Realisatie 2006 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Vastgestelde begroting 2010 | Verschil 2010 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 846 942 | 1 156 510 | 1 009 797 | 835 015 | 762 397 | 798 422 | – 36 025 | |
Uitgaven: | ||||||||
Programma-uitgaven totaal | 790 934 | 915 165 | 1 032 340 | 901 474 | 854 810 | 822 628 | 32 182 | |
2.1 | Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid | 10 527 | 14 174 | 12 177 | 16 355 | 12 187 | 18 553 | – 6 366 |
2.2 | Bestrijding internationaal terrorisme | 0 | 0 | 0 | 0 | 500 | 0 | 500 |
2.3 | Non-proliferatie en ontwapening | 8 265 | 8 480 | 9 164 | 9 350 | 9 575 | 8 917 | 658 |
2.4 | Conventionele wapenbeheersing | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.5 | Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 274 381 | 396 083 | 435 035 | 363 042 | 379 585 | 355 377 | 24 208 |
2.6 | Humanitaire hulpverlening | 345 701 | 328 135 | 383 080 | 293 936 | 266 312 | 240 767 | 25 545 |
2.7 | Goed bestuur | 150 060 | 161 359 | 181 032 | 201 182 | 170 560 | 180 414 | – 9 854 |
2.8 | Het bevorderen van energievoorzieningszekerheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.9 | Grotere veiligheid door strijd tegen milieudegradatie | 2 000 | 6 934 | 11 852 | 17 609 | 16 091 | 18 600 | – 2 509 |
Ontvangsten | 1 107 | 1 952 | 1 262 | 1 211 | 1 084 | 1 147 | – 63 | |
2.10 | Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid | 16 | 298 | 165 | 149 | 162 | 147 | 15 |
2.70 | Humanitaire hulpverlening | 1 091 | 1 654 | 1 097 | 1 062 | 922 | 1 000 | – 78 |
Verplichtingen
Geen toelichting
Uitgaven
2.1 Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid
De verlaging van ruim EUR 6 miljoen op dit artikel wordt deels veroorzaakt door vertraging bij de aanbesteding voor de nieuwbouw van het NAVO hoofdkwartier in Brussel. Daarnaast is het budget voor POBB structureel met EUR 1,5 miljoen verlaagd in verband met ombuigingen.
2.2 Bestrijding internationaal terrorisme
De uitgave van EUR 0,5 miljoen wordt veroorzaakt door een bijdrage van vijf jaar aan het nieuwe Internationaal Anti-terrorisme Instituut.
2.5 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing
De verhoging op dit artikel bestaat uit een saldo. Enerzijds wordt dit veroorzaakt door vertragingen. Zo is sprake van een lagere bijdrage aan de OVSE. Daarnaast is op het centrale wederopbouwprogramma de bijdrage voor Soedan met EUR 7 miljoen verlaagd aangezien door vertraging in de huidige fase een geplande activiteit nog geen doorgang vond. EUR 2 miljoen hiervan is ingezet voor noodhulp in Soedan. Er heeft ook een verlaging op het stabiliteitsfonds plaatsgevonden. Door een lagere uitputting op dit fonds en de fasering van de bijdrage aan het Crisis Prevention and Recovery Fund van UNDP wordt dit artikel met ruim EUR 11 miljoen verlaagd. Anderzijds is er een verhoging van EUR 38 miljoen op de verplichte bijdrage aan de VN crisisbeheersingsoperaties. Ook werd de bijdrage aan het NAVO trust fonds ANA (Afghan National Army) verhoogd. Ten slotte werd ook het budget voor MFS vrede en veiligheid verhoogd als gevolg van een verhoogde liquiditeitsbehoefte bij de programma’s.
2.6 Humanitaire hulpverlening
De verhoging op dit artikel is een saldo en hangt grotendeels samen met een aanpassing van het noodhulpbudget naar aanleiding van de aardbeving in Haïti (EUR 14,9 miljoen in 2010) en de extra inzet van middelen naar aanleiding van de overstromingen in Pakistan. Daarnaast zijn de uitgaven op noodhulp voor niet-DAC- landen lager gezien het feit dat zich daar minder dan gemiddeld rampen voordeden.
2.9 Grotere veiligheid door strijd tegen milieudegradatie
De verlaging op dit artikel is grotendeel het gevolg van de vertraging in de Wereldbank activiteit ten behoeve van het Congo-bekken.
