Algemene beleidsdoelstelling
Op dit artikel worden de bijdragen aan het Infrastructuurfonds en de Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer verantwoord.
Doelbereiking en maatschappelijke effecten
IenM levert, door middel van een beschikking BDU, een financiële bijdrage aan regionale en lokale overheden. De voeding van het Infrastructuurfonds loopt voor het grootste gedeelte via de IenM-begroting
Zie de beleidsartikelen en de productartikelen Infrastructuurfonds.
39. Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU | Realisatie | Vastgestelde begroting) 1 | Verschil | Slotwetmutaties | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2011 | 2011 | 2011 | ||
Verplichtingen | 6 877 829 | 6 783 365 | 8 577 155 | 8 454 078 | 9 795 052 | 9 946 573 | – 151 521 | 74 320 | |
Uitgaven | 6 975 034 | 6 597 874 | 8 311 743 | 8 707 892 | 9 709 817 | 9 971 798 | – 261 981 | – 2 | |
39.01 Bijdrage aan IF | 5 041 955 | 4 747 940 | 6 290 754 | 6 430 684 | 7 682 832 | 7 997 611 | – 314 779 | 64 | |
39.02 Bijdrage aan de BDU | 1 933 079 | 1 849 934 | 2 020 989 | 2 277 208 | 2 026 985 | 1 974 187 | 52 798 | – 66 | |
Ontvangsten | 285 | 72 | 1 | 92 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De verplichtingenverklaringen volgen uit de toelichtingen zoals die bij de uitgaven zijn beschreven. Verschil is dat voor de BDU de verplichting (beschikking) wordt vastgelegd in het voorafgaande jaar. In 2011 is dus al de verplichting voor het jaar 2012 vastgelegd (prijspeil 2012).
De belangrijkste mutaties hebben betrekking op:
– Overboekingen met het ministerie van Financiën (inpassing van het DBFM-contract A2 Lunetten-Veenendaal en de A15 Maasvlakte–Vaanplein,
– de verwerking van een kasschuif op het Hoogwaterbeschermingsprogramma ten behoeve van het Bestuursakkoord Water,
– de verwerking van een technische kasschuif ten behoeve van de rijksbrede problematiek,
– een terugboeking van een in 2010 verrichte versnelde betaling voor het basispakket Beheer en Onderhoud Hoofdwegennet,
– een vergoeding voor de BTW op de projecten HSL-Zuid en Betuweroute,
– gelden ten behoeve van de projecten Zandmotor en Quick Wins Binnenhavens,
– rentevrijval in verband met de verkoop van de NS-dochter Strukton
– een overboeking uit de opbrengst van de verkoop van Strukton);
– Een subsidietaakstelling;
– In 2010 was er een tekort op FES gerelateerde projecten. Het tekort is door het FES in 2010 aan de begroting van het Infrastructuurfonds toegevoegd. In 2011 vindt er een terugboeking plaats naar het ministerie van Financiën.
– Overboekingen naar de ministeries van Defensie, Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ten behoeve van onder andere de kustwacht, het bedrijventerrein Westelijke Dordtse Oever en Nieuw Reijerwaard en de ZW-Delta en Waddengebied en het gemeente- en provinciefonds;
– Overboekingen tussen het Infrastructuurfonds en de BDU;
– Loon- en prijsbijstelling over 2011.
De meest relevante mutaties ten opzichte van de in de oorspronkelijke begroting opgenomen raming hebben betrekking op:
– Mobiliteitsmanagement en de overdracht van de SUNIJ-lijn;
– De N62 Sloe- en tractaatweg en aansluiting A13/N209 Doenkadeviaduct (betaalbaarstelling vindt uit de BDU plaats);
– Het project A12 Pilot spitsrijden verloopt niet meer via de BDU;
– Stationslocaties en subsidie treinaanbod (onderdeel actieplan Groei op het Spoor);
– Rijksbijdrage aan Fiets Filevrij;
– Een bijdrage aan de provincie Zeeland ten behoeve van de N62 Sloe- en Tractaatweg;
– De toevoeging van de loon- en prijsbijstelling over 2011.