Base description which applies to whole site

10.5 JUSTITIËLE UITVOERINGSDIENST TOETSING, INTEGRITEIT, SCREENING

Toelichting exploitatie 2010

Baten

Justis heeft voor de producten BIBOB, COVOG natuurlijke personen (NP) en Naamswijziging minder adviezen/aanvragen binnen gekregen dan verwacht. Dit komt vermoedelijk door het heersende economisch klimaat.

Daarentegen zijn de opbrengsten uit de Verklaring van Geen Bezwaar (VvGB) hoger (bijna verdubbeld, van € 3 630 000 in de begroting naar € 6 445 000 realisatie). Deze opbrengsten zijn in heel 2010 ontvangen, omdat het programma Herziening Toezicht Rechtspersonen (HTR) in 2010 nog niet is gestart. HTR is een nieuwe dienst/systeem in ontwikkeling. Deze dienst zal rechtspersonen op natuurlijke levensloopmomenten gaan screenen. HTR vervangt de VvGB. De VvGB screende alleen de rechtspersonen bij oprichting. Doordat over heel 2010 leges zijn ontvangen voor de Verklaring van Geen Bezwaar heeft Justis over 2010 meer opbrengsten derden ontvangen, dan begroot. Daarbij is het verwachtte resultaat 2010 van Justis begin 2010 afgeroomd.

Lasten

Binnen de personele- en materiële lasten is een verschuiving te constateren. Deze verschuiving wordt veroorzaakt door minder vast en meer extern personeel.

In 2010 zijn de lasten in- en uitbesteding (gerubriceerd onder de materiële kosten) € 1 700 000 hoger dan begroot. Deze stijging komt door inhuur voor het project HTR en het intern vernieuwingsprogramma. Door personeel extern in te huren, in plaats van vast personeel in te zetten (wat voorzien was in de begroting) voor het vernieuwingsprogramma vallen de vaste personeelskosten lager uit dan begroot.

Daarnaast heeft HTR vertraging opgelopen en is dit project in 2010 niet opgeleverd. De vertraging is opgelopen doordat diverse koppelingen met informatie leveranciers nog niet gerealiseerd waren en doordat HTR omvangrijker is dan in eerste instantie verwacht. Door deze vertraging zijn de kosten inzake ICT en inhuur externen hoger dan begroot over 2010. De afschrijvingskosten HTR zijn in 2010 niet verwerkt, omdat HTR nog niet in gebruik is genomen.

Voorzieningen

Voorzieningen 2010 x € 1 000

Omschrijving

Stand per 01-01-2010

Vrijval in 2010

Dotatie in 2010

Onttrekking in 2010

Stand per 31-12-2010

Voorziening FPU

260

  

117

143

Reorganisatievoorziening

9

 

308

9

308

Voorziening wachtgeld

193

  

65

128

Totaal

462

 

308

191

579

Saldo Baten en Lasten

In 2010 is conform de Regeling baten- en lastendiensten 2011 de wettelijke reserve komen te vervallen. Het saldo van deze reserve ad € 818 000 is vrijgevallen ten laste van de exploitatiereserve. De exploitatie-reserve bedraagt op 1 januari 2010 € 2 031 000.

Conform Regeling Baten- en lastendiensten 2011 is het eigen vermogen gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. Op grond van de gemiddelde omzet over de jaren 2008, 2009 en 2010, bedraagt de maximumomvang van het eigen vermogen € 1 315 000.

Het onverdeeld resultaat over 2010 bedraagt voorlopig negatief € 1 305 000. Dit voorlopig resultaat over 2010 wordt in mindering gebracht op de exploitatiereserve. De exploitatiereserve bedraagt hierdoor € 726 000 (€ 2 031 000 -/- € 1 305 000). Deze omvang ligt binnen de maximumomvang van het eigen vermogen.

Het eigen vermogen bestaat uit de exploitatiereserve en het onverdeelde resultaat uit het lopende boekjaar. De balanswaarde van het eigen vermogen bedraagt per 31 december 2010 € 726 000.

Doelmatigheid

Productievolume

De productie van de Verklaring van Geen Bezwaar(VvGB) is in 2010 bijna het dubbele dan begroot, doordat HTR in 2010 nog niet van start is gegaan en Justis over heel 2010 de VvGB heeft afgegeven.

