Stand ontwerpbegroting 2021 incl. NvW, amendementen en ISB's1 | Mutaties 5eISB | Stand 5e ISB | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
VERPLICHTINGEN | 250.348 | 250.000 | 500.348 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan garantieverplichtingen | 0 | ||||||
Waarvan overige verplichtingen | 250.348 | 250.000 | 500.348 | ||||
0 | |||||||
UITGAVEN | 265.316 | 250.000 | 515.316 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan juridisch verplicht | 53% | 37% | |||||
Subsidies (regelingen) | 4.264 | 0 | 4.264 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Smart Industry | 183 | 183 | |||||
Haalbaaarheidsstudies STW | 800 | 800 | |||||
Thematische Technology Transfer | 3.281 | 3.281 | |||||
Leningen | 247.144 | 250.000 | 497.144 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Startups / MKB financiering | |||||||
Volledig revolverend | |||||||
Fund to Fund | 31.592 | 31.592 | |||||
ROM's | 85.000 | 85.000 | |||||
Dutch Future Fund | 0 | 25.000 | 25.000 | ||||
Deep Tech Fund | 0 | 175.000 | 175.000 | ||||
Fonds Alternatieve Financiering | 0 | 50.000 | 50.000 | ||||
Deels revolverend | |||||||
Innovatiekrediet | 48.682 | 48.682 | |||||
Risicokapitaal Seed Capital | 33.620 | 33.620 | |||||
Vroegefasefinanciering / informal investors | 21.260 | 21.260 | |||||
Startups / MKB | 4.995 | 4.995 | |||||
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek | |||||||
Met vermogensbehoud | |||||||
Fundamenteel en toegepast onderzoek | 10.952 | 10.952 | |||||
Onco research | 3.031 | 3.031 | |||||
Smart Industry | 239 | 239 | |||||
Thematische Technology Transfer | 7.773 | 7.773 | |||||
Bijdrage aan agentschappen | 13.908 | 0 | 13.908 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage RVO.nl | 13.908 | 13.908 | |||||
Ontvangsten | 44.000 | 0 | 44.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Fund to Fund | 17.900 | 17.900 | |||||
Innovatiekrediet | 15.000 | 15.000 | |||||
Seed Capital | 10.300 | 10.300 | |||||
DVI II | 800 | 800 |
Kamerstuk 35 677, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 685, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 723, nr. 1 en 2 en Kamerstuk 35 747, nr. 1 en 2.
Toelichting
In deze incidentele suppletoire begroting wordt het parlement om autorisatie verzocht voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven zoals aangekondigd in de Kamerbrief Kabinetsstrategie Versterken van onderzoeks- en innovatie-ecosystemen van 30oktober 2020 (Kamerstuk 33 009, nr. 96) met betrekking tot een pakket aan maatregelen gericht op 1) de ondersteuning van kennisintensieve start- en scale-ups om de technologische kennis en internationale concurrentiepositie voor Nederland te beschermen, 2) de behoefte aan grote tickets voor Nederlandse scale-ups generiek en 3) de ondersteuning van alternatieve financiers om het bestaande financieringsaanbod in Nederland te verbreden.
Verplichtingen en uitgaven
Leningen
Als onderdeel van het steun- en herstelpakket heeft het kabinet samen met Invest-NL een pakket aan maatregelen voor de verdere ondersteuning van start- en scale-ups en het (innovatieve) mkb aangekondigd. Dit pakket bestaat uit een drietal maatregelen:
de ondersteuning van kennisintensieve start- en scale-ups om de technologische kennis en internationale concurrentiepositie voor Nederland te beschermen via een deeptech fonds,
de behoefte aan grote tickets voor Nederlandse scale-ups generiek via het Dutch Future Fund en
de ondersteuning van alternatieve financiers om non-bancaire financieringsmogelijkheden te vergroten via een fonds voor alternatieve financiers.
Voor het totaalpakket heeft het kabinet 250 mln voor 2021 gereserveerd. Met deze incidentele suppletoire begroting worden de middelen aan de EZK begroting toegevoegd, waarbij 175 mln voorzien is voor het deeptech fonds, 25 mln voor een bijdrage aan het Dutch Future Fund en 50 mln voor de oprichting van het fonds voor alternatieve financiers. De Kamer wordt in april nader over de uitwerking van dit pakket aan maatregelen genformeerd.
Het kabinet monitort voortdurend hoe het pakket van generieke crisismaatregelen voor diverse economische actoren uitwerkt en of het pakket nog adequaat is. Als de uitgaven hoger uitvallen dan de huidige ramingen dan zal dit generaal worden gecompenseerd. Bij onderuitputting na definitieve beindiging van de crisismaatregelen vloeien de middelen terug naar het algemene beeld.