Naam organisatie | Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBO | RWT | Actor | 2010 | 2010 | |||
1 | Slachtofferhulp Nederland (SHN) | X | 13.5.1 | 14 999 | 11 770 | 3 229 | |
2 | Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) | X | X | 13.5.2 | 15 688 | 22 217 | – 6 529 |
3 | College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) | X | 12.1.3 | 8 130 | 7 168 | 962 | |
4 | Commissie Gelijke Behandeling (CGB) | X | 12.1.3 | 5 387 | 5 489 | – 102 | |
5 | Raad voor Rechtsbijstand (RvRb) | X | X | 12.2.1 | 458 368 | 453 437 | 4 931 |
6 | Bureau Financieel Toezicht (BFT) | X | X | 12.2.2 | 5 113 | 5 680 | – 567 |
7 | Particuliere Justitiële Jeugdinrichtingen | X | 14.2.1 | 99 336 | 131 352 | – 32 016 | |
8 | Particuliere Tbs-inrichtingen | X | 13.4.2 | 207 422 | 236 603 | – 29 181 | |
9 | HALT-bureaus | X | 14.2.3 | 10 230 | 12 572 | – 2 342 | |
10 | Reclasseringsorganisaties | X | 13.4.3 | 222 693 | 191 300 | 31 393 | |
11 | Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) | X | X | 15.2.1 | 463 778 | 425 860 | 37 918 |
12 | College van Toezicht op de Kansspelen (CvTK) | X | 13.1.2 | 498 | 506 | – 8 | |
13 | College van Toezicht en Auteursrechten en Naburige rechten | X | 0 | ||||
14 | Stichting Donorgegevens Kunstmatige Bevruchting (SDKB) | X | 0 |
Toelichting
1. Slachtofferhulp Nederland (SHN)
SHN biedt slachtoffers van misdrijven juridische, emotionele en praktische ondersteuning.
Het verschil van € 3,2 miljoen is opgebouwd uit enkele aan SHN in 2010 ter beschikking gestelde projectsubsidies, in het bijzonder voor het project casemanagement nabestaanden van moord en doodslag (€ 1,2 miljoen), casemanagement slachtoffers zware gewelds- en zedenzaken (€ 0,7 miljoen), de implementatie van de Wet VPS (€ 0,2 miljoen), het project voegingsmedewerkers (€ 0,7 miljoen) en het vernieuwde slachtofferloket (€ 0,2 miljoen).
2. Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM)
Het schadefonds stelt een financiële tegemoetkoming ter beschikking aan slachtoffers van een geweldsmisdrijf voor de opgelopen letselschade.
De oorzaken van het verschil van € 6,5 miljoen ten opzichte van het voor SGM begrote bedrag zijn enkele taakstellingen (in totaal € 0,5 miljoen), een lager beroep op de Regeling Overvallen (€ 2,9 miljoen) en een gemiddeld lager verstrekte tegemoetkoming, onder meer door een beleidswijziging.
3. College Bescherming Persoonsgegevens (CBP)
Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) houdt toezicht op de naleving van wetten die gebruik van persoonsgegevens regelen. Het CBP houdt dus toezicht op de naleving en toepassing van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), de Wet politiegegevens (Wpg) en de Wet gemeentelijke basisadministratie (Wet GBA). Het budget van het CBP is vanaf 2010 structureel verhoogd met € 0,6 miljoen, omdat het CBP vanaf 2010 zelf de huisvestingskosten zal betalen. Het CBP heeft in 2010 binnen haar budgettair kader overschreden met € 0,45 miljoen, doordat nog nagestuurde rekeningen van de RGD uit 2008 diende te worden betaald.
