Algemeen
Het Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf (RVOB) heeft in het boekjaar 2011 een netto-resultaat van € 3 618 231 geboekt. Het verschil tussen het toegestaan eigen vermogen (5% van de gemiddelde omzet van de afgelopen 3 jaar: € 1 209 598) en het aanwezige eigen vermogen, inclusief winst 2011 (€ 4 852 278) wordt uitgekeerd aan het moederdepartement. De afroming bedraagt € 3 642 680.
1. Staat van baten en lasten
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | (4) | |
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2011 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2010 |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 21 660 | 21 791 | 131 | 22 595 |
Omzet overige departementen | 500 | 85 | – 415 | 142 |
Omzet derden | 700 | 2 400 | 1 700 | 629 |
Rentebaten | 10 | 94 | 84 | 19 |
Vrijval voorzieningen | 458 | 458 | ||
Bijzondere baten | 12 | 12 | ||
Totaal baten | 22 870 | 24 840 | 1 970 | 23 385 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– personele kosten | 16 189 | 15 253 | – 936 | 15 597 |
* waarvan eigen personeel | 16 089 | 15 054 | –1 035 | 15 302 |
* waarvan externe inhuur | 100 | 199 | 99 | 295 |
– materiële kosten | 6 144 | 4 970 | – 1 174 | 5 280 |
* waarvan ICT | 1 400 | 946 | –454 | 915 |
Afschrijvingskosten | ||||
– immaterieel | 10 | 25 | 15 | 24 |
– materieel | 382 | 375 | – 7 | 351 |
Overige lasten | ||||
– dotaties voorzieningen | 598 | 598 | 1 002 | |
– rentelasten | 6 | 1 | – 5 | 16 |
– bijzondere lasten | ||||
Totaal lasten | 22 731 | 21 222 | –1 509 | 22 270 |
Saldo van baten en lasten | 139 | 3 618 | 3 479 | 1 115 |
Toelichting saldo van baten en lasten ten opzichte van ontwerpbegroting 2011
Toelichting baten (+ € 1 970)
Omzet moederdepartement (+ € 131)
De omzet moederdepartement is onderverdeeld naar de volgende productgroepen:
Producten | Omzetbedrag (* € 1 000) |
---|---|
Erfpacht | 954 |
Huur | 3 432 |
Pacht | 2 289 |
Medegebruik | 1 908 |
Behandelen zakelijke lasten | 1 717 |
Onbeheerde nalatenschappen | 763 |
Bodemmaterialen | 382 |
Beheerstaken in eigen beheer | 686 |
Verkopen | 6 082 |
Aankopen | 95 |
Taxatie & Advies | 698 |
Projectopdrachten gebiedsontwikkeling | 690 |
Business cases gebiedsontwikkeling | 1 748 |
Adviezen over ontwikkelmogelijkheden | 347 |
Totaal | 21 791 |
Omzet overige departementen (– € 415)
In de begroting is rekening gehouden met taxaties ten behoeve van Rijkswaterstaat, de Rijksgebouwendienst (RGD) en Defensie. Er zijn echter veel minder taxatieopdrachten verstrekt.
Omzet derden (+ € 1 700)
-
• In verband met de ICT-dienstverlening aan Domeinen Roerende Zaken (DRZ) is in 2011 € 0,6 mln. hogere omzet gerealiseerd. Er was sprake van een nabetaling over 2010 en een hogere vastgestelde vergoeding over 2011 in verband met een geactualiseerde Service Level Agreement.
-
• In verband met de eindafrekening Twente is € 0,6 mln. ten gunste van het resultaat gekomen.
-
• Er was sprake van opbrengsten taxaties en advies aan derden, waarmede in de begroting geen rekening was gehouden.
Rentebaten (+ € 84)
Er zijn in 2011 incidenteel hoge subsidiegelden en terugontvangen plankosten Twente tijdelijk in deposito gezet. Inmiddels zijn deze gelden ten gunste gekomen van het generale beeld.
