Per balansdatum 31-12-2011 bedraagt het saldo van de Rekening-courant € 4,8 mln.
Investeringen en desinvesteringen
In 2011 is meer geïnvesteerd in generieke activa dan begroot; dit vanwege de harmonisatie ICT-bedrijfsvoorzieningen binnen EL&I.
In 2011 is een bedrag van € 4,3 mln geïnvesteerd in ICT-gerelateerde materiële vaste activa en € 10,9 mln in immateriële vaste activa (voornamelijk software ontwikkeling).
Aflossingen op leningen
De aflossingen op de leningen is lager dan begroot omdat DICTU in de loop van 2010 heeft besloten om minder te investeren. Dit heeft geleid tot lagere afroep van leningen en resulteert in lagere aflossingen op de leningen.
Omschrijving | 2009 | 2010 | 2011 |
---|---|---|---|
1. Kostprijzen per product (groep) | |||
a. Basistarief werkplek (gemiddeld per stuk x €) | 2 450 | 2 225 | 2 420 |
b. Aantal Werkplekken | 9 500 | 10 000 | 8 900 |
c. Infrastructuur (x € 1 000) | 19 100 | 23 844 | 21 214 |
d. Productieve uren (norm = I= 77%) | 689 000 (74%) | 694 000 (80%) | 640 000 (82%) |
2. Tarieven/uur | |||
a. Projectleider /Delivery manager | 142 | 138 | 139 |
b. Senior medew. (Ontwikkeling en Kwal. begeleiding) | 142 | 132 | 133 |
b. Senior medew. | 142 | 132 | 130 |
c. Medior medew. (bouw) | 117 | 107 | 108 |
d. Junior medew. (test en beheer) | 100 | 97 | 98 |
3. Omzet per prod.groep (pxq) | |||
a. Werkplekservices | 22 825 | 21 793 | 23 286 |
b. Infrastructuur | 22 757 | 24 696 | 22 313 |
c. Applicatieservices incl. outsourcing | 19 437 | 17 396 | 18 352 |
d. Ontwikkeling incl. detachering | 32 949 | 36 742 | 30 548 |
e. Overige omzet incl. directe doorbelastingen en vanaf 2010 incl. werkplekmigratie. | 16 359 | 26 843 | 17 332 |
Totaal | 114 327 | 127 470 | 111 831 |
4. gem. bezetting FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 297 | 284 | 275 |
5. Saldo baten en lasten | 0,5% | – 0,1% | 0,3% |
-
1) Voor de vergelijkbaarheid van cijfers is hier uitgegaan van het aantal werkplekken voormalig LNV. In 2011 is het aantal werkplekken met ruim 10% gereduceerd. Dit hangt samen met de gerealiseerde krimp op departementsniveau. Eind 2011 is ook het beheer van de werkplekken voormalig EZ ondergebracht bij DICTU.
-
2) Deze indicator betreft de productiviteit in het primair proces DICTU en zegt iets over de doelmatigheid van de bedrijfsvoering. Hoe hoger het percentage, hoe efficiënter de inzet van beschikbare uren. De gerealiseerde productiviteit is in 2011 verder verbeterd.
-
3) In 2011 is de ambtelijke formatie DICTU verder teruggebracht. In november 2011 is echter 36 fte ambtelijk personeel overgeheveld naar DICTU; dit in verband met de overkomst ICT-dienstencentrum. Hierdoor is visueel de reductie beperkt.
Dienst Landelijk Gebied (DLG)
Staat van baten en lasten
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2011 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2010 | |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 94 977 | 107 432 | 12 455 | 110 252 |
Bijzondere bijdrage moederdepartement | 0 | 7 000 | 7 000 | |
Omzet overige departementen | 5 806 | 10 347 | 4 541 | 7 515 |
Omzet derden | 25 532 | 11 603 | – 13 929 | 18 433 |
Rentebaten | 50 | 14 | – 36 | 0 |
Vrijval uit voorzieningen | 0 | 104 | 104 | 165 |
Totaal baten | 126 365 | 136 500 | 10 135 | 136 365 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– personeel | 82 663 | 79 830 | – 2 833 | 87 501 |
– materieel | 37 152 | 36 598 | – 554 | 39 738 |
–Rentelasten | 500 | 348 | – 152 | 541 |
Afschrijvingskosten | ||||
– materieel | 1 650 | 1 267 | – 383 | 1 353 |
– immaterieel | 4 300 | 2 625 | – 1 675 | 8 867 |
Overige lasten | ||||
– dotaties aan voorzieningen | 100 | 15 374 | 15 274 | 1 460 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 126 365 | 136 042 | 9 677 | 139 460 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 458 | 458 | – 3 095 |
Toelichting op de baten
In 2011 zijn de totale baten van DLG uitgekomen op € 136,5 mln. Ten opzichte van de begroting is er € 10,1 mln meer omzet geboekt. DLG heeft in 2011 een positief resultaat geboekt van € 0,5 mln.
Omzet moederdepartement
De omzet moederdepartement is € 12,5 mln hoger dan begroot. Dit houdt verband met hogere kosten als gevolg van onder andere extra opdrachten in het kader van Natura 2000 (€ 4,1 mln) en het project programmatische aanpak stikstof (€ 1,1 mln). Daarnaast is het budget bijgesteld voor uitvoeringskosten ILG (€ 4 mln) en looncompensatie.
Het restant van de vooruit ontvangen bijdrage voor organisatieontwikkeling (€ 1,2 mln) is in 2011 vrijgevallen. Deze middelen hebben betrekking op het transitieproces naar de nieuwe organisatie en maken nu deel uit van de reorganisatievoorziening.
Bijzondere bijdrage moederdepartement
In 2011 heeft DLG eenmalig een bijdrage van € 7,0 mln ontvangen ter dekking van de kosten voor de reorganisatievoorziening. De post is afzonderlijk gepresenteerd van de omzet uit opdrachten.
Omzet overige departementen
De omzet overige departementen is hoger dan begroot. Dit is het gevolg van meer opdrachten tegen een gemiddeld hoger tarief dan begroot. De belangrijkste opdrachtgevers zijn het ministerie van I&M (€ 4,9 mln) en RWS (€ 2,9 mln).
Omzet derden
De omzet derden is € 13,9 mln lager dan begroot. Hiervan is € 7,4 mln het gevolg van minder omzet uit opdrachten voor provincies. In 2011 bedroegen de opbrengsten voor provincies € 4,7 mln terwijl in 2010 € 10,8 mln aan opdrachten werd gerealiseerd. De provincies zijn in 2011 terughoudend geweest in de opdrachtverstrekking in afwachting van duidelijkheid over het decentralisatieakkoord natuur.
Het resterende verschil van € 6,5 mln heeft betrekking op de geraamde bijdrage van de provincies voor uitvoeringskosten ILG. Deze is deels (€ 4 mln) via het moederdepartement ontvangen.
Toelichting op de lasten
Personele lasten
De personele kosten over 2011 bedragen € 79,8 mln (€ 82,7 mln begroot). Hiervan is € 78,7 mln besteed aan ambtelijk personeel (€ 81,2 mln begroot) en € 1,1 mln aan inhuur (€ 1,5 mln begroot).
De lagere ambtelijke personeelskosten van € 2,5 mln worden met name veroorzaakt door een lagere ambtelijke bezetting dan begroot. DLG hield in de begroting rekening met een gemiddelde ambtelijke bezetting van 1 247 fte. De gemiddelde bezetting over 2011 is uitgekomen op 1 216 fte. Dit leidt tot € 2,0 mln lagere salariskosten. De overige € 0,5 mln wordt veroorzaakt door een lichte afwijking tussen de gemiddelde gerealiseerde en begrote salariskosten.
De inhuur is € 0,4 mln lager dan begroot. DLG streeft er naar de inhuur te beperken. Dit heeft met name geresulteerd in een lagere inhuur met betrekking tot uitzendkrachten.
Materiële lasten
De materiële lasten zijn in 2011 € 0,6 mln lager dan begroot. De voornaamste oorzaak kan worden gevonden in € 0,8 mln lagere kosten voor huisvesting. Eind 2010 is er een voorziening getroffen voor verlieslatende huurcontracten, waardoor de betreffende huurkosten ten laste van de voorziening worden gebracht. Daarnaast zijn de beheerskosten van DICTU € 0,3 mln lager dan begroot.
