Stand ontwerpbegroting 2021 incl. NvW, amendementen en ISB's1 | Mutaties 5eISB | Stand 5e ISB | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
VERPLICHTINGEN | 12.051.799 | 987.500 | 13.039.299 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan garantieverplichtingen | 4.335.000 | 4.335.000 | |||||
Waarvan overige verplichtingen | 7.716.799 | 987.500 | 8.704.299 | ||||
UITGAVEN | 7.972.896 | 807.500 | 8.780.396 | 40.000 | 40.000 | 30.000 | 10.000 |
Waarvan juridisch verplicht | 20% | 34% | |||||
Subsidies (regelingen) | 6.652.735 | 806.500 | 7.459.235 | 40.000 | 40.000 | 30.000 | 10.000 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 41.217 | 41.217 | |||||
Eurostars | 18.000 | 18.000 | |||||
Bevorderen Ondernemerschap | 16.590 | 16.590 | |||||
Cofinanciering EFRO, inclusief INTERREG | 25.590 | 25.590 | |||||
Bijdrage aan ROM's | 7.330 | 7.330 | |||||
Verduurzaming industrie | 36.264 | 36.264 | |||||
Startup-beleid | 18.300 | 18.300 | |||||
Urgendamaatregelen industrie | 59.500 | 59.500 | |||||
Invest-NL | 10.582 | 10.582 | |||||
Noodloket (TOGS) | 1.600 | 1.600 | |||||
Qredits | 70.000 | 70.000 | |||||
Tegemoetkoming vaste lasten | 6.112.000 | 450.000 | 6.562.000 | ||||
Tegemoetkoming vaste lasten Caribisch Nederland | 17.800 | 1.500 | 19.300 | ||||
Tegemoetkoming Starters | 180.000 | 180.000 | |||||
Omscholing naar tekortsectoren | 37.500 | 37.500 | |||||
Steunmaatregel mobiliteitscluster | 0 | 30.000 | 30.000 | 40.000 | 40.000 | 30.000 | 10.000 |
TRSEC | 0 | 325.000 | 325.000 | ||||
Overige subsidies | 462 | 462 | |||||
Leningen | 160.000 | 0 | 160.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bedrijfssteun | 160.000 | 160.000 | |||||
Garanties | 307.740 | 0 | 307.740 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BMKB | 37.523 | 37.523 | |||||
Groeifaciliteit | 8.472 | 8.472 | |||||
Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) | 11.745 | 11.745 | |||||
Garantie Ondernemingsfinanciering (Corona) | 250.000 | 250.000 | |||||
Opdrachten | 10.998 | 0 | 10.998 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderzoek en opdrachten | 3.766 | 3.766 | |||||
Caribisch Nederland | 1.296 | 1.296 | |||||
Regeldruk | 2.271 | 2.271 | |||||
Regiekosten regionale functie | 665 | 665 | |||||
Small Business Innovation Research | 3.000 | 3.000 | |||||
Bijdrage aan agentschappen | 110.599 | 1.000 | 111.599 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage RVO.nl | 110.068 | 1.000 | 111.068 | ||||
Bijdrage Agentschap Telecom | 531 | 531 | |||||
Bijdrage aan ZBO's/RWTs | 326.810 | 0 | 326.810 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan TNO | 177.836 | 177.836 | |||||
Kamer van Koophandel | 123.498 | 123.498 | |||||
Bijdrage aan NWO-TTW | 25.476 | 25.476 | |||||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 402.864 | 0 | 402.864 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Internationaal Innoveren | 51.986 | 51.986 | |||||
PPS-toeslag (voorheen TKI-toeslag) | 166.411 | 166.411 | |||||
TO2 (Deltares, MARIN en NLR) | 59.682 | 59.682 | |||||
Topsectoren overig | 15.793 | 15.793 | |||||
Ruimtevaart (ESA) | 72.104 | 72.104 | |||||
Bijdrage NBTC | 9.239 | 9.239 | |||||
Bijdragen organisaties | 5.649 | 5.649 | |||||
Economische ontwikkeling en technologie | 10.000 | 10.000 | |||||
EU-cofinanciering JTF | 12.000 | 12.000 | |||||
Storting begrotingsreserve | 1.150 | 0 | 1.150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Storting reserve BMKB | 1.150 | 1.150 | |||||
ONTVANGSTEN | 153.738 | 0 | 153.738 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BMKB | 33.000 | 33.000 | |||||
Groeifaciliteit | 8.000 | 8.000 | |||||
Garantie Ondernemings-financiering (GO) | 13.000 | 13.000 | |||||
Luchtvaartkrediet-regeling | 5.912 | 5.912 | |||||
Rijksoctrooiwet | 37.887 | 37.887 | |||||
Eurostars | 5.094 | 5.094 | |||||
F-35 | 8.000 | 8.000 | |||||
Bedrijfssteun | 40.000 | 40.000 | |||||
Diverse ontvangsten | 2.845 | 2.845 |
Kamerstuk 35 677, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 685, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 723, nr. 1 en 2 en Kamerstuk 35 747, nr. 1 en 2.
