Base description which applies to whole site

9.2 Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf (RVOB)

Algemeen

Het Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf (RVOB) heeft in het boekjaar 2011 een netto-resultaat van € 3 618 231 geboekt. Het verschil tussen het toegestaan eigen vermogen (5% van de gemiddelde omzet van de afgelopen 3 jaar: € 1 209 598) en het aanwezige eigen vermogen, inclusief winst 2011 (€ 4 852 278) wordt uitgekeerd aan het moederdepartement. De afroming bedraagt € 3 642 680.

1. Staat van baten en lasten

Gespecificeerde verantwoordingsstaat 2011
(x € 1 000)
 

(1)

(2)

(3)=(2)–(1)

(4)

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2011

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2010

Baten

       

Omzet moederdepartement

21 660

21 791

131

22 595

Omzet overige departementen

500

85

– 415

142

Omzet derden

700

2 400

1 700

629

Rentebaten

10

94

84

19

Vrijval voorzieningen

 

458

458

 

Bijzondere baten

 

12

12

 

Totaal baten

22 870

24 840

1 970

23 385

         

Lasten

       

Apparaatskosten

       

– personele kosten

16 189

15 253

– 936

15 597

* waarvan eigen personeel

16 089

15 054

–1 035

15 302

* waarvan externe inhuur

100

199

99

295

– materiële kosten

6 144

4 970

– 1 174

5 280

* waarvan ICT

1 400

946

–454

915

Afschrijvingskosten

       

– immaterieel

10

25

15

24

– materieel

382

375

– 7

351

Overige lasten

       

– dotaties voorzieningen

 

598

598

1 002

– rentelasten

6

1

– 5

16

– bijzondere lasten

       

Totaal lasten

22 731

21 222

–1 509

22 270

         

Saldo van baten en lasten

139

3 618

3 479

1 115

Toelichting saldo van baten en lasten ten opzichte van ontwerpbegroting 2011

Toelichting baten (+ € 1 970)

Omzet moederdepartement (+ € 131)

De omzet moederdepartement is onderverdeeld naar de volgende productgroepen:

Producten

Omzetbedrag

(* € 1 000)

Erfpacht

954

Huur

3 432

Pacht

2 289

Medegebruik

1 908

Behandelen zakelijke lasten

1 717

Onbeheerde nalatenschappen

763

Bodemmaterialen

382

Beheerstaken in eigen beheer

686

Verkopen

6 082

Aankopen

95

Taxatie & Advies

698

Projectopdrachten gebiedsontwikkeling

690

Business cases gebiedsontwikkeling

1 748

Adviezen over ontwikkelmogelijkheden

347

Totaal

21 791

Omzet overige departementen (– € 415)

In de begroting is rekening gehouden met taxaties ten behoeve van Rijkswaterstaat, de Rijksgebouwendienst (RGD) en Defensie. Er zijn echter veel minder taxatieopdrachten verstrekt.

Omzet derden (+ € 1 700)

  • In verband met de ICT-dienstverlening aan Domeinen Roerende Zaken (DRZ) is in 2011 € 0,6 mln. hogere omzet gerealiseerd. Er was sprake van een nabetaling over 2010 en een hogere vastgestelde vergoeding over 2011 in verband met een geactualiseerde Service Level Agreement.

  • In verband met de eindafrekening Twente is € 0,6 mln. ten gunste van het resultaat gekomen.

  • Er was sprake van opbrengsten taxaties en advies aan derden, waarmede in de begroting geen rekening was gehouden.

Rentebaten (+ € 84)

Er zijn in 2011 incidenteel hoge subsidiegelden en terugontvangen plankosten Twente tijdelijk in deposito gezet. Inmiddels zijn deze gelden ten gunste gekomen van het generale beeld.

Vrijval voorzieningen (+ € 458)

In 2011 is vanuit de voorzieningen € 458 ten gunste van het resultaat gebracht. De gereserveerde bedragen waren bestemd voor activiteiten waarvoor geen uitgaven meer te verwachten zijn.

Bijzondere baten (+ € 12)

De bijzondere baten hebben betrekking op boekwinst op verkoop van materiële vaste activa.

Toelichting lasten (– € 1 509)

Personele lasten (– € 936)

De lagere personele kosten zijn grotendeels het gevolg van een behoudend personeelsbeleid (vacaturebeleid en variabele beloningen).

Materiële lasten (– € 1 174)

(x € 1 000)

Materiële kosten – categorieën

Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

Automatisering

1 400

946

–454

Huren RGD

1 375

1 359

– 16

Huisvesting

800

505

– 295

Opleiding en wervingskosten

420

364

– 56

Reis- en verblijfkosten

644

722

78

Communicatie

350

146

– 204

Overig

1 155

928

– 227

Totaal

6 144

4 970

– 1 174

Automatisering (– € 454)

Een aantal projecten is doorgeschoven naar 2012, zoals de projecten digitale factuurverwerking en herinrichting uitwijkfaciliteit.