Daar staat tegenover dat DLG € 0,5 mln hogere kosten voor informatiebeveiliging heeft gemaakt.
Rentelasten
De rentelasten vallen € 0,2 mln lager uit dan begroot. De lagere investeringen in 2010 leiden tot een lagere financieringsbehoefte in 2010 en tot minder en lagere leningen en rentelasten.
Afschrijvingskosten
DLG heeft in 2010 en 2011 de investeringen beperkt gehouden. De afschrijvingskosten zijn in 2011 € 2,1 mln lager dan begroot.
De afschrijvingskosten van immateriële vaste activa bedraagt in 2011 € 2,5 mln tegen een begroting van € 4,3 mln. Dit resulteert in € 1,8 mln lagere afschrijvingslasten. Dit is een direct gevolg van de afwaardering van immateriële vaste activa in 2010 van € 4,6 mln.
Voorzieningen
In 2011 heeft DLG een reorganisatiebesluit genomen. Op basis hiervan is een reorganisatievoorziening getroffen van € 13,6 mln. DLG heeft van het moederdepartement hiervoor een bijdrage van € 7,0 mln ontvangen. De resterende dotatie van € 6,6 mln aan de reorganisatievoorziening draagt DLG zelf bij.
In 2011 is het personeelsbestand met 161 fte afgenomen. Het personeelsbestand zal de komende jaren teruglopen, tot ca. 750 fte in 2015. In 2011 heeft DLG daarom besloten een aantal kantoorlocaties af te stoten of delen van kantoorlocaties vrij te maken. Voor de onvermijdelijke contractuele kosten heeft DLG een voorziening getroffen voor verlieslatende huurcontracten en bijbehorende servicekosten van € 1,8 mln.
Balans per 31 december 2011
31-12-2011 | 31-12-2010 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële vaste activa | 983 | 3 488 |
Materiële vaste activa | ||
– grond en gebouwen | 1 714 | 2 045 |
– installaties en inventarissen | 1 408 | 1 683 |
– overige materiële vaste activa | 731 | 672 |
Voorraden | 0 | 0 |
Debiteuren | 3 496 | 6 542 |
Nog te ontvangen | 5 292 | 6 451 |
Liquide middelen | 27 376 | 8 824 |
Totaal activa | 41 000 | 29 705 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | ||
– exploitatiereserve | 3 045 | 6 140 |
– verplichte reserves | 0 | 0 |
– onverdeeld resultaat | 458 | – 3 095 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 5 243 | 4 969 |
Voorzieningen | 16 109 | 1 681 |
Crediteuren | 842 | 2 190 |
Nog te betalen | 15 303 | 17 820 |
Totaal passiva | 41 000 | 29 705 |
Activa
Per 31-12-2011 bedraagt het balanstotaal van DLG € 41 mln. Ten opzichte van 2010 is er sprake van een toename van € 10,3 mln.
Immateriële en materiële vaste activa
De boekwaarde van de activa bedraagt per balansdatum € 4,8 mln (2010: € 7,9 mln). De afname bij de immateriële vaste activa ad € 2,5 mln is het gevolg van de afwaarderingen die op basis van de impairment in 2010 zijn doorgevoerd.
Liquide middelen
De voornaamste oorzaak van de toename is de bijdrage van EL&I van € 7,0 mln ten behoeve van de reorganisatievoorziening. Daarnaast heeft DLG € 2,4 mln ontvangen van het moederdepartement voor de kosten van sociaal flankerend beleid over 2011. Dit bedrag staat grotendeels op de balans als vooruit ontvangen bijdrage, omdat de meeste kosten en premies nog in 2012 worden uitgekeerd.
Daarnaast zijn de debiteuren ten opzichte van 2010 met € 3,0 mln afgenomen en is een positief resultaat geboekt van € 0,5 mln. Dit verklaart voor een groot deel de toename van de liquide middelen. Zie voorts het kasstroomoverzicht.
Passiva
Leningen bij het Ministerie van Financiën
Per 31-12-2011 is de openstaande schuld bij het Ministerie van Financiën met € 0,3 mln toegenomen. In 2011 heeft DLG € 1,8 mln geleend ten behoeve van de inrichting van een nieuw kantoor in Utrecht. Dit pand is kleiner en goedkoper dan de huidige kantoorlocatie en kent een lagere flexfactor (0,8 werkplek per fte). DLG bespaart hiermee meer dan evenredig op zijn huisvestingskosten in relatie tot de krimpende organisatie.
Voorzieningen
DLG heeft per 31-12-2011 de volgende voorzieningen voor een boekwaarde van € 15,6 mln op de balans staan. In 2011 heeft DLG een reorganisatievoorziening van € 13,6 mln en een voorziening voor verlieslatende huurcontracten getroffen.
Het verloop van deze posten is als volgt:
Aansprakelijkheid | Reorganisatie Voorziening | Verlieslatende huurcontracten | |
---|---|---|---|
Boekwaarde 1 januari 2011 | 152 | 0 | 1 529 |
Dotaties | 0 | 13 613 | 1 286 |
Onttrekkingen | – 9 | 0 | – 840 |
Vrijval1 | 0 | 0 | – 96 |
Boekwaarde 31 december 2011 | 143 | 13 613 | 1 879 |
Eigen vermogen
De exploitatiereserve is gemaximeerd tot 5% van de gemiddelde omzet in de afgelopen drie jaar. Dit houdt in dat de maximaal toegestane omvang van de exploitatiereserve € 6,9 mln bedraagt. Inclusief het resultaat over 2011 bedraagt het saldo van de exploitatiereserve € 3,5 mln en blijft daarmee binnen het toegestane maximum. De Secretaris-Generaal besluit na vaststelling van de financiële verantwoording over de resultaatsbestemming.
Kasstroomoverzicht over 2011
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | |
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2011 | 5 392 | 8 824 | 3 432 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 5 950 | 19 780 | 13 830 |
3a. | Totaal investeringen (–/–) | – 9 010 | – 840 | 8 170 |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 169 | 169 |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 9 010 | – 672 | 8 338 |
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | 0 | 0 |
4b. | Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 |
4c. | Aflossingen op leningen (–/–) | – 4 938 | – 3 333 | 1 605 |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+) | 9 010 | 2 776 | – 6 234 |
4. | Totaal financieringskasstroom | 4 072 | – 557 | – 4 629 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2011 (=1+2+3+4) | 6 404 | 27 376 | 20 972 |
Per balansdatum 31-12-2011 bedraagt het saldo van de Rekening-courant € 27,4 mln.
Operationele kasstroom
Het verschil tussen de begrote en gerealiseerde operationele kasstroom bedraagt € 13,8 mln. De voornaamste oorzaak van de toename van de operationele kasstroom zijn de incidentele bijdragen voor de reorganisatievoorziening en Sociaal Flankerend Beleid van in totaal € 9,0 mln. Daarnaast heeft DLG een resultaat geboekt van € 0,5 mln. Het overige verschil van € 3,9 mln. is het gevolg van de afgenomen schulden en vorderingen, waaronder de debiteuren en crediteuren.
Investeringen en desinvesteringen
DLG heeft er voor gekozen om minder te investeren in gebouwen en systemen. De geplande investeringen in materiële vaste activa van € 5,3 mln is beperkt gebleven tot € 0,4 mln.
In 2011 is er in totaal € 0,8 mln geïnvesteerd in activa. De desinvesteringen bedragen € 0,2 mln voor materiële vaste activa die in 2011 zijn afgevoerd.
Aflossingen op leningen
De aflossingen op de leningen is lager dan begroot omdat DLG in de loop van 2010 heeft besloten om minder te investeren. Dit heeft geleid tot lagere afroep van leningen en resulteert in lagere aflossingen op de leningen.
Beroep op leenfaciliteit
In 2011 is er € 2,8 mln aan financiering bij het Ministerie van Financiën geleend, waarvan € 1,8 mln is bestemd voor de financiering van de verbouwing van de kleinere en goedkopere kantoorlocatie in Utrecht.
Doelmatigheid
De omzet per produktgroep is met € 7,4 mln afgenomen ten opzichte van 2010. De afname concentreert zich met name op de verwerving en vervreemding van gronden en de planvorming.
