Instelling | ZBO | RWT | Begr. Artikel | Rijks bijdrage 2011 (x € 1 000) | Verwijzingen (website en toezichtsvisie1) | Acc. Verklaring (rechtmatigheid) | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
begroting | Premies | Tarieven | |||||||
Waarderingskamer | Ja | Ja | Art. 1 | 558 | 02 | 02 | V | ||
AFM | Ja | Ja | Art. 2 | 28 700 | 0 | 47 700 | V | ||
DNB | Ja | Ja | Art 2, 5 | 25 100 | 0 | 92 990 | V | ||
Stichting Waarborgfonds motorverkeer | Nee | Ja | Art. 2 | 0 | 02 | 3002 | V | ||
Bureau der motorrijtuigverzekeraars | Nee | Ja | Art. 2 | 0 | 02 | 02 | N.v.t. | ||
Commissie Eindtermen Accountantsopleiding | Ja | Nee | Art. 2 | 0 | 02 | 02 | N.v.t. | ||
Stichting Afwikkeling Marorgelden Overheid (SAMO) | Ja | Nee | Art. 9 | 0 | 02 | 02 | N.v.t. | ||
Stichting Joods Humanitair Fonds (SJHF) | Ja | Nee | Art. 9 | 0 | 02 | 02 | N.v.t. | ||
Stichting administratiekantoor beheer financiële instellingen (NLFI) | nee | ja | Art. 3 | 1 428 | 0 | 0 | V |
Functieomschrijvingen van de ZBO’s/RWT’s:
Waarderingskamer: De Waarderingskamer houdt toezicht op de waardebepaling en de waardevaststelling van onroerende zaken ten behoeve van de belastingheffing terzake door het Rijk de gemeenten en de Waterschappen, alsmede op de overige in de Wet WOZ geregelde onderwerpen.
Stichting Waarborgfonds motorverkeer: SWM is een vangnet voor mensen die door een verkeersongeluk schade hebben geleden en hiermee niet terecht kunnen bij hun verzekeraar.
NBM: Het Nederlands Bureau der Motorrijtuigverzekeraars is verantwoordelijk voor het regelen van schaden door buitenlandse motorrijtuigen in Nederland en staat garant voor betaling van schade als onverzekerde Nederlandse motorvoertuigen in andere bij het groenekaartsysteem aangesloten landen schade veroorzaken. Daarnaast is het Nederlands Bureau op grond van artikel 27b van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (Wam) aangewezen als informatiecentrum waarbij personen die schade hebben geleden die is veroorzaakt door een motorrijtuig uit een EU-lidstaat, informatie kunnen verkrijgen die hen in staat kan stellen een vordering tot schadevergoeding in te dienen.
Commissie Eindtermen Accountantsopleiding: de commissie stelt de eindtermen vast met inachtneming van de vakgebieden als bedoeld in artikel 56 Waa en artikel 66 Wra en de beroepsprofielen van NOvAA (AA) en NIVRA (RA).
SAMO: Beheer en verdeling van joodse restitutiegelden.
SJHF: Fondsbeheer en het verlenen van subsdies voor humanitaire projecten in centraal en oost-europa met betrekking tot ondersteuning van joodse gemeenschappen, joods onderwijs, voorlichting en hulp aan slachtoffers van conflictsituaties.
NLFI: De stichting beheert deelnemingen en daarmee verband houdende financiële instrumenten (zoals leningen) die de Staat houdt in bepaalde financiële instellingen. De ABN AMRO Group N.V. en ASR Nederland N.V. zijn voorbeelden van dergelijke instellingen. Door deze deelnemingen en financiële instrumenten in beheer te geven bij een stichting administratiekantoor wordt de aandeelhoudersinvloed van de minister van Financiën op deze deelnemingen beperkt.
Moties van de leden De Nerée tot Babberich c.s. (Kamerstukken II 2005/06, 30 300, nr. 39) en Bibi de Vries c.s. (Kamerstukken II 2006/07, 30 413, nr. 79).
