Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 4.288.552 | ‒ 370.647 | 3.917.905 |
Uitgaven | 2.739.921 | ‒ 327.314 | 2.412.607 |
Subsidies (regelingen) | 1.362.880 | ‒ 298.503 | 1.064.377 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 8.887 | 8.887 | |
Eurostars | 22.675 | 22.675 | |
Bevorderen ondernemerschap | 19.068 | ‒ 2.207 | 16.861 |
Cofinanciering EFRO | 31.977 | ‒ 1.139 | 30.838 |
Bijdrage aan ROM's | 17.382 | 300 | 17.682 |
Verduurzaming industrie | 82.338 | ‒ 7.723 | 74.615 |
Startup beleid | 7.038 | 660 | 7.698 |
Urgendamaatregelen Industrie | 11.940 | ‒ 7.300 | 4.640 |
Invest-Nl | 12.488 | ‒ 4.640 | 7.848 |
Tegemoetkoming vaste lasten | 52.000 | 52.000 | |
Europees Defensie Fonds cofinanciering | 1.400 | 1.400 | |
Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling | 1.003 | 1.003 | |
Infrastructuur duurzame industrie (PIDI) | 100 | 100 | |
Herstructurering winkelgebieden | 14.758 | 14.758 | |
R&D mobiliteitssectoren | 33.100 | 33.100 | |
SEG | 6.900 | ‒ 6.101 | 799 |
NGF - project Groenvermogen van de Nederlandse economie | 142.937 | ‒ 10.000 | 132.937 |
NGF - project Health-RI | 12.000 | 12.000 | |
NGF - project RegMed XB | 8.391 | 8.391 | |
NGF - project QuantumDeltaNL | 90.000 | 90.000 | |
NGF - project Oncode-PACT | 70.921 | ‒ 15.901 | 55.020 |
NGF - project Circulaire Plastics | 92.207 | ‒ 50.000 | 42.207 |
NGF - project NXTGEN HIGH TECH | 93.039 | ‒ 12.728 | 80.311 |
NGF - project PhotonDelta | 73.261 | ‒ 35.814 | 37.447 |
NGF - project Opschaling PPS beroepsonderwijs | 42.183 | ‒ 7.991 | 34.192 |
NGF - project Biobased Circulair | 21.492 | ‒ 10.400 | 11.092 |
NGF - project Material Independence & Circulair Batteries | 58.319 | ‒ 58.319 | 0 |
IPCEI Cloudinfrastructuur en services | 12.012 | 12.012 | |
IPCEI Micro elektronica | 38.615 | ‒ 18.021 | 20.594 |
Indirecte kostencompensatie ETS | 186.000 | ‒ 30.000 | 156.000 |
Aanvullende tegemoetkoming evenementen | 1.900 | 1.900 | |
Investeringen Verduurzaming Industrie - Klimaatfonds | 51.010 | ‒ 13.370 | 37.640 |
EuroHPC | 658 | 658 | |
Tegemoetkoming Energiekosten | 23.190 | 23.190 | |
Qredits duurzaamheid | 3.000 | 3.000 | |
Stikstofaanpak piekbelasters | 4.600 | 4.600 | |
Brexit Adjustment Reserve | 360 | ‒ 220 | 140 |
Ruimte voor economie / bedrijventerreinen | 2.789 | ‒ 2.789 | 0 |
Overig | 10.942 | ‒ 4.800 | 6.142 |
Leningen | 30.000 | ‒ 27.000 | 3.000 |
Qredits | 30.000 | ‒ 27.000 | 3.000 |
Garanties | 77.945 | 0 | 77.945 |
BMKB | 42.228 | 42.228 | |
Groeifaciliteit | 8.972 | 8.972 | |
Garantie Ondernemersfinanciering | 11.745 | 11.745 | |
Garantie Ondernemersfinanciering Corona | 15.000 | 15.000 | |
Opdrachten | 21.856 | ‒ 1.070 | 20.786 |
Onderzoek en opdrachten | 9.077 | ‒ 534 | 8.543 |
Caribisch Nederland | 816 | ‒ 78 | 738 |
Regeldruk | 1.163 | ‒ 147 | 1.016 |
Budget Samenwerking regio | 1.205 | ‒ 147 | 1.058 |
Small Business Innovation Research | 150 | 150 | |
Stikstofaanpask piekbelasters industrie | 8.625 | 8.625 | |
Verduurzaming industrie | 820 | ‒ 164 | 656 |