Het aantal fte dat DLG eind 2011 in dienst had (excl. externe inhuur en 3 directeuren) bedraagt 1 117 fte. Ten opzichte van 2010 is er sprake van een afname van 161 fte. DLG staat de komende jaren voor een krimpopgave. In de loop van 2011 is DLG zogenaamde fase 2 organisatie geworden. In deze fase wordt het voor medewerkers mogelijk om aanspraak te maken op de mogelijkheden die het sociaal flankerend beleid biedt.
DLG hield in de begroting – conform de krimptaakstelling van Balkenende IV – rekening met 1 202 fte ultimo 2011.
Op dit moment zijn de gegevens van het klanttevredenheidsonderzoek niet beschikbaar. De resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek komen naar verwachting in maart 2012 beschikbaar.
Omschrijving generieke deel | 2009 | 2010 | 2011 |
---|---|---|---|
Kostprijzen per product (groep) | – | ||
Tarieven/uur | € 101,22 | € 105,33 | 103,39 |
Omzet* per produktgroep (pxq) | |||
* excl. additionele opbrengsten | |||
Verwerving en vervreemding grond | 22 644 | 20 084 | 15 914 |
Exploitatie grond | 1 523 | 1 722 | 1 137 |
Planvorming | 23 094 | 21 759 | 17 945 |
Planuitvoering | 41 110 | 43 577 | 40 908 |
Adviezen aanvragen | 6 675 | 3 856 | 3 334 |
Uitvoeren subsidie regelingen | 10 047 | 11 019 | 12 046 |
Adviezen algemeen en beleid | 24 448 | 26 214 | 29 689 |
Informatieverstrekking | 1 499 | 988 | 809 |
Totaal | 131 040 | 129 219 | 121 781 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 1 352 | 1 278 | 1 117 |
Saldo van baten en lasten (%) | 0,05% | – 2,27% | 0,34% |
Klanttevredenheid | 6,9 | – | PM |
Dienst Regelingen (DR)
Staat van baten en lasten
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | (4) | |
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2011 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2010 |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 107 690 | 156 171 | 48 481 | 160 867 |
Omzet overige departementen | 5 300 | 2 003 | – 3 297 | 1 551 |
Omzet derden | 16 000 | 15 002 | – 998 | 17 088 |
Rentebaten | 200 | 38 | – 162 | 40 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 129 190 | 173 214 | 44 024 | 179 546 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– personele kosten | 65 803 | 100 555 | 34 752 | 95 291 |
– materiële kosten | 47 087 | 56 488 | 9 401 | 64 364 |
Afschrijvingskosten | ||||
– immaterieel | 14 700 | 14 105 | – 595 | 16 994 |
– materieel | 600 | 509 | – 91 | 415 |
Overige lasten | ||||
– dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
– rentelasten | 1 000 | 949 | – 51 | 1 669 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 129 190 | 172 606 | 43 416 | 178 733 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 608 | 608 | 813 |
Toelichting op de baten
Opbrengst moederdepartement
De opbrengst moederdepartement is bijna € 48,5 mln hoger dan initieel begroot. Dit wordt grotendeels veroorzaakt, doordat de overeengekomen opdracht hoger lag dan initieel begroot door EL&I (€ 36,5 mln). Dit houdt met name verband met de uitvoering van EU-regelingen. De uitvoering van de subsidieregeling Natuur en Landschap was arbeidsintensiever dan voorzien, dit vanwege de doorwerking hersteloperatie percelen (€ 8,8 mln). Daarnaast is een bijdrage verstrekt voor de uitvoering van twee projecten door DR van het ICT-programma «digitale dienstverlening» (€ 2,5 mln) en is de bijdrage voor de werkzaamheden voor voormalig EZ (€ 0,8 mln) verantwoord als opbrengst moederdepartement (was begroot als opbrengst overige departementen).
Toelichting op de lasten
Personele en materiële kosten
De uitvoering van de opdracht moederdepartement vertaalt zich in hogere personele en materiële kosten dan begroot. De stijging personele kosten betreft vooral inzet van uitzendkrachten.
Saldo van baten en lasten
Het vaststellen van de financiële verantwoording en resultaatbestemming is de verantwoordelijkheid van de Secretaris-Generaal van EL&I, in zijn hoedanigheid van eigenaar van DR. Vooruitlopend op de besluitvorming hieromtrent is het saldo van baten en lasten over het boekjaar 2011 van € 0,6 mln, gerubriceerd onder het eigen vermogen.
Balans per 31 december 2011
31-12-2011 | 31-12-2010 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële vaste activa | 27 082 | 37 796 |
Materiële vaste activa | ||
– grond en gebouwen | 748 | 759 |
– installaties en inventarissen | 1 404 | 1 423 |
– overige materiële vaste activa | 0 | 0 |
Voorraden | 0 | 0 |
Debiteuren | 3 628 | 2 051 |
Nog te ontvangen | 13 480 | 13 137 |
Liquide middelen | 7 317 | 15 726 |
Totaal Activa | 53 659 | 70 892 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | ||
– exploitatiereserve | 4 554 | 3 741 |
– onverdeeld resultaat | 608 | 813 |
Voorzieningen | 0 | 0 |
Leningen bij het MvF | 8 098 | 14 262 |
Crediteuren | 4 020 | 2 353 |
Nog te betalen | 36 379 | 49 723 |
Totaal Passiva | 53 659 | 70 892 |
Eigen vermogen
De exploitatiereserve is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. De maximaal toegestane omvang van de exploitatiereserve bedraagt voor 2011 € 8,9 mln. Met een eigen vermogen van € 5,2 mln blijft DR ruim binnen dit plafond.
Kasstroomoverzicht over 2011
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | ||
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2011 + stand depositorekeningen | 18 452 | 15 726 | – 2 726 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 15 300 | 2 247 | – 13 053 |
3a. | Totaal investeringen (–/–) | – 15 000 | – 3 892 | 11 108 |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 22 | 22 |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 15 000 | – 3 870 | 11 130 |
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | 0 | 0 |
4b. | Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 |
4c. | Aflossingen op leningen (–/–) | – 14 314 | – 9 786 | 4 528 |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+) | 15 000 | 3 000 | – 12 000 |
4. | Totaal financieringskasstroom | 686 | – 6 786 | – 7 472 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2011 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 19 438 | 7 317 | – 12 121 |
Toelichting
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van de baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal. De gerealiseerde operationele kasstroom is € 13,1 mln lager dan begroot. Dit hangt vooral samen met de afname van de kortlopende schulden met € 11,1 mln.
De gerealiseerde investeringen zijn € 11,1 mln lager dan begroot wat voornamelijk wordt veroorzaakt door een neerwaartse bijstelling van de investeringsbegroting en het terughoudend investeringsbeleid dat in 2011 door DR gevoerd is. De investeringen hebben grotendeels betrekking op ICT-systemen (ca 90%).
De financieringskasstroom is hoger dan begroot, omdat meer aflossing heeft plaatsgevonden dan dat er geleend is. Dat de aflossing op leningen lager uitvalt dan begroot, heeft een praktische oorzaak (31 december viel op een zaterdag. Hierdoor zijn een aantal leningen effectief pas op 2 januari 2012 afgelost).
Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | |
---|---|---|---|
Doelmatigheidsindicatoren | |||
Tarieven/uur | |||
Voorcalculatorisch integraal uurtarief | € 93,80 | € 90,50 | € 96,00 |
Index ten opzichte van 2009 (2009 = 100) | 100 | 96,5 | 102,3 |
Omzet per productgroep (x € 1 000) (1) | |||
Omzet GLB | 45 520 | 42 229 | |
Omzet Programma Beheer | 30 265 | 38 245 | |
Omzet NMB | 17 138 | 16 801 | |
FTE-totaal | |||
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 1 080,8 | 1 064,5 | 976,2 |
Saldo van baten en lasten | |||
Saldo van baten en lasten (x € 1 000) | 3 291 | 813 | 608 |
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten | 1,9% | 0,5% | 0,4% |
Productiviteit (2) | |||
Facturabele / productieve uren | 75,8% | 76,8% | 76,1% |
Overzicht kwaliteitsindicatoren | |||
Gegrond verklaarde bezwaarschriften (%) (3) | 28% | 22% | 51% |
Aandeel digitaal verwerkte aanvragen DR (4) | 74% | 85% | 90% |
Betaalschema BTR (5) | 86,3% | 43% | 81% |
Klanttevredenheid begunstigden DR (6) | 6,8 | 6,8 | 6,3 |
-
1. Om een goede vergelijking te kunnen maken, zijn in de realisatie de incidentele kosten die samenhangen met het herstel perceelsregister niet meegenomen.
