Base description which applies to whole site

10.5 GEMEENSCHAPPELIJK DIENSTENCENTRUM ICT (GDI)

Toelichting exploitatie 2011

Baten

De hogere omzet van € 5,2 miljoen ten opzichte van de begroting komt voornamelijk door € 3,8 miljoen extra projectopbrengsten. Daarnaast is sprake van € 0,9 miljoen extra beheeropbrengsten als saldo van nieuwe beheerdiensten, uitbreiding van bestaande beheerdiensten en vervallen beheerdiensten. De bijzondere baten van € 0,6 miljoen zijn het gevolg van een omzetkorting mobiele telefoniekosten en vrijgevallen kosten en baten uit vorige jaren.

Door de departementale herindeling vallen de opbrengsten voor de beheerdiensten voor IND en DT&V onder de omzet overige departementen. Daaronder vallen ook de opbrengsten van projecten voor andere departementen zoals Verbetering Grensmanagement, consolidatie datacenters en ICT Nieuwbouw. Daarmee is de omzet voor overige departementen met € 2 miljoen gestegen.

Lasten

De hogere lasten zijn het gevolg van meer personeelskosten en de bijzondere lasten, maar daartegen over minder materiele kosten, rentelasten en afschrijvingskosten.

De personeelskosten zijn € 6,5 miljoen hoger door meer inzet van personeel voor projecten. Deze kosten zijn gedekt door ontvangsten van opdrachtgevers. De extra personeelskosten zijn lager dan de extra ontvangsten omdat GDI in 2011 extra capaciteit heeft ingezet op eigen investeringsprojecten. Dit betreft onder andere de uitvoering van het nieuwe financiële systeem Leonardo (trainings- en inwerkuren), de upgrade van de door GDI beheerde infrastructuur voor de werkomgeving en de upgrade van het GDI-brede beheer- en procesmanagementtool. Deze investering leiden tot lagere beheerslasten de komende jaren.

De bijzondere lasten van € 2,1 miljoen zijn het gevolg van achterstallige kosten voor Microsoft licenties.

De materiele kosten zijn € 1,1 miljoen lager dan begroot als saldo van meer automatiseringskosten vanwege de extra projecten en minder huisvestings- en facilitaire kosten.

De lagere rentelasten zijn het gevolg van minder openstaande leningen dan begroot.

Door uitstel van vervangingsinvesteringen naar 2012 zijn de afschrijvingskosten in 2011 € 1,2 miljoen lager dan begroot.

Voorzieningen
Voorzieningen 2011 x € 1 000

 Omschrijving

Stand per 01-01-2011

Vrijval in 2011

Dotatie in 2011

Onttrekking in 2011

Stand per 31-12-2011

FPU-plus

228

0

0

74

154

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft voor de rijksdiensten de mogelijkheid geschapen aan medewerkers die daarvoor in aanmerking komen een FPU-plus arrangement aan te bieden. De onttrekkingen betreffen uitbetalingen aan ex-medewerkers die gebruik maken van deze regeling.

Saldo Baten en Lasten

Het onverdeelde resultaat van 2011 komt uit op een verliessaldo van € 0,4 miljoen als gevolg van de bijzondere lasten. Dit verliessaldo komt ten laste van het eigen vermogen.

Het eigen vermogen van GDI per 31-12-2011 is € 2 miljoen, dat na verwerking van het verlies terugvalt naar € 1,6 miljoen. Dat blijft binnen het 5% plafond voor de omvang van het eigen vermogen op basis van Regeling baten-lastendiensten 2011. Voor GDI is dat € 1,96 miljoen op basis van de omzetten van de afgelopen drie jaar.