Vrijval voorzieningen (+ € 458)
In 2011 is vanuit de voorzieningen € 458 ten gunste van het resultaat gebracht. De gereserveerde bedragen waren bestemd voor activiteiten waarvoor geen uitgaven meer te verwachten zijn.
Bijzondere baten (+ € 12)
De bijzondere baten hebben betrekking op boekwinst op verkoop van materiële vaste activa.
Toelichting lasten (– € 1 509)
Personele lasten (– € 936)
De lagere personele kosten zijn grotendeels het gevolg van een behoudend personeelsbeleid (vacaturebeleid en variabele beloningen).
Materiële lasten (– € 1 174)
Materiële kosten – categorieën | Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting |
---|---|---|---|
Automatisering | 1 400 | 946 | –454 |
Huren RGD | 1 375 | 1 359 | – 16 |
Huisvesting | 800 | 505 | – 295 |
Opleiding en wervingskosten | 420 | 364 | – 56 |
Reis- en verblijfkosten | 644 | 722 | 78 |
Communicatie | 350 | 146 | – 204 |
Overig | 1 155 | 928 | – 227 |
Totaal | 6 144 | 4 970 | – 1 174 |
Automatisering (– € 454)
Een aantal projecten is doorgeschoven naar 2012, zoals de projecten digitale factuurverwerking en herinrichting uitwijkfaciliteit.
Huisvesting (– € 295)
Door de samenvoeging van 2 regionale eenheden zijn de huisvestingskosten lager uitgevallen dan begroot.
Communicatie (– € 204)
Het kader was met betrekking tot de communicatiekosten te hoog vastgesteld.
Overig (– € 227)
Diverse posten kennen een geringe onderuitputting, zoals bureaukosten en kosten externe bureaus.
Dotaties voorzieningen (€ 598)
Dit betreft kosten in verband met een ICT migratie en het op peil brengen van de voorziening voor personeel en wachtgelden.
2. Balans per 31 december 2011
Balans 31-12-2011 | Balans 31-12-2010 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële vaste activa | 51 | 42 |
Materiële vaste activa | ||
– grond en gebouwen | 105 | 87 |
– installaties en inventarissen | 717 | 570 |
– overige materiële vaste activa | 54 | 58 |
Onderhanden werk grondexploitaties | 164 553 | 161 908 |
Debiteuren | 172 | 296 |
Nog te ontvangen | 2 129 | 2 120 |
Liquide middelen | 8 814 | 5 119 |
Totaal activa | 176 595 | 170 200 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | ||
– exploitatiereserve | 1 234 | 1 119 |
– risicoreserve | 2 964 | 1 964 |
– onverdeeld resultaat | 3 618 | 1 115 |
Voorzieningen | 1 961 | 2 161 |
Leningen bij het MvF | 161 968 | 155 482 |
Crediteuren | 4 | |
Nog te betalen | 4 846 | 8 359 |
Totaal passiva | 176 595 | 170 200 |
Toelichting op de Balans
Stand 1 januari 2011 | Onttrekkingen | vrijval | Toevoegingen | Stand 31 december 2011 | |
---|---|---|---|---|---|
Personeel | 1 703 | 340 | 248 | 1 611 | |
Overige voorzieningen | 458 | 458 | 350 | 350 | |
Totaal | 2 161 | 340 | 458 | 598 | 1 961 |
Ontwikkeling eigen vermogen
Een deel van het eigen vermogen wordt afgeroomd ten behoeve van de eigenaar (zie onder Algemeen). De risicoreserve neemt met € 1 mln. toe en is bestemd voor het opvangen van risico’s op gebiedsontwikkelingsprojecten van het RVOB.
