Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen) | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 13.443.665 | 16.014.873 | ‒ 20.408 | 578.366 | 16.572.831 |
Uitgaven | 9.184.762 | 11.338.941 | ‒ 2.646.301 | 92.208 | 8.784.848 |
Subsidies (regelingen) | 7.459.235 | 9.428.675 | ‒ 2.672.887 | 283.219 | 7.039.007 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 41.217 | 31.986 | ‒ 13.098 | ‒ 7.224 | 11.664 |
Eurostars | 18.000 | 18.734 | ‒ 1.540 | 17.194 | |
Bevorderen ondernemerschap | 16.590 | 15.493 | 5.970 | ‒ 1.140 | 20.323 |
Cofinanciering EFRO | 25.590 | 25.563 | ‒ 10.700 | 14.863 | |
Bijdrage aan ROM's | 7.330 | 7.415 | 647 | ‒ 250 | 7.812 |
Verduurzaming industrie | 36.264 | 12.288 | 2.816 | ‒ 7.538 | 7.566 |
Startup beleid | 18.300 | 16.063 | ‒ 3.440 | ‒ 2.461 | 10.162 |
Urgendamaatregelen Industrie | 59.500 | 86.500 | ‒ 51.517 | ‒ 7.070 | 27.913 |
Invest-Nl | 10.582 | 10.582 | 220 | 10.802 | |
Noodloket (TOGS) | 1.600 | 1.600 | 1.600 | ||
Qredits | 70.000 | 0 | 0 | ||
Tegemoetkoming vaste lasten | 6.562.000 | 8.655.000 | ‒ 2.718.000 | 500.000 | 6.437.000 |
Tegemoetkoming vaste lasten Caribisch Nederland | 19.300 | 29.300 | 29.300 | ||
Omscholing naar tekortsectoren | 37.500 | 37.500 | ‒ 1.386 | 36.114 | |
Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling | 180.000 | 90.000 | ‒ 70.000 | 20.000 | |
Infrastructuur duurzame industrie (PIDI) | 0 | 11.645 | ‒ 1.185 | ‒ 5.397 | 5.063 |
Herstructurering winkelgebieden | 0 | 9.000 | ‒ 956 | 8.044 | |
Steunmaatregel mobiliteitscluster | 30.000 | 30.000 | ‒ 20.000 | 10.000 | |
TRSEC | 325.000 | 325.000 | 55.000 | ‒ 50.000 | 330.000 |
NGF - project AiNed | 0 | 4.400 | 4.400 | ||
NGF - project Groenvermogen | 0 | 0 | 800 | 800 | |
NGF - project Health RI | 0 | 0 | 2.200 | 2.200 | |
NGF - project RegMed XB | 0 | 2.300 | 7.900 | 10.200 | |
NGF - project QuantumDeltaNL | 0 | 5.400 | 8.800 | 14.200 | |
Vaste lasten nachtsluiting | 0 | 0 | 120.000 | ‒ 120.000 | 0 |
Overig | 462 | 2.906 | ‒ 1.119 | 1.787 | |
Leningen | 560.000 | 655.000 | 0 | 0 | 655.000 |
Bedrijfssteun | 560.000 | 565.000 | 565.000 | ||
Qredits | 0 | 90.000 | 90.000 | ||
Garanties | 307.740 | 332.740 | 0 | ‒ 200.000 | 132.740 |
BMKB | 37.523 | 37.523 | 37.523 | ||
Groeifaciliteit | 8.472 | 58.472 | 58.472 | ||
Garantie Ondernemersfinanciering | 11.745 | 11.745 | 11.745 | ||
Garantie Ondernemersfinanciering Corona | 250.000 | 225.000 | ‒ 200.000 | 25.000 | |
Opdrachten | 10.998 | 10.440 | 234 | ‒ 1.006 | 9.668 |
Onderzoek en opdrachten | 3.766 | 3.931 | 113 | ‒ 59 | 3.985 |
Caribisch Nederland | 1.296 | 1.196 | ‒ 262 | ‒ 339 | 595 |
Regeldruk | 2.271 | 2.271 | ‒ 65 | ‒ 399 | 1.807 |
Regiekosten regionale functie | 665 | 498 | ‒ 209 | 289 | |
Small Business Innovation Research | 3.000 | 2.544 | 448 | 2.992 | |
Bijdrage aan agentschappen | 112.849 | 178.985 | ‒ 12.034 | 2.786 | 169.737 |
Bijdrage RVO.nl | 112.318 | 178.454 | ‒ 12.046 | 2.667 | 169.075 |
Bijdrage Agentschap Telecom | 531 | 531 | 12 | 119 | 662 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 327.190 | 338.614 | 20.147 | 12.739 | 371.500 |
Bijdrage aan TNO | 178.216 | 188.434 | 10.264 | 8.503 | 207.201 |
Kamer van Koophandel | 123.498 | 124.704 | 9.354 | 2.460 | 136.518 |
Bijdrage aan NWO-TTW | 25.476 | 25.476 | 529 | 1.776 | 27.781 |
Bijdrage aan medeoverheden | 0 | 9.231 | 13.098 | 0 | 22.329 |
MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 0 | 9.231 | 13.098 | 22.329 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 405.600 | 385.256 | 5.141 | ‒ 5.530 | 384.867 |
