Toezicht
Het wetsvoorstel wijziging Wet op het onderwijstoezicht (WOT) is in 2011 niet in werking getreden. In het najaar van 2011 is het wetsvoorstel door de Tweede Kamer aanvaard. In januari 2012 heeft de plenaire behandeling door de Eerste Kamer plaatsgevonden en is het wetsvoorstel aangenomen. De verwachting is dat de wijziging van de WOT op 1 juli 2012 in werking kan treden. Per 1 januari 2012 is de Inspectie van het Onderwijs gemandateerd tot nemen van sancties vooruitlopend op de (toekomstige) bepalingen in de WOT.
Duurzaam inkopen
In 2011 zijn de actuele milieucriteria toegepast bij alle aanbestedingen waarvoor milieucriteria zijn vastgesteld. Naast vastgestelde criteria die als eisen zijn geformuleerd, zijn soms ook aanvullende wensen meegenomen bij de aanbestedingen. Bij aanbestedingen binnen het Categoriemanagement Schoonmaak zijn leveranciers gevraagd wat zij kunnen doen voor het milieu. Dit is meegewogen bij het beoordelen van de offertes. Zowel voor de eigen aanbestedingen als voor de interdepartementale aanbestedingen die in het kader van Categoriemanagement worden uitgevoerd, wordt voor zover mogelijk en relevant uitvoering gegeven aan de doelstelling om 100% duurzaam in te kopen. OCW was in 2011 100% ISO gecertificeerd conform de ISO norm 14001. Die norm ten aanzien van milieu en duurzaamheid geldt voor alle facilitaire processen binnen de bedrijfsvoering.
Betalingsgedrag/betaalfunctie
Na onderzoeken in 2009 en 2010 is door de Rijksauditdienst in 2011 wederom onderzoek gedaan naar het betaalgedrag van departementen. Uit het onderzoek over de eerste vier maanden van 2011 blijkt dat OCW de score tijdig betaalde facturen uit 2010 heeft weten te continueren. Het percentage tijdig betaalde facturen binnen de norm van 30 dagen kwam in de eerste vier maanden van 2011 uit op 88,8% (in 2010 was dit 88,5% en in 2009 was dit 64%). Hiermee is de rijksbrede norm van 90% net niet gehaald. Omdat het betaalgedrag een belangrijk aandachtspunt blijft, wordt de interne monitoring gecontinueerd.
In 2011 is bij OCW een nieuw proces van inkopen, bestellen en betalen gefaseerd geïntroduceerd. De invoering van dit proces heeft in het 2e deel van 2011 aanloopproblemen gekend. Hierdoor ging het proces van betalen niet vlotter maar juist langzamer. Dit kwam onder andere als gevolg van facturen die niet op de juiste plek ontvangen werden, terwijl naar de leveranciers wel gecommuniceerd is over één factuuradres. Ook de wijzigingen rondom het interne proces waren nog niet voldoende op de nieuwe situatie gericht.