Bijdrage aan agentschappen | 185.839 | 579 | 186.418 |
Bijdrage RVO.nl | 185.056 | 579 | 185.635 |
Bijdrage RDI | 783 | 783 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 510.451 | 15.673 | 526.124 |
Bijdrage aan TNO | 285.696 | 12.266 | 297.962 |
Kamer van Koophandel | 200.121 | 3.407 | 203.528 |
Bijdrage aan NWO-TTW | 24.634 | 24.634 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 32.707 | 0 | 32.707 |
MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 32.707 | 32.707 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 518.243 | ‒ 16.993 | 501.250 |
Internationaal Innoveren | 52.827 | 900 | 53.727 |
PPS toeslag | 197.026 | 1.978 | 199.004 |
TO2 (excl. TNO) | 78.957 | 541 | 79.498 |
Topsectoren overig | 29.918 | ‒ 13.910 | 16.008 |
Ruimtevaart (ESA) | 84.901 | 4.800 | 89.701 |
Bijdrage NBTC | 10.826 | 10.826 | |
Overige bijdragen aan organisaties | 5.472 | ‒ 929 | 4.543 |
Economische ontwikkeling en technologie | 4.015 | ‒ 3.292 | 723 |
EU-cofinanciering JTF | 17.730 | ‒ 240 | 17.490 |
Faciliteiten toegepast onderziek TO2 en RKI | 26.841 | ‒ 6.841 | 20.000 |
NGF project NXTGEN Ruimtevaart | 9.730 | 9.730 | |
Ontvangsten | 309.794 | 721 | 310.515 |
Luchtvaartkredietfaciliteit | 863 | 863 | |
Rijksoctrooiwet | 45.966 | 45.966 | |
Eurostars | 4.250 | 4.250 | |
F-35 | 10.576 | 10.576 | |
Diverse ontvangsten | 5.501 | 721 | 6.222 |
Bedrijfssteun | 41.700 | 41.700 | |
Tegemoetkoming vaste lasten | 100.000 | 100.000 | |
BMKB | 33.000 | 33.000 | |
Groeifaciliteit | 8.000 | 8.000 | |
Garantie Ondernemingsfinanciering | 13.000 | 13.000 | |
Onttrekking reserve GO corona | 20.750 | 20.750 |
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 4.288.552 | ‒ 370.647 | 3.917.905 |
waarvan garantieverplichtingen | 1.275.000 | 1.275.000 | |
waarvan overige verplichtingen | 3.013.552 | ‒ 370.647 | 2.642.905 |
Budgetflexibiliteit
De budgetflexibiliteit van artikel 2 van de EZK-begroting naar aanleiding van de wijzigingen uit de 2e suppletoire begroting is ongeveer 12,6%. Dit betekent dat 87,4% van het beschikbare kasbudget juridisch verplicht is. Van de 12,6% van de flexibele budgetten is 11,1% bestuurlijk gebonden. Dit betreft onder andere budgetten voor NGF-projecten die nog niet juridisch zijn vastgelegd maar wel bestuurlijk vastgelegd in Project Specifieke Afspraken en Project Overstijgende Afspraken. De resterende 1,5% is beleidsmatig gereserveerd.
Vergeleken met de stand uit de 1e suppletoire begroting 2024 is het percentage juridisch verplicht gestegen met 33%. Dit komt onder andere door het verplichten van aanvullende bijdragen aan agentschappen en uitvoeringsorganisaties zoals KVK, TNO en RVO. Ook is er verwachte onderuitputting afgeboekt bij de 2e suppletoire Begroting, wat een effect heeft op de verhoudingen van juridisch verplicht en bestuurlijk gebonden middelen op artikel 2. Het percentage van bestuurlijk gebonden budgetten is gedaald van 35% naar 11,1%. Het percentage van beleidsmatig gereserveerde budgetten is gedaald met 8,6% procentpunten ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2024.