Daarnaast is een stijging van het aantal VOG’s Rechtspersonen (RP) en Integriteitsverklaring Beroepsgoederenvervoer (IVB) te zien door de invoering van de IVB en meer aanvragen VOG’s RP ten behoeve van aanbestedingen. De verwachte stijging VOG’s NP, zoals verwacht op basis van de stijgingen in de afgelopen jaren, heeft zich in 2010 niet voorgedaan.

Doorlooptijden

De doorlooptijden van de verschillende producten is in vrijwel alle gevallen conform de voor 2010 aangescherpte normen. Justis heeft in vrijwel alle gevallen de wettelijk vastgestelde doorlooptijden gerealiseerd. Bij BIBOB is de norm van de doorlooptijd net niet gerealiseerd (realisatie 52%, begroot 60%) Dit komt doordat in 2010 extra adviezen, waarvan één omvangrijke zijn afgegeven. Bij de EG-verklaringen is eveneens de doorlooptijd niet gerealiseerd. Dit komt omdat het nog niet goed mogelijk is een database op te bouwen met erkende diploma’s, alsmede een efficiënt netwerk met buitenlandse instellingen. Hierdoor moet vaak lang op buitenlandse informatie worden gewacht, waardoor de gestelde norm niet altijd wordt gerealiseerd.

Kwaliteit

Kwaliteit heeft betrekking op klachten, klachten ombudsman, bezwaar- en beroepszaken.

Het overgrote deel van de bezwaren en beroepen wordt voor COVG NP 86,6% en Naamswijziging 12,5% ontvangen. Het aantal ontvangen bezwaren en beroepen blijft binnen de norm. Van de ontvangen bezwaren en beroepen COVOG NP in 2010 1 064 stuks is 75,6% ongegrond verklaard. Van de ontvangen bezwaren en beroepen Naamswijziging in 2010 169 is 73,4% ongegrond verklaard. Het gegrond verklaren van bezwaarschriften is vaak het gevolg van nieuwe informatie die in de bezwaarfase naar voren wordt gebracht. Het komt ook voor dat een nadere beschouwing door Justis leidt tot een andere conclusie dan in de eerste beoordeling. Na het bezwaar bestaat de mogelijkheid een beroep te doen bij de rechter. In 2010 is bij 91% van de beroepszaken Justis in het gelijk gesteld.

De verschillenanalyse ten aanzien van de begrote en gerealiseerde kostprijzen is niet goed mogelijk. Dat komt doordat de gerealiseerde kostprijzen via een andere kostprijssystematiek zijn berekend dan de begrote kostprijzen

Doelmatigheid 2010
     

Realisatie

Begroting

Verschil

 

2006

2007

2008

2009

2010

2010

2010

Dienst Justis -totaal:

       

FTE-totaal

-

205

233

219

234

248

– 14

Saldo van baten en lasten in %

-

22,3%

18,2%

7,0%

– 3%

0

– 3

        

Beleidsartikel 13.1

       

Verklaring van Geen Bezwaar (VvGB)

       

Kostprijs (x € 1)

44,08

55,58

48,19

54,52

39,77

41,92

– 2,15

Omzet (p*q)(x € 1000)

   

7 081

6 445

3 630

2 815

Doorlooptijd: oprichten % in 6 dagen

83

70

92

97

98

95

3

VIV

       

Kostprijs (x € 1)

    

15,49

37,73

– 22,24

Omzet (p*q)(x € 1000)

    

n.v.t.

n.v.t.

 

Doorlooptijd:verstrekkingen in 6 dagen

n.v.t.

79

63

67

73

65

8

Doorlooptijd: aanwijzingen % in 48 uur

100

100

100

100

100

100

0

Doorlooptijd faillissementen % 5 dagen

95

95

96

96

96

95

1

        

GSR

       

Kostprijs (x € 1)

    

675,49

568,75

106,74

Omzet (p*q)(x € 1000)

    

n.v.t.

n.v.t.

 

Doorlooptijd: Positieve beslissingen % binnen 4 weken

n.v.t.

95

98

97

95

90

5

Doorlooptijd: negatieve beslissingen % binnen 8 weken

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

86

100

– 14

        

BIBOB

       

Kostprijs (x € 1)

n.v.t.

n.v.t.