Huisvesting (– € 295)

Door de samenvoeging van 2 regionale eenheden zijn de huisvestingskosten lager uitgevallen dan begroot.

Communicatie (– € 204)

Het kader was met betrekking tot de communicatiekosten te hoog vastgesteld.

Overig (– € 227)

Diverse posten kennen een geringe onderuitputting, zoals bureaukosten en kosten externe bureaus.

Dotaties voorzieningen (€ 598)

Dit betreft kosten in verband met een ICT migratie en het op peil brengen van de voorziening voor personeel en wachtgelden.

2. Balans per 31 december 2011

(x € 1000)
 

Balans 31-12-2011

Balans 31-12-2010

Activa

   

Immateriële vaste activa

51

42

Materiële vaste activa

   

– grond en gebouwen

105

87

– installaties en inventarissen

717

570

– overige materiële vaste activa

54

58

Onderhanden werk grondexploitaties

164 553

161 908

Debiteuren

172

296

Nog te ontvangen

2 129

2 120

Liquide middelen

8 814

5 119

Totaal activa

176 595

170 200

     

Passiva

   

Eigen Vermogen

   

– exploitatiereserve

1 234

1 119

– risicoreserve

2 964

1 964

– onverdeeld resultaat

3 618

1 115

Voorzieningen

1 961

2 161

Leningen bij het MvF

161 968

155 482

Crediteuren

4

 

Nog te betalen

4 846

8 359

Totaal passiva

176 595

170 200

Toelichting op de Balans

Voorzieningen
(x € 1 000)
 

Stand 1 januari 2011

Onttrekkingen

vrijval

Toevoegingen

Stand 31 december 2011

Personeel

1 703

340

 

248

1 611

Overige voorzieningen

458

 

458

350

350

Totaal

2 161

340

458

598

1 961

Ontwikkeling eigen vermogen

Een deel van het eigen vermogen wordt afgeroomd ten behoeve van de eigenaar (zie onder Algemeen). De risicoreserve neemt met € 1 mln. toe en is bestemd voor het opvangen van risico’s op gebiedsontwikkelingsprojecten van het RVOB.

3. Kasstroomoverzicht

(x € 1000)
   

(1)

(2)

(3)=(2)–(1)

 

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk

vastgestelde begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2011

1 307

5 119

3 812

2.

Totaal kasstroom uit operationele activiteiten

270

–2 295

–2 565

         

3a

Totaal investeringen (–/–)

– 24 425

– 570

23 855

3b

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

12

12

3.

Totaal investeringskasstroom

– 24 425

–558

23 867

4a

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

– 113

– 1 000

– 887

4b

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

1 000

1 000

4c

Aflossingen op leningen (–/–)

– 157

– 79

78

4d

Beroep op leenfaciliteit (+)

24 000

6 627

– 17 373

4.

Totaal financieringskasstroom

23 730

6 548

– 17 182

         

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2011 (1+2+3+4)

882

8 814

7 932

1. Rekening-courant RHB 1 januari 2011 (+ € 3 812)

Ten tijde van de oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 was het uiteindelijk resultaat 2010 nog niet bekend. De afwijking is veroorzaakt door de per saldo positieve mutatie in 2010.

2. Totaal operationele kasstroom (– € 2 565)

Het verschil komt tot stand door enerzijds een hogere winst dan verwacht en anderzijds uitgaande kasstromen die zichtbaar worden door vooral toenames in de uitgaven voor onderhanden werk en afnames van kortlopende passiva.

3. Totaal investeringen (+ € 23 867)

De gerealiseerde investeringen zijn lager dan begroot omdat de grondverwerving bij enkele projecten nog niet heeft plaatsgevonden. De in 2011 gedane investeringen hebben betrekking op computerapparatuur (€ 384 000,-), installaties (€ 45 000,-), meubilair (€ 2 000,-), telecommunicatieapparatuur (€ 124 000,-) en voertuigen (€ 15 000,-).

4a. Eenmalige uitkering aan het moederdepartement (– € 887)

Doordat de winst 2010 hoger was dan begroot, is de afdracht aan het moederdepartement navenant hoger.

4b. Eenmalige storting door het moederdepartement (+ € 1 000)

De uitkeerbare winst is door het moederdepartement uitgekeerd ter vorming van een risicoreserve voor gebiedsontwikkelingsprojecten.

4c. Aflossingen op leningen (+ € 78)

Er is minder afgelost doordat er in het verleden minder leningen zijn opgenomen dan gepland.

4d. Beroep op leenfaciliteit ( + € 17 373)

Doordat van enkele projecten de grondverwerving nog niet heeft plaatsgevonden, behoefde hiervoor in 2011 geen beroep op de leenfaciliteit gedaan te worden.