Toelichting
Verplichtingen
Ten opzichte van de stand in de Suppletoire Begroting September is het verplichtingenbudget voor artikel 2 van de EZK-begroting verlaagd met € 370,6 mln. Dit is het saldo van met name de volgende mutaties:
– Voor een aantal NGF-projecten op artikel 2 van de EZK-begroting is het verplichtingenbudget in totaal met € 300,2 mln naar beneden bijgesteld. Dit betreft de projecten: Material Independence & Circular Batteries (€ 157,7 mln), BioBased Circular (€ 70,4 mln), Circulaire Plastics (€ 35 mln), NXTGEN HIGH TECH (€ 21,6 mln ), en Opschaling PPS Beroepsonderwijs (€ 15,4 mln). Deze bijstellingen zijn gebaseerd op de huidige uitvoeringsinformatie en prognoses van uitvoerder RVO.
– Voor de Indirecte Kostencompensatie (IKC) ETS wordt het verplichtingenbudget voor 2024 met € 30 mln verlaagd. Van de gereserveerde € 186 mln voor de kostencompensatie blijkt op basis van de huidige realisatie en prognoses voor 2024 dit budget niet volledig te worden verplicht.
– Het verplichtingenbudget voor de Faciliteiten Toegepast Onderzoek is met € 21,2 mln naar beneden bijgesteld. Dit als gevolg van een overheveling naar VWS voor de toegekende middelen aan het RIVM voor het ontwikkelen van een data-infrastructuur en -faciliteit om aan de toenemende vraag naar complexe gegevens en analyse te kunnen voldoen. Deze middelen zijn overgeheveld als onderdeel van de toekenningen uit de eerste ronde van de Faciliteiten Toegepast Onderzoek welke dient om in de toegepaste onderzoeksfaciliteiten van de TO2s en RKIs te investeren.
– De Rijksbijdrage aan TNO wordt verhoogd met € 17,2 mln verplichtingenruimte. Deze ophoging betreft aanvullende bijdragen vanuit andere departementen (o.a. J&V, I&W, BZK, VWS, en SZW) voor onderzoeken en opdrachten die TNO uitvoert.
– Voor het instrument «Topsectoren overig» is het verplichtingenbudget met € 15,9 mln naar beneden bijgesteld. Dit voornamelijk als gevolg van interne herschikkingen binnen de EZK-begroting en betreft onder andere overheveling van een restant van Loon- en Prijsbijstelling (€ 5,9 mln) naar instrumenten van de aanstaande KGG-begroting welke in een eerder loket technisch niet hebben kunnen plaatsvinden in verband met de splitsing van de begrotingen. Hiernaast wordt er € 7,5 mln overgeheveld naar het Faciliteiten Toegepast Onderzoek (FTO) instrument in verband met een hogere liquiditeitsbehoefte dan initieel geraamd voor nog te beschikken subsidies rondom de thema voorstellen Digitalisering en Klimaat uit de eerste ronde van de FTO.
Uitgaven
Subsidies
NGF-Project Groenvermogen van de Nederlandse economie
Voor het NGF-Project Groenvermogen van de Nederlandse economie wordt het kasbudget met € 10 mln verlaagd. Onderuitputting is ontstaan als gevolg van een vertraging in de uitvoering. Op basis van de prognoses van uitvoerder RVO zijn de uitgaven in 2024 lager dan initieel geraamd. In 2025 worden de ramingen herzien. Het niet besteedde budget uit 2024 zal via de 100% eindejaarsmarge die voor NGF-projecten geldt bij de 1e suppletoire begroting 2025 weer beschikbaar worden gesteld voor dit project.
Indirecte kostencompensatie ETS
Voor de Indirecte kostencompensatie ETS wordt het kasbudget evenredig aan het verplichtingenbudget voor 2024 met € 30 mln verlaagd. Van de gereserveerde € 186 mln voor de kostencompensatie blijkt op basis van de huidige realisatie en prognoses voor 2024 dit budget niet volledig te worden uitgegeven. De redenen hiervoor zijn minder productie en elektriciteitsverbruik en minder aanvragen dan verwacht, onder andere door de hoge energieprijzen.