Via bovenstaande moties is de regering ten aanzien van onder meer de toezichthouders op de financiële markten, te weten De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM), verzocht in het departementale jaarverslag een overzicht op te nemen van:
-
a. de toezichtstaak, de beleidsdoelen en de geleverde prestaties door de toezichthouders;
-
b. de kosten van de toezichthouders;
-
c. het aantal formatieplaatsen, zo mogelijk per beleidsdoel en toezichtstaak;
-
d. de kosten en bedragen die worden doorberekend aan de onder toezicht gestelden.
Opm.: De navolgende informatie is gebaseerd op gegevens die afkomstig zijn van DNB en de AFM.71
DNB 72
Toezichttaak
Als prudentieel toezichthouder ziet DNB toe op de soliditeit van financiële ondernemingen en het bijdragen aan de stabiliteit van de financiële sector.
Doelstellingen
Hoofddoel van het toezicht is een stabiele en integere financiële sector die op een groot vertrouwen van het publiek mag én kan rekenen. Daartoe heeft DNB vier doelstellingen geformuleerd:
1. Goede en effectieve uitvoering toezicht
Meer aandacht voor gedrag, cultuur, bedrijfsmodellen en strategie van financiële instellingen en erop toezien dat het beloningsbeleid van instellingen past binnen de gestelde richtlijnen.
2. Toezichtaanpak aanscherpen
Verdere implementatie van de Visie DNB Toezicht 2010–2014 en het plan van aanpak cultuurverandering DNB en toewerken naar risicogebaseerd, proportioneel toezicht.
3. Bijdragen aan en implementeren van wijzigingen in wet- en regelgeving
Bijdragen aan, of implementeren van Basel III, de Europese bankenrichtlijn (CRD), Solvency II, alsmede de institutionele vernieuwing van de pensioensector en bijbehorend toezichtkader. Daarbij instellingen en uitvoerende toezichthouders actief voorzien van relevante informatie t.a.v. toezichtregelgeving.
4. Internationale samenwerking versterken
Deelname aan de toezichtcolleges voor grensoverschrijdende ondernemingen met dochters waarvan DNB toezichthouder is en onderzoeken of voor andere onder toezichtstaande ondernemingen colleges opgericht dienen te worden.
Uitbouwen van de activiteiten ten aanzien van het Supervisory Review and Evaluation Process (SREP), uitvoeren van stresstesten en inrichten van het toezicht op financiële instellingen op de BES-eilanden.
2010 | 2011 | |
---|---|---|
Maatregelen bij onder toezicht staande instellingen | ||
Aanwijzing | 12 | 8 |
Last onder dwangsom | 114 | 93 |
Bestuurlijke boete | 1 | 2 |
Publicatie | 1 | |
Financieringsplan | 1 | 1 |
Saneringsplan | 0 | 0 |
Herstelplan | 13 | 3 |
Stille curatele | 3 | 3 |
Aanstelling bewindvoerder | 0 | 1 |
Doorhaling register op initiatief van DNB | 2 | 0 |
Noodregeling | 1 | 0 |
Aangifte bij het OM | 0 | 0 |
Maatregelen bij niet onder toezicht staande instellingen | ||
Last onder dwangsom | 1 | 1 |
Bestuurlijke boete | 1 | 2 |
Publicatie | 0 | 0 |
Aanwijzing | 5 | 2 |
Stille curatele | 2 | 1 |
Aangifte bij het OM | 2 | 2 |
Noodregeling | 0 | 0 |
Faillissement op verzoek van DNB | 0 | 0 |
Toezichtkosten etc. | ||
2010 | 2011 | |
Kosten DNB: | ||
Banken1 | € 42,81 mln. | € 46,71 mln. |
Pensioenfondsen | € 23,87 mln. | € 26,70 mln. |
Verzekeraars | € 27,81 mln. | € 33,88 mln. |
Overige instellingen en sanctiewet | € 9,88 mln. | € 10,76 mln. |
Som der lasten | € 104,37 mln.2 | € 118,05 mln. |
Aan onder toezichtsgestelden toe te rekenen kosten | € 80,82 mln. | € 92,99 mln. |
Gemiddeld aantal fte’s3 | 622 | 656 |
AFM76
Toezichttaak
Als gedragstoezichthouder ziet de AFM toe op ordelijke en transparante financiële marktprocessen, zuivere verhoudingen tussen marktpartijen en zorgvuldige behandeling van cliënten.
