Omschrijving van de samenhang met het beleid
In deze begroting is een onderscheid gemaakt tussen de Megaprojecten Verkeer en Vervoer en niet-Verkeer en Vervoer. Onder artikel 17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer vallen:
-
– Westerscheldetunnel
-
– Betuweroute
-
– Hogesnelheidslijn-Zuid
-
– Project Mainportontwikkeling Rotterdam
Megaprojecten betreffen projecten die door de Tweede Kamer zijn aangewezen als Groot Project. Dit productartikel is gerelateerd aan de beleidsartikelen 16 Spoor en 18 Scheepvaart en havens in het jaarverslag van Hoofdstuk XII.
17. Megaprojecten verkeer en vervoer | Realisatie | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2013 | 2013 | ||
Verplichtingen | 66.515 | 41.807 | 61.057 | 22.247 | 14.159 | 35.060 | – 20.901 | 1 |
Uitgaven | 171.066 | 133.708 | 518.182 | 463.739 | 14.761 | 54.157 | – 39.396 | |
17.01 Westerscheldetunnel | 1.140 | 435 | 53 | 290 | 183 | 0 | 183 | |
17.02 Betuweroute | 44.754 | 31.831 | 4.105 | 9.147 | 6.044 | 4.699 | 1.345 | |
17.03 Hoge snelheidslijn | 32.881 | 53.577 | 67.313 | 16.329 | 4.345 | 0 | 4.345 | 2 |
17.03.01 Realisatie HSL-zuid | 32.881 | 53.577 | 67.313 | 16.329 | 4.345 | 0 | 4.345 | |
17.04 Anders betalen voor mobiliteit | 42.726 | 33.659 | 877 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
17.05 Zuiderzeelijn | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
17.06 Project Mainportontwikkeling R'dam | 49.547 | 14.206 | 445.834 | 437.973 | 4.189 | 49.458 | – 45.269 | 3 |
17.09 Ontvangsten | 14.714 | 5.286 | 4.090 | 1.901 | 2.346 | 3.000 | – 654 |
Toelichting
Ad 1) De onderuitputting op het verplichtingenbudget wordt deels veroorzaakt doordat (on)voorziene risico’s zich in 2013 niet hebben voorgedaan op het project Mainportontwikkeling Rotterdam. Voor een ander deel wordt dat veroorzaakt door het niet aangaan van verplichtingen voor de Realisatie HSL-Zuid. Dit verplichtingenbudget is niet meer nodig.
Ad 2) Op artikelonderdeel 17.03 is sprake van € 4 miljoen overbesteding in 2013. Dit houdt verband met het uitvoeren van werkzaamheden die reeds in 2012 waren begroot. Het restant van het saldo uit 2012 (€ 4 miljoen) is bij najaarsnota 2013 doorgeschoven naar 2014.
Ad 3) De lagere kasuitgaven worden met name veroorzaakt doordat (on)voorziene risico’s zich in 2013 niet hebben voorgedaan op het project Mainportontwikkeling Rotterdam.
17.02 Realisatie Betuweroute
Producten
Artikel 17.02: realisatie Betuweroute | Begroting 2013 | Realisatie 2013 | Verschil |
---|---|---|---|
Nazorg Betuweroute | 4.699 | 6.044 | 1.345 |
Totaal artikel 17.02 | 4.699 | 6.044 | 1.345 |
Toelichting
Op artikelonderdeel 17.02 is sprake van € 1 miljoen overbesteding in 2013. Dit houdt verband met het uitvoeren van werkzaamheden die reeds in 2012 waren begroot. Het restant van het saldo uit 2012 (€ 3 miljoen) is bij najaarsnota 2013 doorgeschoven naar 2014.