Toelichting
In deze incidentele suppletoire begroting wordt het parlement om autorisatie verzocht voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven zoals vermeld in de Kamerbrief Aanvullingen op het economisch steun- en herstelpakket van 12maart 2021 met betrekking tot de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL), de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) Caribisch Nederland en de steunmaatregel mobiliteitscluster en de Kamerbrief Tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19 van 19maart 2021 met betrekking tot de tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19 (TRSEC).
Verplichtingen en uitgaven
Subsidies
Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL)
Het budget van de TVL wordt verhoogd met 450 mln. Deze verhoging houdt verband met verhoging van het vergoedingspercentage van de regeling voor het tweede kwartaal van 2021 van 85% naar 100%.
Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) Caribisch Nederland
De regeling TVL Caribisch Nederland is gebaseerd op de TVL voor Europees Nederland en toegesneden op de lokale omstandigheden. Het budget van de regeling wordt voor het tweede kwartaal van 2021 met 1,5 mln verhoogd in verband met verhoging van het vergoedingspercentage van 85% naar 100%.
Steunmaatregel mobiliteitscluster
De omzetten in het mobiliteitscluster lopen sterk terug als gevolg van de coronacrisis, waardoor ook de R&D-investeringen onder grote druk staan. R&D is noodzakelijk om te kunnen blijven concurreren en om de klimaatopgaven te realiseren. Om de teruggang in R&D-investeringen te mitigeren is een subsidieregeling aangekondigd voor bedrijven in de automotive, luchtvaart en maritieme sectoren. De subsidie is bedoeld voor R&D-projecten die op korte termijn kunnen starten en een looptijd hebben van maximaal 4 jaar. Het budget voor de regeling is vastgesteld op 150 mln.
Tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19 (TRSEC)
Het kabinet heeft in de Kamerbrief van 21januari jl. (Kamerstuk 35 420, nr. 217) aangekondigd minimaal 300 mln steun te verlenen aan de evenementensector in de vorm van een garantieregeling en heeft de Kamer op 19maart jl. een brief gestuurd met de nadere uitwerking van deze regeling.
De regeling is bedoeld voor organisatoren (en hun leveranciers) van evenementen die gepland staan tussen 1juli en 31december 2021. De regeling biedt vergoeding van gemaakte kosten indien het evenement door de rijksoverheid vanwege de epidemiologische situatie wordt verboden. Door de voor annulering gemaakte kosten te vergoeden behouden organisatoren liquiditeit om op termijn opnieuw te investeren en inkomsten te genereren, zodat de sector na de coronacrisis weer zelfstandig verder kan. Het plafond van de te verlenen subsidie en leningen bedraagt 385 mln. Dit bedrag is als verplichtingenbudget opgenomen. Het kasbudget van 325 mln is de raming van het uit te betalen bedrag.
Bijdrage RVO.nl
Het bedrag van 1 mln betreft een globale raming van de uitvoeringskosten van de TRSEC (zie boven).
Het kabinet monitort voortdurend hoe het pakket van generieke crisismaatregelen voor diverse economische actoren uitwerkt en of het pakket nog adequaat is. Als de uitgaven hoger uitvallen dan de huidige ramingen dan zal dit generaal worden gecompenseerd. Bij onderuitputting na definitieve beindiging van de crisismaatregelen vloeien de middelen terug naar het algemene beeld.