-
2. Deze indicator betreft de productiviteit van ambtelijke medewerkers en zegt iets over de doelmatigheid van de bedrijfsvoering. Hoe hoger het percentage, hoe efficiënter het omzettingsproces van beschikbare naar productieve uren. De gerealiseerde productiviteit is in 2011 licht gedaald tot 76,1%.
-
3. Het percentage gegrond verklaarde bezwaarschriften ligt met 51% ruim boven de norm van 25%. Dit is vooral veroorzaakt door het grote aantal gegronde bezwaren gericht tegen de perceelregistratie, de vleeskuikens en het mestbeleid.
-
4. DR wil de dienstverlening naar de doelgroep optimaliseren door zoveel mogelijk informatie digitaal uit te wisselen. De indicator heeft betrekking op aanvragen die binnen GDI worden ingewonnen. In de begroting was uitgegaan van 80%.
-
5. Uitbetaling van de BTR vindt plaats binnen de vastgestelde EU-regelgeving. De indicator heeft betrekking op de uitbetaling per 31 december. In de begroting 2011 was rekening gehouden met een percentage van 80%.
-
6. Het betreft hier de score van een tweejaarlijks klanttevredenheidsonderzoek. Het onderzoek is in 2011 gehouden onder ruim 2 000 relaties.
Agentschap NL (AgNL)
Staat van baten en lasten
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | (4) | |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2011 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2010 | |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 176 343 | 182 926 | 6 583 | 179 864 |
Bijzondere bijdrage moederdepartement | – | 11 546 | 11 546 | – |
Omzet overige departementen | 84 354 | 67 004 | – 17 350 | 93 404 |
Omzet derden | 6 900 | 5 251 | – 1 649 | 7 481 |
Rentebaten | – | 38 | 38 | – |
Vrijval voorzieningen | – | 948 | 948 | 61 |
Bijzondere baten | 500 | 128 | – 372 | – |
Totaal baten | 268 097 | 267 841 | – 256 | 280 810 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– personele kosten | 180 390 | 173 960 | – 6 430 | 195 116 |
– materiële kosten | 82 697 | 75 091 | – 7 606 | 80 725 |
Afschrijvingskosten | ||||
– materieel | 4 800 | 4 000 | – 800 | 3 412 |
– immaterieel | – | 769 | 769 | 872 |
Overige lasten | ||||
– dotaties voorzieningen | – | 11 907 | 11 907 | 2 259 |
– rentelasten | 160 | 128 | – 32 | 21 |
– buitengewone lasten | – | 1 330 | 1 330 | – |
Totaal lasten | 268 047 | 267 185 | – 862 | 282 405 |
Saldo van baten en lasten | 50 | 656 | 606 | – 1 595 |
Toelichting op de opmerkelijke verschillen in de exploitatie
Toelichting op de baten
Algemeen
Bij het opstellen van de begroting 2011 was uitgegaan van een omzetdaling van 8,2% als gevolg van de rijksbrede taakstelling. De gerealiseerde omzet is € 12,4 mln lager dan de begroting door een sterk krimpend opdrachtenpakket.
Omzet moederdepartement
Bij het opstellen van de ontwerpbegroting is geen rekening gehouden met de samenvoeging van de ministeries van Economische Zaken en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit tot het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Hierdoor is de omzet van voormalig LNV (€ 5,3 mln) in de ontwerpbegroting onder de omzet van overige departementen opgenomen.
Indien er rekening met de bovengenoemde verschuiving wordt gehouden, is de omzet van het moederdepartement ten opzichte van de oorspronkelijke begroting met € 1,3 mln gestegen. De stijging wordt veroorzaakt door de overgang van een aantal regelingen (zoals Stralingsbescherming en Hybride en Elektrisch Rijden) van het ministerie van Infrastructuur en Milieu naar het moederdepartement. Het aandeel van EL&I in de totale omzet van AgNL bedraagt 71,7%.
Bijzondere bijdrage moederdepartement
Het moederdepartement heeft in 2011 bijgedragen aan de kosten voor dotatie aan de voorziening personeel in verband met de aangekondigde afvloeiing van personeel (€ 10,5 mln) ter voorkoming van een negatief eigen vermogen van Agentschap NL. Daarnaast heeft het moederdepartement bijgedragen in de kosten van het herhuisvestingsproject divisie EVD Internationaal (€ 1 mln).
Omzet overige departementen
De omzet van overige departementen is ten opzichte van de oorspronkelijke begroting (exclusief LNV) met 15,3% gedaald. De afname van het opdrachtenpakket doet zich bij alle opdrachtgevers voor, behalve bij het ministerie van Buitenlandse zaken. Bij Buitenlandse Zaken is een groei te zien door een intensivering van de bestaande portefeuille en een aantal aanvullende/nieuwe opdrachten zoals Transitiefaciliteit en Water OS. Bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu daalt het opdrachtenpakket door de invulling van taakstellingen sterker dan in de ontwerpbegroting aangenomen is. Daarnaast zijn een aantal regelingen in 2011 overgegaan naar het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.
Het aandeel in de totale omzet van de overige departementen bedraagt 26,2%.
Omzet derden
De omzet derden betreft de opbrengst die buiten de Rijksoverheid wordt gerealiseerd. De opbrengst derden heeft betrekking op opdrachten voor de Europese Unie en diverse overige opdrachtgevers. De omzet overige opdrachtgevers is ten opzichte van de oorspronkelijke begroting gedaald met 23,9% doordat de afname van het opdrachtenpakket bij de Europese Unie groter is dan begroot en de uitbreiding van werkzaamheden voor Regionale Uitvoeringsdiensten in 2011 lager is dan oorspronkelijk verwacht was. Het aandeel in de totale omzet bedraagt 2,1%.
Rentebaten
In 2011 is rentevergoeding over het positieve saldo bij de Rijkshoofdboekhouding en de afgesloten deposito’s ontvangen.
Vrijval voorzieningen
De vrijval voorzieningen bedraagt € 0,9 mln en wordt voornamelijk veroorzaakt door de afname van de voorziening debiteuren als gevolg van een lagere inschatting van oninbaarheid van de posten die langer dan 1 jaar open staan.
Bijzondere baten
De medefinanciering van het meerjarenprogramma eDienstverlening (VRD gelden en PRIMA subsidie) loopt via het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en is hierdoor onder de omzet van het moederdepartement gepresenteerd. In de oorspronkelijke begroting waren deze onder de bijzondere baten opgenomen.
De bijzondere bate betreft het nog te ontvangen bedrag van de NIVR inzake de voorziening voor tussentijdse afvloeiing, overgangsregeling VUT en afkoop afschaffing VUT.
Toelichting op de lasten
Algemeen
De lasten zijn 0,3% lager dan begroot.
Personele kosten
De totale personeelskosten zijn ten opzichte van de oorspronkelijke begroting 3,6% lager. De loonkosten zijn 3,1% lager. Dit wordt veroorzaakt door de lagere omvang van het personeelsbestand als gevolg van de afname van het opdrachtenpakket. De overige personeelskosten zijn 14,8% lager in verband met de lagere realisatie op de opleidingskosten.
Het gemiddelde aantal fte’s is ten opzichte van de begroting (2 235 fte: 1 492 ambtenaar en 743 inhuur) gedaald met 85,6 fte naar 2 149,4 fte (1 502,8 ambtenaar en 646,6 inhuur). Deze daling betreft voornamelijk een lager aantal inhuurkrachten als gevolg van afname van het opdrachtenpakket. De afname van de ambtelijke bezetting is door de tegenvallende natuurlijke uitstroom lager dan begroot. In 2010 waren nog 1 520 fte ambtenaren in dienst.
De gemiddelde loonkosten per fte bedragen in 2011 € 78 275, voor ambtenaren € 75 558 en voor inhuurkrachten € 84 589.
Materiële kosten
De materiële kosten liggen per saldo 9,2% onder de raming. Deze daling wordt vooral veroorzaakt door lagere directe uitvoeringskosten (– € 7,9 mln door afname van het opdrachtenpakket), communicatiekosten (– € 0,7 mln) en kantoorkosten (– € 0,4 mln).
Dotatie voorzieningen
De dotatie aan de voorzieningen bedraagt € 11,9 mln als gevolg van met name de noodzakelijke dotatie aan de voorziening personeel in verband met de aangekondigde afvloeiing van het personeel.
