Toelichting exploitatie 2010
Baten
Justis heeft voor de producten BIBOB, COVOG natuurlijke personen (NP) en Naamswijziging minder adviezen/aanvragen binnen gekregen dan verwacht. Dit komt vermoedelijk door het heersende economisch klimaat.
Daarentegen zijn de opbrengsten uit de Verklaring van Geen Bezwaar (VvGB) hoger (bijna verdubbeld, van € 3 630 000 in de begroting naar € 6 445 000 realisatie). Deze opbrengsten zijn in heel 2010 ontvangen, omdat het programma Herziening Toezicht Rechtspersonen (HTR) in 2010 nog niet is gestart. HTR is een nieuwe dienst/systeem in ontwikkeling. Deze dienst zal rechtspersonen op natuurlijke levensloopmomenten gaan screenen. HTR vervangt de VvGB. De VvGB screende alleen de rechtspersonen bij oprichting. Doordat over heel 2010 leges zijn ontvangen voor de Verklaring van Geen Bezwaar heeft Justis over 2010 meer opbrengsten derden ontvangen, dan begroot. Daarbij is het verwachtte resultaat 2010 van Justis begin 2010 afgeroomd.
Lasten
Binnen de personele- en materiële lasten is een verschuiving te constateren. Deze verschuiving wordt veroorzaakt door minder vast en meer extern personeel.
In 2010 zijn de lasten in- en uitbesteding (gerubriceerd onder de materiële kosten) € 1 700 000 hoger dan begroot. Deze stijging komt door inhuur voor het project HTR en het intern vernieuwingsprogramma. Door personeel extern in te huren, in plaats van vast personeel in te zetten (wat voorzien was in de begroting) voor het vernieuwingsprogramma vallen de vaste personeelskosten lager uit dan begroot.
Daarnaast heeft HTR vertraging opgelopen en is dit project in 2010 niet opgeleverd. De vertraging is opgelopen doordat diverse koppelingen met informatie leveranciers nog niet gerealiseerd waren en doordat HTR omvangrijker is dan in eerste instantie verwacht. Door deze vertraging zijn de kosten inzake ICT en inhuur externen hoger dan begroot over 2010. De afschrijvingskosten HTR zijn in 2010 niet verwerkt, omdat HTR nog niet in gebruik is genomen.
Voorzieningen
Omschrijving | Stand per 01-01-2010 | Vrijval in 2010 | Dotatie in 2010 | Onttrekking in 2010 | Stand per 31-12-2010 |
---|---|---|---|---|---|
Voorziening FPU | 260 | 117 | 143 | ||
Reorganisatievoorziening | 9 | 308 | 9 | 308 | |
Voorziening wachtgeld | 193 | 65 | 128 | ||
Totaal | 462 | 308 | 191 | 579 |
Saldo Baten en Lasten
In 2010 is conform de Regeling baten- en lastendiensten 2011 de wettelijke reserve komen te vervallen. Het saldo van deze reserve ad € 818 000 is vrijgevallen ten laste van de exploitatiereserve. De exploitatie-reserve bedraagt op 1 januari 2010 € 2 031 000.
Conform Regeling Baten- en lastendiensten 2011 is het eigen vermogen gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. Op grond van de gemiddelde omzet over de jaren 2008, 2009 en 2010, bedraagt de maximumomvang van het eigen vermogen € 1 315 000.
Het onverdeeld resultaat over 2010 bedraagt voorlopig negatief € 1 305 000. Dit voorlopig resultaat over 2010 wordt in mindering gebracht op de exploitatiereserve. De exploitatiereserve bedraagt hierdoor € 726 000 (€ 2 031 000 -/- € 1 305 000). Deze omvang ligt binnen de maximumomvang van het eigen vermogen.
Het eigen vermogen bestaat uit de exploitatiereserve en het onverdeelde resultaat uit het lopende boekjaar. De balanswaarde van het eigen vermogen bedraagt per 31 december 2010 € 726 000.
Doelmatigheid
Productievolume
De productie van de Verklaring van Geen Bezwaar(VvGB) is in 2010 bijna het dubbele dan begroot, doordat HTR in 2010 nog niet van start is gegaan en Justis over heel 2010 de VvGB heeft afgegeven.
