Op dit hoofdproduct worden de uitgaven verantwoord die samenhangen met de realisatie van de aanleg van hoofdvaarwegprojecten ten opzichte van de begroting 2011.
Uitgaven 2011 in EUR mln. | Gereed | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Stand Begroting 2011 | Realisatie | Verschil | Verschil aanpassing bekostiging RWS bij VJN1 | Verschil a.g.v. uitvoering | Begroting 2011 | Realisatie 2011 | ||
CATEGORIE 0 | |||||||||
Projecten nationaal | |||||||||
Dynamische verkeersmanagement vaarwegen | 38 | 7 | – 31 | – 6 | – 25 | 2013 | 2013 | ||
Quick Wins binnenhavens | 20 | 20 | 0 | 0 | 2011/2013 | 2011/2013 | |||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||||
De Zaan (Wilhelminasluis) | 0 | 0 | 0 | 0 | 2014 | 2014 | |||
Renovatie Noordzeesluizen IJmuiden | 0 | 0 | 0 | 0 | 2007 | 2007 | |||
Verbeteren vaargeul IJsselmeer Amsterdam-Lemmer | 1 | 0 | – 1 | – 1 | na 2011 | na 2011 | |||
Amsterdam-Rijnkanaal, Zeeburg | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Walradar Noordzeekanaal | 0 | 3 | 3 | 3 | 2012 | 2012 | |||
Projecten Utrecht | |||||||||
Lekkanaal, verbreding kanaalzijde en uitbreiding ligplaatsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 2013 | 2013 | |||
Lekkkanaal, 3e kolk Beatrixsluis | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Projecten Zuidvleugel | |||||||||
Capaciteit Julianasluis Gouda | 0 | 0 | 0 | 0 | 2013 | 2013 | |||
Projecten Brabant | |||||||||
Burgemeester Delenkanaal Oss | 0 | 0 | 0 | 0 | 2009 | 2009 | |||
Tweede Sluis Lith | 0 | 0 | 0 | 0 | 2002 | 2002 | |||
Wilhelmina kanaal | 23 | 0 | – 23 | – 1 | – 22 | 2015 | 2016 | ||
Zuid-Willemsvaart; Omleggen en opwaarderen (Maas-Veghel) | 48 | 31 | – 17 | – 9 | – 8 | 2015 | 2015 | ||
Zuid-Willemsvaart; renovatie middendeel klasse II | 0 | 0 | 0 | 0 | 2008 | 2008 | |||
Zuid-Willemsvaart, vervanging sluizen 4,5 en 6 | 25 | 1 | – 24 | – 24 | 2011 | 2011 | |||
Projecten Limburg | |||||||||
Maasroute, modernisering fase 2 | 133 | 108 | – 25 | – 14 | – 11 | na 2012 | na 2012 | ||
Bouw 4e sluiskolk Ternaaien | 0 | 9 | 9 | 9 | 2015 | ||||
Projecten Oost-Nederland | |||||||||
Twentekanalen verruiming (fase 1) | 0 | 1 | 1 | 1 | 2010 | 2011 | |||
Projecten Noord-Nederland | |||||||||
Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 1; verbetering tot klasse Va | 18 | 6 | – 12 | – 12 | 2013 | 2014 | |||
Verruiming Eemshaven-Noordzee | 17 | 2 | – 15 | – 3 | – 13 | 2012 | 2013 | ||
Overig | |||||||||
Duurzame havens | 2 | 1 | – 1 | – 1 | 2012 | 2011/2014 | |||
Kleine projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | n.v.t. | ||||
Ligplaatsvoorziening | 0 | 0 | 0 | 0 | 2007 | 2007 | |||
Walradarsystemen | 10 | 3 | – 7 | – 2 | – 6 | 2013 | divers | ||
Vaarweg Meppel-Ramspol | 0 | 0 | 0 | 0 | 2012/2015 | ||||
afronding | 4 | 2 | – 2 | – 0 | – 2 | ||||
Totaal categorie 0 | 339 | 194 | – 145 | – 34 | – 111 |
NB: In de in 2011 aangeboden suppletoire wetten Najaarsnota en Slotwet zijn projecttabellen met de realisatieprojecten opgenomen, waarin de begrotingsmutaties op projectniveau tussen de verschillende suppletoire wetten zichtbaar zijn gemaakt. Hiervan zijn de belangrijkste mutaties voorzien van een toelichting.
Projecten met een a. gemarkeerd zijn in 2011 overgegaan naar de realisatiefase. Begrotingsbedrag en mijlpaal ontbraken daarom in de begroting.
De mutaties in de kolom «Verschil aanpassing bekostiging VJN» hebben betrekking op de bij VJN 2011 doorgevoerde herijking bekosting RWS. Voor een nadere toelichting verwijs ik u naar de leeswijzer bij dit jaarverslag en naar mijn brieven van resp. 8 juni 2010, 10 januari 2011 en 3 maart 2011 (resp. Kamerstukken II, 2009–2010, 30 873, nr. 3, 2010–2011, 30 119, nr. 4 en nr. 5 alsmede de Lijst van vragen en antwoorden d.d. 27 april 2011, Kamerstukken II, 2010–2011, 30 119, nr. 6.
Voor dit project (IDVV) bleek meer tijd nodig voor voorbereiding van de uitvoering. Hierdoor schuiven uitgaven door naar latere jaren.
Dit project zou in 2010 opgeleverd worden. Daarom stonden er geen uitgaven geraamd in 2011. In de begroting van 2012 staat reeds vermeld dat de uitvoering vertraagd is en er in 2011 nog uitgaven hebben plaatsgevonden. De overige uitgaven zijn doorgeschoven naar 2012.
Door bestuurlijke afstemming is dit project in 2011 nog niet in de realisatiefase gekomen, waardoor deze budgetten zijn doorgeschoven naar 2012.
Bij dit project is een aantal uitgaven die voorzien waren in 2011 reeds in 2010 voldaan. Voorts is het betalingspatroon van de opdrachtnemer gewijzigd ten opzichte van de raming in de begroting.
Als gevolg van een versnelling in het kader van het programma Waterslagkracht is dit project versneld opengesteld in het najaar van 2010. De uitgaven in 2011 hebben betrekking op de financiële afwikkeling van het project.
Als gevolg van het versneld uitvoeren van werkzaamheden aan de sluizen van Born, Maasbracht en Heel zijn uitgaven die gepland stonden in 2011 reeds in 2010 gedaan.
In 2011 heeft de betaling plaatsgevonden van de Nederlandse bijdrage aan de bouw van de vierde sluiskolk in Ternaaien, waarvan de uitvoering onder verantwoordelijkheid van België zal plaatsvinden.
De lagere uitgaven in 2011 worden veroorzaakt door een aanpassing van het kasritme aan de meest actuele uitvoeringsverwachtingen.