Algemeen
Het Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf (RVOB) heeft in het boekjaar 2012 een netto-resultaat van € 4.918.144 geboekt. Het verschil tussen het toegestane eigen vermogen (5% van de gemiddelde omzet van de afgelopen 3 jaar: € 1.200.921) en het aanwezige eigen vermogen, inclusief winst 2012 (€ 6.152.427) wordt uitgekeerd aan het moederdepartement. De afroming bedraagt € 4.951.506.
1. Staat van baten en lasten
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | (4) | ||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2012 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2011 | |
Baten | |||||
Omzet moederdepartement | 22.319 | 22.311 | – 8 | 21.791 | |
Omzet overige departementen | 500 | 64 | – 436 | 85 | |
Omzet derden (incl. overige opbrengsten) | 950 | 2.038 | 1.088 | 2.400 | |
Rentebaten | 10 | 18 | 8 | 94 | |
Vrijval voorzieningen | 1.195 | 1.195 | 458 | ||
Bijzondere baten | 15 | 15 | 12 | ||
Totaal baten | 23.779 | 25.641 | 1.862 | 24.840 | |
Lasten | |||||
Apparaatskosten | |||||
– | Personele kosten waarvan eigen personeel waarvan externe inhuur | 16.358 16.158 200 | 14.661 14.014 647 | – 1.697 – 2.144 447 | 15.253 15.054 199 |
– | Materiële kosten waarvan ICT | 6.812 1600 | 5.519 1.399 | – 1.293 – 201 | 4.970 946 |
Afschrijvingskosten | |||||
– | Immaterieel | 25 | 34 | 9 | 25 |
– | Materieel | 472 | 380 | – 92 | 375 |
Overige lasten | |||||
– | Dotaties voorzieningen | 112 | 112 | 598 | |
– | Rentelasten | 15 | 17 | 2 | 1 |
– | Bijzondere lasten | 0 | |||
Totaal lasten | 23.682 | 20.723 | – 2.959 | 21.222 | |
Saldo van baten en lasten | 97 | 4.918 | 4.821 | 3.618 |
Toelichting saldo van baten en lasten ten opzichte van ontwerpbegroting 2012
Toelichting baten (+ € 1.862)
Omzet moederdepartement (– € 8)
De omzet moederdepartement is onderverdeeld naar de volgende productgroepen:
Producten | Omzetbedrag |
---|---|
(x € 1.000) | |
Erfpacht | 829 |
Huur | 4.122 |
Pacht | 1.639 |
Medegebruik | 1.856 |
Behandelen zakelijke lasten | 1.012 |
Onbeheerde nalatenschappen | 966 |
Bodemmaterialen | 289 |
Beheerstaken in eigen beheer | 746 |
Verkopen | 5.761 |
Aankopen | 146 |
Taxatie & Advies | 2.160 |
Projectopdrachten gebiedsontwikkeling | 690 |
Business cases gebiedsontwikkeling | 1.748 |
Adviezen over ontwikkelmogelijkheden | 347 |
Totaal | 22.311 |
Omzet overige departementen (– € 436)
Er zijn ten behoeve van Defensie en RGD minder taxaties verricht.
Omzet derden (+ € 1.088)
Voor bijvoorbeeld COA, SBB en DLG zijn diverse declarabele taxatie- en verkoopwerkzaamheden verricht, waarmee in de begroting geen of in mindere mate rekening was gehouden. Ook waren er opbrengsten voor de ureninzet van tijdelijk beheer voor onder meer project Ede. Daarnaast is er wat betreft «overige opbrengsten» in verband met de ICT-dienstverlening aan Domeinen Roerende Zaken in 2012 € 0,2 mln. meer omzet gerealiseerd.
Vrijval voorzieningen (+ € 1.195)
In 2012 is vanuit de voorzieningen € 1.195 ten gunste van het resultaat gebracht. De uitgangspunten van de destijds voorziene kosten, waaronder IT-kosten voor reorganisatie, zijn komen te vervallen.
Bijzondere baten (+ € 15)
De bijzondere baten hebben betrekking op boekwinst op verkoop van materiële vaste activa.