Rentelasten
De rentelasten bedragen € 0,1 mln. Deze betreffen de wettelijke rente.
Agentschap NL heeft geen uitstaande leningen bij het Ministerie van Financiën.
Bijzondere lasten
Als gevolg van het verlieslatende personeelscontract is in 2011 € 1,1 mln aan bijzondere lasten gemaakt. Dit betreft de kosten, die gemaakt zijn voor de afvloeiing van het personeel. Van de bijzondere lasten is € 0,17 mln voor schadeloosstelling aan opdrachtgevers.
Saldo van baten en lasten
Het Agentschap NL sluit het jaar met een positief resultaat van € 0,66 mln.
Balans per 31 december 2011
31-12-2011 | 31-12-2010 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële vaste activa | 710 | 1 271 |
Materiële vaste activa | ||
– grond en gebouwen | – | |
– installaties en inventarissen | 15 607 | 15 420 |
– overige materiële vaste activa | 2 268 | 2 015 |
Voorraden | – | – |
Debiteuren | 11 201 | 8 607 |
Nog te ontvangen | 13 088 | 7 075 |
Liquide middelen | 65 733 | 56 723 |
Totaal Activa | 108 607 | 91 111 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | ||
– exploitatiereserve | 11 226 | 12 821 |
– onverdeeld resultaat | 656 | –1 595 |
Leningen bij het MvF | – | – |
Egalisatierekening | 302 | 487 |
Voorzieningen | 17 713 | 8 904 |
Crediteuren | 15 045 | 14 862 |
Nog te betalen | 63 665 | 55 632 |
Totaal Passiva | 108 607 | 91 111 |
Voorzieningen
Voorzieningen 1 januari 2011 | Dotatie | Onttrekking | Vrijval | Voorzieningen 31 december 2011 | |
---|---|---|---|---|---|
Voorziening Ambtsjubilea | 5 053 | 433 | – 303 | – | 5 183 |
Voorziening Verlieslatende contracten/personeel | 364 | 9 388 | – 62 | – 14 | 9 676 |
Voorziening Verlieslatende contracten/projecten | 1 439 | – | – 455 | – 39 | 945 |
Voorziening reorganisatie | 708 | 262 | – 249 | – 217 | 504 |
Voorziening Wachtgelden | 1 340 | 275 | – 338 | – | 1 277 |
Voorzieningen NIVR postactieven | – | 128 | – | – | 128 |
Totaal | 8 904 | 10 486 | – 1 407 | – 270 | 17 713 |
De totale dotatie aan de voorzieningen (inclusief te verrekenen met opdrachtgevers en debiteuren) bedraagt € 11,9 mln en de vrijval € 0,9 mln.
Eigen vermogen
De exploitatiereserve is gemaximeerd tot 5% van de gemiddelde omzet in de afgelopen twee jaar. Dit houdt in dat de maximaal toegestane omvang van de exploitatiereserve € 13,4 mln bedraagt. Inclusief het resultaat over 2011 bedraagt het saldo van de exploitatiereserve € 11,9 mln en blijft daarmee binnen het toegestane maximum.
Kasstroomoverzicht over 2011
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | ||
1. | Rekening courant RHB en overige liquide middelen per 1 januari 2010 | 36 595 | 56 723 | 20 128 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 4 910 | 13 843 | 8 933 |
3a. | totaal investeringen (–/–) | – 9 400 | – 4 847 | 4 553 |
3b. | totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | – | 15 | 15 |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 9 400 | – 4 832 | 4 568 |
4a. | eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | – 260 | – | 260 |
4b. | eenmalige storting door moederdepartement (+) | 4 250 | – | – 4 250 |
4c. | aflossingen op leningen (–/–) | – 240 | – | 240 |
4d. | mogelijk beroep op leenfaciliteit (+) | 4 800 | – | – 4 800 |
4. | Totaal financieringskasstroom | 8 550 | – | – 8 550 |
5. | Rekening courant RHB en overige liquide middelen per 31 december (= 1+2+3+4) | 40 655 | 65 733 | 25 078 |
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van de baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal. De gerealiseerde operationele kasstroom is € 8,9 mln hoger dan begroot door het hogere saldo van baten en lasten en doordat de bijdrage van het moederdepertement in de dotatie aan voorzieningen personeel als baten is verwerkt.
De gerealiseerde investeringen zijn € 4,6 mln lager dan begroot wat voornamelijk wordt veroorzaakt door de lagere uitgaven voor het herhuisvestingsproject van de divisie NL EVD Internationaal. Daarnaast zijn de voorziene investeringen in de toegangstechniek in het kader van het project Rijkspas uitgesteld naar 2012.
De financieringskasstroom is lager dan begroot. Voor de financiering van de investeringen in huisvesting is geen beroep gedaan op de leenfaciliteit. De begrote éénmalige storting door het moederdepartement is opgenomen onder operationele kasstroom doordat de bijdrage aan de kosten in het staat van baten en lasten is verwerkt.
Realisatie 2009 | 2010 | 2011 | |||
---|---|---|---|---|---|
Inputindicatoren | SN | EVD | OCNL | AGNL | AGNL |
Kernindicatoren | |||||
Verhouding direct/indirect personeel in fte’s | 1 504 fte/261 fte | 362 fte/93 fte | 86 fte/33 fte | 2 018 fte/409 fte | 1 825,3 fte/ 343,9 fte |
Verklarende variabelen | |||||
Loonkosten per fte | € 75 514 | € 70 295 | € 74 000 | € 78 149 | € 78 275 |
Totaal aantal fte’s | 1 765 fte | 479 fte | 119 fte | 2 451,5 fte | 2 169,2 fte |
Kosten inhuur externen op basis van PAO-definitie (x 1 000) | € 54 857 | € 13 930 | € 1 430 | € 76 887 | € 54 697 |
Outputindicatoren | SN | EVD | OCNL | AGNL | AGNL |
Kernindicatoren | |||||
Uurtarief | 2,4% reële tariefstijging | 3,4% reële tariefstijging | – 3,6% reële tariefstijging | 1% reële tariefstijging | 0,7% reële tariefstijging |
Aantal declarabele uren per fte en totaal | 1 444 uren per fte/2,53 mln uren totaal | 1 434 uren per fte/552 090 uren totaal | 1 146 uren per fte/136 329 uren totaal | 1 468 uren per fte / 2,96 mln uren totaal | 1 441 uren per fte / 2,6 mln uren totaal |
Aantal werkbare en bruto/netto beschikbare uren | 2 032 werkbare uren | 2 032 werkbare uren | 2 032 werkbare uren | 2 040 werkbare uren | 2 040 werkbare uren |
1 656 bruto | 1 659 bruto | 1 663 bruto | 1 671 bruto | 1 671 bruto | |
1 568 bruto | 1 568 bruto | 1 592 bruto | 1 579 netto | 1 579 netto | |
Verklarende variabelen | |||||
Bedrijfsresultaat / omzet (x 1 000) | € 5 080 € 168 692 | € 0 € 42 000 | € 387 € 16 791 | – € 1 595 € 280 749 | € 656 € 255 181 |
Kwaliteitsindicatoren | SN | EVD | OCNL | AGNL | AGNL |
Kernindicatoren | |||||
Klanttevredenheid | 7,5 | 7 | 7,8 | 7,3 | 7,5 |
Doorlooptijd processen | Verleningen: 86%. | Declaraties <50%: 23 dagen. | Vastgelegd in wettelijke bepalingen | Doorlooptijd handelstransacties: 92% | Doorlooptijd handelstransacties: 92% |
Declaraties: 95,5% | Declaraties >50%: 32 dagen | Doorlooptijd verleningen: 81,1% | Doorlooptijd verleningen: 88% | ||
Doorlooptijd octrooien: 100% | Doorlooptijd octrooien: 100% | ||||
Gehonoreerde bezwaarschriften | 605 (32,3%) | 10 (20%) | 83 (<0,1%) | 954 (36,3% van het totaal) | 773 (30,3% van het totaal) |
Aantal klachten | 23 | 3 | Nvt | 53 | 24 |
Medewerker-tevredenheid | 7,5 | 7,6 | 7,4 | 7,2 | Geen meting |
Verklarende variabelen | |||||
Ziekteverzuim % | 4,3% | 4% | 4,3% | 4,1% | 5,1% |
Inputindicatoren
In 2011 heeft de afname van het opdrachtenpakket geleid tot een sterke daling van de omvang van het personeelbestand, voornamelijk zichtbaar in de daling van het aantal inhuurkrachten. De kosten inhuur externen (inclusief de structurele inhuur) zijn hierdoor gedaald naar € 55 mln. Door de genomen maatregelen is de verhouding direct/indirect ten opzichte van vorig jaar verbeterd.
