Ontwerpbegroting 2021 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 11.513.176 | 214.500 | 11.727.676 | ‒ 9.249.304 | 2.478.372 | ‒ 154.487 | 11.727.676 | 11.603.616 | 5.691 |
Uitgaven | 11.389.116 | 214.500 | 11.603.616 | 1.736.565 | 13.340.181 | ‒ 151.449 | ‒ 1.100.251 | ‒ 1.570.674 | ‒ 1.065.872 |
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen | 189.146 | 219.500 | 408.646 | 11.841 | 420.487 | 8.038 | 3.158 | 3.610 | 3.701 |
Subsidies | 56.253 | 10.000 | 66.253 | ‒ 8.654 | 57.599 | 3.128 | ‒ 1.798 | ‒ 1.547 | ‒ 1.502 |
Toegang tot zorg en ondersteuning | 13.780 | 0 | 13.780 | ‒ 5.188 | 8.592 | ‒ 694 | ‒ 773 | ‒ 749 | ‒ 734 |
Passende zorg en levensbrede ondersteuning | 23.448 | 6.000 | 29.448 | ‒ 8.262 | 21.186 | 4.156 | ‒ 939 | ‒ 749 | ‒ 734 |
Inclusieve samenleving | 6.236 | 4.000 | 10.236 | 3.151 | 13.387 | ‒ 334 | ‒ 86 | ‒ 49 | ‒ 34 |
Kennis en informatiebeleid | 10.974 | 0 | 10.974 | ‒ 325 | 10.649 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 1.815 | 0 | 1.815 | 1.970 | 3.785 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 85.771 | 212.000 | 297.771 | ‒ 3.646 | 294.125 | ‒ 2.793 | ‒ 2.747 | ‒ 2.546 | ‒ 2.500 |
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer | 61.204 | 0 | 61.204 | 0 | 61.204 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toegang tot zorg en ondersteuning | 1.780 | 0 | 1.780 | 0 | 1.780 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Passende zorg en levensbrede ondersteuning | 3.005 | 0 | 3.005 | 1.482 | 4.487 | ‒ 82 | 0 | 0 | 0 |
Inclusiviteit | 5.076 | 212.000 | 217.076 | ‒ 2.569 | 214.507 | ‒ 626 | ‒ 426 | ‒ 300 | ‒ 300 |
Kennis, informatie en innovatiebeleid | 1.525 | 0 | 1.525 | 0 | 1.525 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aanbesteden Sociaal Domein | 3.495 | 0 | 3.495 | ‒ 926 | 2.569 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 9.686 | 0 | 9.686 | ‒ 1.633 | 8.053 | ‒ 2.085 | ‒ 2.321 | ‒ 2.246 | ‒ 2.200 |
Bijdragen aan agentschappen | 4.300 | ‒ 2.800 | 1.500 | 2.000 | 3.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 4.300 | ‒ 2.800 | 1.500 | 2.000 | 3.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 13.714 | 0 | 13.714 | 0 | 13.714 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 13.714 | 0 | 13.714 | 0 | 13.714 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 300 | 300 | 8.621 | 8.921 | 7.703 | 7.703 | 7.703 | 7.703 |
Overige | 0 | 300 | 300 | 8.621 | 8.921 | 7.703 | 7.703 | 7.703 | 7.703 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 29.108 | 0 | 29.108 | 13.520 | 42.628 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stimulerings regeling wonen en zorg | 29.108 | 0 | 29.108 | 13.520 | 42.628 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten | 11.199.970 | ‒ 5.000 | 11.194.970 | 1.724.724 | 12.919.694 | ‒ 159.487 | ‒ 1.103.409 | ‒ 1.574.284 | ‒ 1.069.573 |
Subsidies | 168.589 | ‒ 5.000 | 163.589 | ‒ 1.939 | 161.650 | ‒ 2.823 | ‒ 1.516 | ‒ 3.425 | ‒ 7.639 |
Zorg merkbaar beter maken | 84.254 | 0 | 84.254 | 1.634 | 85.888 | ‒ 3.588 | ‒ 3.334 | ‒ 3.392 | ‒ 6.814 |
Kennis, informatie en innovatiebeleid | 41.013 | ‒ 5.000 | 36.013 | ‒ 923 | 35.090 | 7.660 | 8.620 | 8.091 | 8.052 |
Palliatieve zorg en ondersteuning | 43.322 | 0 | 43.322 | ‒ 2.650 | 40.672 | ‒ 6.895 | ‒ 6.802 | ‒ 8.124 | ‒ 8.877 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | 10.889.200 | 0 | 10.889.200 | 1.684.400 | 12.573.600 | ‒ 191.800 | ‒ 1.114.700 | ‒ 1.583.000 | ‒ 1.074.100 |
