Omschrijving van de samenhang met het beleid
Dit artikel bevat een aantal uiteenlopende onderwerpen.
De doelstellingen van het Intermodaal Vervoer zijn opgenomen in artikel 18 Scheepvaart en havens van het jaarverslag van Hoofdstuk XII.
18 Overige uitgaven en ontvangsten | Realisatie | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2013 | 2013 | ||
Verplichtingen | 43.564 | 37.159 | 299.446 | 291.863 | 276.524 | 270.419 | 6.105 | 1 |
Uitgaven | 45.417 | 633.231 | 406.395 | 292.612 | 287.566 | 273.614 | 13.952 | |
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.02 Beter Benutten | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
18.03 Intermodaal vervoer | 1.313 | 1.233 | 122 | 2.312 | 795 | 3.196 | – 2.401 | 2 |
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR) | 2.170 | 1.468 | 826 | 3.162 | 843 | 0 | 843 | |
18.05 Railinfrabeheer | 35.142 | 624.029 | 120.527 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.06 Externe veiligheid | 0 | 0 | 6 | 1.058 | 104 | 0 | 104 | |
18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expert. | 6.792 | 6.501 | 0 | 0 | 0 | 42 | – 42 | |
18.07.01 Natl.basisinfo.voorziening en ov.uitgaven | 6.792 | 6.501 | 0 | 0 | 0 | 42 | – 42 | |
18.07.02 Subsidies algemeen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.08 Netwerkoverstijgende kosten | 284.914 | 286.080 | 285.824 | 270.376 | 15.448 | |||
18.08.01 Apparaatskosten RWS | 222.124 | 225.938 | 218.425 | 216.693 | 1.732 | |||
18.08.02 Overige netwerkoverstijgende kosten | 62.790 | 60.142 | 67.399 | 53.683 | 13.716 | 3 | ||
18.11 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | |||||
18.11.01 Programmaruimte | 0 | 0 | 0 | |||||
18.11.02 Beleidsruimte | 0 | 0 | 0 | |||||
18.12 Nader toe te wijzen BenO en Vervanging | 0 | 0 | 0 | |||||
18.12.01 Beheer en onderhoud | 0 | 0 | 0 | |||||
18.12.02 Vervanging | 0 | 0 | 0 | |||||
18.13 Tol gefinancierde uitgaven | 0 | 0 | 0 | |||||
18.09 Ontvangsten | 35.142 | 624.030 | 120.527 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.09.01 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | |||||
18.09.02 Tolopgave | 0 | 0 | 0 | |||||
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen | 248.723 | 372.259 | 354.762 | 103.188 | 147.319 | 0 | 147.319 | 4 |
Toelichting
Ad 1) De afbetalingsreeks bij de vordering van Rijkswaterstaat op het ministerie van IenM is overgeboekt van artikel 12.02 naar artikel 18.08.02. De restverplichting van € 110 miljoen van deze afbetalingsreeks is ten laste van artikel 18.08.02 geboekt.
Ad 2) De onderuitputting wordt voor € 1,2 miljoen veroorzaakt doordat de uitgaven via de tijdelijke subsidieregeling bundeling goederenstromen voor vervoer op het spoor lager zijn uitgevallen dan begroot. Dit in verband met achterblijvende (gehonoreerde) aanvragen voor deze subsidie. En voor € 1,2 miljoen door vertraging bij de totstandkoming van het project Container Transferium Alblasserdam als gevolg van onvoorziene factoren ten aanzien van de bodemgesteldheid.
Ad 3) In 2009 heeft het Ministerie van Financiën toestemming verleend om een deel van de vordering van Rijkswaterstaat op IenM in een periode van 15 jaar af te betalen. Hiervoor is een 15-jarige kasreeks in de begroting opgenomen. Deze reeks is technisch opgenomen in artikel 12.02 (Beheer en Onderhoud). Deze bijdrage is echter niet voor Beheer en Onderhoud bedoeld. De afbetalingsreeks is daarom opgenomen in artikel 18.08.02. De hogere uitgaven betreffen de afbetaling voor het jaar 2013 van de vordering van Rijkswaterstaat op het ministerie IenM.
Ad 4) De begroting van het Infrastructuurfonds vertoont over het jaar 2012 een voordelig saldo van circa € 147,3 miljoen. Dit saldo wordt gevormd door de saldering van de in dat jaar gerealiseerde uitgaven en ontvangsten op het fonds. Het voordelig saldo (circa € 147,3 miljoen) is ten gunste van ontvangstenartikel 18.10 (Saldo van de afgesloten rekeningen) gebracht.
18.03 Intermodaal vervoer
Producten
Kasbudget 2013 | Oplevering | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting 2013 | huidig | |
Multi- en modaalvervoer | ||||||
Container Transferium Alblasserdam | 1 | 0 | – 1 | 2013 | 2014 | 1 |
RSC Maasvlakte | 0 | 1 | 1 | 2 |
Toelichting
Ad 1) De onderuitputting is voornamelijk veroorzaakt door vertragingen bij de totstandkoming van het project als gevolg van onvoorziene factoren ten aanzien van de bodemgesteldheid. De planning en oplevering van het Container Transferium is een verantwoordelijkheid van de private initiatiefnemers. In 2014 wordt het Container Transferium opgeleverd.
Ad 2) De uitgaven via de tijdelijke subsidieregeling bundeling goederenstromen voor vervoer op het spoor zijn lager uitgevallen dan begroot. Dit in verband met achterblijvende (gehonoreerde) aanvragen voor deze subsidie.
18.08 Apparaatskosten Rijkswaterstaat
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de netwerkoverstijgende apparaatskosten van Rijkswaterstaat verantwoord. Het gaat hierbij om zowel de kosten die met de overhead van Rijkswaterstaat gemoeid zijn als bepaalde onderdelen van Landelijke taken die een netwerk overstijgend karakter kennen. Deze kosten hebben niet alleen betrekking op de activiteiten die verricht worden voor het Infrastructuurfonds, maar hebben tevens betrekking op de activiteiten voor het Deltafonds.
Dit artikelonderdeel is in de Voorjaarsnota 2011 ingesteld als gevolg van de herstructurering van de bekostiging van Rijkswaterstaat per 1 januari 2011. De Tweede Kamer is op 10 januari 2011 en 3 maart 2011 over de herstructurering van de bekostiging nader geïnformeerd (Kamerstukken II, 2010/11, 30 119 nrs. 4 en 5).