4. Commissie Gelijke Behandeling (CGB)
De Commissie Gelijke Behandeling (CGB) draagt bij aan de realisatie van gelijke behandeling door toe te zien op de naleving van gelijke behandelingsnormen en de naleving te bevorderen, het bewustzijn van gelijke behandelingsnormen te bevorderen, en het expliciteren van gelijke behandelingsnormen en het signaleren van spanningsvelden tussen deze normen en (politiek en maatschappelijke) ontwikkelingen. Het CGB heeft een aantal wettelijk verankerde bevoegdheden en taken: Op verzoek onderzoek doen en oordelen of verboden onderscheid is of wordt gemaakt naar aanleiding van individuele (discriminatie-)klachten en verzoeken van organisaties om hun eigen beleid of handelen te oordelen. Het CGB kan aanbevelingen aan verweerders doen in het kader van oordelen vooral gericht op implementatie van gelijke behandelingsnormen; Uit eigen beweging onderzoeken of verboden onderscheid stelselmatig is of wordt gemaakt in een bepaalde sector of organisatie; Gevraagd en ongevraagd adviseren van de overheid, organisaties en instellingen zoals werkgevers-, werknemers- en beroepsorganisaties over de toepassing van gelijke behandelingswetgeving in concrete zaken; Normontwikkeling, door brede opzet van de Europese en nationale wet- en regelgeving is behoefte aan de ontwikkeling van normen voor de concrete toepassing daarvan; Periodiek evalueren van de effectiviteit en doeltreffendheid van gelijke behandelingswetgeving; Het geven van voorlichting in woord en geschrift, in het algemeen en gericht op specifieke doelgroepen
5. Raad voor Rechtsbijstand (RvRb)
De Raad voor Rechtsbijstand is een ZBO belast met de verlening van gesubsidieerde rechtsbijstand door het Juridisch Loket, advocaten en mediators. De financiering van de Raad voor Rechtsbijstand vindt plaats aan de hand van het aantal afgegeven toevoegingen over de periode 1 september 2009 t/m 31 augustus 2010.
Over 2010 is als uitzondering een gedeelte van de toegewezen middelen pas begin 2011 aan de Raad voor Rechtsbijstand uitbetaald. Het budget van de Raad voor Rechtsbijstand is in 2010 aangevuld met € 27 miljoen voor de te verwachten stijgende meerkosten op basis van de PMJ-ramingen en voor de invoering per 1 juli 2010 van de nieuwe duurdere asielprocedure. Bij NJN is € – 15,2 miljoen ingezet voor verlichting van de problematiek bij ondermeer de Hoge Raad, CJIB en OM. Voor de resterende problematiek is nog eens extra € – 3,5 miljoen ingezet. Er hebben diverse andere mutaties plaatsgevonden met een totaalbedrag van € – 3,4 miljoen, waardoor per saldo bij de Raad voor Rechtsbijstand een verschil van € 4,9 miljoen resteert t.o.v. het oorspronkelijke budget 2010.
6. Bureau Financieel Toezicht (BFT)
Het Bureau Financieel Toezicht (BFT) houdt financieel toezicht op zo’n 1 500 notarissen en 380 gerechtsdeurwaarders. Daarnaast ondersteunt het BFT de Commissies van deskundigen bij het beoordelen van ondernemingsplannen. Sinds 2003 is het BFT ook belast met het toezicht op de naleving van de Wet identificatie bij dienstverlening (Wid) en de Wet Melding ongebruikelijke transacties (Wet Mot). Beide wetten zijn per 1 augustus 2008 vervangen door de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (WWFT). Bij de naleving daarvan zijn de volgende beroepsgroepen betrokken: notarissen, advocaten, accountants, belastingadviseurs, bedrijfseconomische adviseurs en onafhankelijke juridische adviseurs. De toezichtstaken zijn binnen het BFT belegd bij de sector WWFT Toezicht.
De bijdrage aan het BFT is € – 0,5 miljoen lager geweest in 2010.
7. Particuliere Justitiële Jeugdinrichtingen
De Particuliere Justitiele Jeugdinrichtingen behandelen jeugdigen op grond van een strafrechterlijke titel.
In verband met de lage bezetting van de capaciteit van de Justitiële Jeugdinrichtingen is een aantal maatregelen genomen die hebben geleid tot een reductie van de kosten. Het gaat hierbij om de tijdelijke overdracht van JJI Harreveld naar het gesloten jeugdzorgdomein (€ 9,9 miljoen), het concentreren van de leegstand (€ 9,9 miljoen) en het opleggen van een voorcalculatorische onderbezettingskorting aan de inrichtingen (€ 2,5 miljoen). Voorts zijn de kosten van het flankerend beleid in verband met de groepsverkleining (€ 3,7 miljoen), de huisvestingskosten (€ 2,5 miljoen) en de kosten van vervanging van groepsleiders die een HBO-opleiding volgen (€ 1,5 miljoen) lager uitgekomen dan oorspronkelijk geraamd.