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) | 4.039.200 | 0 | 4.039.200 | 34.400 | 4.073.600 | 8.200 | 35.300 | 17.000 | 25.900 |
Bijdrage Wlz | 6.850.000 | 0 | 6.850.000 | 1.650.000 | 8.500.000 | ‒ 200.000 | ‒ 1.150.000 | ‒ 1.600.000 | ‒ 1.100.000 |
Inkomendoverdrachten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 18.132 | 0 | 18.132 | 18.875 | 37.007 | 19.602 | 200 | ‒ 390 | ‒ 263 |
Zorgdragen voor langdurige zorg | 18.132 | 0 | 18.132 | 18.875 | 37.007 | 19.602 | 200 | ‒ 390 | ‒ 263 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 0 | 0 | 0 | 441 | 441 | 428 | 428 | 428 | 428 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 441 | 441 | 428 | 428 | 428 | 428 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 124.049 | 0 | 124.049 | 22.947 | 146.996 | 15.106 | 12.179 | 12.103 | 12.001 |
Uitvoeringskosten Sociale Verzekerings Bank | 32.296 | 0 | 32.296 | 11.300 | 43.596 | 11.010 | 11.780 | 11.804 | 11.829 |
Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg | 91.753 | 0 | 91.753 | 11.647 | 103.400 | 4.096 | 399 | 299 | 172 |
Ontvangsten | 5.691 | 0 | 5.691 | 0 | 5.691 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 5.691 | 0 | 5.691 | 0 | 5.691 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen
Subsidies
Toegang tot zorg en ondersteuning
In het kader van het vervolgtraject van koplopergemeenten cliëntondersteuning is € 4,6 miljoen vanuit de begroting van VWS via het Gemeentefonds overgeboekt naar 18 gemeenten.
Inclusieve samenleving
De ophoging betreft uitgaven voor de in 2020 toegekende subsidies van de regeling SET-COVID-19 2.0. Deze subsidieregeling is inmiddels gesloten.
Passende zorg en levensbrede ondersteuning
De negatieve bijstelling betreft een kasschuif voor € 5 miljoen naar 2022 van de € 10 miljoen die bij begrotingsbehandeling van VWS beschikbaar zijn gesteld voor mantelzorgondersteuning met het amendement van 50PLUS. Daarnaast betreft € 2 miljoen een technische mutatie tussen het instrument subsidies en bijdrage aan agentschappen voor de uitvoering van de regeling Stimulering e-Health en bijna € 1 miljoen een overboeking naar het instrument Bijdrage aan medeoverheden voor Specifieke uitkeringen aan gemeenten in het kader van vrouwenopvang en mensenhandel. Daarnaast is op dit instrument een taakstelling van circa € 0,5 miljoen verwerkt om vooruitlopend op verwachte onderuitputting problematiek op de VWS-begroting op te kunnen vangen.
Opdrachten
Inclusiviteit
De bijstelling betreft overboekingen naar ander artikelen van de VWS-begroting voor het programma social trials dementie bij ZonMw (€ 0,5 miljoen) en publiekcampagnes in het kader van mantelzorg en Een tegen Eenzaamheid (circa € 1,5 miljoen). Daarnaast is sprake van enkele kleine overboekingen waar onder een bijdrage voor het College voor de Rechten van de Mens in het kader van toezicht op het VN-verdrag Handicap.
Bijdrage aan medeoverheden
Overige
Naast de overboeking van circa € 1 miljoen van Passende zorg en levensbrede ondersteuning is € 7,7 miljoen naar dit instrument overgeboekt vanuit het Gemeentefonds. De middelen worden vanaf 2021 via een Specifieke Uitkering beschikbaar gesteld vanuit de begroting van VWS voor onder meer de opvang van slachtoffers van mensenhandel en eergerelateerd geweld en loverboysproblematiek.
Storting/onttrekking begrotingsreserve
Stimuleringsregeling wonen en zorg
De niet-benutte middelen voor de Stimuleringsregeling wonen en zorg in 2020 worden met een kasschuif beschikbaar gesteld in 2021 voor het verstrekken van leningen voor de planontwikkeling van woonvormen voor ouderen.