Outputindicatoren
In 2011 is de declarabiliteit lager dan begroot met gemiddeld 1 441 declarabele uren per fte door het hogere ziekteverzuim en krimp van de organisatie. Dit gemiddelde ligt ruimschoots boven de richtlijn volgens de handleiding overheidstarieven van het Ministerie van Financiën (1 372 uur).
Kwaliteitsindicatoren
Het Agentschap streeft naar een zo efficiënt mogelijke afhandeling van aanvragen, betalingen en bezwaarschriften. De doorlooptijd van de verleningen is in 2011 88%; een verbetering van ongeveer 7% ten opzichte van 2010. Op afzonderlijk opdrachtniveau wordt continue gewerkt aan het verbeteren van de doorlooptijd.
De doorlooptijd van de betalingen van de handelstransacties is in 2011, net als in 2010, 92% en ligt hiermee boven de EL&I-norm van 90% betalingen binnen 30 dagen.
De afhandeling van bezwaarschriften ligt in 2011 op het niveau van 2010 (2 554 stuks tegenover 2 626 over 2010). Bij een aantal regelingen werd de verwachte instroom fors overschreden. Het gaat hier met name om de BEW+, MWA, VKB, WBSO en TSI.
Het percentage gehonoreerde bezwaarschriften is 30,3%. Een groot aandeel in dit percentage is te zien bij BEW+ (42%), VKB (54%) en WBSO (36%).
In 2011 zijn er 24 klachten ontvangen (tegenover 53 in 2010). In totaal zijn er 29 klachten afgehandeld, aangezien er nog een aantal klachten uit 2010 in 2011 zijn afgehandeld. Van deze 29 klachten zijn er 22 binnen zes weken afgehandeld, 5 binnen 10 weken en bij 2 klachten is de termijn, na instemmen van de klager, verlengd.
De klanttevredenheid is met 7,5% in 2011 iets hoger dan in 2010. In 2011 is voor 14 programma’s een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd conform het stramien «KTO Agentschap NL».
Agentschap Telecom (AT)
Staat van baten en lasten
(1) | (2) | (3) = (2)–(1) | (4) | |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 | Realisatie 2011 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2010 | |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 11 783 | 11 885 | 102 | 12 395 |
Omzet overige departementen | 0 | 58 | 58 | 470 |
Omzet derden | 20 154 | 19 803 | – 351 | 21 245 |
Rentebaten | 7 | 249 | 242 | 63 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 4 | 4 | 31 |
Bijzondere baten | 305 | 295 | – 10 | 164 |
Totaal baten | 32 249 | 32 294 | 45 | 34 368 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– personele kosten | 20 434 | 19 200 | –1 234 | 19 728 |
– materiële kosten | 9 112 | 9 239 | 127 | 8 649 |
Afschrijvingskosten | ||||
– immaterieel | 0 | 66 | 66 | 7 |
– materieel | 2 295 | 2 345 | 50 | 2 060 |
Overige lasten | ||||
– dotaties voorzieningen | 300 | 116 | – 184 | 1 909 |
– rentelasten | 108 | 73 | – 35 | 140 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 32 249 | 31 039 | –1 210 | 32 493 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 1 255 | 1 255 | 1 875 |
Toelichting op de opmerkelijke verschillen in de exploitatie
Toelichting op de baten
Omzet derden
Aan de ene kant is op de categorie Omroep een lagere opbrengst gerealiseerd door een wijziging van de beleidsregel waarin nu is bepaald dat het reële zendvermogen in rekening mag worden gebracht bij Middengolf in plaats van het maximale zendvermogen. Dit heeft geleid tot een opbrengstderving van circa € 0,9 mln.
Bij de categorie Vaste verbindingen is het aantal verlengingen voor straalverbindingen lager geweest dan voorzien. Het effect hiervan was een minderopbrengst van circa € 0,2 mln.
Aan de andere kant was bij de begroting geen rekening gehouden met de opbrengst van ruim € 0,8 mln voor Caribisch Nederland. De opbrengst heeft betrekking op de feitelijke uitvoering van het telecommunicatie- en postbeleid en het toezicht op de telecommunicatie- en postsector in Caribisch Nederland.
Rentebaten
De rentebaten zijn hoger dan oorspronkelijk begroot omdat de resultaten over de afgelopen jaren positiever waren dan voorzien. Daarnaast heeft het moederdepartement relatief lang gewacht met het ophalen van gelden, zoals boetes en dwangsommen, die AT namens haar ontvangt. In 2011 zijn daarover procedureafspraken gemaakt. De extra liquide middelen zijn gebruikt om meer gelden in deposito te zetten.
Bijzondere baten
Onder de bijzondere baten zijn onder meer opgenomen de inruilwaardes van vervangen activa, de opbrengst uit onderverhuur van een aantal parkeerplaatsen en de opbrengst van gedetacheerd personeel.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
Ten eerste was de gemiddelde bezetting in 2011 lager dan begroot. Hierdoor vielen de totale loonkosten lager uit dan voorzien. Daarnaast werd bij de begroting nog rekening gehouden met een loonindexatie van 1,75% (€ 0,3 mln) Tenslotte was bij het opstellen van de begroting geen rekening gehouden met de inhuurgrens van 10%. Agentschap Telecom heeft bij de uitvoering ruim voldaan aan deze inhuurgrens en daarmee € 0,6 mln minder besteed aan inhuur dan begroot.
Materiële kosten
Na het opstellen van de begroting bleek dat de prijzen voor OV-jaarkaarten voor 2011 behoorlijk verhoogd waren. Als gevolg hiervan zijn de reis- en verblijfkosten gestegen met circa € 0,3 mln.
Daarnaast waren de kosten voor Caribisch Nederland ad € 0,6 mln niet begroot.
Saldo van baten en lasten
Het onverdeelde resultaat over 2011 bedraagt € 1,3 mln. Door meevallers in met name de personele kosten is het resultaat positiever uitgevallen dan begroot.
Met een balanswaarde ultimo 2011 van € 1,6 mln heeft de exploitatiereserve het toegestane maximum bereikt. De Secretaris-generaal van EL&I besluit na vaststelling van de financiële verantwoording over de resultaatsbestemming.
Balans per 31 december 2011
31-12-2011 | 31-12-2010 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële vaste activa | 601 | 332 |
Materiële vaste activa | ||
– grond en gebouwen | 0 | 0 |
– installaties en inventarissen | 1 453 | 1 818 |
– overige materiële vaste activa | 5 589 | 6 317 |
Voorraden | 0 | 0 |
Debiteuren | 3 223 | 3 126 |
Nog te ontvangen | 9 163 | 9 453 |
Liquide middelen | 7 717 | 15 003 |
Totaal Activa | 27 746 | 36 049 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | ||
– exploitatiereserve | 1 550 | 1 550 |
– onverdeeld resultaat | 1 255 | 1 875 |
Voorzieningen | 2 387 | 2 729 |
Leningen bij het MvF | 1 410 | 1 940 |
Crediteuren | 1 012 | 2 900 |
Te verrekenen met vergunninghouders c.a. | 5 882 | 4 650 |
Nog te betalen | 14 250 | 20 405 |
Totaal Passiva | 27 746 | 36 049 |
Eigen vermogen
Per 31 december 2011 bedraagt het eigen vermogen, inclusief het onverdeelde resultaat, € 2,8 mln.
Voorzieningen
Boekwaarde | Dotaties | Onttrekkingen | Vrijval | Boekwaarde | |
---|---|---|---|---|---|
1-1-2011 | 31-12-2011 | ||||
Wachtgeld en FLO | 2 453 | 0 | – 315 | – 4 | 2 134 |
Ambtsjubilea | 276 | 19 | – 42 | 0 | 253 |
Totaal | 2 729 | 19 | – 357 | – 4 | 2 387 |
Op grond van de best mogelijke inschatting van de risico’s per balansdatum is gedoteerd aan de voorziening Ambtsjubilea, op basis van de contante waarde van de benodigde voorziening.
