Een voorwaarde voor optimaal gebruik van het wegennet is beschikbaarheid, betrouwbaarheid en veiligheid van de infrastructuur van wegen, bruggen, viaducten, tunnels, aquaducten, matrixborden, verkeerscentrales, verkeersvoorzieningen. Daarbij gelden de eisen ten aanzien van het landschap en het milieu rond de rijkswegen als randvoorwaarden. Deze kunnen het best worden gegarandeerd indien de infrastructuur preventief beheerd en onderhouden wordt. Dit in tegenstelling tot correctief onderhoud, waarbij de beheerder geconfronteerd wordt met functieverlies en de gebruiker ongewild voor onaangename verrassingen wordt geplaatst. Zowel het preventief als het correctief onderhoud vallen onder het basispakket.
De in 2011 gerealiseerde uitgaven voor het basispakket beheer en onderhoud bestaan met name uit uitgaven voor onderhoud van verhardingen waaronder het herstel van vorstschade en het zoveel mogelijk voorkomen daarvan, uitgaven voor onderhoud van kunstwerken, uitgaven voor onderhoud aan Dynamisch Verkeersmanagementsystemen en klein variabel en vast onderhoud zoals onderhoud aan bermen, geleiderail, bewegwijzering, geluidsschermen en verlichting.
In 2011 is de streefwaarde voor verhardingen gerealiseerd. Hiervoor zijn de vorstschades hersteld en is onderhoud aan Zeer Open Asfalt beton (ZOAB) uitgevoerd. De streefwaarde voor de kunstwerken is niet gehaald als gevolg van uitgesteld onderhoud. Deze waarde zal komende jaren stijgen en weer op het niveau van de streefwaarde komen. Verder is in 2011 ook verder gewerkt aan het groot onderhoud aan stalen bruggen. Het onderhoud en de vervanging van de betonnen wegfundering van de A1 nabij de Duitse grens is begin 2011 afgerond. Als gevolg van een calamiteit bij de Vlaketunnel bleek ter plekke een spoedrenovatie noodzakelijk, die grotendeels in 2011 is uitgevoerd.
Meetbare gegevens
Specificatie areaal rijkswegen | t/m 2009 | t/m 2010 | Begroot 2011 | Realisatie 2011 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Rijbaanlengte (in km) | Hoofdrijbanen | 5 701 | 5 695 | 5 720 | 5 697 | |
Rijbaanlengte (in km) | Verbindingswegen en op- en afritten | 1 382 | 1 408 | 1 411 | 1 428 | |
Areaal asfalt (in km2) | Hoofdrijbanen | 73 | 74 | 74 | 74 | |
Areaal asfalt (in km2) | Verbindingswegen en op- en afritten | 12 | 12 | 12 | 12 | |
Groen areaal (in km2) | 207 | 204 | 207 | 204 |
Bron: Rijkswaterstaat
Bron: Rijkswaterstaat
De mutaties in de kolom «Verschil aanpassing bekostiging RWS bij VJN» hebben betrekking op de bij VJN 2011 doorgevoerde herijking bekostiging RWS. Voor een nadere toelichting op deze mutaties verwijs ik u naar de leeswijzer bij dit jaarverslag en naar mijn brieven van resp. 8 juni 2010, 10 januari 2011 en 3 maart 2011 (resp. Kamerstukken II, 2009–2010, 30 873, nr. 3, 2010–2011, 30 119, nr. 4 nr. 5 alsmede de Lijst van vragen en antwoorden D 27 april 2011, Kamerstukken II, 2010–2011, 30 119, nr. 6.
Indicator | Streefwaarde 2011 | Realisatie 2011 | |
---|---|---|---|
De verharding van de rijkswegen voldoet aan alle onderhoudsnormen | 95% | 98% | |
De bruggen, viaducten en tunnels in de rijkswegen voldoen aan alle onderhoudsnormen | 90% | 85% |
Bron: Rijkswaterstaat