Algemeen
Per 1 januari 2007 heeft de Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding de status van baten-lastendienst verkregen. De LFR is beleidsmatig ondergebracht bij het directoraat generaal Veiligheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
De LFR is een landelijke faciliteit voor de partners in de veiligheid met als centrale rol de multidisciplinaire ondersteuning, waaronder bijstand en operationele logistiek.
LFR verleent diensten op het gebied van verwerven en beheren van materieel en bijstandteams ten behoeve van de brandweer, politie, geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen (GHOR) en andere hulpverleningsorganisaties. De LFR is per 1 oktober 2010 ondergebracht bij het Nederlandse Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV), vooruitlopend op de vorming van de Ondersteuningsorganisatie Fysieke Veiligheid (OFV).
Bedrijfsvoering
Naar aanleiding van de accountantsrapportage 2009 is veel inspanning gestoken in de verdere uitwerking van het projectmatig werken en de projectrapportages. De projectvoortgang en -beheersing zijn door vaste templates en uitgebreidere informatie inzichtelijker gemaakt.
Verder is energie gestoken in een zo vlekkeloos mogelijk lopende overgang naar het NIFV. Op de diverse terreinen zijn voorbereidingen getroffen om de feitelijke overgang mogelijk te maken. De Wet op de Veiligheidsregio’s en de aanpassingswet zijn per 1 juli 2010 van kracht geworden en zijn per 1 oktober 2010 in werking getreden.
De LFR heeft operationele uitrustingen in haar beheer, zoals politiemiddelen en NCC- middelen, C2000 noodstroomaggregaten en de USAR uitrusting.
Dit jaar was het USAR project nog steeds een punt van zorg: daar het al vele jaren een omvangrijke verliespost was. De LFR heeft begin 2010 een overleg in gang gezet met de opdrachtgever over een structurele toereikende financiering.
Het gemiddelde ziekteverzuim percentage over de periode tot en met september 2010 bedraagt 8,89%. Dit is een forse verhoging ten opzichte van 2009 (4,6%) als gevolg van 2 langdurig zieken.
Voor de kosten verbonden aan het inhuren van externen is een financieel plafond vastgesteld van € 1,3 mln. In afwachting van de overgang naar het NIFV zijn vacatures langere tijd met extern personeel ingevuld. Toestemming voor het aantrekken van vast personeel is door BZK verleend na het bekend worden van de overgangsdatum naar het NIFV. Daarna is direct – in samenspraak met het NIFV – met de werving van vast personeel bij het NIFV begonnen. De realisatie van de kosten in verband met de inhuur komt per 30 september uit op € 1,510 mln. Tevens is er sprake van detacheringskosten van € 0,458 mln.
Inzake het onderbrengen van de baten- lastendienst LFR bij het NIFV is een convenant opgesteld tussen het ministerie en het NIFV. Het convenant is door beide partijen ondertekend. Afgesproken is dat het agentschap LFR met «lusten en lasten» wordt ingebracht in het NIFV.
Het resultaat wordt na vaststelling van de jaarrekening ten laste van het eigen vermogen gebracht. Het eigen vermogen is na het verwerken van het verlies per 30 september 2010 negatief en wordt door het moederdepartement aangezuiverd conform de regeling baten- en lastendiensten 2007 en zoals is verwoord in het convenant met het NIFV tot een eigen vermogen van € 0.
Vermogensontwikkeling
Realisatie 2006 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | |
---|---|---|---|---|---|
Eigen vermogen t.o.v. gemaximeerde omvang (%) | – | 29,9 | 80,9 | 38,5 | 0 |
Aandeel materiële vaste activa gefinancierd met leningen (%) | – | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verloop voorzieningen (bedragen x € 1 000) | – | 49 | 50 | 141 | 77 |
Eigen vermogen t.o.v. gemaximeerde omvang: [exploitatiereserve + onverdeelde resultaat/5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste 3 jaar] * 100.
Percentage materiële vaste activa gefinancierd met leningen: [Leningen bij het MVF/boekwaarde MVA] * 100
In verband met de oprichting van de LFR per 1 januari 2007 zijn er geen gegevens beschikbaar over de jaren tot en met 2006.
Het Eigen Vermogen is van € 0,384 mln eind 2009 gedaald naar € 0,0 mln. eind 2010 door een bijdrage van het moederdepartement conform de regelgeving baten – lastendiensten 2011 als mede het convenant met het NIFV.