IPCEI Micro elektronica
Voor het Important Projects of Common European Interest (IPCEI) project Micro elektronica (ME2) is het kasbudget voor 2024 met € 18 mln naar beneden bijgesteld. Dit komt met name doordat er in 2023 betalingen van in totaal € 16 mln eerder zijn gedaan, waardoor deze middelen voor 2024 niet meer benodigd zijn. Dit deel wordt daarom afgeboekt van de EZK-begroting.
NGF-Project Oncode-PACT
Op basis van de huidige uitvoeringsinformatie en prognoses van RVO welke het NGF-project Oncode Accelerator uitvoert wordt het kasbuget voor 2024 niet volledig uitgeput en wordt het kasbudget met € 15,9 mln naar beneden bijgesteld. Deze vertraging in de uitvoering is ontstaan doordat er minder middelen benodigd waren vanuit de uitvoerende stichting van het NGF-project dan initieel geraamd. Het niet besteedde budget uit 2024 zal via de 100% eindejaarsmarge die voor NGF-projecten geldt bij de 1e suppletoire begroting 2025 weer beschikbaar worden gesteld voor dit project.
Investeringen Verduurzaming Industrie - Klimaatfonds
Op basis van de prognoses en uitfinanciering van RVO zijn de uitgaven voor de VEKI-regeling in 2024 lager dan initieel geraamd. Het kasbudget wordt daarom neerwaarts bijgesteld (€ 10 mln). Het budget voor de TSE haalbaarheidsstudies wordt ook neerwaarts bijgesteld (€ 3 mln). Dit komt door een lagere bevoorschotting door RVO dan eerder geraamd. Beide regelingen lopen door in 2025, daarom wordt bezien of deze middelen volgend jaar nodig zijn.
NGF-Project Circulaire Plastics
Voor het NGF-project Circulaire Plastics is het kasbudget met € 50 mln naar beneden bijgesteld. Op basis van de prognoses van uitvoerder RVO zijn de uitgaven in 2024 lager dan geraamd. In 2025 worden de ramingen herzien voor dit NGF-project. Het niet bestede budget in 2024 is in 2025 noodzakelijk voor dezelfde projecten en zal via de 100% eindejaarsmarge die voor NGF-projecten geldt bij de 1e suppletoire begroting 2025 weer beschikbaar worden gesteld voor dit project.
NGF-Project NXTGEN HIGH TECH
Op basis van de huidige uitvoeringsinformatie en prognoses van RVO welke het NGF-project NXTGEN HIGH TECH uitvoert wordt het kasbuget voor 2024 niet volledig uitgeput en wordt het kasbudget met € 12,7 mln naar beneden bijgesteld. Deze vertraging in de uitvoering is ontstaan doordat er minder middelen benodigd waren vanuit de uitvoerende stichting van het NGF-project dan initieel geraamd. Het niet bestede budget uit 2024 zal via de 100% eindejaarsmarge die voor NGF-projecten geldt bij de 1e suppletoire 2025 weer beschikbaar worden gesteld voor dit project.
NGF-Project PhotonDelta
Op basis van de huidige uitvoeringsinformatie en prognoses van RVO welke het NGF-project PhotonDelta uitvoert wordt het kasbuget voor 2024 niet volledig uitgeput en wordt het kasbudget met € 35,8 mln naar beneden bijgesteld. Deze vertraging in de uitvoering is ontstaan doordat er minder middelen benodigd waren vanuit de uitvoerende stichting van het NGF-project dan initieel geraamd. Het niet bestede budget uit 2024 zal via de 100% eindejaarsmarge die voor NGF-projecten geldt bij de 1e suppletoire begroting 2025 weer beschikbaar worden gesteld voor dit project.
