Staat van baten en lasten van de baten-lastendienst
1 | 2 | 3=2–1 | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijke vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2010 | |
Baten | ||||
Opbrengst moederdepartement | 315 143 | 355 555 | 40 412 | 364 121 |
Opbrengsten overige departementen | 36 810 | 37 830 | 1 020 | 43 532 |
Opbrengst derden | 145 | 89 | – 56 | 209 |
Rentebaten | 323 | 323 | 77 | |
Vrijval voorzieningen | 14 | 14 | 43 | |
Bijzondere baten | 0 | |||
Totaal baten | 352 098 | 393 811 | 41 713 | 407 982 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– personele kosten | 199 307 | 172 508 | – 26 799 | 212 768 |
– materiële kosten | 98 091 | 144 504 | 46 413 | 126 865 |
Afschrijvingskosten | ||||
– immaterieel | 3 000 | 2 257 | – 743 | 1971 |
– materieel | 46 000 | 29 601 | – 16 399 | 35 914 |
Overige lasten | ||||
– dotaties voorzieningen | – | – | 2 145 | |
– rente | 5 700 | 3 718 | – 1982 | 4 259 |
– bijzondere lasten | 0 | 3 648 | ||
Totaal lasten | 352 098 | 352 588 | 490 | 387 570 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 41 223 | 41 223 | 20 412 |
Algemeen
In 2011 is de inhuur verder teruggebracht. Nieuwe investeringen zijn kritisch beoordeeld en vervangingsinvesteringen zijn uitgesteld. Dit zal een blijvend karakter hebben omdat steeds meer gebruik gemaakt zal worden van thin clients en telesticks. De traditionele werkplek bestaande uit desktop of laptop wordt in de komende jaren vervangen door de veel goedkopere thin cliënt en telestick. De kosten van deze thin cliënt en telestick worden beschouwd als exploitatie en niet meer als investering/activa.
Opbrengst moederdepartement
De substantieel hogere omzet moederdepartement is voornamelijk het gevolg van het minder snel dalen van de vraag vanuit de defensieonderdelen dan in de begroting was voorzien. Ten opzichte van 2010 is een daling van de omzet te zien op een aantal gebieden. Binnen de generieke IV is voor werkplekdiensten Defensie een tariefverlaging doorgevoerd. Doelmatigheid heeft geleid tot een lagere afname van het aantal diensten.
Opbrengst overige departementen
De dienstverlening aan de overige departementen heeft pas plaats na goedkeuring door de Secretaris-Generaal van het moederdepartement. De opbrengsten overige departementen zijn ten opzichte van 2010 met € 6 miljoen afgenomen omdat bij het standaardportfolio minder vraag was naar deze diensten.
Opbrengst derden
Een klein deel van de dienstverlening aan derden betreft de Navo en haar partners. De dienstverlening bestond in 2011 uit incidentele kleine opdrachten.
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
---|---|---|---|---|
Omzet categorie Generiek | 243,9 | 240,3 | 253,1 | 235,7 |
Omzet categorie Specifiek | 134,5 | 162,8 | 154,8 | 157,8 |
De omzet van Ivent bestaat voor het merendeel uit ontvangsten voor geleverde producten en diensten die zijn opgenomen in de Producten- en Dienstencatalogus (PDC).De nadere toelichting is opgenomen bij de tabel doelmatigheidsindicatoren.
Personele kosten
Als gevolg van vacaturemanagement is er vrijwel geen instroom van personeel.
De in de afgelopen jaren ingezette koers om de inhuur van personeel te beperken, is voortgezet. Aflopende contracten worden niet meer verlengd. Ook worden de tarieven van inhuur verlaagd met het oog op de marktomstandigheden,.
Begroting 2011 | Realisatie 2011 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | |
---|---|---|---|
Directe kosten | 41 991 | 71 647 | 29 656 |
Huisvestingskosten | 10 500 | 14 451 | 3 951 |
Kantoorkosten | 3 400 | 5 859 | 2 459 |
Algemene kosten | 3 700 | 10 896 | 7 196 |
Kosten hard- en software | 38 500 | 41 651 | 3 151 |
Totaal materiële kosten | 98 091 | 144 504 | 46 413 |
De directe kosten zijn in 2011 hoger dan begroot als gevolg van de hogere opbrengsten.