De voorziening dubieuze debiteuren is niet in de tabel opgenomen, maar verwerkt in de post Debiteuren.
Kasstroomoverzicht over 2011
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 | Realisatie 2011 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | ||
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2011+ stand depositorekeningen | 3 132 | 12 128 | 8 996 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 2 453 | –1 651 | –4 104 |
3a. | totaal investeringen (–/–) | –3 053 | –1 587 | 1 466 |
3b. | totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 |
3. | Totaal investeringskasstroom | –3 053 | –1 587 | 1 466 |
4a. | eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | – 643 | – 643 |
4b. | eenmalige storting door moederdepartement (+) | 425 | 0 | – 425 |
4c. | aflossingen op leningen (–/–) | – 845 | – 530 | 315 |
4d. | beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 420 | –1 173 | – 753 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2011 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 2 112 | 7 717 | 5 605 |
In 2011 zijn met het moederdepartement afspraken gemaakt over de afdracht van namens hen ontvangen middelen. Dat heeft bijgedragen aan een substantiële afname van de kortlopende schulden, met als gevolg een negatieve operationele kasstroom.
De investeringskasstroom is lager dan begroot. Investeringen in ICT zijn uitgesteld in verband met de overgang naar het Dienstencentrum/Dictu. Daarnaast bleken sommige investeringen in inrichting en elektronische apparatuur niet noodzakelijk in 2011 en zijn deze doorgeschoven naar 2012.
De financieringskasstroom is negatief omdat in 2011 geen leningen zijn afgesloten voor de investeringen en een deel van het resultaat over 2010 is afgedragen aan het moederdepartement.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren | Realisatie 2009 | realisatie 2010 | realisatie 2011 | |
---|---|---|---|---|
Inputindicatoren | ||||
Kernindicatoren | ||||
Verhouding direct/indirect (in fte) | 175,7 / 90,4 | 183,0 / 93,6 | 175,5 / 94,5 | |
Verklarende / achterliggende variabelen | ||||
Personeelskosten per fte | € 73 316 | € 71 323 | € 71 111 | |
Totaal aantal fte's | 266,0 | 276,6 | 270,0 | |
Kosten inhuur externen (PAO-definitie; x € 1 000) | 2 479 | 1 867 | 1 570 | |
Outputindicatoren | ||||
Uurtarief (wijziging in reële termen) | – 0,01% | 2,90% | 0,00% | |
Aantal declarabele uren (per fte en totaal) | 1 420/1 660 | 1 429/1 667 | 1 453/1 667 | |
Aantal werkbare /beschikbare uren: | ||||
– werkbare uren | 1 829 | 1 836 | 1 836 | |
– bruto beschaikbare uren | 1 660 | 1 667 | 1 667 | |
– netto beschikbare uren | 1 578 | 1 588 | 1 588 | |
Verklarende/achterliggende variabelen | ||||
Bedrijfsresultaat (x € 1 000) | 776 | 1 875 | 1 255 | |
Omzet | 32 094 | 34 368 | 32 294 | |
Kwaliteitsindicatoren | ||||
Kernindicatoren | ||||
Klanttevredenheid: | (schaal 5,0) | |||
• doelgroep hoog belang | niet in 2009 | 3,8 | niet in 2011 | |
• doelgroep midden belang | niet in 2009 | 4,0 | niet in 2011 | |
• doelgroep laag belang | niet in 2009 | 4,0 | niet in 2011 | |
Doorlooptijd primaire processen: | ||||
Vergunningaanvragen 95% binnen | 8 weken | 98% | 93% | 96% |
6 weken | 97% | 89% | ||
4 weken | 95% | 83% | ||
2 weken | 89% | 63% | ||
Reactietijd storingsklachten | norm | |||
Klachten van levensbelang ≤ 4 uur | 100% | 100% | 100% | 98% |
Klachten van maatschappelijk belang ≤ 12 uur | 98% | 98% | 97% | 95% |
Klachten van individueel belang ≤ 3 werkdagen | 80% | 92% | 92% | 99% |
Gegrond verklaarde bezwaarschriften aantal | norm | 18 | 25 | 21 |
≤ 5% | 10,8% | 14,3% | 11,3% | |
Aantal klachten | 7 | 14 | 7 | |
Medewerkertevredenheid | 7 | 7,6 | niet in 2011 | |
Verklarende/achterliggende variabelen | ||||
Ziekteverzuim | ≤ 4,3% | 4,7% | 4,0% | 4,6% |
Doorlooptijd primaire processen
Voor 2011 beperkt AT zich tot het melden van de doorlooptijd binnen de wettelijke termijn van 8 weken.
Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA)
Staat van baten en lasten
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | (4) | |
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2010 |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 99 823 | 132 073 | 32 250 | 132 195 |
Omzet overige departementen | 72 537 | 73 424 | 887 | 81 970 |
Omzet DGF | 500 | 680 | 180 | 4 687 |
Omzet derden | 65 951 | 61 908 | – 4 027 | 66 091 |
Bijzondere bijdrage moederdepartement | 0 | 22 500 | 22 500 | 0 |
Rentebaten | 0 | 6 | 6 | 46 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 6 318 | 6 318 | 204 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige baten | 2 000 | 7 296 | 5 296 | 0 |
Totaal baten | 240 811 | 304 205 | 63 394 | 285 193 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– personele kosten | 153 117 | 198 416 | 45 299 | 207 774 |
– materiële kosten | 73 445 | 72 084 | – 1 361 | 71 869 |
Afschrijvingskosten | ||||
– immaterieel | 5 547 | 3 974 | – 1 573 | 3 251 |
– materieel | 6 540 | 5 820 | – 720 | 6 384 |
Overige lasten | ||||
– dotaties voorzieningen | 850 | 22 675 | 21 825 | 403 |
– rentelasten | 1 312 | 976 | –336 | 1 099 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 240 811 | 303 945 | 63 134 | 290 780 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 259 | 259 | –5 587 |
Omzet moederdepartement.
De omzet van het moederdepartement is aanzienlijk hoger dan begroot. De omzet kan als volgt worden gespecificeerd:
-
– jaarplanbijdrage conform begroting ad € 99,8 mln.
-
– dekking frictiekosten ad € 6,0 mln.
-
– dekking fusiekosten en exploitatietekort ad € 13,9 mln.
-
– financiering niet kostendekkende tarieven ad € 3,4 mln.
-
– uitvoering aanvullende opdrachten ad € 8,9 mln. (Programma Cliënt Export, antibioticabeleid, SNL, fytosanitaire inspecties op export Rusland)
Omzet DGF
De opbrengst DGF bedraagt totaal € 0,7 mln. Deze opbrengsten betreft de afhandeling van verdenkingen en uitbraken van dierziekten. De opbrengsten DGF kunnen als volgt worden gespecificeerd:
-
– Afhandeling Aviaire Influenza ad € 0,2 mln.
-
– Monitoring BSE/TSE ad € 0,1 mln.
-
– Overige uitbraken en verdenkingen ad € 0,4 mln.
Omzet derden
De opbrengsten retributie ad € 61,9 mln is € 4,0 mln lager dan begroot. Dit wordt met name veroorzaakt door niet kostendekkende tarieven van onder andere de keuring roodvlees. Dit wordt grotendeels gecompenseerd door het ministerie ELI middels de bijdrage voor niet kostendekkende tarieven ad € 3,4 mln. Verder is er sprake van minder omzet bij import/export ivm economische terugval.
Bijzondere baten moederdepartement
In verband met de reorganisatie van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) is een voorziening ad € 22,5 mln getroffen. De voorziening wordt in de komende jaren aangewend ter dekking van de kosten van herplaatsingskandidaten, inclusief de kosten van sociaal flankerend beleid. Aan deze voorziening hebben EL&I (€ 12,5 mln) en VWS (€ 10 mln) bijgedragen. Het totale bedrag ad € 22,5 mln is betaald door EL&I.
Vrijval voorzieningen
De vrijval van voorzieningen is niet in de begroting opgenomen. De vrijval van de voorzieningen ad € 6,3 mln kan als volgt worden gespecificeerd:
-
– vrijval voorziening claims inzake ad € 0,9 mln.
-
– vrijval voorziening leegstand ad € 5,4 mln.
-
– vrijval voorziening personeel ad € 0,05 mln.