3. Kasstroomoverzicht
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | ||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | |
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2011 | 1 307 | 5 119 | 3 812 |
2. | Totaal kasstroom uit operationele activiteiten | 270 | –2 295 | –2 565 |
3a | Totaal investeringen (–/–) | – 24 425 | – 570 | 23 855 |
3b | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 12 | 12 |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 24 425 | –558 | 23 867 |
4a | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | – 113 | – 1 000 | – 887 |
4b | Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 1 000 | 1 000 |
4c | Aflossingen op leningen (–/–) | – 157 | – 79 | 78 |
4d | Beroep op leenfaciliteit (+) | 24 000 | 6 627 | – 17 373 |
4. | Totaal financieringskasstroom | 23 730 | 6 548 | – 17 182 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2011 (1+2+3+4) | 882 | 8 814 | 7 932 |
1. Rekening-courant RHB 1 januari 2011 (+ € 3 812)
Ten tijde van de oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 was het uiteindelijk resultaat 2010 nog niet bekend. De afwijking is veroorzaakt door de per saldo positieve mutatie in 2010.
2. Totaal operationele kasstroom (– € 2 565)
Het verschil komt tot stand door enerzijds een hogere winst dan verwacht en anderzijds uitgaande kasstromen die zichtbaar worden door vooral toenames in de uitgaven voor onderhanden werk en afnames van kortlopende passiva.
3. Totaal investeringen (+ € 23 867)
De gerealiseerde investeringen zijn lager dan begroot omdat de grondverwerving bij enkele projecten nog niet heeft plaatsgevonden. De in 2011 gedane investeringen hebben betrekking op computerapparatuur (€ 384 000,-), installaties (€ 45 000,-), meubilair (€ 2 000,-), telecommunicatieapparatuur (€ 124 000,-) en voertuigen (€ 15 000,-).
4a. Eenmalige uitkering aan het moederdepartement (– € 887)
Doordat de winst 2010 hoger was dan begroot, is de afdracht aan het moederdepartement navenant hoger.
4b. Eenmalige storting door het moederdepartement (+ € 1 000)
De uitkeerbare winst is door het moederdepartement uitgekeerd ter vorming van een risicoreserve voor gebiedsontwikkelingsprojecten.
4c. Aflossingen op leningen (+ € 78)
Er is minder afgelost doordat er in het verleden minder leningen zijn opgenomen dan gepland.
4d. Beroep op leenfaciliteit ( + € 17 373)
Doordat van enkele projecten de grondverwerving nog niet heeft plaatsgevonden, behoefde hiervoor in 2011 geen beroep op de leenfaciliteit gedaan te worden.
4. Doelmatigheidsindicatoren
indicatoren | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | Streef-waarde 2011 |
---|---|---|---|---|---|
Kostprijzen per product | |||||
• Pacht | € 888 | € 813 | € 717 | € 574 | € 683 |
• Huur | € 762 | € 739 | € 674 | € 625 | € 683 |
• Erfpacht | € 794 | € 662 | € 556 | € 513 | € 630 |
• Medegebruik/overig | € 345 | € 383 | € 396 | € 417 | € 368 |
• Zakelijke lasten | € 362 | € 317 | € 364 | € 375 | € 368 |
Omzet per productgroep (x € 1000) | |||||
• Homogene producten | € 11 742 | € 12 628 | € 11 272 | € 11 445 | € 11 327 |
• Heterogene producten | € 11 207 | € 9 201 | € 12 113 | € 13 395 | € 11 543 |
• Totaal | € 22 949 | € 21 829 | € 23 385 | € 24 840 | € 22 870 |
Aandeel directe uren | 52 % | 56 % | 61% | 61 % | 56 % |
Aantal directe uren voor medewerker in primair proces | 1 148 | 1 246 | 1 289 | 1 350 | 1 260 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 227 | 238 | 232 | 228,5 | 257,1 |
Mate van kostendekkendheid | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % |
Saldo van baten en lasten (%) | 4% | 10% | 5% | 15 % | 1% |
Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ) | 92% | 85% | 95% | 84% | 70% |
Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld | 92% | 100% | 83% | 92% | 100% |
Kostprijzen per product
De hierboven vermelde kostprijzen streefwaarde 2011 zijn berekend op basis van vastgestelde normtijden vermenigvuldigd met het, met de eigenaar van de baten-lastendienst, afgesproken uurtarief van € 102. De realisaties zijn berekend door per product de gemiddelde gerealiseerde uren te vermenigvuldigen met het uurtarief van € 102. De afwijkingen bij pacht en erfpacht worden veroorzaakt door de invoering van specialisatie, waardoor per akte minder tijd benodigd is.