Rentelasten
De lagere rentelasten zijn voornamelijk veroorzaakt door lagere investeringen, een goede liquiditeitsbeheersing en een gunstige stand op de rekening courant bij het ministerie van Financiën.
Resultaat
Het saldo van baten en lasten over 2011 bedraagt € 41 miljoen positief. Dit resultaat is verwerkt in het eigen vermogen. Dit positieve resultaat wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere omzet moederdepartement, minder inhuur personeel en lagere afschrijvingskosten door uitgestelde investeringen.
Balans per 31 december 2011
Omschrijving | Balans 2011 | Balans 2010 |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 7 317 | 5 424 |
Materiële activa | ||
– gebouwen en terreinen | 19 126 | 21 029 |
– machines en installaties | 8 369 | 9 987 |
– computerapparatuur | 55 187 | 60 219 |
– overige bedrijfsmiddelen | 1 611 | 2 336 |
Voorraden | 2 194 | 4 118 |
Debiteuren | 14 466 | 43 724 |
Nog te ontvangen/overlopende activa | 27 974 | 35 141 |
Liquide middelen | 69 761 | 33 269 |
Totaal activa | 206 005 | 215 247 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | ||
– exploitatiereserve | 12 | – |
– verplichte reserve | ||
– onverdeeld resultaat | 41 223 | 20 412 |
Subtotaal eigen vermogen | 41 235 | 20 412 |
Voorzieningen | 198 | 6 320 |
Leningen bij het ministerie van Financiën | 25 061 | 63 872 |
Crediteuren | 61 139 | 63 238 |
Nog te betalen/overlopende passiva | 78 372 | 61 405 |
Totaal passiva | 206 005 | 215 247 |
Eigen vermogen
Het saldo van baten en lasten bedraagt € 41 miljoen. Dit resultaat is verwerkt in het eigen vermogen. Op basis van 5 procent van de gemiddelde jaaromzet van de afgelopen drie jaar (€ 404,6 miljoen in 2009, € 407,9 miljoen in 2010 en € 393,4 miljoen in 2011) bedraagt het maximaal toelaatbaar eigen vermogen € 20 miljoen. Dit betekent dat € 21 miljoen zal worden afgedragen aan het moederdepartement.
Debiteuren
De stand debiteuren is fors lager dan ultimo 2010 vanwege de late kassluiting bij het moederdepartement. Hierdoor kon de doorbelasting tot 20 december aan de orde zijn.
Leningen bij het ministerie van Financiën (langlopend)
Stand 31-12-2011 | Stand 31-12-2010 | |
---|---|---|
Leningen bij het ministerie van Financiën | ||
Vermogensconversielening | – | 12 606 |
Investeringsleningen | 25 061 | 51 266 |
Totaal leningen | 25 061 | 63 872 |
De leningen zijn opgenomen ter financiering van de vaste activa. De aflossingen bevatten mede een vervroegde aflossing van € 19 miljoen. De aflossing is gedaan vanuit de hogere liquide middelen om zo de rente te verlagen die wordt betaald aan het ministerie van Financiën. De lagere rentelasten worden verwerkt in de tarieven 2013.
Voorzieningen
Stand 31-12-2010 | Dotaties 2011 | Vrijval 2011 | Onttrekkingen 2011 | Stand 31-12-2011 | |
---|---|---|---|---|---|
Wachtgelduitkeringen | 5 636 | – 5 636 | – | ||
FPU57 | 684 | – 14 | – 472 | 198 | |
Totaal aan voorzieningen | 6 320 | 0 | 14 | – 6 108 | 198 |
De voorziening wachtgelduitkering dient ter dekking van de verplichtingen voortvloeiend uit de wachtgeldaanspraken van voormalige medewerkers. Vanaf 2011 wordt geen voorziening meer getroffen voor wachtgelden. Deze kosten worden vanaf 2011 verantwoord door het moederdepartement. De onttrekking betreft de betaling aan het moederdepartement. De resterende voorziening is gewaardeerd tegen contante waarde en is langlopend.