Het eigen vermogen van GDI per 31-12-2011 is als volgt tot stand gekomen:

Bedrag x € 1 000

Eigen vermogen per 31-12-2010

–/– 492

– Toevoeging resultaat 2010

+4 766

– Restitutie opdrachtgevers (resultaatbestemming 2010)

– /– 2 286

Saldo per 31-12-2011

1 988

Doelmatigheid

Doelmatigheid 2011
       

Realisatie

Begroting

Verschil

 

2008

2009

2010

2011

2011

2011

 

GBO

GDI

GDI

GDI

GDI

GDI

GDI-totaal:

           

FTE-totaal

133

162

176

178,5

168

+9,5

Saldo van baten en lasten in % van totale baten

– 1,09%

5,58%

11,2%

– 1,1%

0

– 1,1%

Gemiddeld uurtarief in € 

97,95

100,47

102,55

NB

101

NB

Omzet (p*q) (x € 1 000)

25 994

38 492

40 142

39 178

33 915

5 263

             

Beheerdiensten (incl. opleidingen)

           

Omzet (p*q)

19 052

31 502

30 628

28 941

28 060

881

Gewogen kostprijs beheer

           
             

Consultancy en projecten

           

Omzet (p*q)

6 581

6 990

9 514

9 680

5 855

3 825

Gewogen kostprijs ontwikkeling

           
             

Doelmatigheidsverbetering op de kostprijs van bestaande diensten

   

7,29%

NB

5%

NB

Benchmark ten opzichte van vergelijkbare ICT-organisaties

+1,6%

– 4,4%

NB

NB

2%

NB

Kwaliteitsindicatoren:

           

Beschikbaarheid systemen

99,87%

99,95%

99,99

99,98%

99,90%

+0,08%

Betrouwbaarheid dienstverlening

97,34%

97,0%

91,1%

95,8

98,0%

– 2,2%

Klanttevredenheid

6,9

6,8

7,3

8

7

+1

Tot 2009 zijn de kengetallen van GBO (voor zover beschikbaar) vermeld. Vanaf 2009 is sprake van GDI. In september 2011 is GDI overgegaan op het nieuwe financiële systeem Leonardo; nog niet alle kengetallen zijn hierin beschikbaar. Hieronder een korte toelichting op de kengetallen:

  • Aantal FTE is inclusief leerwerkplekken, exclusief inhuur. In 2011 is de personeelsomvang toegenomen dankzij formatie uitbreiding om de gevraagde projecten te kunnen uitvoeren leveren en tegelijkertijd inhuur te beperken.

  • Baten-lasten saldo: in 2011 een klein negatief saldo € 0,4 miljoen vanwege de bijzondere lasten (Microsoft Licenties).

  • Het nacalculatorisch gemiddeld uurtarief was nog niet beschikbaar vanwege de overstap naar het nieuwe financieel systeem. Verwachting is wel dat de lagere loonkosten en lagere inhuurtarieven tot een lager gemiddeld uurtarief hebben geleid.

  • De totale omzet is met 14% hoger dan begroot, als gevolg van de extra projecten.

  • De omzet van Beheerdiensten is met 3% iets gestegen.

  • De omzet van Consultancy en projecten in 2011 is 65% hoger dan de begroting, maar ten opzichte van de realisatie 2010 maar beperkt gestegen. De projectomzet in de begroting 2011 was gebaseerd op de vrije projectcapaciteit binnen het formatiekader van GDI.

  • Doelmatigheidsverbetering op de kostprijs van bestaande diensten: deze berekening is nog niet beschikbaar vanwege de overstap naar het nieuwe financieel systeem

  • Er is in 2011 geen financiële benchmark uitgevoerd vanwege de overstap naar het nieuwe financieel systeem.

  • De beschikbaarheid van de systemen van GDI tijdens de afgesproken openingstijden is hoger dan de gestelde norm.

  • De betrouwbaarheid (het aantal afgesproken serviceniveau’s dat is gehaald) is in 2011 lager dan de norm, maar verbeterd ten opzichte van 2010.

  • De klanttevredenheid is in 2011 gemeten onder deelnemers van de gebruikerstrainingen en gebruikers van de Servicedesk. Er heeft geen uitgebreid klanttevredenheidsonderzoek plaatsgevonden.