Toelichting lasten (– € 2.959)
Personele kosten (– € 1.697)
De lagere personele kosten zijn grotendeels het gevolg van een behoudend personeelsbeleid (met betrekking tot vacatures en variabele beloningen). Het personeelsbestand is ten opzichte van de eindstand 2011 met ruim 11 fte afgenomen. Hiernaast zijn de kosten voor uitzendkrachten en overig niet-vast personeel circa € 0,5 mln. lager dan geraamd.
Materiële kosten – categorieën (x € 1.000) | Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 | realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting |
---|---|---|---|
Automatisering Huisvesting (incl. huren RGD) Opleiding en wervingskosten Reis- en verblijfkosten Communicatie Overig | 1.600 2.793 420 644 325 1.030 | 1.399 2.757 183 629 178 373 | – 201 – 36 – 237 – 15 – 147 – 657 |
Totaal | 6.812 | 5.519 | – 1.293 |
Automatisering (– € 201)
Het digitaliseringsproject voor Post en Archief kost minder dan in eerste instantie geraamd.
Opleiding en wervingskosten(– € 237)
Er zijn minder opleidingskosten gerealiseerd dan verwacht.
Communicatie (– € 147)
Er zijn met name minder kosten voor communicatiemiddelen gemaakt dan oorspronkelijk verwacht.
Overig (– € 657)
Er is € 728 vanuit de kosten naar de balans overgebracht (post onderhanden werken). Het betreft apparaatskosten m.b.t. gebiedsontwikkelingsprojecten die op het moment van vervreemding in het resultaat worden genomen. Hiernaast kennen diverse posten een geringe onderuitputting, zoals bureaukosten, kosten bedrijfsmiddelen en kosten externe bureaus.
Dotaties voorzieningen (€ 112)
Dit betreft compensatie aan medewerkers voor de deelname aan de Stichting Overlijdensfonds Financiën. Dit in verband met de overgang van het RVOB van het ministerie van Financiën naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
2. Balans per 31 december 2012
Omschrijving | Balans per 31-12-2012 | Balans per 31-12-2011 | |
---|---|---|---|
Activa | |||
Immateriële activa | 48 | 51 | |
Materiële activa | |||
– | Grond en gebouwen | 100 | 105 |
– | Installaties en inventarissen | 544 | 717 |
– | Overige materiële vaste activa | 125 | 54 |
Onderhanden werk grondexploitaties | 103.181 | 164.553 | |
Vordering op Ministerie van Financiën | 70.700 | ||
Debiteuren | 987 | 172 | |
Nog te ontvangen | 3.482 | 2.129 | |
Liquide middelen | 29.100 | 8.814 | |
Totaal activa | 208.267 | 176.595 | |
Passiva | |||
Eigen vermogen | |||
– | Exploitatie reserve | 1.234 | 1.234 |
– | Risico reserve | 6.606 | 2.964 |
– | Onverdeeld resultaat | 4.918 | 3.618 |
Voorzieningen | 812 | 1.961 | |
Leningen bij Ministerie van Financiën | 170.538 | 161.968 | |
Crediteuren | 1 | 4 | |
Nog te betalen | 24.158 | 4.846 | |
Totaal passiva | 208.267 | 176.595 |
Toelichting activa
Onderhanden werk grondexploitaties en vordering op ministerie van Financiën
In verband met de marktontwikkelingen zijn de verwachte opbrengsten lager ingeschat en heeft een correctie plaatsgevonden op het onderhanden werk. De correctie heeft geleid tot het instellen van een vordering op het moederdepartement.
Toelichting passiva
Ontwikkeling eigen vermogen
Een deel van het eigen vermogen wordt afgeroomd ten behoeve van de eigenaar (zie onder Algemeen).