Nog te betalen/overlopende passiva
Stand 31-12-2011 | Stand 31-12-2010 | |
---|---|---|
Salarissen en sociale lasten | 7 865 | 7 677 |
Aflossing leningen ministerie van Financiën | 36 831 | 31 806 |
Overige overlopende passiva | 33 676 | 21 922 |
Totaal overlopende passiva | 78 372 | 61 405 |
De post «salarissen en sociale lasten» betreft reserveringen voor vakantiedagen en opbouw van vakantiegeld. De toename van het saldo leningen wordt veroorzaakt doordat een deel van de beoogde aflossing in 2011 pas in januari 2012 is geboekt. De overige overlopende passiva bestaan met name uit nog te ontvangen facturen en vooruitgefactureerde omzet. In deze post is een bedrag van € 8 miljoen opgenomen voor een claim van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, zie Kamerbrief INDiGO (Kamerstuk 30 573, nr. 66).
Kasstroomoverzicht
Oorspronkelijke vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2011 + stand depositorekeningen | 6 485 | 33 269 | 26 784 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 52 500 | 115 150 | 62 650 |
Totaal investeringen (–/–) | – 60 000 | – 24 697 | 35 303 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 225 | 225 | ||
3. | Totaal investeringskasstroom | – 60 000 | – 24 472 | 35 528 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | – 20 400 | – 20 400 | ||
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | |||
Aflossingen op leningen (–/–) | – 51 000 | – 33 786 | 17 214 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 60 000 | – 60 000 | ||
4. | Totaal financieringskasstroom | 9 000 | – 54 186 | – 63 186 |
| ||||
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2011 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 7 985 | 69 761 | 61 776 |
Operationele kasstroom
In de operationele kasstroom is het positieve resultaat de belangrijkste factor, gevolgd door de afname van het debiteurensaldo.
Investeringsstroom
De gerealiseerde investeringen zijn zoals eerder vermeld lager dan vorig jaar en lager dan begroot. In 2011 is minder geïnvesteerd in werkplekken, in een upgrade van NAFIN en in upgrades van de datacentra.
Financieringskasstroom
In 2011 is geen beroep gedaan op de leenfaciliteit van het ministerie van Financiën. Aan het moederdepartement is het onverdeeld resultaat 2010 ad € 20,4 miljoen uitgekeerd.
Doelmatigheidsparagraaf
In 2011 is duidelijk geworden dat de doelmatigheidsindicatoren worden beïnvloed door de reorganisaties bij Defensie. Processen en registraties veranderen en zorgen voor onbetrouwbare meetresultaten. In 2011 heeft de focus van doelmatigheid gelegen op operationele prestaties en financiële doelmatigheid. De hieronder vermelde scores berusten op metingen gedurende de eerste tien maanden, omdat daarna de registraties te veel werden beïnvloed. De financiële cijfers betreffen wel het gehele jaar. Door het omvangrijke portfolio dat wordt gevoerd, is het niet mogelijk om model 3.80 van de Rijksbegrotingsvoorschriften (de doelmatigheidsindicatoren) volledig te voeren. Generieke kostprijzen per product zijn niet e geven door de grote verscheidenheid en karakter van het door DTO gevoerde portfolio.