Internationaal Innoveren | 51.986 | 42.904 | 42.904 | ||
Economische ontwikkeling en technologie | 10.000 | 8.750 | ‒ 700 | ‒ 1.690 | 6.360 |
EU-cofinanciering JTF | 12.000 | 0 | 0 | ||
PPS toeslag | 169.147 | 170.257 | 2.942 | ‒ 1.202 | 171.997 |
TO2 (excl. TNO) | 59.682 | 60.178 | 1.739 | 676 | 62.593 |
Topsectoren overig | 15.793 | 15.862 | 26 | ‒ 2.106 | 13.782 |
Ruimtevaart (ESA) | 72.104 | 72.104 | 1.645 | ‒ 119 | 73.630 |
Bijdrage NBTC | 9.239 | 9.239 | 186 | 9.425 | |
Overige bijdragen aan organisaties | 5.649 | 5.962 | ‒ 697 | ‒ 1.089 | 4.176 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 1.150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Storting reserve BMKB | 1.150 | 0 | 0 | ||
Ontvangsten | 157.738 | 268.963 | 378.176 | ‒ 97.100 | 550.039 |
Luchtvaartkredietfaciliteit | 5.912 | 5.912 | ‒ 5.400 | 512 | |
BMKB | 33.000 | 33.000 | 33.000 | ||
Onttrekking reserve BMKB | 0 | 1.882 | 125.000 | 126.882 | |
Onttrekking reserve Klein Krediet Corona | 0 | 100.000 | 40.000 | 140.000 | |
Rijksoctrooiwet | 37.887 | 38.583 | 8.400 | 46.983 | |
Groeifaciliteit | 8.000 | 8.000 | 8.000 | ||
Eurostars | 5.094 | 5.095 | ‒ 1.095 | 4.000 | |
Garantie Ondernemingsfinanciering | 13.000 | 13.000 | 13.000 | ||
Joint Strike Fighter | 8.000 | 8.000 | ‒ 3.209 | 4.791 | |
Diverse ontvangsten | 2.845 | 6.491 | 176 | 4.104 | 10.771 |
Bedrijfssteun | 44.000 | 49.000 | ‒ 1.900 | 47.100 | |
Tegemoetkoming vaste lasten | 0 | 0 | 375.000 | ‒ 260.000 | 115.000 |
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen) | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 13.443.665 | 16.014.873 | ‒ 20.408 | 578.366 | 16.572.831 |
waarvan garantieverplichtingen | 4.335.000 | 4.352.400 | 4.352.400 | ||
waarvan overige verplichtingen | 9.108.665 | 11.662.473 | ‒ 20.408 | 578.366 | 12.220.431 |
Budgetflexibilitet
De oorspronkelijke budgetflexibiliteit in de ontwerpbegroting 2021 was 36%, oftewel 64% van het kasbudget 2021 was al juridisch verplicht. Bij de 1e suppletoire begroting 2021 daalde dit naar circa 55%, met name als gevolg van toegevoegd budget voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). Bij de 8e incidentele begroting was circa 60% juridisch verplicht. Ten tijde van de 2e suppletoire begroting is dit percentage verder gestegen naar circa 80%, met name als gevolg van aangegane verplichtingen voor de TVL. De budgetflexibiliteit is derhalve circa 20%. Hiermee zullen nog verplichtingen worden aangegaan voor onder meer TNO, MIT en PPS-toeslag.
Toelichting
Verplichtingen
Ten opzichte van de stand in de Miljoenennota word het verplichtingenbudget in 2021 met € 578 mln verhoogd. Dit heeft in het bijzonder de volgende oorzaken:
– Het verplichtingenbudget voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) wordt in 2021 met € 900 mln verhoogd, in verband met de verlenging van de TVL in het vierde kwartaal van 2021, zoals aangekondigd in de Kamerbrief Aanpassingen van het steunpakket in het vierde kwartaal, van 16 november 2021.
– Het verplichtingenbudget voor EFRO-cofinanciering wordt in 2021 met € 150 mln verlaagd. Oorzaak hiervan is dat de Europese Commissie de verordeningen voor EFRO/INTERREG in juni heeft gepubliceerd en de programma's pas daarna (verder) opgesteld konden worden. De commitering voor de programma's en daarmee samenhangende projecten heeft hierdoor vertraging opgelopen, waardoor de commitering voor de periode 2021-2027 niet meer in 2021 kan worden verricht. De verwachting is dat begin 2022 de benodigde stappen zijn doorlopen en de commitering alsnog kan plaatsvinden.