Daarnaast is een stijging van het aantal VOG’s Rechtspersonen (RP) en Integriteitsverklaring Beroepsgoederenvervoer (IVB) te zien door de invoering van de IVB en meer aanvragen VOG’s RP ten behoeve van aanbestedingen. De verwachte stijging VOG’s NP, zoals verwacht op basis van de stijgingen in de afgelopen jaren, heeft zich in 2010 niet voorgedaan.
Doorlooptijden
De doorlooptijden van de verschillende producten is in vrijwel alle gevallen conform de voor 2010 aangescherpte normen. Justis heeft in vrijwel alle gevallen de wettelijk vastgestelde doorlooptijden gerealiseerd. Bij BIBOB is de norm van de doorlooptijd net niet gerealiseerd (realisatie 52%, begroot 60%) Dit komt doordat in 2010 extra adviezen, waarvan één omvangrijke zijn afgegeven. Bij de EG-verklaringen is eveneens de doorlooptijd niet gerealiseerd. Dit komt omdat het nog niet goed mogelijk is een database op te bouwen met erkende diploma’s, alsmede een efficiënt netwerk met buitenlandse instellingen. Hierdoor moet vaak lang op buitenlandse informatie worden gewacht, waardoor de gestelde norm niet altijd wordt gerealiseerd.
Kwaliteit
Kwaliteit heeft betrekking op klachten, klachten ombudsman, bezwaar- en beroepszaken.
Het overgrote deel van de bezwaren en beroepen wordt voor COVG NP 86,6% en Naamswijziging 12,5% ontvangen. Het aantal ontvangen bezwaren en beroepen blijft binnen de norm. Van de ontvangen bezwaren en beroepen COVOG NP in 2010 1 064 stuks is 75,6% ongegrond verklaard. Van de ontvangen bezwaren en beroepen Naamswijziging in 2010 169 is 73,4% ongegrond verklaard. Het gegrond verklaren van bezwaarschriften is vaak het gevolg van nieuwe informatie die in de bezwaarfase naar voren wordt gebracht. Het komt ook voor dat een nadere beschouwing door Justis leidt tot een andere conclusie dan in de eerste beoordeling. Na het bezwaar bestaat de mogelijkheid een beroep te doen bij de rechter. In 2010 is bij 91% van de beroepszaken Justis in het gelijk gesteld.
De verschillenanalyse ten aanzien van de begrote en gerealiseerde kostprijzen is niet goed mogelijk. Dat komt doordat de gerealiseerde kostprijzen via een andere kostprijssystematiek zijn berekend dan de begrote kostprijzen
Realisatie | Begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2010 | 2010 | |
Dienst Justis -totaal: | |||||||
FTE-totaal | - | 205 | 233 | 219 | 234 | 248 | – 14 |
Saldo van baten en lasten in % | - | 22,3% | 18,2% | 7,0% | – 3% | 0 | – 3 |
Beleidsartikel 13.1 | |||||||
Verklaring van Geen Bezwaar (VvGB) | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 44,08 | 55,58 | 48,19 | 54,52 | 39,77 | 41,92 | – 2,15 |
Omzet (p*q)(x € 1000) | 7 081 | 6 445 | 3 630 | 2 815 | |||
Doorlooptijd: oprichten % in 6 dagen | 83 | 70 | 92 | 97 | 98 | 95 | 3 |
VIV | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 15,49 | 37,73 | – 22,24 | ||||
Omzet (p*q)(x € 1000) | n.v.t. | n.v.t. | |||||
Doorlooptijd:verstrekkingen in 6 dagen | n.v.t. | 79 | 63 | 67 | 73 | 65 | 8 |
Doorlooptijd: aanwijzingen % in 48 uur | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 0 |
Doorlooptijd faillissementen % 5 dagen | 95 | 95 | 96 | 96 | 96 | 95 | 1 |
GSR | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 675,49 | 568,75 | 106,74 | ||||
Omzet (p*q)(x € 1000) | n.v.t. | n.v.t. | |||||
Doorlooptijd: Positieve beslissingen % binnen 4 weken | n.v.t. | 95 | 98 | 97 | 95 | 90 | 5 |
Doorlooptijd: negatieve beslissingen % binnen 8 weken | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | 86 | 100 | – 14 |