Overige baten
De overige baten ad € 7,3 mln zijn € 5,3 mln hoger dan begroot. Deze baten betreffen met name de uitvoering van door derden gefinancierde projecten. Dit betreft grotendeels door de Europese Unie gefinancierde projecten. De opbrengsten kunnen als volgt worden gespecificeerd:
-
– opbrengst verkoop auto’s leaseplan ad € 0,9 mln.
-
– doorbelasting ICT kosten aan Plantkeur ad € 0,7 mln.
-
– projecten EVD ad € 1,9 mln.
-
– projecten Electronische Dienstverlening ad € 0,8 mln.
-
– overige projecten derden ad € 3,0 mln.
Personele kosten
De personele kosten zijn hoger dan begroot. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door een bezetting boven de formatie en anderzijds door hogere kosten van inhuur derden.
De bezetting per 1 januari 2011 ad 2 422 FTE was hoger dan de toegestane formatie ad 2 148 FTE. Het bevorderen van de uitstroom was een belangrijk speerpunt in 2011. Tegelijkertijd moest de fusie en de reorganisatie in 2011 worden afgerond. Totaal is de bezetting eind 2011 aanzienlijk gekrompen. Deze uitstroom is grotendeels pas aan het eind van het jaar gerealiseerd middels de inzet van Sociaal Flankerend Beleid. Ondanks deze uitstroom zijn er per 1 januari 2012 van de 2 298 fte nog 152 medewerkers (138 FTE) herplaatsingskandidaten.
De overschrijding op de personele kosten ad € 45,3 mln kan dan ook als volgt worden verklaard.
-
– hogere bezetting personeel nVWA en hoger gemiddelde personeelskosten ad € 28,0 mln.
-
– hogere kosten inzet practitioners ad € 2,3 mln.
-
– inhuur derden ad € 15,0 mln.
De inhuur derden is voor een belangrijk deel ingezet voor het realiseren van de fusie (onder andere programma personeel en huisvesting), voor de uitvoering van de DHT controles (leeftijdsgrenzen), voor ICT en financiën.
Afschrijvingskosten immaterieel.
De afschrijvingskosten immaterieel (software en systeemontwikkeling) zijn € 1,6 mln lager dan begroot. Dit wordt met name veroorzaakt doordat de investeringen zowel in 2010 als in 2011 lager zijn dan begroot. Hierdoor zijn de afschrijvingskosten eveneens lager dan begroot.
Afschrijvingskosten materieel
In 2011 is een investering in dienstauto’s ad € 3,5 mln uitgesteld tot 2012. Mede hierdoor zijn de afschrijvingskosten lager dan begroot.
Balans per 31 december 2011
31-12-2011 | 1-1-2011 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële vaste activa | 13 948 | 10 977 |
Materiële vaste activa | ||
– grond en gebouwen | 2 071 | 2 313 |
– installaties en inventarissen | 5 639 | 4 876 |
– overige materiële vaste activa | 14 984 | 16 068 |
Voorraden | 1 238 | 1 248 |
Debiteuren | 12 418 | 11 831 |
Nog te ontvangen | 19 924 | 13 185 |
Liquide middelen | 38 431 | 34 419 |
Totaal Activa | 108 653 | 94 918 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | ||
– exploitatiereserve | 3 661 | 9 249 |
– onverdeeld resultaat | 259 | – 5 587 |
Voorzieningen | 39 208 | 24 565 |
Leningen bij het ministerie van Financiën | 20 253 | 19 806 |
Crediteuren | 6 111 | 7 124 |
Nog te betalen | 39 161 | 39 761 |
Totaal Passiva | 108 653 | 94 918 |
Voorzieningen
Voorzieningen | Boekwaarde 1-jan-2011 | Dotatie | Onttrekking | Vrijval | Boekwaarde 31-12-2011 |
---|---|---|---|---|---|
Claims, geschil, rechtsgeding | 1 357 | 175 | – 50 | – 875 | 607 |
Leegstand gebouwen | 22 513 | 0 | – 1 405 | – 5 395 | 15 713 |
Reorganisatie | 0 | 22 500 | 0 | 0 | 22 500 |
Personele kosten | 357 | 0 | – 10 | – 47 | 300 |
Projecten | 338 | 0 | – 250 | 0 | 88 |
Totaal | 24 565 | 22 675 | – 1 715 | – 6 317 | 39 208 |
Eigen vermogen
De exploitatiereserve is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. De maximaal toegestane omvang van de exploitatiereserve bedraagt € 14,6 mln.
De Secretaris-Generaal besluit na vaststelling van de financiële verantwoording over de resultaatsbestemming. Vooruitlopend op de besluitvorming hieromtrent is het saldo van baten en lasten over het boekjaar 2011 gerubriceerd onder het eigen vermogen.
Kasstroomoverzicht over 2011
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | ||
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2011 + stand depositorekeningen | 34 419 | 34 419 | 0 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 11 086 | 15 272 | 4 186 |
3a. | Totaal investeringen (–/–) | – 18 763 | – 15 025 | 3 738 |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 2 823 | 2 823 |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 18 763 | – 12 202 | 6 561 |
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | 0 | 0 |
4b. | Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 |
4c. | Aflossingen op leningen (–/–) | – 12 195 | – 10 123 | 2 072 |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+) | 18 763 | 11 065 | – 7 698 |
4. | Totaal financieringskasstroom | 6 568 | 942 | – 5 626 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2011 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 33 310 | 38 431 | 5 121 |
Toelichting
De operationele kasstroom bestaat uit het saldo van de baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal. De gerealiseerde kasstroom is positiever dan voorzien met name door de bijzondere bijdrage van € 22,5 mln van het moederdepartement ten behoeve van de voorziening reorganisatiekosten.
De totale investeringen zijn lager dan begroot. Dit is het gevolg van een terughoudend investeringsbeleid met name op de aanschaf van dienstauto’s. Ook de leningen zijn hierdoor lager dan begroot. De afgeroepen leningen zijn ook lager dan de investeringen in 2011. Een deel van de investeringen is gefinancierd uit eigen middelen.
De investeringen hebben betrekking op systeemontwikkeling (€ 6,3 mln), software (€ 0,7 mln) grond en gebouwen (€ 1,7 mln), installaties en inventaris is (€ 2,8 mln) en overige materiële vaste activa (€ 3,6 mln) met name gedaan vervanging van dienstauto’s.
Realisatie 2010 | Begrotingscijfers | Realisatie 2011 | |
---|---|---|---|
Tarieven | |||
Index in reële termen t.o.v. 2011 (2011 = 100) | Nvt | 100 | 100 |
Omzet per productgroep (x € mln) | |||
Klantinteractie en dienstverlening | 13 | 19,4 | |
Toezicht | 164 | 159 | |
Inlichtingen en opsporing | 13 | 11,9 | |
Laboratoriumonderzoek | 20 | 20,4 | |
Kennis en expertise | 10 | 11,3 | |
FTE | |||
Aantal FTE (excl. externe inhuur) | 2 250 | 2 347 | |
Verhouding FTE direct/indirect | 1 800 / 450 | 1 802 / 545 | |
Personeelskosten per fte | € 70 000 | € 64 869 | |
Saldo van baten en lasten | |||
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten | 0 % | 0,09% | |
Productiviteit | |||
Declarabele / productieve uren1 | 70 % | 73,6% | |
Kwaliteit | |||
Gegrond verklaarde bezwaarschriften (aantal en in %) | 100 (5%) | 50 (18%)1 | |
Aantal klachten over handelen nVWA | 110 | 52 | |
Aantal verzoeken, klachten en meldingen | 40 000 | 14 5972 | |
Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen2 | 95 % | 96,8% | |
Aantal boetebeschikkingen per wet | |||
– Warenwet | 2 500 | 2 275 | |
– Tabakswet | 1 000 | 1 382 | |
– Drank en horecawet | 200 | 331 | |
– Wet gewasbescherming biociden | 300 | 330 | |
– Gezondheid en Welzijnswet voor Dieren | 50 | 2183 | |
– Geneesmiddelenwet | 10 | 24 | |
Naamsbekendheid | |||
–spontaan | 20 % | 17% | |
–geholpen | 80 % | 75% |
Inclusief bezwaarschriften tegen bestuurlijke maatregelen VWS/I&M,
Bezwaarschriften geënt op ELI wetgeving n=40 % = 16.