Omschrijving generieke deel | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
---|---|---|---|---|
Leverbetrouwbaarheid SLA's | 84,7% | 87,8% | 86,0% | 83,7% |
Oplossend vermogen Service Desk Defensie | 76,3% | 75,6% | 69,0% | 65,6% |
Tijdigheid klachtafhandeling | 67,0% | 89,9% | 90,0% | – |
Opdrachtgeverstevredenheid | 74,0% | 72,8% | 70,0% | – |
Vte'n totaal | 2 178 | 2 181 | 2 062 | |
– Burgers | 2 056 | 2 083 | 1965 | |
– Militairen | 122 | 98 | 97 | |
Saldo baten/lasten als % van totale baten | ||||
Omschrijving specifiek deel | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
Kostprijs per werkplek (norm) | 99% | 98% | 88% | 85% |
Kostprijs per werkplek (realisatie) | 92% | 87% | 82% | 80% |
Omzet categorie Generiek (in € miljoen) | 243,9 | 240,3 | 253,1 | 235,7 |
Housing | 2,6 | 2,4 | 2,7 | |
Defensiepas en MFCS | 8,9 | 8,1 | 6,0 | |
Handelsgoederen | 20,3 | 16,5 | 14,5 | |
Evenementen | 3,7 | 0,1 | ||
Dienstontw & klantopdracht | 128,7 | 1,4 | ||
WDD algemeen | 9,4 | 134,3 | 120,9 | |
WDD specifiek | 21,2 | 10,8 | 17,5 | |
Communicatie dienst basis | 5,6 | 31,4 | 27,2 | |
Communicatie dienst specifiek | 39,0 | 9,3 | 7,8 | |
Connectivity | 40,2 | 37,7 | ||
Omzet categorie Specifiek (in € miljoen) | 134,5 | 162,8 | 154,8 | 157,8 |
Dienstontw& klantopdracht specifiek | – | 1,0 | ||
Advies en applicaties | 34,5 | 36 | 23,3 | |
IV diensten | 6,5 | 13,7 | 74,3 | |
Externe applicatie diensten | 6,2 | 3,4 | 1,8 | |
Software | 1,0 | 0,9 | 0,7 | |
Hosting ERP | 21,2 | 27,7 | 25,5 | |
Hosting MF | 12,0 | 10,0 | 1,0 | |
Applicatie hosting | 13,1 | 11,0 | 2,0 | |
Exploitatie connectivity | 0,1 | 0,2 | 0,1 | |
Hosting Overig | 0,2 | 0,1 | ||
Marktkosten IV-I & IV-E gelden | 69,6 | 48,0 | 28,2 | |
NSA | – | 1,4 | 0,9 | |
Dubbele beheerlasten | – | 1,0 | ||
Kleine diverse omzetposten | 0,8 | 0,4 |
In 2011 is de operationele doelmatigheid tot uiting gekomen in de kwaliteit IV-voorziening en door de leverbetrouwbaarheid van Service Level Agreements (SLA’s). In 2011 is de sturing op SLA’s afgenomen vanwege het sluiten van dienstverleningsovereenkomsten. In 2012 worden nieuwe indicatoren ontwikkeld die betere sturingsmogelijkheden bieden.
Het personeels- en arbeidsplaatsenbestand van het baten-lastendeel is voor het eigen personeel beneden de grenzen van het dubbelslot baten-lastendienst gebleven. Gemiddeld heeft DTO een bezetting van 2 025 VTE’n aan eigen personeel. Doelmatigheid op het gebied van personeel is vooral zichtbaar geworden in de terugdringing van de inhuur. Door vacaturemanagement is het personeelsbestand afgenomen (zie toelichting personele kosten).
Als indicator voor de ontwikkeling van de doelmatigheid wordt de prijs per werkplek gebruikt. De prijs per werkplek voor 2007 is gesteld op 100. De daling van de kostprijs per werkplek komt door een verhoging van de doelmatigheid. Tot en met 2008 werd de omzet voor werkplekken gerealiseerd door vooraf een prijs per werkplek af te stemmen met de beleidsverantwoordelijke. In 2009 is er gefactureerd op basis van beschikbaar budget en vanaf 2010 berust de facturatie van werkplekdiensten op de werkelijke afname. In 2011 is de prijs verder gedaald tot 80 procent. Tezamen met een afname van het aantal werkplekken in 2011 is derhalve een aanzienlijke doelmatigheid bereikt.
In de begroting 2011 is geen nadere verdeling opgenomen van de categorie specifiek en generiek.
De omzet van Ivent bestaat voor het merendeel uit ontvangsten voor geleverde producten en diensten die zijn opgenomen in de Producten- en Dienstencatalogus (PDC).
De meest omvangrijke diensten zijn de werkplekdiensten en telefonie (38 procent van de omzet). De volgende grote omzetcategorie (18 procent van de omzet) betreft de IV diensten. Ten opzichte van 2010 is sprake van een aanzienlijke stijging van deze dienst. Er is sprake van een ontwikkeling dat losse producten worden afgebouwd en naar een pakket van IV-diensten wordt overgegaan.