BIBOB | |||||||
Kostprijs (x € 1) | n.v.t. | n.v.t. | 9 755,92 | 11 208,99 | 19 105,65 | 11 557,13 | 7 548,52 |
Omzet (p*q)(x € 1000) | 117 | 111 | 194 | – 83 | |||
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 14 | 8 | 19 | 58 | 52 | 60 | – 8 |
Verklaring omtrent het Gedrag (VOG NP)1 | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 18,99 | 13,45 | 13,82 | 17,37 | 16,41 | 14,75 | 1,66 |
Omzet (p*q) (x € 1000) | 11 201 | 12 134 | 13 155 | – 1 021 | |||
Doorlooptijd: % binnen 2 weken | 98 | 92 | 98 | 95 | 95 | 0 | |
Doorlooptijd: % binnen 4 weken | 100 | nvt | 99 | n.v.t. | 100 | 100 | 0 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 56 | 74 | 90 | – 16 | |||
Verklaring omtrent het Gedrag (VOG RP) | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 99,33 | 65,40 | 69,11 | 86,84 | 142,17 | 216,20 | – 74,03 |
Omzet (p*q)(x € 1000) | |||||||
Doorlooptijd: % binnen 4 weken | 100 | 90 | 91 | 97 | |||
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | n.v.t. | n.v.t. | 98 | 50 | 99 | 90 | 9 |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken | n.v.t. | 100 | 95 | n.v.t. | 83 | 90 | – 7 |
IVB | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 108,26 | 270,88 | – 162,62 | ||||
Omzet (p*q)(x € 1000) | |||||||
Doorlooptijd: ?? | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | Bij VOG NP en RP | ||
Naamswijziging (NM) | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 300,26 | 460,63 | 518,15 | 759,32 | 532,50 | 483,07 | 49,43 |
Omzet (p*q)(x € 1000) | 684 | 769 | 965 | – 196 | |||
Doorlooptijd: % binnen 6 maanden | 89 | 85 | 90 | 87 | 94 | 95 | – 1 |
Beleidsartikel 13.2 | |||||||
Wet Wapens en Munitie/Flora- en Faunawet2 | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 1 847,58 | 1 770,27 | – | ||||
Omzet (p*q)(x € 1000) | 13 | 13 | 12 | 1 | |||
Doorlooptijd administratieve beroepen: % binnen 16 weken | 40 | 0 | 6 | 16 | 12 | – | |
Doorlooptijd verzoeken om ontheffing: % binnen 12 weken | 95 | 43 | 91 | 84 | 89 | – | |
WWM beroepen | |||||||
Kostprijs (x € 1) | – | 6 679,16 | 2 965,17 | 3 713,99 | |||
Omzet (p*q)(x € 1000) | – | n.v.t. | n.v.t. | ||||
Doorlooptijd: % binnen 16 weken | – | 12 | 90 | – 78 | |||
WWM ontheffingen | |||||||
Kostprijs (x € 1) | – | 436,57 | 791,20 | -354,63 | |||
Omzet (p*q)(x € 1000) | – | n.v.t. | n.v.t. | ||||
Doorlooptijd: % binnen 12 weken | – | 89 | 90 | – 1 | |||
WWM beslissingen | |||||||
Kostprijs (x € 1) | – | – | |||||
Omzet (p*q)(x € 1000) | – | – | |||||
Doorlooptijd: ?? | – | – | |||||
Buitengewone opsporingsambtenaren (BOA) | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 103,21 | 116,45 | 116,88 | 205,79 | – 88,91 | ||
Omzet (p*q) | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | ||||
Doorlooptijd: binnen 16 weken (verzoek art. 1a) | 82 | 78 | 97 | 82 | 100 | 95 | 5 |
Doorlooptijd: binnen 4 weken (verzoek art. 1b/art. 1c) | 81 | 73 | 100 | n.v.t. | 100 | 95 | 5 |
WPBR ondernemingen3 | |||||||
Kostprijs (x € 1) | – | 919,54 | 665,32 | 254,22 | |||
Omzet (p*q)(x € 1000) | – | 356 | 383 | – 27 | |||
Doorlooptijd: % binnen 16 weken | 82 | 91 | 92 | 90 | 2 | ||
WPBR leidinggevenden | |||||||
Kostprijs (x € 1) | – | 312,40 | 669,01 | – 356,61 | |||
Omzet (p*q)(x € 1000) | – | n.v.t. | n.v.t. | ||||
Doorlooptijd: % binnen 16 weken | 87 | 96 | 93 | 90 | 3 | ||
WPBR weigeringen en intrekkingen | |||||||
Kostprijs (x € 1) | – | – | |||||
Omzet (p*q)(x € 1000) | – | – | |||||