– Verlaging van het verplichtingenbudget voor de Tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19 (TRSEC) met € 30 mln in verband met het actuele beroep op de regeling.
– Verhoging van het verplichtingenbudget voor de KvK met € 12 mln, in verband met onder meer toekenning van loon- en prijsbijstelling en een bijdrage van VNG.
– Verhoging van het verplichtingenbudget voor PPS-toeslag met € 9,5 mln op basis van een actuele prognose van de uitvoeringsorganisatie RVO.
Uitgaven
Subsidies
Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL)
Het budget voor de TVL wordt in 2021 met € 500 mln verhoogd, in verband met de verlenging van de TVL in het vierde kwartaal van 2021, zoals aangekondigd in de Kamerbrief Aanpassingen van het steunpakket in het vierde kwartaal, van 16 november 2021.
Op grond van de nieuwe werkwijze met betrekking tot artikel 3.1 van de Comptabiliteitswet (Kamerstuk 31 865, nr. 198) is het met ingang van 1 november 2021 verplicht om beleidsvoorstellen met budgettair beslag van meer dan € 20 mln per jaar in een kader toe te lichten. Voor de openstelling van de TVL in het vierde kwartaal 2021 ziet dit kader er als volgt uit:
1. Doelen | In de brief «Aanpassingen van het steunpakket in het vierde kwartaal» van 16 november jl. heeft het kabinet de regeling Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) verlengd voor het vierde kwartaal van 2021. Dit betreft de vijfde openstelling van de TVL, na openstellingen van 1 juni t/m 30 september 2020, 1 oktober t/m 31 december 2020, 1 januari t/m 31 maart 2021, 1 april t/m 30 juni 2021 en 1 juli t/m 31 oktober 2021. De doelstelling van de regeling is bedrijven die door het kabinet getroffen maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken geraakt worden, te ondersteunen in de betaling van hun vaste lasten. Hiermee beoogt het kabinet om het voortbestaan van in de kern gezonde bedrijven en daarmee de werkgelegenheid bij deze bedrijven zoveel mogelijk te waarborgen. |
---|---|
2. Beleidsinstrument | Deze openstelling van de TVL is er voor ondernemers die in het vierde kwartaal van 2021 ten minste 30% omzetverlies hebben gehad ten opzichte van de referentieperioden en ook aan de overige voorwaarden van de regelingen voldoen. Het subsidiepercentage bedraagt 85%. |
3a. Financiele gevolgen voor het Rijk | De kosten van deze openstelling van de TVL in het vierde kwartaal van 2021 worden geraamd op € 1,38 mld. |
3b.Financiele gevolgen voor maatschappelijke actoren | Niet van toepassing. |
4. Nagestreefde doeltreffendheid | Het is op voorhand duidelijk dat een groot deel van de bedrijven waarop deze regeling betrekking heeft te kampen heeft met de economische gevolgen van de crisis. Bovendien komen alleen bedrijven in aanmerking die minimaal 30% omzetverlies lijden. Aangezien die bedrijven de omzet nodig hebben om de vaste lasten te financieren, komen bedrijven daardoor in de knel. De subsidie stelt de bedrijven in staat het overgrote deel van de vaste lasten te financieren. Het is op voorhand heel moeilijk om aan te geven in welke mate de regeling bijdraagt aan de overlevingskans van de getroffen bedrijven. Dit hangt met veel factoren samen, waaronder de financiele positie van de bedrijven zelf en de mate waarin met ketenpartners de lasten kunnen worden verdeeld. |
5. Nagestreefde doelmatigheid | De hoogte van de subsidie is gebaseerd op het omzetverlies en de hoogte van de vaste lasten van de getroffen onderneming. Daartoe wordt de omzet in de referentieperiode vermenigvuldigd met het gemiddelde aandeel vaste lasten in de omzet voor de branche waar de onderneming toe behoort. Daarbij kiest het kabinet ervoor om voor 85% van het gehele bedrag aan vaste lasten dat de uitkomst van de berekening is, te subsidieren. Het kabinet acht dit reëel om liquiditeitsproblemen te voorkomen en tevens om overcompensatie te voorkomen.De uitvoering ligt in handen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). In het grotendeels geautomatiseerde uitvoeringsproces worden aanvragen gecontroleerd op validiteit, plausibiliteit en signalen van misbruik en oneigenlijk gebruik. Hierbij worden onder andere referentiegegevens van de Belastingdienst en het CBS gebruikt, evenals signalen van de FIOD en van medewerkers van RVO. |
6. Evaluatieparagraaf | De monitoring van de TVL wordt verzorgd door de uitvoerder RVO, door middel van een on-line dashboard van de aanvragen en afhandeling hiervan, opgedeeld naar bedrijfssector. De gegevens op dit dashboard, die dagelijks worden bijgewerkt, zijn niet herleidbaar naar individuele bedrijven. EZK stuurt iedere paar maanden een voortgangsrapportage naar de Tweede Kamer. Daarnaast is de regeling opgenomen in de monitoring door het CBS van de gevolgen van het coronavirus en op www.bedrijvenbeleid.nl/corona.De evaluatie van de TVL staat gepland in 2023 zoals vermeld in bijlage 5 ‘Uitwerking Strategische Evaluatie Agenda’ in de EZK-ontwerpbegroting 2022. Hierbij wordt in samenwerking met SZW en FIN verkend of evaluaties van verschillende steunmaatregelen gecombineerd uitgevoerd kunnen worden en proberen we de planning en opzet van evaluaties zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen zodat een synthese mogelijk wordt. |
EFRO-cofinanciering
Het budget voor EFRO-cofinanciering wordt in 2021 met € 10,7 mln verlaagd, met name doordat op de verplichtingen voor de periode 2021-2027 dit jaar geen betalingen nodig zijn.
