Base description which applies to whole site

3.1 Beleidsartikel 1 Goed functionerende economie en markten

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid art. 1 Goed functionerende economie en markten (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

477.191

85.911

563.102

    

Uitgaven

400.083

85.711

485.794

    

Subsidies (regelingen)

78.344

5.938

84.282

Cyber security

2.154

3.840

5.994

Subsidiemaatregel telecom Caribisch Nederland

7.800

1.650

9.450

EU-cofinanciering Digital Europe

4.546

294

4.840

Beter aanbesteden

295

 

295

NGF - project AiNed

32.838

 

32.838

NGF - project Nationaal Onderwijslab

5.924

 

5.924

NGF - project 6G Future Network Services

24.787

 

24.787

Inkoopdomein

0

154

154

    

Opdrachten

27.811

81.822

109.633

Onderzoek&opdrachten

4.487

‒ 136

4.351

Beleidsvoorbereiding en evaluaties Veiligheid en Frequenties

3.475

‒ 38

3.437

Digital trust centre

3.763

‒ 1.600

2.163

Cyber security

7.741

‒ 3.370

4.371

ICT beleid

5.002

‒ 161

4.841

Terugbetaling boetes ACM

0

89.045

89.045

CSIRT - DSP

1.040

 

1.040

Nationaal Groeifonds

2.231

‒ 1.918

313

Vervolgprogramma beter aanbesteden

72

 

72

    

Bijdrage aan agentschappen

77.158

‒ 1.899

75.259

Bijdrage RVO.nl

27.112

290

27.402

Bijdrage RDI

50.046

‒ 2.189

47.857

    

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

211.223

‒ 150

211.073

Bijdrage Metrologie

12.238

‒ 150

12.088

Raad voor de Accreditatie

1.645

 

1.645

Bijdrage ACM

899

 

899

Bijdrage aan het CBS

196.441

 

196.441

    

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

5.547

0

5.547

Bijdrage Nederlands Normalisatie Instituut

1.468

 

1.468

Bijdrage aan internationale organisaties

4.079

 

4.079

    

Ontvangsten

222.080

12.134

234.214

Ontvangsten ACM

162

 

162

Ontvangsten High Trust

40.200

‒ 20.000

20.200

Diverse ontvangsten

181.718

32.134

213.852

Tabel 6 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

477.191

85.911

563.102

waarvan garantieverplichtingen

0

 

0

waarvan overige verplichtingen

477.191

85.911

563.102

Budgetflexibiliteit

De oorspronkelijke budgetflexibiliteit in de ontwerpbegroting 2024 was circa 1,6%, oftewel 98,4% van het kasbudget was al juridisch verplicht en bestuurlijk gebonden. Bij de 1e suppletoire begroting 2024 steeg dit naar 99,1%, vanwege reeds aangegane verplichtingen bij onder andere de onderzoeksbudgetten.

Het percentage juridisch verplicht bij de 2e suppletoire begroting is 99,2%, 0,1% hoger dan bij de 1e suppletoire begroting. Dit heeft te maken met reeds aangegane verplichtingen bij onder andere Cybersecurity, ICT-beleid en onderzoeksbudgetten.

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Terugbetaling boetes ACM

Op verzoek van de Tweede Kamer (o.a. motie Van der Lee, Kamerstuk 32 813, nr. 290) en in lijn met de ministeriële regeling van de minister van EZK heeft de ACM in februari 2021 besloten dat wanneer huizen ‘van het gas af’ gaan, deze verwijderkosten landen in de nettarieven en dat de netbeheerders dus geen rekening naar de individuele huishoudens sturen. Op 20 juni 2023 heeft de rechter geoordeeld dat de minister de ministeriële regeling niet zo had mogen treffen, de ACM de Minister niet op deze manier had mogen volgen en het besluit zelfstandig had moeten motiveren en heeft dit besluit van de ACM daarmee vernietigd. Het gevolg is dat de verwijderkosten met terugwerkende kracht niet in de nettarieven mochten worden opgenomen. De netbeheerders konden de kosten ook niet met terugwerkende kracht in rekening brengen bij de (ex)klanten. De netbeheerders hebben de ACM aansprakelijk gesteld voor de kosten. De netbeheerders en ACM zijn tot een schikking gekomen en deze middelen worden hiervoor ingezet. Het gaat om een eenmalige uitgave, inmiddels is er nieuw besluit van de ACM en kunnen alle nieuwe kosten wel in de nettarieven worden opgenomen. 

Ontvangsten

Ontvangsten High Trust

De High Trust-ontvangsten bestaan voornamelijk uit door de ACM ontvangen boetes. Die fluctueren door de jaren heen. Dit komt onder andere door het aantal en de hoogte van door de ACM opgelegde boetes. De ACM is hierin volledig onafhankelijk. Op basis van de huidige realisatie is de raming van de boete ontvangsten met € 20 mln verlaagd.

Diverse ontvangsten

Betreft een bijstelling van de ontvangsten voortkomend uit de veiling van vergunningen voor de landelijke commerciële radio-omroep in de FM-band en de DAB-vergunningen in frequentieblok 11C.

Licence