Doorlooptijd: % binnen 16 weken | 83 | 97 | 98 | 90 | 8 | ||
WBP | |||||||
Kostprijs (x € 1) | – | 320,06 | 255,82 | 64,24 | |||
Omzet (p*q)(x € 1000) | – | n.v.t. | n.v.t. | ||||
Doorlooptijd: % binnen 16 weken | – | n.v.t. | 90 | ||||
EG-verklaringen | |||||||
Kostprijs (x € 1) | – | 654,89 | 2 829,13 | – 2 174,24 | |||
Omzet (p*q)(x € 1000) | – | n.v.t. | n.v.t. | ||||
Doorlooptijd:% binnen 16 weken | – | 56 | 90 | – 34 | |||
Beleidsartikel 13.4 | |||||||
Gratie | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 235,99 | 309,55 | 374,77 | 617,43 | 629,39 | 542,80 | 86,59 |
Omzet (p*q) | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | ||||
Doorlooptijd: % binnen 6 maanden | 86 | 83 | 85 | 84 | 96 | 90 | 6 |
2010 | 2009 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 2 622 | 818 |
Materiële activa | 231 | 332 |
– grond en gebouwen | ||
– installaties en inventarissen | 229 | 315 |
– overige materiële vaste activa | 2 | 17 |
Voorraden | ||
Debiteuren | 2 709 | 2 771 |
Nog te ontvangen | 189 | 3 253 |
Liquide middelen | 1 198 | 2 753 |
Totaal activa | 6 949 | 9 927 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 726 | 3 741 |
– exploitatiereserve | 2 031 | 1 004 |
– verplichte reserves | 0 | 818 |
– onverdeeld resultaat | – 1 305 | 1 919 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 136 | 247 |
Voorzieningen | 579 | 462 |
Crediteuren | 944 | 767 |
Nog te betalen | 4 564 | 4 710 |
Totaal passiva | 6 949 | 9 927 |
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2009 | |
Baten | ||||
Opbrengst moederdepartement | 9 994 | 8 252 | – 1 742 | 7 386 |
Opbrengst overige departementen | ||||
Opbrengst derden | 18 339 | 19 831 | 1 492 | 19 456 |
Rentebaten | 10 | |||
Bijzondere baten | ||||
Totaal baten | 28 333 | 28 083 | – 250 | 26 852 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– personele kosten | 16 040 | 13 784 | – 2 256 | 14 044 |
– materiële kosten | 10 805 | 15 165 | 4 360 | 10 713 |
Rentelasten | 151 | 10 | – 141 | 16 |
Afschrijvingskosten | ||||
– materieel | 1 337 | 121 | – 1 216 | 160 |
– immaterieel | ||||
Overige lasten | ||||
– dotaties voorzieningen | 308 | 308 | ||
– bijzondere lasten | ||||
Totaal lasten | 28 333 | 29 388 | – 1 055 | 24 933 |
Saldo van baten en lasten | 0 | – 1 305 | – 1 305 | 1 919 |
(1) | (2) | (3) = (2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | ||
1 | Rekening Courant RHB 1 januari 2010 | 785 | 2 752 | 1 967 |
+ stand depositorekeningen | ||||
2 | Totaal operationele kasstroom | 1 337 | 286 | – 1 051 |
3a | Totaal investeringen | 0 | – 20 | – 20 |
3b | Totaal boekwaarden desinvesteringen | 0 | 0 | 0 |
3c | Totaal investeringskasstroom | 0 | – 20 | – 20 |
4a | Eenmalige uitkering aan Moederdepartement | 0 | – 1 710 | – 1 710 |
4b | Eenmalige storting door Moederdepartement | 0 | 0 | 0 |
4c | Aflossing op leningen | – 1 337 | – 111 | 1 226 |
4d | Beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 |
4 | Totaal financieringskasstroom | – 1 337 | – 1 821 | – 484 |
5 | Rekening Courant RHB 31 december 2010 | 785 | 1 197 | 412 |
+ stand depositorekeningen* (5)= (1+2+3+4) |
De eenmalige uitkering moederdepartement € 1 710 000 is conform de jaarrekening 2009.
De aflossing op leningen is lager dan begroot. Dit komt omdat bij het opstellen van de begroting uit is gegaan van het opvragen van het leenplafond. Justis heeft echter in 2010 geen gebruik gemaakt van deze leenfaciliteit. Hierdoor is de aflossing op leningen in 2010 een stuk lager.