Algemene doelstelling
De strategische en uitvoerende besturing– en bedrijfsvoeringtaken en de ondersteunende diensten continue verbeteren.
Doelbereiking en maatschappelijke effecten
Om op centraal niveau de ambtelijke en politieke leiding te adviseren en te ondersteunen bij de besturing van het departement en om de Directoraten-generaal te ondersteunen en te adviseren bij de voorbereiding en uitvoering van het beleid.
Om (interne) klanten binnen het verzorgingsgebied op een efficiënte en optimale wijze de basisfaciliteiten te bieden van de uitvoering van de bedrijfsvoering.
Succesfactoren
De mate waarin het departement effectief en efficiënt functioneert hangt onder andere af van rijksbrede (organisatie)ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld shared services concepten en gezamenlijke uitvoerings- en inkooptrajecten.
Tabel budgettaire gevolgen van beleid
41. Ondersteuning functioneren IenM | Realisatie | Begroting | Verschil | Slotwetmutaties | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2010 | 2010 | 2010 * | ||
Verplichtingen | 258 164 | 238 226 | 318 172 | 238 511 | 216 477 | 207 310 | 9 167 | – 15 393 | |
Uitgaven | 241 654 | 233 816 | 247 826 | 272 798 | 236 519 | 229 106 | 7 413 | – 7 582 | |
41.01 Centrale diensten | 128 598 | 123 033 | 140 220 | 143 630 | 116 536 | 134 166 | – 17 630 | -990 | |
41.01.01 Interne en externe communicatie I&M | 19 767 | 9 322 | 7 567 | 9 278 | 8 369 | 10 349 | – 1 980 | – 1 758 | |
41.01.02 Bedrijfsvoering IenM | 29 968 | 33 047 | 41 831 | 58 423 | 45 039 | 43 872 | 1 167 | 2 906 | |
41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding | 4 884 | 5 896 | 5 780 | 6 924 | 7 271 | 9 381 | – 2 110 | – 428 | |
41.01.04 Internationaal beleid IenM | 2 715 | 2 575 | 2 612 | 39 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
41.01.05 Wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering | 9 036 | 8 142 | 8 497 | 8 589 | 8 747 | 9 395 | – 648 | – 388 | |
41.01.06 Financial en operational auditing | 6 008 | 7 015 | 7 150 | 7 857 | 7 167 | 6 424 | 743 | – 1 118 | |
41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak | 3 411 | 4 820 | 4 511 | 4 578 | 5 911 | 3 924 | 1 987 | – 980 | |
41.01.08 HGIS-gelden | 1 557 | 1 735 | 2 183 | 2 248 | 1 903 | 2 365 | – 462 | – 201 | |
41.01.09 Uitg.tbv alg.departement en bijdr.derden | 50 900 | 48 166 | 56 840 | 42 638 | 28 570 | 41 598 | – 13 028 | 1 189 | |
41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit | 352 | 2 315 | 3 249 | 3 056 | 3 559 | 6 858 | – 3 299 | – 212 | |
41.02 Shared Services Organisatie | 91 731 | 89 390 | 88 227 | 108 252 | 101 979 | 73 902 | 28 077 | – 5 715 | |
41.02.01 ICT dienstverlening | 13 582 | 16 131 | 17 200 | 33 731 | 35 070 | 14 753 | 20 317 | – 1 382 | |
41.02.02 Facilitaire dienstverlening | 51 977 | 42 777 | 43 004 | 44 171 | 40 554 | 34 786 | 5 768 | – 2 355 | |
41.02.03 Personele dienstverlening | 10 530 | 12 489 | 13 340 | 16 548 | 15 019 | 11 697 | 3 322 | 90 | |
41.02.04 Financiële dienstverlening | 7 012 | 5 032 | 5 961 | 8 364 | 8 242 | 9 315 | – 1 073 | – 385 | |
41.02.05 Communicatie en strategie | 8 630 | 12 961 | 8 722 | 5 438 | 3 094 | 3 351 | – 257 | – 1 683 | |
41.03 Algemene uitgaven dep. onderd. | 21 325 | 21 393 | 19 379 | 20 916 | 18 004 | 21 038 | – 3 034 | – 877 | |
41.03.01 Regeringsvliegtuig | 6 676 | 5 895 | 6 038 | 9 758 | 6 240 | 6 426 | – 186 | – 386 | |
41.03.02 Personeel en materieel DGMo | 3 713 | 4 217 | 4 597 | 3 888 | 4 498 | 4 154 | 344 | 550 | |
41.03.03 Personeel en materieel DGLM | 8 226 | 8 495 | 6 667 | 5 455 | 4 802 | 7 288 | – 2 486 | – 855 | |
41.03.04 Personeel en materieel DGW | 2 710 | 2 786 | 2 077 | 1 815 | 2 464 | 3 170 | – 706 | – 186 | |
Van de totale uitgaven: | |||||||||
– Apparaatsuitgaven | 193 431 | 221 716 | 240 851 | 216 302 | 206 238 | 10 064 | |||
– Agentschapsbijdrage | 2 959 | 4 207 | 8 122 | 616 | 4 615 | – 3 999 | |||
– Restant | 37 430 | 21 903 | 23 825 | 19 601 | 18 253 | 1 348 | |||
41.09 Ontvangsten | 282 641 | 34 491 | 22 048 | 35 117 | 34 381 | 22 110 | 12 271 | – 5 361 |
Conform het gestelde in de leeswijzer bij dit jaarverslag, wordt voor toelichtingen op de verschillende in de bovenstaande kolom Slotwetmutaties 2010, verwezen naar de slotwet HXII welke gelijktijdig met het jaarverslag aan de Kamer is aangeboden.