Liquiditeit
Realisatie 2006 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | |
---|---|---|---|---|---|
Quick ratio 1 | – | 0,94 | 1,15 | 1,17 | 1,07 |
Exploitatie
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | ||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2010 | Realisatie per 30-9-2010 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2009 |
Baten | ||||
Opbrengst moederdepartement | 20 000 | 14 979 | – 5 021 | 24 143 |
Opbrengst overige departementen | 0 | 0 | 0 | 4 |
Opbrengst derden | 670 | 1 224 | 554 | 1 599 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 2 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 96 | 96 | 0 |
Incidentele baten | 0 | 85 | 85 | 0 |
Totaal baten | 20 670 | 16 384 | – 4 286 | 25 748 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 20 550 | 16 922 | – 3 628 | 26 687 |
– personele kosten | 4 600 | 3 800 | – 800 | 4 813 |
– materiële kosten | 15 950 | 13 122 | – 2 828 | 21 874 |
Rentelasten | 30 | 0 | – 30 | 24 |
Afschrijvingskosten | 93 | 75 | – 18 | 121 |
– materieel | 93 | 75 | – 18 | 121 |
– immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 0 | 152 | 152 | – 680 |
– dotaties voorzieningen | 0 | 143 | 143 | – 680 |
– bijzondere lasten | 0 | 9 | 9 | 0 |
Totaal lasten | 20 673 | 17 149 | – 3 524 | 26 152 |
Saldo van baten en lasten | – 3 | – 765 | – 762 | – 404 |
Balans
30-9-2010 | 31-12-2009 | ||
---|---|---|---|
Activa | |||
Immateriële activa | 0 | 0 | |
Materiële activa | 282 | 346 | |
– grond en gebouwen | 72 | 89 | |
– installaties en inventarissen | 33 | 40 | |
– overige materiële vaste activa | 177 | 217 | |
Onderhanden projecten | 117 | 0 | |
Debiteuren | 851 | 2 227 | |
Nog te ontvangen | 1 389 | 538 | |
Liquide middelen | 2 737 | 269 | |
Totaal activa | 5 376 | 3 380 | |
Passiva | Eigen Vermogen | 0 | 384 |
– exploitatiereserve | 765 | 788 | |
– onverdeeld resultaat | – 765 | – 404 | |
Leningen bij het MvF | 0 | 0 | |
Voorzieningen | 77 | 141 | |
Crediteuren | 2 819 | 1 012 | |
Vooruitontvangen bedragen | 368 | 0 | |
Vooruitgefactureerde termijnen | 0 | 655 | |
Nog te betalen | 2 112 | 1 188 | |
Totaal passiva | 5 376 | 3 380 |
Presentatiewijziging
Met ingang van 2010 wordt de verplichting uit hoofde van de ultimo verslagleggingperiode resterende verlofuren in de balans gepresenteerd als voorziening in plaats van nog te betalen kosten. Dit doet meer recht aan de onzekerheid over de eventuele daadwerkelijke betaling. Tevens zijn de vooruit ontvangen gelden met betrekking tot de verplaatsing van WAS palen geherrubriceerd. In plaats van te verantwoorden onder «nog te betalen» zijn deze bedragen opgenomen onder «vooruitontvangen bedragen». De vergelijkende cijfers zijn eveneens aangepast.
Na correctie | Vóór correctie | |
---|---|---|
Voorzieningen | 141 | 51 |
Nog te betalen | 1 188 | 1 589 |
Vooruitgefactureerde termijnen | 655 | 344 |
Zie voor de toename van liquide middelen het kasstroomoverzicht.
Investeringen
Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting (3)=(2)–(1) | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2010 + stand depositorekeningen | 1 471 | 269 | – 1 202 |
2. | Totaal operationele kasstroom | – 450 | 2 100 | 2 550 |
3a. | Totaal investeringen (–/–) | – 93 | – 17 | 76 |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 4 | 4 |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 93 | – 13 | 80 |
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | 0 | 0 |
4b. | Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 381 | 381 |
4c. | Aflossingen op leningen (–/–) | 0 | 0 | 0 |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 |
4. | Totaal financieringskasstroom | 0 | 381 | 381 |
5. | Rekening-courant RHB 30 september 2010 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) 1 | 928 | 2 737 | 1 809 |
Doelmatigheid
De LFR heeft veel tijd en inspanning gestoken in de uitvoering en rapportage van projectmatig werken en de aanpassing van het tijdregistratiesysteem. Hiermee worden alle projecten binnen de LFR op een gelijkvormige wijze aangestuurd en is de rapportage aangaande de projectvoortgang en -beheersing verbeterd.
Iedere maand wordt de productiviteit qua uren aan het management gerapporteerd en besproken.
De LFR gebruikt het internet materieelbeheersysteem (IMS) voor onder meer onderhoudschema's, inkoop en rapportage. Ook de voorraad posities materieel voor de Veiligheidsregio’s kunnen hieruit worden afgeleid. Het preventief onderhoud is nu volledig in IMS ondergebracht.
Kengetallen
Kengetallen | (1) | (2) | (3)=(2)–(1) |
---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2010 | Realisatie 30-09-2010 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | |
Directe uren – intern | 0 | 23 442 | 23 442 |
Directe uren per directe medewerker intern | 1 387 | 857 | 530 |
Directe uren per indirecte medewerker intern | 1 595 | 2 428 | 833 |
Productiviteitspercentage Directe medewerker intern | 75% | 54% | – 21% |
Productiviteitspercentage medewerker intern | 86% | 46% | – 40% |
De in de RBV 2011 voorgeschreven doelmatigheidsindicatoren zijn in deze verantwoording niet opgenomen, aangezien 2010 het laatste jaar is dat LFR haar activiteiten uitvoert als baten-lastendienst van BZK. Per 30 september 2010 zijn de activiteiten overgedragen aan het NIFV.