Balans per 31 december 2011 x € 1 000
 

Balans 2011

2010

Activa

   

Immateriële activa

0

0

Materiële activa

3 688

4 323

– grond en gebouwen

65

80

– installaties en inventarissen

271

320

– overige materiële vaste activa

3 354

3 923

Voorraden

0

0

Debiteuren

4 334

2 824

Nog te ontvangen

881

982

Liquide middelen

4 298

7 612

Totaal activa

13 201

15 741

     

Passiva

   

Eigen Vermogen

1 552

4 274

– exploitatiereserve

1 988

– 492

– onverdeeld resultaat

– 436

4 766

Leningen bij het Ministerie van Financiën

4 572

5 287

Voorzieningen

154

228

Crediteuren

2 012

1 105

Nog te betalen

4 911

4 847

Liquide middelen

0

0

Totaal passiva

13 201

15 741

Gespecificeerde Staat van baten en lasten per 31 december 2011 x € 1 000
 

(1)

(2)

(3)=(2)-(1)

 
 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2010

Baten

       

Omzet moederdepartement

32 709

35 400

2 691

38 876

Omzet overige departementen

1 206

3 221

2 015

1 267

Omzet derden

0

0

0

0

Rentebaten

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

557

557

2 423

Totaal baten

33 915

39 178

5 263

42 566

         

Lasten

       

Apparaatskosten

       

– personele kosten

16 242

22 741

6 499

20 142

– materiële kosten

13 145

11 975

– 1 170

12 536

Rentelasten

528

107

– 421

131

Afschrijvingskosten

       

– materieel

4 000

2 724

– 1 276

2 833

– immaterieel

0

0

0

0

Overige lasten

       

– dotaties voorzieningen

0

0

0

0

– bijzondere lasten

0

2 066

2 066

21 570

Totaal lasten

33 915

39 614

5 699

37 799

         

Saldo van baten en lasten

00

– 436

– 436

4 767

x € 1 000
 

Kasstroomoverzicht 2011

(1)

(2)

(3) = (2)-(1)

   

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

1

Rekening Courant RHB 1 januari 2011

7 612

7 612

0

         

2

Totaal operationele kasstroom

1 482

1 611

129

         

3a

Totaal investeringen

– 3 350

– 1 924

1 426

3b

Totaal boekwaarden desinvesteringen

0

0

 

3c

Totaal investeringskosten

– 3 350

– 1 924

1 426

         

4a

Eenmalige uitkering aan Moederdepartement

– 2 500

– 2 286

214

4b

Eenmalige storting door Moederdepartement

0

0

 

4c

Aflossing op leningen

– 1 768

– 2 515

– 747

4d

Beroep op leenfaciliteit

3 350

1 800

– 1 550

4

Totaal financieringskasstroom

– 918

– 3 001

– 2 083

         

5

Rekening Courant RHB 31 december 2011

+ stand depositorekeningen* (=1+2+3+4)

(*noot: maximale roodstand € 0,5 miljoen)

4 826

4 298

– 528

De lagere investeringskosten zijn het gevolg van naar 2012 uitgestelde vervangingsinvesteringen en investeringen welke door de klant zelf zijn gedaan in plaats van door GDI.

Het totale bedrag aan uitstaande leningen is € 0,9 miljoen hoger dan de boekwaarde van de activa per 31 december 2011. Oorzaak is dat de afgelopen jaren de beroepen op de leenfaciliteit naar boven zijn afgerond op makkelijk deelbare bedragen. Door vervroegde aflossingen of lager beroep op de leenfaciliteit 2012 komt het totaal aan uitstaande leningen weer in balans met de boekwaarde van de activa per 31 december 2012.

Onderdeel van de financieringskasstroom is de eenmalige uitkering aan het Moederdepartement; deze bestaat uit een restitutie aan opdrachtgevers van € 2,2 miljoen conform afspraak met de eigenaar. Vanwege de liquiditeitspositie zijn enkele leningen vervroegd afgelost. Door minder vervangingsinvesteringen was er minder beroep nodig op nieuwe leningen.

De Rekening Courant is met 12 % gestegen als effect van de verschillende mutaties.

Licence