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
Subsidies
Palliatieve zorg en ondersteuning
Voor het vervolg op het eerdere ZonMw programma «palliantie Meer dan zorg» is in 2021 € 1,9 miljoen benodigd . Het vervolgprogramma is gericht op het bundelen van kennis, het (door)ontwikkelen en het opschalen van kansrijke resultaten uit de nog af te ronden en afgeronde projecten uit het programma "palliantie Meer dan zorg". De bekostiging van dit nieuwe programma loopt via beleidsartikel 1. Daarnaast is via beleidsartikel 2 additioneel € 0,4 miljoen aan de instellingssubsidie Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) toegevoegd. Het resterende saldo betreft een aantal geringe mutaties.
Bekostiging
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)
De uitgavenraming voor de BIKK is op basis van het Centraal Economisch Plan (CEP) van het Centraal Planbureau (CPB) bijgesteld (€ 34,4 miljoen).
Bijdrage Wlz
Het doel van de rijksbijdrage Wlz is te voorkomen dat in het Fonds langdurige zorg (Flz) tekorten ontstaan. Als gevolg van de verwerking van realisatiecijfers en actuele ramingen in het Centraal Economisch Plan van het Centraal Planbureau (inzake premie-inkomsten van het Flz en de BIKK) wordt de rijksbijdrage Wlz verhoogd met € 1,7 miljard. De grootste oorzaak betreft de lagere Wlz-premies (raming en realisatie). Die premies leveren volgens de actuele cijfers in 2019, 2020 en 2021 samen € 1,4 miljard minder op dan geraamd in de begroting. De verhoging van de rijksbijdrage is niet relevant voor (toetsing aan) het uitgavenplafond en beïnvloedt ook het EMU-saldo niet.
Opdrachten
Zorgdragen voor langdurige zorg
Ten behoeve van de pgb-administratie is een nieuw PGB 2.0-systeem ontwikkeld. Dit systeem verzorgt de administratieve ondersteuning van budgethouders, zorgverleners, de verstrekkers (gemeente of zorgkantoor) en de SVB. Voor de doorontwikkeling en implementatie van dit PGB 2.0-systeem worden extra middelen ingezet. Dit betreft op het instrument opdrachten (€ 18,6 miljoen.
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Uitvoeringskosten Sociale Verzekerings Bank
Ten behoeve van de pgb-administratie is een nieuw PGB 2.0-systeem ontwikkeld. Dit systeem verzorgt de administratieve ondersteuning van budgethouders, zorgverleners, de verstrekkers (gemeente of zorgkantoor) en de SVB. Voor de doorontwikkeling en implementatie van dit PGB 2.0-systeem worden extra middelen ingezet. Dit betreft op het instrument ZBO's/RWT (€ 11,3 miljoen).
Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg
Naar aanleiding van het wetsvoorstel ‘Toegang tot de Wlz voor mensen met een psychische stoornis’ is vanaf 2021 de Wlz opengesteld voor de groep 18+ binnen de GGZ. Met de VNG is in december 2020 bestuurlijk afgesproken dat alle in 2020 ingediende aanvragen vanuit gemeenten uiterlijk 1 april 2021 door het CIZ zijn afgehandeld. In het laatste kwartaal van 2020 zijn er fors meer aanvragen binnengekomen dan verwacht waardoor een stuwmeer is ontstaan, Dit leidt tot een verhoogde inzet van capaciteit en financiële middelen bij het CIZ (€ 8,1 miljoen). Door deze extra inzet wordt de vertraging ten opzichte van de afgesproken deadline zoveel mogelijk beperkt. Bij de behandeling van dit wetsvoorstel is ook aandacht besteed aan de positie van jeugdigen onder de 18 jaar. De Tweede Kamer heeft als gevolg daarvan het amendement Bergkamp c.s. aangenomen. Hiermee wordt geregeld dat op een nader te bepalen moment, mits aan de randvoorwaarden wordt voldaan, dat ook jeugdigen met een psychische stoornis toegang kunnen krijgen tot de Wlz. Teneinde een soepele overheveling te kunnen faciliteren, start CIZ reeds met voorbereidende activiteiten. Dit leidt voor het CIZ tot meeruitgaven (€ 3,5 miljoen) .