NGF-project BioBased Circular
Voor het NGF-project BioBased Circular is het kasbudget met € 10,4 mln naar beneden bijgesteld. Op basis van de prognoses van uitvoerder RVO zijn de uitgaven in 2024 lager dan geraamd. In 2025 worden de ramingen herzien voor dit NGF-project. Het niet bestede budget in 2024 is in 2025 noodzakelijk is voor dezelfde projecten en zal via de 100% Eindejaarsmarge die voor NGF-projecten geldt bij de 1e suppletoire begroting 2025 weer beschikbaar worden gesteld voor dit project.
NGF-project Material Independence & Circular Batteries
Op basis van de huidige uitvoeringsinformatie en prognoses van uitvoerder RVO worden de budgetten voor het NGF-project Material Independence & Circular Batteries dit jaar niet besteed. Het kasbudget á € 58,3 mln wordt daarom afgeboekt. Het niet bestede budget uit 2024 zal via de 100% eindejaarsmarge die voor NGF-projecten geldt bij de 1e suppletoire begroting 2025 weer beschikbaar worden gesteld voor dit project.
Leningen
Qredits
Het kasbudget voor de corona-maatregel Time-out-arrangement (TOA) dat door kredietverstrekker Qredits wordt uitgevoerd is met € 27 mln naar beneden bijgesteld als gevolg van minder aanvragen van bedrijven dan verwacht.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Bijdrage aan TNO
Bij de 2e suppletoire begroting is € 12 mln aan kasbudget toegevoegd aan het budget voor de Rijksbijdrage aan TNO. Deze ophoging betreft aanvullende bijdragen vanuit andere departementen (o.a. J&V, I&W, BZK, VWS, en SZW) voor onderzoeken en opdrachten die TNO uitvoert.
Bijdrage aan (inter-)nationale organisatie
Topsectoren overig
Voor het instrument «Topsectoren overig» is het kasbudget met € 13,9 mln naar beneden bijgesteld. Dit betreft onder andere een technische correctie, waarmee een restant van eerder uitgekeerde Loon- en Prijsbijstelling (€ 5,9 mln) naar instrumenten van de aanstaande KGG-begroting wordt overgeheveld. Hiernaast wordt er € 7,5 mln overgeheveld naar het Faciliteiten Toegepast Onderzoek (FTO) instrument in verband met een hogere liquiditeitsbehoefte dan initieel geraamd voor nog te beschikken subsidies rondom de thema voorstellen Digitalisering en Klimaat uit de eerste ronde van de FTO.
Toelichting op de begrotingsreserves
Op de EZK-begroting zijn begrotingsreserves voor de Borgstelling MKB-kredieten (BMKB) (inclusief het Coronaluik), de Borgstelling MKB-kredieten groen (BMKB groen), de regeling Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) (inclusief de Coronamodule van de GO), de Groeifaciliteit (GF), de garanties voor nieuwe aanbieders van MKB-financiering en de regeling Klein Krediet Corona (KKC).
De reguliere GO, GF en de garanties voor alternatieve aanbieders van MKB-financiering betreffen kostendekkende garanties, waarvan de te realiseren premieontvangsten naar verwachting toereikend zijn voor het afdekken van eventuele verliesdeclaraties. Er wordt bij het sluiten van boekjaar 2024 een onttrekking voorzien van € 20,8 mln uit de begrotingsreserve van de GO. Deze onttrekking gaat ten guste van het generale beeld en wordt uitgevoerd in verband met lagere verwachte schade betalingen van de GO-Corona.
Bij het sluiten van het begrotingsjaar 2024 wordt mede op basis van het gebruik van deze faciliteiten en de daarbij behorende gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor deze regelingen definitief vastgesteld of er een aanvullende onttrekking of storting dient plaats te vinden. De definitieve onttrekkingen uit de begrotingsreserves worden via de Slotwet met de Tweede Kamer gedeeld.
Stand 1/1/2024 | 234,0 |
---|---|
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2024 | 234,0 |
Stand 1/1/2024 | 232,0 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | ‒ 20,8 |
Stand (raming) per 31/12/2024 | 211,2 |
Stand 1/1/2024 | 64,1 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2024 | 64,1 |
Stand 1/1/2024 | 22,5 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2024 | 22,5 |
Stand 1/1/2024 | 15,1 |
---|---|
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2024 | 15,1 |