | 0 | 424 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eerste lijnszorg | 102 | 0 | 102 | 0 | 102 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 1.872 | 0 | 1.872 | 1.027 | 2.899 | 3.000 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan agentschappen | 10.640 | 0 | 10.640 | 0 | 10.640 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers | 10.640 | 0 | 10.640 | 0 | 10.640 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 4.919 | 850 | 5.769 | 0 | 5.769 | 0 | 0 | 0 | 0 |
SVB: Onverzekerden | 3.877 | 0 | 3.877 | 0 | 3.877 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 1.042 | 850 | 1.892 | 0 | 1.892 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 2 | 0 | 2 | ‒ 2 | 0 | ‒ 2 | ‒ 2 | ‒ 85 | ‒ 85 |
VenJ: Bijdrage C2000 | 2 | 0 | 2 | ‒ 2 | 0 | ‒ 2 | ‒ 2 | ‒ 85 | ‒ 85 |
Ontvangsten | 95.053 | 212.000 | 307.053 | 66.652 | 373.705 | 62.502 | 62.502 | 62.502 | 62.502 |
Overige | 95.053 | 212.000 | 307.053 | 66.652 | 373.705 | 62.502 | 62.502 | 62.502 | 62.502 |
Toelichting
1. Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg
Subsidies
Medisch specialistische zorg
Ter dekking van problematiek op de VWS-begroting wordt, vooruitlopend op de jaarlijkse onderuitputting, een aanvullende meerjarige korting verwerkt op dit onderdeel van € 3,1 miljoen. Daarnaast is sprake van een aantal kleinere mutaties, die per saldo leiden tot een verlaging van het budget voor subsidies medisch specialistische zorg in 2021 met € 3,2 miljoen.
Curatieve ggz
Voor de uitvoering van het actieprogramma personen met verward gedrag is er structureel € 3 miljoen herschikt van de regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden naar het instrument subsidies curatieve ggz. Daarnaast is er sprake van een aantal kleine mutaties die per saldo leiden tot een verhoging van het budget voor subsidies curatieve ggz in 2021 met € 3,1 miljoen.
Eerste lijnszorg
De middelen die in 2021 zijn gereserveerd voor de subsidieregeling Wijkverpleging zullen niet volledig worden uitgeput. De regeling is pas dit voorjaar gepubliceerd waarna de eerste aanvragen worden verwacht. Daarom is het budget voor deze regeling in 2021 met een bedrag van € 40 miljoen verlaagd. In latere jaren zal het budget voor deze regeling met het zelfde bedrag worden verhoogd. Voor de uitvoeringskosten van deze regeling door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is in 2021 € 1,5 miljoen overgeboekt naar het instrument bijdrage agentschappen binnen artikel 2. Per saldo leidt dit tot een verlaging in 2021 van het budget voor subsidies eerste lijnszorg met een bedrag van € 41,5 miljoen.
Medische producten
Voor de mogelijke vestiging van een productiefaciliteit van medische isotopen in Groningen wordt een bedrag van € 10 miljoen gereserveerd; € 5 miljoen in 2021 en € 5 miljoen in 2022. De minister van Medische Zorg en Sport heeft in haar brief van 11 maart jl. over de voorzieningszekerheid van medische isotopen aangegeven (Kamerstukken II, 2020/21, 33626, nr. 14) dat zij open staat om de mogelijkheden van het verstrekken van een lening voor deze faciliteit te bespreken. Hierbij wordt samengewerkt met de NOM, de investerings- en ontwikkelingsmaatschappij voor Noord-Nederland.
Voor de verdere uitwerking van de regeling VIPP-farmacie is een kasschuif toegepast waarmee het budget voor 2021 is verlaagd met € 7,9 miljoen. In latere jaren wordt dit bugdet met hetzelfde bedrag weer verhoogd.