N.B. Aardbeving Haïti
Na de aardbeving in Haïti heeft de minister voor Ontwikkelingssamenwerking de toezegging aan de Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) gedaan de opbrengsten van de nationale actie te verdubbelen. Ook heeft het ministerie andere uitgaven gedaan welke gerelateerd zijn aan de inzet in Haïti. De meeste uitgaven komen uit de begroting van artikel 2. Daarnaast zijn ook op consulair gebied uitgaven gedaan. Deze zijn terug te vinden onder het artikel welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland (artikel 7). Om een goed inzicht te krijgen in de totale uitgaven ten behoeve van de inzet in Haïti volgt hierna een extracomptabel overzicht van de uitgaven in 2010.
Projectomschrijving | artikel | 2010 |
---|---|---|
Bijdrage World Food Programme | 2 | 1 000 |
Inzet H.Ms Pelikaan | 2 | 160 |
Luchttransport USAR 1 | 2 | 780 |
SHO publieksactie noodhulpbijdrage | 2 | 12 000 |
SHO publieksactie wederopbouwbijdrage | 2 | – |
Bijdrage Nederlands Rode Kruis | 2 | 1 000 |
Inzet SCOT 2 | 7 | 35 |
Repatriëring weeskinderen | 7 | 260 |
Totaal | 15 235 |
Slotwet
Verplichtingen x EUR 1 000 | |
---|---|
Stand 2e suppletoire begroting 2010 | 818 365 |
Mutaties Slotwet 2010 | – 55 968 |
Stand Slotwet 2010 (realisatie) | 762 397 |
Verplichtingen
Geen toelichting
Uitgaven x EUR 1 000 | |
---|---|
Stand 2e suppletoire begroting 2010 | 874 966 |
Mutaties Slotwet 2010 | – 20 156 |
Stand Slotwet 2010 (realisatie) | 854 810 |
Uitgaven
Geen toelichting
Ontvangsten x EUR 1 000 | |
---|---|
Stand 2e suppletoire begroting 2010 | 1 449 |
Mutaties Slotwet 2010 | – 365 |
Stand Slotwet 2010 (realisatie) | 1 084 |
Ontvangsten
De bij tweede Suppletoire Wet gerapporteerde hogere ontvangsten als gevolg van een hogere restitutie op de jaarlijkse contributies van Internationale Organisaties zijn niet gematerialiseerd.
Beleidsartikel 2
Onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van beleid: overzicht met betrekking tot onderzoek geprogrammeerd voor afronding in 2010
Operationele doelstelling | Titel van de evaluatie | Jaar van afronding |
---|---|---|
Beleidsdoorlichtingen | ||
– | ||
Effectenonderzoek ex post | ||
2.5 | 1. Evaluatie van het Nederlandse beleid ten aanzien van de Westelijke Balkan 2004 t/m 2008 | 2011 |
2.5 | 2. Conflictpreventie en vredesopbouw Zuid-Soedan (multi-donor) | 2010 |
2.7 | 3. Institutional Evaluation of the Netherlands Institute for Multi-Party Democracy | 2011 |
2.7 | 4. Het Nederlandse Latijns Amerika beleid – landenstudies Nicaragua en Bolivia | 2010 en evt 2011 |
2.7 | 5. Goed bestuur als onderdeel van Balkanstudie | 2011 |
Overig evaluatieonderzoek | ||
2.6 | 6. Clusterbenadering humanitaire hulp | 2010 |
Algemene toelichting:
Nadere informatie, inclusief (waar beschikbaar) de tekst van de evaluatieonderzoeken zelf, is te vinden op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken:
http://www.minbuza.nl/nl/Producten_en_Diensten/Evaluatie
Specifieke toelichting:
ad 1. Evaluatie werd vertraagd door problemen met uitvoerder. Inmiddels zijn deze problemen ondervangen en verwacht IOB de evaluatie in het tweede kwartaal van 2011 af te ronden.
ad 2. Het rapport is eind 2010 afgerond en werd samen met de beleidsreactie naar de Kamer gestuurd.
ad 3. Rapport is in november 2010 gepubliceerd en werd samen met de beleidsreactie op 4 maart 2011 naar de Kamer gestuurd.
ad 4. Het rapport van de landenstudie Nicaragua en de beleidsreactie zijn op 16 december 2010 naar de Tweede Kamer gestuurd (TK 32 500 V, nr. 124). Een voorstudie over Bolivia is afgerond. Een eventuele vervolgstudie zal worden afgerond in 2011.
ad 5. Zie toelichting ad 1.