Voorzieningen (€ x 1.000)
Stand 1-1-2012 | Onttrekkingen | vrijval | Toevoegingen | Stand 31-12-2012 | |
---|---|---|---|---|---|
Personeel | 1.611 | 66 | 845 | 112 | 812 |
Overige voorzieningen | 350 | 350 | 0 | ||
Totaal | 1.961 | 66 | 1.195 | 112 | 812 |
3. Kasstroomoverzicht
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | ||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | |
1 | Rekening-courant RHB 1 januari 2012 | 5.038 | 8.814 | 3.776 |
2 | Totaal kasstroom uit operationele activiteiten | 394 | 15.725 | 15.331 |
3a | Totaal investeringen | – 139.474 | – 3.948 | 135.526 |
3b | Totaal boekwaarde desinvesteringen | |||
3 | Totaal investeringskasstroom | – 139.474 | – 3.948 | 135.526 |
4a | Eenmalige uitkering aan moederdepartement | – 483 | – 3.643 | – 3.160 |
4b | Eenmalige storting door moederdepartement | 3.643 | 3.643 | |
4c | Aflossingen op leningen | – 61 | – 61 | 0 |
4d | Beroep op leenfaciliteit | 139.000 | 8.570 | – 130.430 |
4 | Totaal financieringskasstroom | 138.456 | 8.509 | – 129.947 |
5 | Rekening-courant RHB 31 december 2012 (1+2+3+4) | 4.414 | 29.100 | 24.686 |
Toelichting kasstroomoverzicht over 2012:
1. Rekening-courant RHB 1 januari 2012 (+3.776)
Ten tijde van de oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 was het uiteindelijk resultaat 2011 nog niet bekend. De afwijking is vooral veroorzaakt door de per saldo positieve mutatie in 2011.
2. Totaal operationele kasstroom (+15.331)
Het verschil komt tot stand door enerzijds een hogere winst dan verwacht en anderzijds een hogere depositostand per 31-12-2012. Deze depositostand van € 20 mln. wordt verklaard door in 2012 vooruitontvangen bijdragen van Defensie en de gemeente Zaanstad voor het project Hembrugterrein.
3. Totaal investeringskasstroom (+135.526)
De gerealiseerde investeringen zijn aanzienlijk lager dan begroot omdat de grondverwerving bij enkele projecten (nog) niet heeft plaatsgevonden.
4. Totaal financieringskasstroom (– 129.947)
Doordat de winst over 2011 hoger was dan begroot, zijn de uitkering aan het moederdepartement en de storting door het moederdepartement ten behoeve van de risicoreserve voor geactiveerde ontwikkelingsprojecten navenant hoger. Daarnaast behoefde in 2012 voor enkele projecten geen beroep te worden gedaan op de leenfaciliteit omdat de grondverwerving (nog) niet heeft plaatsgevonden.
4. Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2012
Kwantitatieve indicatoren | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | Streef-waarde | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kostprijzen per product (x € 1.000) | |||||||
Pacht Huur Erfpacht Medegebruik/overig Zakelijke lasten | 888 762 794 345 362 | 813 739 662 383 317 | 717 674 556 396 364 | 574 625 513 417 375 | 601 695 494 449 263 | 689 689 583 371 371 | |
Omzet per productgroep (x € 1.000) | |||||||
Homogene producten Heterogene producten Totaal | 11.742 11.207 22.949 | 12.628 9.201 21.829 | 11.272 12.113 23.385 | 11.445 13.395 24.840 | 10.713 14.928 25.641 | 10.463 13.318 23.779 | |
Aandeel directe uren | 52% | 56% | 61% | 61% | 62% | 58% | |
Aantal directe uren voor medewerker in primair proces | 1.148 | 1.246 | 1.289 | 1.350 | 1.391 | 1.270 | |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 227 | 238 | 232 | 228,5 | 217,3 | 257,1 | |
Mate van kostendekkendheid | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | |
Saldo van baten en lasten (%) | 4% | 10% | 5% | 15% | 19% | 1% | |
Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ) | 92% | 85% | 95% | 84% | 92% | 70% | |
Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld | 92% | 100% | 83% | 92% | 100% | 100% |
Kostprijzen per product
De realisaties zijn berekend door per product de gemiddelde gerealiseerde uren te vermenigvuldigen met het uurtarief van € 113. De onderschrijdingen bij pacht en erfpacht worden veroorzaakt door de invoering van specialisatie en een geautomatiseerde werkwijze, waardoor per akte minder tijd benodigd is. Ook de afwijking bij zakelijke lasten wordt veroorzaakt door efficiencywinst als gevolg van een vereenvoudigde werkwijze. De overschrijding bij medegebruik/overig wordt veroorzaakt doordat ook uren voor gedoog- en schouwbrieven in de realisatie zijn opgenomen, terwijl deze in de producttelling niet worden meegenomen.