9 755,92

11 208,99

19 105,65

11 557,13

7 548,52

Omzet (p*q)(x € 1000)

   

117

111

194

– 83

Doorlooptijd: % binnen 8 weken

14

8

19

58

52

60

– 8

        

Verklaring omtrent het Gedrag (VOG NP)1

       

Kostprijs (x € 1)

18,99

13,45

13,82

17,37

16,41

14,75

1,66

Omzet (p*q) (x € 1000)

   

11 201

12 134

13 155

– 1 021

Doorlooptijd: % binnen 2 weken

 

98

92

98

95

95

0

Doorlooptijd: % binnen 4 weken

100

nvt

99

n.v.t.

100

100

0

Doorlooptijd: % binnen 8 weken

   

56

74

90

– 16

        

Verklaring omtrent het Gedrag (VOG RP)

       

Kostprijs (x € 1)

99,33

65,40

69,11

86,84

142,17

216,20

– 74,03

Omzet (p*q)(x € 1000)

       

Doorlooptijd: % binnen 4 weken

100

90

91

97

   

Doorlooptijd: % binnen 8 weken

n.v.t.

n.v.t.

98

50

99

90

9

Doorlooptijd: % binnen 12 weken

n.v.t.

100

95

n.v.t.

83

90

– 7

        

IVB

       

Kostprijs (x € 1)

    

108,26

270,88

– 162,62

Omzet (p*q)(x € 1000)

       

Doorlooptijd: ??

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

Bij VOG NP en RP

  
        

Naamswijziging (NM)

       

Kostprijs (x € 1)

300,26

460,63

518,15

759,32

532,50

483,07

49,43

Omzet (p*q)(x € 1000)

   

684

769

965

– 196

Doorlooptijd: % binnen 6 maanden

89

85

90

87

94

95

– 1

        

Beleidsartikel 13.2

       

Wet Wapens en Munitie/Flora- en Faunawet2

       

Kostprijs (x € 1)

  

1 847,58

1 770,27

 

 

Omzet (p*q)(x € 1000)

   

13

13

12

1

Doorlooptijd administratieve beroepen: % binnen 16 weken

40

0

6

16

12

 

Doorlooptijd verzoeken om ontheffing: % binnen 12 weken

95

43

91

84

89

 
        
        

WWM beroepen

       

Kostprijs (x € 1)

   

6 679,16

2 965,17

3 713,99

Omzet (p*q)(x € 1000)

   

n.v.t.

n.v.t.

 

Doorlooptijd: % binnen 16 weken

   

12

90

– 78

        

WWM ontheffingen

       

Kostprijs (x € 1)

   

436,57

791,20

-354,63

Omzet (p*q)(x € 1000)

   

n.v.t.

n.v.t.

 

Doorlooptijd: % binnen 12 weken

   

89

90

– 1

        

WWM beslissingen

       

Kostprijs (x € 1)

   

 

 

Omzet (p*q)(x € 1000)

   

 

 

Doorlooptijd: ??

   

 

 
        

Buitengewone opsporingsambtenaren (BOA)

       

Kostprijs (x € 1)

  

103,21

116,45

116,88

205,79

– 88,91

Omzet (p*q)

   

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

 

Doorlooptijd: binnen 16 weken (verzoek art. 1a)

82

78

97

82

100

95

5

Doorlooptijd: binnen 4 weken (verzoek art. 1b/art. 1c)

81

73

100

n.v.t.

100

95

5

        

WPBR ondernemingen3

       

Kostprijs (x € 1)

   

919,54

665,32

254,22

Omzet (p*q)(x € 1000)

   

356

383

– 27

Doorlooptijd: % binnen 16 weken

  

82

91

92

90

2

        

WPBR leidinggevenden

       

Kostprijs (x € 1)

   

312,40

669,01

– 356,61

Omzet (p*q)(x € 1000)

   

n.v.t.

n.v.t.

 

Doorlooptijd: % binnen 16 weken

  

87

96

93

90

3

        

WPBR weigeringen en intrekkingen

       

Kostprijs (x € 1)

   

 

 

Omzet (p*q)(x € 1000)

   

 

 

Doorlooptijd: % binnen 16 weken

  

83

97

98

90

8

        

WBP

       

Kostprijs (x € 1)

   

320,06

255,82

64,24

Omzet (p*q)(x € 1000)

   

n.v.t.

n.v.t.

 

Doorlooptijd: % binnen 16 weken

   

n.v.t.