Verduurzaming industrie
Het budget voor verduurzaming industrie wordt verlaagd met € 7,5 mln. Dit houdt voor € 6,0 mln verband met een project van chemiebedrijf SABIC. Eind 2020 is de pre-notificatie van deze subsidie bij de Europese Commissie ingediend en deze zomer de formele notificatie. Vanwege drukte bij de EC in verband met COVID-subsidies is de verwachting dat de EC dit jaar geen goedkeuring meer zal verlenen. De uitgaven schuiven dus door naar 2022 of 2023.
Urgendamaatregelen industrie
Het budget voor Urgendamaatregelen voor de industrie wordt verlaagd met € 7,1 mln. In 2021 was € 14,5 mln gereserveerd voor het CCU-project Twence. Na een langdurige EU-staatssteuntoets is in 2021 een beschikking afgegeven voor € 14,3 mln. In 2021 kan maar 80% bevoorschot worden, waardoor de uitgaven in 2021 € 2,9 mln lager uitvallen. Hiernaast wordt voor onderuitputting op Urgenda 2 € 1,8 mln overgeboekt naar de SDE op beleidsartikel 4, omdat de dekking voor dit pakket uit de SDE is gehaald. Tot slot is er sprake van € 2,4 mln overige onderuitputting.
Tijdelijke regeling subsidie evenementen Covid-10 (TRSEC)
Van het budget voor de TRSEC wordt € 50 mln verschoven van 2021 naar 2022, om het budget beter te laten aansluiten bij de verwachte uitbetalingen.
Bijdrage aan ZBO en RWT
Bijdrage aan TNO
Het budget voor TNO wordt verhoogd met € 8,5 mln in verband met diverse overboekingen van andere departementen voor door TNO uit te voeren projecten.
Ontvangsten
Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL)
De ontvangstenraming voor de TVL wordt in 2021 met € 260 mln verlaagd in verband met actuele ramingen van de uitvoeringsorganisatie RVO, op basis van het verloop van de TVL.
Toelichting op de begrotingsreserves
Er zijn begrotingsreserves voor de BMKB (inclusief het Coronaluik), de regeling Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) inclusief de Coronamodule van de GO, de Groeifaciliteit (GF), de garanties voor nieuwe aanbieders van MKB-financiering en de regeling Klein Krediet Corona. De reguliere GO, GF en de garanties voor alternatieve aanbieders van MKB-financiering betreffen kostendekkende garanties, waarvan de te realiseren premieontvangsten naar verwachting toereikend zijn voor het afdekken van eventuele verliesdeclaraties. Er worden ultimo 2021 onttrekkingen voorgenomen voor de kasbuffers voor de BMKB-C (€ 126,9 mln) en de KKC (€ 140 mln). Ultimo begrotingsjaar wordt mede op basis van het gebruik van deze faciliteiten en de daarbij behorende gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor deze regelingen definitief vastgesteld of er een aanvullende onttrekking of storting dient plaats te vinden.
Stand 1/1/2021 | 337.975 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | 126.882 |
Stand (raming) per 31/12/2021 | 211.093 |
Stand 1/1/2021 | 249.130 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2021 | 249.130 |
Stand 1/1/2021 | 15.436 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2021 | 15.436 |
Stand 1/1/2021 | 20.213 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2021 | 20.213 |
Stand 1/1/2021 | 164.763 |
---|---|
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | 140.000 |
Stand (raming) per 31/12/2021 | 24.763 |