8. Particuliere Tbs-inrichtingen
Het behandelen van Tbs-gestelden.
Voornamelijk als gevolg van de lagere productie en bezetting zijn de kosten bij de particuliere Tbs-inrichtingen lager uitgekomen dan oorspronkelijk geraamd.
9. Halt-bureaus
De Halt-bureaus leveren een bijdrage aan de preventie en bestrijding van jeugdcriminaliteit. Via een Halt-afdoening kunnen jongeren rechtzetten wat zij hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie.
De lagere realisatie ten opzichte van de begroting is het gevolg van verminderde productie (minder Halt-afdoeningen).
10. Reclasseringsorganisaties
De reclasseringsorganisaties zijn gericht op het voorkomen en verminderen van crimineel gedrag door het begeleiden van mensen die een strafbaar feit hebben gepleegd of daarvan worden verdacht.
Als gevolg van een nieuw kostprijsmodel dat met de 3 reclasseringsorganisaties is overeengekomen, is totaal € 19,6 miljoen meer uitgegeven. Met name de producten toezicht en advisering zijn wegens een andere opzet en kwaliteitsverbeteringen aanzienlijk gewijzigd en uitgebreid waardoor beter werd aangesloten op het bereiken van doelstellingen zoals ondermeer het verminderen van recidive. Mede in verband met het voorgaande en de technische noodzaak het bestaande systeem aan te passen, ondergaat ook het cliëntvolgsysteem – het Integraal Reclasserings Informatie Systeem (IRIS) – aanzienlijke aanpassingen. Hiervoor is € 6 miljoen meer uitgegeven dan geraamd. Tenslotte zijn ook de diverse beleidsprogramma’s, zoals ondermeer justitiële voorwaarden, Forensisch Psychiatrisch Toezicht, in 2010 verder voortgezet. Hiervoor is € 5,4 miljoen meer uitgegeven dan geraamd en is ten behoeve van de uitvoering van de motie Van Velzen € 0,4 miljoen meer uitgegeven.
11. COA
De totale gemiddelde bezetting van het COA (inclusief de bezetting van de Tijdelijke Noodopvang (TNV) eerste halfjaar) is in 2010 ongeveer gelijk aan die van 2009, waardoor de totale kosten van het COA vergelijkbaar zijn met die van 2009. In de ontwerpbegroting was echter rekening gehouden met een lagere instroom en een lagere bezetting dan in voorgaande jaren. Dit is toelicht onder art 15.2.1.
De stijging van de totale kosten zijn onder andere veroorzaakt door de loon- en prijsontwikkeling, investeringen in brandveiligheidsvoorzieningen, structurele verhoging kostprijs voor Kleinschalige wooneenheden (KWE) en Kleinschalige woongroepen (KWG) verwerkt.
Het eigen vermogen van het COA komt niet boven het genormeerde percentage van de omzet uit.
De belangrijkste publieke (wettelijk geregelde) taken van de ZBO en RWT zijn:
• Huisvesting van asielzoekers;
• Het geven van begeleiding en informatie aan asielzoekers;
• Het leveren van goederen aan asielzoekers;
• Het verwerven, beheren en sluiten van opvanglocaties;
• Het handhaven van de veiligheid in de opvanglocaties.
Bijzonderheden die naar voren zijn gekomen bij de goedkeuring van de tarieven, de goedkeuring van de begroting en de goedkeuring van de jaarrekening voor zover de minister over die bevoegdheden beschikt:
Kostprijsherijking
Het onderzoek is inmiddels afgerond. De nieuwe kostprijzen zijn tot stand gekomen op basis van een nacalculatie van de kostprijzen 2007–2009. In de nieuwe kostprijzen zijn o.a. de beleidswijzigingen voortvloeiende uit de verbeterde asielprocedure verwerkt.
De percentuele stijging van de kostprijs t.o.v. van 2007–2009 bedraagt 10 %. De voornaamste elementen die geleid hebben tot deze stijging zijn: kosten gezondheidszorg; nieuwe opvangvormen;
structureel financieren van activiteiten die voorheen als project werden uitgevoerd;
de hogere kosten voortvloeiende uit de uitvoering van de Regeling verstrekkingen asielzoekers.
12. College van Toezicht op de Kansspelen (CvTK)
Het CvTK houdt toezicht op de naleving van de Wet op de kansspelen.