De hogere uitgaven zijn veroorzaakt door uitgaven voor het centrum publieksparticipatie en de samenvoeging van drie secretariaten (Raad voor het Landelijk gebied, Raad voor Verkeer Waterstaat en de VROM-raad) in een nieuw Secretariaat RLI. Tegenover deze hogere uitgaven staan bijdagen van het voormalige ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en het huidige ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.
De lagere uitgaven worden veroorzaakt doordat er minder beroep is gedaan op de algemene middelen, alsmede doordat de begrote uitgaven voor de IVW op dit artikelonderdeel naar diverse artikelen binnen de begroting van HXII zijn overgeboekt. Daarnaast heeft er uit dit artikelonderdeel compensatie plaatsgevonden voor hogere uitgaven binnen de begroting van HXII.
De lagere uitgaven zijn veroorzaakt doordat er minder onderzoeken zijn uitgevoerd dan gepland, zulks als gevolg van onderbezetting. Analoog daaraan heeft de onderbezetting geleid tot lagere personeelskosten.
In de ontwerpbegroting zijn alleen de personele kosten en de kosten voor mobiele telefonie opgenomen. Voor de overige uitgaven voor de ICT dienstverlening wordt budget van de afnemers ontvangen. Dit betreft deels budgettair neutraal (binnen de begroting van IenM) en deels niet budgettair neutraal (ministerie van VWS). Met deze budgetteringssystematiek is de realisatie altijd groter dan het in de begroting opgenomen bedrag. Het voorgaande is eveneens van toepassing bij de facilitaire en personele dienstverlening.
De per saldo hogere ontvangsten hebben voornamelijk betrekking op:
– Bijdragen uit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) ten behoeve van uit het FES gefinancierde projecten;
– Een vergoeding voor de boekwaarde van de aan 4FM overgedragen inventaris;
– Een ontvangst van RWS voor in 2009 verrichte uitgaven in het kader van de met de SSO afgesloten
Dienstverleningsovereenkomst, een teruggaaf op het beheercontract met KLM Cityhopper (doordat in 2009 mindervluchten met het regeringsvliegtuig zijn uitgevoerd) alsmede een betaling door het ministerie van BZK voor in 2009 geleverde ICT dienstverlening;
– Bijdragen van derden ten behoeve van het Inspraakpunt.
41.01 Centrale Diensten
41.02 Shared Services Organisatie
41.03 Algemene uitgaven departementsonderdelen
Tegen de achtergrond van het programma Vernieuwing Rijksdienst en de Vernieuwing VenW hebben de Centrale Diensten en de SSO ook in 2010 naast het leveren van de reguliere producten en diensten op het gebied van advisering en ondersteuning van de ambtelijke leiding en politieke leiding van het departement en de Directoraten-generaal, bijgedragen aan een verdere verbetering van de departementale efficiëntie en effectiviteit en het verminderen van ambtelijke drukte. In het verslagjaar is de invoering van de rijksbrede huisstijl en één internet voor de rijksoverheid afgerond. De behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer om de Raad voor Verkeer en Waterstaat samen te voegen met de Raad voor het Landelijk Gebied (RLG) en de VROM-raad tot de nieuwe Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur is als gevolg van de lange demissionaire status van het Kabinet in 2010 uitgesteld. Vooruitlopend daarop zijn de secretariaten van deze raden wel al samengevoegd. De Centrale Diensten zijn in 2010 intensief betrokken geweest bij de voorbereiding van het departement op de nieuwe kabinetsperiode. Het regeerakkoord heeft geleid tot een samenvoeging van het voormalige departement van Verkeer en Waterstaat met delen van het voormalige departement van Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieu tot het nieuwe departement van Infrastructuur en Milieu. Dit heeft in 2010 vooral voor de directe ondersteunende Centrale Diensten geleid tot een snelle integratie. Daarbij heeft de continuering van de ondersteuning van de ambtelijke en politieke leiding voorop gestaan.
In het verslagjaar is de facilitaire ondersteuning van het kerndepartement en de Inspectie Verkeer en Waterstaat overgedragen aan de baten lastendienst 4FM. Om de nu op afstand staande uitvoering te kunnen blijven sturen is een regieorganisatie ingericht.
Daarnaast heeft SSO binnen de bestuurskern de nieuwe Digitale Werkplek Rijk uitgerold. Met deze initiatieven levert IenM een bijdrage aan de beoogde departementale bundeling en standaardisering van de bedrijfsvoering.
Meetbare gegevens
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | Streefwaarde 2010 | Realisatie 2010 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Huisvestingsuitgaven | |||||||
Bestuurskern | 41 715 | 33 826 | 32 492 | 35 190 | 35 274 | 31 234 | – 4 040 |
Toelichting
De huisvestingsindicator bestaat uit de huisvestingskosten en overige facilitaire kosten van de bestuurskern, zijnde de Directoraten Generaal, de Centrale stafdiensten en de SSO.
De lagere realisatie in 2010 wordt verklaard door lagere inhuur, afstoting van enkele panden en diverse overige posten, waaronder het saldo van afrekeningen met 4FM.