De uitgaven voor de beschikbaarheid van medische radio-isotopen vallen in 2021 lager uit dan geraamd. Dit houdt verband met de demissionaire status van het huidige kabinet, waardoor besluitvorming over Pallas pas na de vorming van een nieuw kabinet kan plaatsvinden. Zoals de minister voor Medische Zorg en Sport aangeeft in de Kamerbrief van 11 maart jl. (Kamerstukken II 2020/21, 33626, nr. 14) zal Pallas geen onomkeerbare stappen zetten en worden alleen de voorbereidende werkzaamheden voortgezet zolang een nieuw kabinet nog geen positieve beslissing heeft genomen. Het budget wordt daarom in 2021 verlaagd en met hetzelfde bedrag in 2022 verhoogd.
Bijdragen aan agentschappen
CIBG
Door de coronacrisis is de aanschrijving van burgers in verband met het inwerking treden van de nieuwe Donorwet over een langere periode gespreid. Door de langere periode van aanschrijven moest vaker dan eerder voorzien de Basis Registratie Personen worden geraadpleegd. Voor de meerkosten hiervan (€ 3 miljoen) wordt de raming verhoogd.
Overige
Voor de uitvoeringskosten van de regeling wijkverpleging door RVO is in 2021 vanaf het instrument subsidies eerstelijnszorg € 1,5 miljoen overgeboekt naar het instrument bijdrage agentschappen.
3. Ondersteuning van het zorgstelsel
Subsidies
Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden
Zoals vermeld onder het instrument subsidies ggz is structureel € 3 miljoen herschikt van de regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden naar het instrument subsidies curatieve ggz voor de uitvoering het actieprogramma personen met verward gedrag. Daarnaast is het budget voor de subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden op basis van ramingen van het CAK met € 4 miljoen neerwaarts bijgesteld. Het budget voor de regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden wordt hiermee in 2021 in totaal met € 7 miljoen verlaagd.
Regeling veelbelovende zorg
Op basis van een geactualiseerde raming die is opgesteld door het Zorginstituut is het budget voor de regeling Veelbelovende Zorg in 2021 met een bedrag van € 25 miljoen verlaagd. Daarnaast wordt ter dekking van problematiek op de VWS-begroting een taakstellende korting verwerkt van € 2,5 miljoen. Het budget wordt hierdoor in 2021 in totaal verlaagd met een bedrag van € 27,5 miljoen.
Bekostiging
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen
De zorguitgaven aan illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen kenden de afgelopen jaren een wisselend verloop en werden daardoor lastig te voorspellen. Niet alleen fluctuaties in de zorgvraag, maar ook wisselende declaratiepatronen van zorgverleners en betaalmomenten van het CAK zijn van invloed op het verloop van de kosten gedurende een jaar. De raming van de uitgaven door het CAK over 2021 is fors hoger dan andere jaren. Vooralsnog is het budget voor het CAK opgehoogd met een bedrag van € 12,3 miljoen. Met het CAK is afgesproken dat de hoogte van het budget later dit jaar opnieuw zal worden bezien op basis van de Mid Term Review.
Inkomensoverdrachten
Overgangsregeling FLO/VUT-ouderenregeling ambulancepersoneel
Bij de afschaffing van de regelingen rond Functioneel Leeftijdsontslag / Vervoegde Uittreding (FLO/VUT) zijn afspraken gemaakt over de vergoeding van het overgangsrecht ouderenregelingen voor de verschillende ambulancediensten om de continuïteit van ambulancezorg te garanderen. De kosten van het overgangsrecht zijn in de tarieven voor de ambulancediensten verwerkt. Met de ambulancediensten is een overeenkomst gesloten, waarin is geregeld dat een groot deel van de kosten bij het ministerie van VWS gedeclareerd kan worden. De uitgaven voor de FLO/VUT-ouderenregeling ambulancepersoneel vallen dit jaar € 11,1 miljoen hoger uit, onder andere als gevolg van wijzigingen in fiscale regelgeving waarvan is afgesproken dat de budgettaire risico’s hiervan voor VWS zijn.
Ontvangsten
De ontvangsten in verband met wanbetalers en onverzekerden zijn verschoven van artikel 4 naar artikel 2. Dit betreft een technische mutatie.