Functionele uitgaven van de Koning | Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2010 | 2010 | |
Verplichtingen | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | 26 818 | 26 818 | 0 |
Uitgaven | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | 26 818 | 26 818 | 0 |
Ontvangsten | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | 116 | 0 | 116 |
Ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting is er alleen een afwijking bij de ontvangsten. Bij de eerste suppletoire begroting van de Koning (Kamerstuk 32 395 I, nr. 2) is een verlaging van het budget aangebracht in verband met het feit dat de Koningin heeft aangegeven de kosten voor het groot onderhoud van de Groene Draeck zelf te dragen. De voorschotten die aan de Dienst van het Koninklijk Huis zijn verstrekt zijn echter per abuis niet verlaagd. Hierdoor is er in 2010 € 163 000 meer bevoorschot dan er beschikbaar budget was. Bij de eindafrekening over 2010 die in 2011 plaatsvindt, zal dit bedrag worden verrekend.
In onderstaande tabel wordt inzicht gegeven in het verloop van de verschillende onderdelen binnen dit begrotingsartikel. De realisatie betreft de gegevens zoals deze door de Dienst van het Koninklijk Huis zijn verantwoord in de eindafrekening over 2010. Zoals in de leeswijzer is gemeld, betreffen deze bedragen dus niet de begrotingsbelasting van de begroting van de Koning in 2010. Deze eindafrekening zal leiden tot een ontvangst op de begroting van de Koning in 2011, die bij de eerste suppletoire begroting zal worden verwerkt.
Realisatie (1) | Vastgestelde begroting (2) | Verschil (1) – (2) | |
---|---|---|---|
Personeel Dienst van het Koninklijk Huis | 16 016 | 17 529 | – 1 513 |
Materieel Dienst van het Koninklijk Huis | 9 171 | 7 611 | 1 560 |
Uitgaven voor luchtvaartuigen | 693 | 1 388 | – 695 |
Onderhoud Groene Draeck | 84 | 47 | 37 |
Bezoeken aan het Caribische deel van het Koninkrijk | 30 | 80 | – 50 |
Totaal | 25 994 | 26 655 | – 661 |
Per saldo laten de functionele uitgaven over 2010 een onderschrijding zien van € 661 000. Onderstaand wordt per onderdeel van de functionele uitgaven een nadere toelichting gegeven.
Personeel Dienst van het Koninklijk Huis
Deze personeelsuitgaven hebben betrekking op 245 fte; dit is exclusief 18 post-actieven. Tevens is dit exclusief de personeelsleden die worden betaald uit de B-component.
De uitgaven voor actief personeel betreffen de personeelsinzet ten behoeve van o.a. departement van de hofmaarschalk, koninklijk huisarchief, koninklijk staldepartement (chauffeurs/monteurs, koetsiers en onderhoudspersoneel) en de personeelsinzet voor de facilitaire functies voor de in de Wet financieel statuut van het koninklijk huis aangewezen paleizen (paleis Huis ten Bosch, paleis Noordeinde en het Koninklijk Paleis te Amsterdam). De lagere personele uitgaven zijn het gevolg van een tijdelijk lagere bezetting.
Materieel Dienst van het Koninklijk Huis
De materiële uitgaven hebben betrekking op uitgaven voor de instandhouding van het rijtuigenpark (auto’s, paarden en rijtuigen) en voor de gebruikskosten voor de eerder genoemde paleizen (inclusief de verwarming en verlichting voor de drie hiervoor genoemde locaties). Daarnaast bevatten zij de uitgaven voor telecommunicatie, accountantscontrole, advisering en de uitgaven van facilitaire aard zoals voor bureauvoorzieningen. Tenslotte bevat het een tegemoetkoming in de infrastructuurkosten van Kroondomein Het Loo.
De hogere materiële uitgaven zijn het gevolg van de stelselwijziging op basis van de aanbevelingen van de Stuurgroep herziening stelsel kosten koninklijk huis. De Dienst van het Koninklijk Huis krijgt de eenmalige mogelijkheid om een voorziening te treffen voor de vervanging van de vervoermiddelen en digitaliseren van de dossiers en de archieven.
Daarnaast was ook de raming van de energiekosten te laag en een deel van de onderbezetting op personeelsgebied is opgevangen door uitbesteding/inhuur.
Uitgaven voor luchtvaartuigen
De uitgaven voor luchtvaartuigen (met uitzondering van staatsbezoeken en werkbezoeken aan het Caribische deel van het Koninkrijk) betreffen vliegkosten van de Koning alsmede de uitgaven voor privé-vliegkosten van de overige leden van het koninklijk huis tot aan het maximum van de franchise. Het betreft zowel de uitgaven voor de inzet van het regeringsvliegtuig en andere luchtvaartuigen in het beheer bij het Rijk alsmede civiele inhuur. Vanaf 2011 is de vliegregeling versoberd.
Realisatie (1) | Vastgestelde begroting (2) | Verschil (1) – (2) | |
---|---|---|---|
Openbaar belang | |||
Inzet regeringsvliegtuig (PH-KBX) | 292 | 291 | 1 |
Vastvleugelige inzet (Gulfstream) | 3 | 34 | – 31 |
Helikopterinzet (Alouette) | 94 | 119 | – 25 |
Inhuur civiele luchtvaartuigen | 77 | 334 | – 257 |
Subtotaal | 466 | 778 | – 312 |
Privé | |||
Inzet regeringsvliegtuig (PH-KBX) | 154 | 242 | – 88 |
Vastvleugelige inzet (Gulfstream) | 12 | 147 | – 135 |
Helikopterinzet (Alouette) | 3 | 71 | – 68 |
Inhuur civiele luchtvaartuigen | 58 | 150 | – 92 |
Subtotaal | 227 | 610 | – 383 |
Totaal | 693 | 1 388 | – 695 |
Groene Draeck
De Groene Draeck is in 1957 door de Nederlandse bevolking aan de toenmalige kroonprinses geschonken. De Staat gaf bij deze gelegenheid mede het onderhoud van de Groene Draeck als geschenk. Het bedrag dat hiermee samenhangt wordt in deze verantwoording toegelicht. Het betreft de kosten van het reguliere onderhoud aan de Groene Draeck. In de eerste suppletore begroting van de Koning 2010 (Kamerstuk 32 395 I, nr. 2) is gemeld, dat de extra werkzaamheden in het kader van het groot onderhoud (dat na 52 jaar noodzakelijk was) door de Koningin zelf wordt gedragen.