Inleiding
In de bedrijfsvoeringparagraaf wordt verslag gedaan van relevante kwaliteitsverbeteringen en aandachtspunten in de bedrijfsvoering. De bedrijfsvoeringsparagraaf heeft conform de Comptabiliteitswet het karakter van een uitzonderingsrapportage.
Voor de algemene en onderwerpen die het gehele ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties betreffen, wordt verwezen naar de bedrijfsvoeringsparagraaf van het Jaarverslag Hoofdstuk VII BZK. In deze paragraaf komen de verplichte elementen en specifieke onderwerpen voor Hoofdstuk IV aan de orde, te weten de rechtmatigheid en de totstandkoming van de niet-financiële informatie.
Rechtmatigheid
In 2011 is geen sprake van overschrijding van de tolerantiegrenzen voor de rechtmatigheid en voor de getrouwe weergave.
Totstandkoming beleidsinformatie
Algemene aandachtspunten bij de totstandkoming van de niet-financiële beleidsinformatie bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zijn opgenomen in de bedrijfsvoeringsparagraaf van het Jaarverslag Hoofdstuk VII BZK.
Een bijzondere categorie niet-financiële informatie zijn de beleidsdoorlichtingen. In de begroting voor 2011 stond een beleidsdoorlichting gepland voor het beleidsartikel 1 «Bijdragen aan het waarborgen van de rechtszekerheid en de mensenrechten op de Nederlandse Antillen en Aruba». Deze beleidsdoorlichting is in 2011 van start gegaan en heeft een doorlooptijd tot begin 2012.
Financieel en materieel beheer
Het financieel en materieel beheer van de directie Koninkrijksrelaties maakt onderdeel uit van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Opmerkingen over de kwaliteit van het financieel en materieel beheer zijn opgenomen in de bedrijfsvoeringsparagraaf van het Jaarverslag Hoofdstuk VII.
Het financieel en materieel beheer van de vertegenwoordigingen op Aruba, Curaçao en Sint Maarten en het College Financieel Toezicht voldoet in het algemeen aan de gestelde eisen.
Rijksdienst Caribisch Nederland
In 2010 is de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) van start gegaan. Voor wat betreft administratieve organisatie en comptabele inrichting van de RCN zijn in 2011 grote stappen gezet. Het financieel- en materieelbeheer kan nog verder worden verbeterd. In 2012 zullen hier de inspanningen op gericht zijn.
Overige bedrijfsvoeringaspecten
Betalingsachterstanden
De betalingsachterstanden van het Land en de eilandgebieden, i.c. de tot en met 2005 opgebouwde en niet betaalde schulden door het Land, Curaçao en St. Maarten, zijn gesaneerd. De achterstanden van de BES eilanden tot en met 2005 zijn nagenoeg opgelost. De schulden zijn gecontroleerd en voorzien van een accountantsverklaring. Gesaneerde achterstanden ontstaan in de jaren 2006 en 2007 van de BES eilanden zijn voorzien van positieve adviezen van het College Financieel Toezicht. Voor de achterstanden uit hoofd van pensioenpremies e.d. is een aparte procedure gevolgd. De beoordeling van te saneren betalingsachterstanden is in 2011 afgerond. Het na afwikkeling van de laatste saneringen resterende saldo vloeit in 2012 terug naar Nederland.
In 2011 is een achterstand aan het APNA ter hoogte van € 12,5 miljoen gesaneerd met gebruikmaking van de zogenoemde «Kan-bepaling». Deze bepaalt dat sanering kan plaatsvinden bij afwezigheid van een goedkeurende accountantsverklaring, mits voldoende aannemelijk is gemaakt dat de betreffende achterstand per 31-12-2005 bestond en voortvloeide uit de taken en verantwoordelijkheden van het eilandbestuur. In 2011 zijn ook enkele achterstanden uit de jaren 2006 en 2007 gesaneerd met gebruikmaking van de bijzondere afspraken die voor APNA gelden.
Transitie-uitgaven
In 2011 is in afstemming met het ministerie van Financiën nog een beperkt aantal uitgaven ten behoeve van Caribisch Nederland ten laste van begrotingshoofdstuk IV gekomen. Het betreft transitiegerelateerde posten zoals de aanleg van de zeekabel, de apparaatskosten van de Rijksvertegenwoordiger, implementatiemiddelen WolBES/FinBES, de doeluitkeringen BES en de betaling aan het Pensioenfonds Caribisch Nederland.