Omzet naar productgroep
RVOB heeft voor de taken die voortvloeien uit de Comptabiliteitswet twee soorten producten onderscheiden: homogene en heterogene producten. De homogene producten zijn: pacht, huur, erfpacht, medegebruik / overig, zakelijke lasten, onbeheerde nalatenschappen en bodemmaterialen. Per soort homogeen product zijn normuren gedefinieerd. Dat betekent dat er een genormeerd aantal uren per overeenkomst/zaak beschikbaar is. In tegenstelling tot de homogene producten zijn er voor de heterogene producten geen normtijden vast te stellen. Dit i.v.m. de diversiteit aan inzet van uren en activiteiten binnen het soort product. De heterogene producten zijn met name verkopen, aankopen, taxaties en advies.
Aandeel directe uren voor totaal RVOB/DV
Dit kengetal geeft aan hoe het totale aantal netto te werken uren (aanwezige uren) aan directe en indirecte uren besteed wordt. Het geeft daarmee inzicht in het aandeel van de overhead (bedrijfsvoering, management en beleid).
Het aandeel directe uren scoort hoger dan de norm. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door (sturing op ) een hoger aandeel directe uren van medewerkers in het primair proces.
Aantal directe uren voor medewerker in primair proces
Dit kengetal laat de ontwikkeling zien van het aantal directe uren dat een medewerker (in fte) in het primaire proces op jaarbasis levert.
De organisatie heeft zichzelf hogere streefwaarden opgelegd dan de in de begroting 2011 opgenomen reeks, zodat eerder het gewenste niveau wordt bereikt.
FTE-totaal
Het als streefwaarde vermelde aantal fte's betreft de begrotingssterkte. De werkelijke bezetting ligt lager. In de afgelopen jaren is het RVOB terughoudend geweest met het vervullen van openstaande vacatures vanwege de voorgenomen organisatieveranderingen.
Mate van kostendekkendheid
Het uitgangspunt is dat de baten-lastendienst RVOB volledig kostendekkend is. Dit is in 2011 ruimschoots behaald.
Saldo van baten en lasten (%)
Het percentage is als volgt berekend: het saldo van baten en lasten gedeeld door de totale baten.
Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ)
Het RVOB betaalt namens het Rijk de onroerendezaakbelasting. Zij beoordeelt hiertoe de aanslagen en maakt waar nodig bezwaar. Door het aantal gehonoreerde bezwaarschriften te vergelijken met het aantal ingediende bezwaarschriften ontstaat een beeld van de effectiviteit van het maken van bezwaar door het RVOB. De in de tabel vermelde norm stelt dat minimaal 70% van alle ingediende bezwaarschriften door de gemeente toegekend moet worden. In 2011 werd uiteindelijk van de door de gemeenten afgehandelde bezwaarschriften, 84% toegewezen.
Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld
Doelstelling is dat alle ontvangen klachten binnen de gestelde termijn van de klachtenprocedure, binnen 6 weken, inhoudelijk worden beantwoord (100%-score). De uitkomst over 2011 bedraagt 92%. Dit is te wijten aan één klacht die vanwege de complexiteit niet binnen de gestelde termijn inhoudelijk werd beantwoord. De afhandeling vond plaats binnen 6 weken en 2 werkdagen.