Omzet naar productgroep
RVOB heeft voor de taken die voortvloeien uit de Comptabiliteitswet twee soorten producten onderscheiden: homogene en heterogene producten. De homogene producten zijn: pacht, huur, erfpacht, medegebruik/overig, zakelijke lasten, onbeheerde nalatenschappen en bodemmaterialen. Per soort homogeen product zijn normuren gedefinieerd. Dat betekent dat er een genormeerd aantal uren per overeenkomst/zaak beschikbaar is. In tegenstelling tot de homogene producten zijn er voor de heterogene producten geen normtijden vast te stellen. Dit in verband met de diversiteit aan inzet van uren en activiteiten binnen het soort product. De heterogene producten zijn met name verkopen, aankopen, taxaties & advies. De overschrijding in de omzet heterogene producten wordt grotendeels verklaard doordat in de omzet ook de vrijval van de voorzieningen is opgenomen.
Aandeel directe uren voor totaal RVOB/DV
Dit kengetal geeft aan hoe het totale aantal netto te werken uren (aanwezige uren) aan directe en indirecte uren besteed wordt. Het geeft daarmee inzicht in het aandeel van de overhead (bedrijfsvoering, management en beleid).
Het aandeel directe uren scoort hoger dan de norm. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door (sturing op) een hoger aandeel directe uren van medewerkers in het primair proces.
Aandeel directe uren voor totaal RVOB/DV
Dit kengetal geeft aan hoe het totale aantal netto te werken uren (aanwezige uren) aan directe en indirecte uren besteed wordt. Het geeft daarmee inzicht in het aandeel van de overhead (bedrijfsvoering, management en beleid).
Het aandeel directe uren scoort hoger dan de norm. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door (sturing op) een hoger aandeel directe uren van medewerkers in het primair proces.
Aantal directe uren voor medewerker in primair proces
Dit kengetal laat de ontwikkeling zien van het aantal directe uren dat een medewerker (in fte) in het primaire proces op jaarbasis levert.
De organisatie heeft zichzelf hogere streefwaarden opgelegd dan de in de begroting 2012 opgenomen reeks, zodat eerder het gewenste niveau wordt bereikt.
FTE-totaal
Het als streefwaarde vermelde aantal fte's betreft de begrotingssterkte. De werkelijke bezetting ligt lager. In de afgelopen jaren is het RVOB terughoudend geweest met het vervullen van openstaande vacatures vanwege de voorgenomen organisatieveranderingen.
Mate van kostendekkendheid
Het uitgangspunt is dat de baten-lastendienst RVOB volledig kostendekkend is. Dit is in 2012 ruimschoots behaald.
Saldo van baten en lasten (%)
Het percentage is als volgt berekend: het saldo van baten en lasten gedeeld door de totale baten.
Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ)
Het RVOB/DV betaalt namens het Rijk de onroerendezaakbelasting. Hij beoordeelt hiertoe de aanslagen en maakt waar nodig bezwaar. Door het aantal gehonoreerde bezwaarschriften te vergelijken met het aantal ingediende bezwaarschriften ontstaat een beeld van de effectiviteit van het maken van bezwaar door het RVOB/DV. De in de tabel vermelde norm stelt dat minimaal 70% van alle ingediende bezwaarschriften door de gemeente toegekend moet worden. In 2012 werd uiteindelijk van de door de gemeenten afgehandelde bezwaarschriften 92% toegewezen.
Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld
Doelstelling is dat alle ontvangen klachten binnen de gestelde termijn van de klachtenprocedure, binnen 6 weken, inhoudelijk worden beantwoord (100%-score). De doelstelling is behaald.