4. Doelmatigheidsindicatoren

indicatoren

2008

2009

2010

2011

Streef-waarde 2011

Kostprijzen per product

         

• Pacht

€ 888

€ 813

€ 717

€ 574

€ 683

• Huur

€ 762

€ 739

€ 674

€ 625

€ 683

• Erfpacht

€ 794

€ 662

€ 556

€ 513

€ 630

• Medegebruik/overig

€ 345

€ 383

€ 396

€ 417

€ 368

• Zakelijke lasten

€ 362

€ 317

€ 364

€ 375

€ 368

           

Omzet per productgroep (x € 1000)

         

• Homogene producten

€ 11 742

€ 12 628

€ 11 272

€ 11 445

€ 11 327

• Heterogene producten

€ 11 207

€ 9 201

€ 12 113

€ 13 395

€ 11 543

• Totaal

€ 22 949

€ 21 829

€ 23 385

€ 24 840

€ 22 870

           

Aandeel directe uren

52 %

56 %

61%

61 %

56 %

Aantal directe uren voor medewerker in primair proces

1 148

1 246

1 289

1 350

1 260

           

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

227

238

232

228,5

257,1

           

Mate van kostendekkendheid

100 %

100 %

100 %

100 %

100 %

           

Saldo van baten en lasten (%)

4%

10%

5%

15 %

1%

           

Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ)

92%

85%

95%

84%

70%

           

Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld

92%

100%

83%

92%

100%

Kostprijzen per product

De hierboven vermelde kostprijzen streefwaarde 2011 zijn berekend op basis van vastgestelde normtijden vermenigvuldigd met het, met de eigenaar van de baten-lastendienst, afgesproken uurtarief van € 102. De realisaties zijn berekend door per product de gemiddelde gerealiseerde uren te vermenigvuldigen met het uurtarief van € 102. De afwijkingen bij pacht en erfpacht worden veroorzaakt door de invoering van specialisatie, waardoor per akte minder tijd benodigd is.

Omzet naar productgroep

RVOB heeft voor de taken die voortvloeien uit de Comptabiliteitswet twee soorten producten onderscheiden: homogene en heterogene producten. De homogene producten zijn: pacht, huur, erfpacht, medegebruik / overig, zakelijke lasten, onbeheerde nalatenschappen en bodemmaterialen. Per soort homogeen product zijn normuren gedefinieerd. Dat betekent dat er een genormeerd aantal uren per overeenkomst/zaak beschikbaar is. In tegenstelling tot de homogene producten zijn er voor de heterogene producten geen normtijden vast te stellen. Dit i.v.m. de diversiteit aan inzet van uren en activiteiten binnen het soort product. De heterogene producten zijn met name verkopen, aankopen, taxaties en advies.

Aandeel directe uren voor totaal RVOB/DV

Dit kengetal geeft aan hoe het totale aantal netto te werken uren (aanwezige uren) aan directe en indirecte uren besteed wordt. Het geeft daarmee inzicht in het aandeel van de overhead (bedrijfsvoering, management en beleid).

Het aandeel directe uren scoort hoger dan de norm. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door (sturing op ) een hoger aandeel directe uren van medewerkers in het primair proces.

Aantal directe uren voor medewerker in primair proces

Dit kengetal laat de ontwikkeling zien van het aantal directe uren dat een medewerker (in fte) in het primaire proces op jaarbasis levert.

De organisatie heeft zichzelf hogere streefwaarden opgelegd dan de in de begroting 2011 opgenomen reeks, zodat eerder het gewenste niveau wordt bereikt.

FTE-totaal

Het als streefwaarde vermelde aantal fte's betreft de begrotingssterkte. De werkelijke bezetting ligt lager. In de afgelopen jaren is het RVOB terughoudend geweest met het vervullen van openstaande vacatures vanwege de voorgenomen organisatieveranderingen.

Mate van kostendekkendheid

Het uitgangspunt is dat de baten-lastendienst RVOB volledig kostendekkend is. Dit is in 2011 ruimschoots behaald.

Saldo van baten en lasten (%)

Het percentage is als volgt berekend: het saldo van baten en lasten gedeeld door de totale baten.

Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ)

Het RVOB betaalt namens het Rijk de onroerendezaakbelasting. Zij beoordeelt hiertoe de aanslagen en maakt waar nodig bezwaar. Door het aantal gehonoreerde bezwaarschriften te vergelijken met het aantal ingediende bezwaarschriften ontstaat een beeld van de effectiviteit van het maken van bezwaar door het RVOB. De in de tabel vermelde norm stelt dat minimaal 70% van alle ingediende bezwaarschriften door de gemeente toegekend moet worden. In 2011 werd uiteindelijk van de door de gemeenten afgehandelde bezwaarschriften, 84% toegewezen.

Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld

Doelstelling is dat alle ontvangen klachten binnen de gestelde termijn van de klachtenprocedure, binnen 6 weken, inhoudelijk worden beantwoord (100%-score). De uitkomst over 2011 bedraagt 92%. Dit is te wijten aan één klacht die vanwege de complexiteit niet binnen de gestelde termijn inhoudelijk werd beantwoord. De afhandeling vond plaats binnen 6 weken en 2 werkdagen.

Licence