17.03 Realisatie HSL-Zuid
Producten
Artikel 17.03: realisatie HSL-Zuid | Begroting 2013 | Realisatie 2013 | Verschil |
---|---|---|---|
EMC/VIRM1-materieel | 0 | 2.330 | 2.330 |
Afwikkeling infrastructurele zaken | 0 | 886 | 886 |
Afwikkeling schadevergoedingen | 0 | 852 | 852 |
Afwikkeling grondzaken | 0 | 76 | 76 |
Overige projectkosten | 0 | 201 | 201 |
Totaal artikel 17.03 | 0 | 4.345 | 4.345 |
Toelichting
Op artikelonderdeel 17.03 is sprake van € 4 miljoen overbesteding in 2013. Dit houdt verband met het uitvoeren van werkzaamheden die reeds in 2012 waren begroot. Het restant van het saldo uit 2012 (€ 4 miljoen) is bij najaarsnota 2013 doorgeschoven naar 2014.
In 2013 is er € 10 miljoen uit de risicoreservering HSL-Zuid overgeheveld naar artikelonderdeel 17.03 in verband met de pilot geluid (miljoenennota 2014). Hiervan is € 7 miljoen weer overgeheveld naar artikelonderdeel 13.04 (najaarsnota 2013), omdat Infraspeed deze maatregelen uitvoert binnen het bestaande contract (zie hiervoor ook de toelichting bij artikelonderdeel 13.04). De resterende € 3 miljoen is bij najaarsnota 2013 doorgeschoven naar 2014.
In 2013 is er € 2 miljoen uit het wegenbudget overgeheveld naar artikelonderdeel 17.03 (miljoenennota 2014) in verband met schadevergoedingen die verband houden met de A4/A16, welke door het Schadevergoedingsschap HSL-Zuid worden afgewikkeld. Dit bedrag is in 2013 nog niet uitbetaald en daarom doorgeschoven naar 2014.
Over de realisatie van de uitgaven in 2013 (en de stand van de budgetten per eind 2013) wordt de Tweede Kamer ook geïnformeerd via de separate Voortgangsrapportage HSL-Zuid nummer 34.
17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam
Producten
Kasbudget 2013 | Oplevering | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting 2013 | Huidig | |
Project Mainportontwikkeling Rotterdam | ||||||
Uitvoeringsorganisatie | 1 | 1 | 0 | pm | ||
750 ha | pm | pm | ||||
Groene verbinding | 2011 | 2011 | ||||
Bestaand Rotterdams Gebied (BRG) | 2021 | 2021 | ||||
Landaanwinning | ||||||
Voorfinanciering FES monitoringsprogramma | 2007 | 2007 | ||||
Voorfinanciering FES natuurcompensatie | 5 | 4 | – 1 | pm | pm | 1 |
Landaanwinning | 2013 | 2013 | ||||
BTW Buitencontour | 2013 | 2013 | ||||
Onvoorzien | 44 | 0 | – 44 | pm | pm | 2 |
Afrondingsverschillen | – 1 | – 1 | ||||
Programma | 50 | 4 | – 46 |
Toelichting
Ad 1) Door lagere uitgaven voor nadeelcompensatie is niet het volledige beschikbare budget in 2013 besteed.
Ad 2) De reden van onderuitputting is dat (on)voorziene risico’s zich in 2013 niet hebben voorgedaan op het project Mainportontwikkeling Rotterdam.
17.09 Ontvangsten HSL-Zuid
Producten
Artikel 17.09: ontvangsten HSL-Zuid | Begroting 2013 | Realisatie 2013 | Verschil |
---|---|---|---|
BTW-afrekeningen | 0 | 1.763 | 1.763 |
Grondverkopen | 0 | 217 | 217 |
Overige | 0 | 365 | 365 |
Totaal artikel 17.09 | 0 | 2.345 | 2.345 |
Toelichting
In 2013 is € 2 miljoen meer ontvangen dan geraamd. Dit bedrag hangt voornamelijk samen met BTW-afrekeningen van RWS uit het verleden. Deze € 2 miljoen wordt toegevoegd aan de projectuitgaven HSL-Zuid.
Over de realisatie van de ontvangsten in 2013 (en de stand van de budgetten per eind 2013) wordt de Tweede Kamer ook geïnformeerd via de separate Voortgangsrapportage HSL-Zuid nummer 34.