Beleidsdoelen
Hoofddoel van het toezicht is het bevorderen van eerlijke en transparante financiële markten. Daartoe heeft de AFM drie doelstellingen geformuleerd:
1. De AFM bevordert zorgvuldige financiële dienstverlening
Consumenten moeten kunnen vertrouwen op zorgvuldige financiële dienstverlening. De AFM bevordert deze zorgvuldigheid door toe te zien op het gedrag van financiële ondernemingen.
2. De AFM ziet toe op een eerlijke en efficiënte werking van de kapitaalmarkten
Beleggers moeten kunnen vertrouwen op eerlijk en efficiënt functionerende kapitaalmarkten. Vertrouwen in kapitaalmarkten draagt bij aan een gunstig investeringsklimaat en is daarmee goed voor de Nederlandse economie. De AFM bevordert de eerlijke en efficiënte werking van kapitaalmarkten door toe te zien op de handhaving van de spelregels voor kapitaalmarkten.
3. De AFM draagt bij aan de stabiliteit van de financiële markten
De kredietcrisis heeft laten zien hoe systeemrisico’s de stabiliteit van het financieel systeem kunnen bedreigen. De AFM creëert samen met DNB randvoorwaarden voor financiële markten met beheersbare en transparante risico’s.
Geleverde prestaties
Enige kerncijfers:
2010 | 2011 | |
---|---|---|
Toezichtmaatregelen | ||
Formele toezichtmaatregelen | ||
Opgelegde boetes | 53 | 36 |
Opgelegde lasten onder dwangsom | 42 | 19 |
Aangiftes | 12 | 11 |
Intrekking vergunning | 29 | 102 |
Aanwijzingen | 201 | 64 |
Publieke waarschuwingen | 3 | 7 |
Instelling van een Wft curator | 1 | 0 |
Civielrechtelijke maatregelen (Wtfv) | 25 | 22 |
Totaal aantal formele toezichtmaatregelen | 366 | 261 |
Informele toezichtmaatregelen | ||
Aantal normoverdragende gesprekken/brieven | 673 | 919 |
2010 | 2011 | |
Toezichtkosten etc. | ||
Aanbieders | € 27,0 mln. | € 26,3 mln. |
Accountantsorganisaties | € 6,3 mln. | € 7,4 mln. |
Adviseurs en bemiddelaars | € 19,4 mln. | € 15,6 mln. |
Effecten uitgevende instellingen | € 16,4 mln. | € 16,9 mln. |
Infrastructuur | € 1,1 mln. | € 1,5 mln. |
Integriteit | € 0,1 mln. | € 0,1 mln. |
Overig | € 4,6 mln. | € 4,6 mln. |
Voorbereiden van wet- en regelgeving, | ||
consumentenvoorlichting en overig niet toezicht | € 3,7 mln. | € 5,2 mln. |
Afschrijving eerder geactiveerde kosten | € 5,1 mln. | € 2,4 mln. |
Geactiveerde lasten ontwikkelde software | € 0,0 mln. | € 0,2 mln. |
Som der lasten | € 83,7 mln. | € 80,3 mln.1 |
Aan onder toezichtgestelden toe te rekenen kosten | € 47,0 mln. | € 47,7 mln. |
Gemiddeld aantal fte’s | 474 | 483 |