Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 477.191 | 85.911 | 563.102 |
Uitgaven | 400.083 | 85.711 | 485.794 |
Subsidies (regelingen) | 78.344 | 5.938 | 84.282 |
Cyber security | 2.154 | 3.840 | 5.994 |
Subsidiemaatregel telecom Caribisch Nederland | 7.800 | 1.650 | 9.450 |
EU-cofinanciering Digital Europe | 4.546 | 294 | 4.840 |
Beter aanbesteden | 295 | 295 | |
NGF - project AiNed | 32.838 | 32.838 | |
NGF - project Nationaal Onderwijslab | 5.924 | 5.924 | |
NGF - project 6G Future Network Services | 24.787 | 24.787 | |
Inkoopdomein | 0 | 154 | 154 |
Opdrachten | 27.811 | 81.822 | 109.633 |
Onderzoek&opdrachten | 4.487 | ‒ 136 | 4.351 |
Beleidsvoorbereiding en evaluaties Veiligheid en Frequenties | 3.475 | ‒ 38 | 3.437 |
Digital trust centre | 3.763 | ‒ 1.600 | 2.163 |
Cyber security | 7.741 | ‒ 3.370 | 4.371 |
ICT beleid | 5.002 | ‒ 161 | 4.841 |
Terugbetaling boetes ACM | 0 | 89.045 | 89.045 |
CSIRT - DSP | 1.040 | 1.040 | |
Nationaal Groeifonds | 2.231 | ‒ 1.918 | 313 |
Vervolgprogramma beter aanbesteden | 72 | 72 | |
Bijdrage aan agentschappen | 77.158 | ‒ 1.899 | 75.259 |
Bijdrage RVO.nl | 27.112 | 290 | 27.402 |
Bijdrage RDI | 50.046 | ‒ 2.189 | 47.857 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 211.223 | ‒ 150 | 211.073 |
Bijdrage Metrologie | 12.238 | ‒ 150 | 12.088 |
Raad voor de Accreditatie | 1.645 | 1.645 | |
Bijdrage ACM | 899 | 899 | |
Bijdrage aan het CBS | 196.441 | 196.441 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 5.547 | 0 | 5.547 |
Bijdrage Nederlands Normalisatie Instituut | 1.468 | 1.468 | |
Bijdrage aan internationale organisaties | 4.079 | 4.079 | |
Ontvangsten | 222.080 | 12.134 | 234.214 |
Ontvangsten ACM | 162 | 162 | |
Ontvangsten High Trust | 40.200 | ‒ 20.000 | 20.200 |
Diverse ontvangsten | 181.718 | 32.134 | 213.852 |
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 477.191 | 85.911 | 563.102 |
waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | |
waarvan overige verplichtingen | 477.191 | 85.911 | 563.102 |
Budgetflexibiliteit
De oorspronkelijke budgetflexibiliteit in de ontwerpbegroting 2024 was circa 1,6%, oftewel 98,4% van het kasbudget was al juridisch verplicht en bestuurlijk gebonden. Bij de 1e suppletoire begroting 2024 steeg dit naar 99,1%, vanwege reeds aangegane verplichtingen bij onder andere de onderzoeksbudgetten.
Het percentage juridisch verplicht bij de 2e suppletoire begroting is 99,2%, 0,1% hoger dan bij de 1e suppletoire begroting. Dit heeft te maken met reeds aangegane verplichtingen bij onder andere Cybersecurity, ICT-beleid en onderzoeksbudgetten.
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Terugbetaling boetes ACM
Op verzoek van de Tweede Kamer (o.a. motie Van der Lee, Kamerstuk 32 813, nr. 290) en in lijn met de ministeriële regeling van de minister van EZK heeft de ACM in februari 2021 besloten dat wanneer huizen ‘van het gas af’ gaan, deze verwijderkosten landen in de nettarieven en dat de netbeheerders dus geen rekening naar de individuele huishoudens sturen. Op 20 juni 2023 heeft de rechter geoordeeld dat de minister de ministeriële regeling niet zo had mogen treffen, de ACM de Minister niet op deze manier had mogen volgen en het besluit zelfstandig had moeten motiveren en heeft dit besluit van de ACM daarmee vernietigd. Het gevolg is dat de verwijderkosten met terugwerkende kracht niet in de nettarieven mochten worden opgenomen. De netbeheerders konden de kosten ook niet met terugwerkende kracht in rekening brengen bij de (ex)klanten. De netbeheerders hebben de ACM aansprakelijk gesteld voor de kosten. De netbeheerders en ACM zijn tot een schikking gekomen en deze middelen worden hiervoor ingezet. Het gaat om een eenmalige uitgave, inmiddels is er nieuw besluit van de ACM en kunnen alle nieuwe kosten wel in de nettarieven worden opgenomen.
Ontvangsten
Ontvangsten High Trust
De High Trust-ontvangsten bestaan voornamelijk uit door de ACM ontvangen boetes. Die fluctueren door de jaren heen. Dit komt onder andere door het aantal en de hoogte van door de ACM opgelegde boetes. De ACM is hierin volledig onafhankelijk. Op basis van de huidige realisatie is de raming van de boete ontvangsten met € 20 mln verlaagd.
Diverse ontvangsten
Betreft een bijstelling van de ontvangsten voortkomend uit de veiling van vergunningen voor de landelijke commerciële radio-omroep in de FM-band en de DAB-vergunningen in frequentieblok 11C.