90

 
        

EG-verklaringen

       

Kostprijs (x € 1)

   

654,89

2 829,13

– 2 174,24

Omzet (p*q)(x € 1000)

   

n.v.t.

n.v.t.

 

Doorlooptijd:% binnen 16 weken

   

56

90

– 34

        

Beleidsartikel 13.4

       

Gratie

       

Kostprijs (x € 1)

235,99

309,55

374,77

617,43

629,39

542,80

86,59

Omzet (p*q)

   

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

 

Doorlooptijd: % binnen 6 maanden

86

83

85

84

96

90

6

1

De bij COVOG Natuurlijke Personen genoemde omzet bevat omzet van COVOG NP/RP en IVB NP/RP.

2

De omzet Wet Wapens en Munitie/Flora-en Faunawet is inclusief omzet WWM beroepen en ontheffingen.

3

De omzet WPBR ondernemingen bestaat uit omzet WPBR onderneming/leidinggevenden en WPBR weigeringen en intrekkingen.

Balans per 31 december 2010 x € 1 000
 

2010

2009

Activa

  

Immateriële activa

2 622

818

Materiële activa

231

332

– grond en gebouwen

  

– installaties en inventarissen

229

315

– overige materiële vaste activa

2

17

Voorraden

  

Debiteuren

2 709

2 771

Nog te ontvangen

189

3 253

Liquide middelen

1 198

2 753

Totaal activa

6 949

9 927

   

Passiva

  

Eigen Vermogen

726

3 741

– exploitatiereserve

2 031

1 004

– verplichte reserves

0

818

– onverdeeld resultaat

– 1 305

1 919

Leningen bij het Ministerie van Financiën

136

247

Voorzieningen

579

462

Crediteuren

944

767

Nog te betalen

4 564

4 710

Totaal passiva

6 949

9 927

Gespecificeerde Staat van baten en lasten per 31 december 2010 x € 1 000
 

(1)

(2)

(3)=(2)-(1)

 
 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2009

Baten

    

Opbrengst moederdepartement

9 994

8 252

– 1 742

7 386

Opbrengst overige departementen

    

Opbrengst derden

18 339

19 831

1 492

19 456

Rentebaten

   

10

Bijzondere baten

    

Totaal baten

28 333

28 083

– 250

26 852

     

Lasten

    

Apparaatskosten

    

– personele kosten

16 040

13 784

– 2 256

14 044

– materiële kosten

10 805

15 165

4 360

10 713

Rentelasten

151

10

– 141

16

Afschrijvingskosten

    

– materieel

1 337

121

– 1 216

160

– immaterieel

    

Overige lasten

    

– dotaties voorzieningen

 

308

308

 

– bijzondere lasten

    

Totaal lasten

28 333

29 388

– 1 055

24 933

     

Saldo van baten en lasten

0

– 1 305

– 1 305

1 919

Kasstroomoverzicht per 31 december 2010 x € 1 000
 

(1)

(2)

(3) = (2)-(1)

 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

1

Rekening Courant RHB 1 januari 2010

785

2 752

1 967

 

+ stand depositorekeningen

   

2

Totaal operationele kasstroom

1 337

286

– 1 051

     

3a

Totaal investeringen

0

– 20

– 20

3b

Totaal boekwaarden desinvesteringen

0

0

0

3c

Totaal investeringskasstroom

0

– 20

– 20

     

4a

Eenmalige uitkering aan Moederdepartement

0

– 1 710

– 1 710

4b

Eenmalige storting door Moederdepartement

0

0

0

4c

Aflossing op leningen

– 1 337

– 111

1 226

4d

Beroep op leenfaciliteit

0

0

0

4

Totaal financieringskasstroom

– 1 337

– 1 821

– 484

     

5

Rekening Courant RHB 31 december 2010

785

1 197

412

 

+ stand depositorekeningen*

(5)= (1+2+3+4)

   

De eenmalige uitkering moederdepartement € 1 710 000 is conform de jaarrekening 2009.

De aflossing op leningen is lager dan begroot. Dit komt omdat bij het opstellen van de begroting uit is gegaan van het opvragen van het leenplafond. Justis heeft echter in 2010 geen gebruik gemaakt van deze leenfaciliteit. Hierdoor is de aflossing op leningen in 2010 een stuk lager.

Licence