Megaprojecten zijn door de Tweede Kamer aangewezen grote projecten (grootprojectstatus). De aanwijzing van grote projecten gebeurt op basis van artikel 2 van de Regeling Grote Projecten. De grootprojectstatus behelst dat de Regeling Grote Projecten van toepassing is, die voorschrijft dat de Minister zich ten minste halfjaarlijks tegenover de Tweede Kamer verantwoordt over de voortgang via een Voortgangsrapportage.
In het geval van het project ZuidasDok is het project door IenW zelf als megaproject aangewezen.
Onder dit artikel vallen de megaprojecten Verkeer en Vervoer:
– Project Mainportontwikkeling Rotterdam;
– ERTMS;
– Zuidasdok;
– Programma Hoogfrequent Spoorvervoer.
Het projectartikel is gerelateerd aan de beleidsartikelen 14 Wegen en Verkeersveiligheid, 16 Openbaar Vervoer en Spoor en 18 Scheepvaart en Havens op de beleidsbegroting Hoofdstuk XII.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2023 | 2023 | ||
Verplichtingen | 256.308 | 376.259 | 1.268.857 | 1.002.608 | 609.120 | 884.860 | ‒ 275.740 | 1 |
Uitgaven | 333.324 | 401.044 | 351.089 | 484.813 | 572.122 | 427.207 | 144.915 | |
Waarvan juridisch verplicht | ||||||||
17.02 Betuweroute | 1.094 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
17.03 Hogesnelheidstrein-Zuid | 54 | 262 | 179 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
17.03.01 Realisatie HSL-zuid | 54 | 262 | 179 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam | 16.186 | 3.698 | 1.700 | ‒ 7 | 637 | 799 | ‒ 162 | |
17.07 ERTMS | 63.243 | 84.210 | 84.040 | 114.954 | 189.798 | 46.074 | 143.724 | 2 |
17.07.01 Aanleg ERTMS | 49.628 | 82.380 | 82.517 | 113.676 | 189.281 | 44.864 | 144.417 | |
17.07.02 Planning en studies ERTMS | 13.615 | 1.830 | 1.523 | 1.278 | 517 | 1.210 | ‒ 693 | |
17.08 Zuidasdok | 90.791 | 90.616 | 60.312 | 101.584 | 140.739 | 211.525 | ‒ 70.786 | 3 |
17.10 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer | 161.956 | 222.258 | 204.858 | 268.282 | 240.948 | 168.809 | 72.139 | 4 |
17.10.01 Aanleg PHS | 129.514 | 199.584 | 192.580 | 260.257 | 230.732 | 162.118 | 68.614 | |
17.10.02 Planning en studies PHS | 32.442 | 22.674 | 12.278 | 8.025 | 10.216 | 6.691 | 3.525 | |
17.09 Ontvangsten | 26.381 | 68.895 | 51.675 | 83.038 | 68.437 | 83.777 | ‒ 15.340 | 5 |
Onderstaand wordt op het niveau van artikelonderdelen, de verplichtingen en ontvangsten een toelichting gegeven op de verschillen (de mutaties) tussen de begroting en de realisatie. Zie voor de gehanteerde norm de toelichting ‘normering jaarverslag’ zoals opgenomen in de leeswijzer.
1. Voor ERTMS is er per saldo uit 2022, € 25 miljoen aan verplichtingen doorgeschoven naar 2023 en € 208 miljoen uit latere jaren naar voren (2023) gehaald. Daarnaast is er € 60 miljoen verrekend met de NS, waardoor de uitgaven ERTMS voor dit bedrag lager uitvallen. Per saldo is er bij PHS € 140 miljoen naar achteren geschoven.
2. De hogere realisatie van € 143,7 miljoen op Megaproject ERTMS wordt toegelicht bij de projecttabellen in paragraaf 17.07 ERTMS;
3. De lagere realisatie van € 70,8 miljoen op Megaproject Zuidasdok wordt toegelicht bij de projecttabellen in paragraaf 17.08 Zuidasdok;
4. De hogere realisatie van € 72,1 miljoen op Megaproject PHS wordt toegelicht bij de projecttabellen in paragraaf 17.10 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer;
5. De lagere realisatie van € 15,3 miljoen wordt toeglicht in paragraaf 17.09 Ontvangsten Megaprojecten Verkeer en Vervoer.
17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam
Motivering
De voormalige vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu van de Tweede Kamer heeft op voorstel van de Minister (Kamerstukken II 2015–2016, 24 691 nr. 125), vanwege de fase waarin PMR zich bevindt, ingestemd met het laten vervallen van de voortgangsrapportages op grond van de Regeling Grote Projecten. Dit besluit is genomen op basis van de op 16 juni 2020 naar de Tweede Kamer gezonden eindevaluatie PMR (Kamerstukken II 2019–2020, 24 691, nr. 133). Voortaan is een eenvoudiger governance structuur van toepassing waarbij de voortgang wordt gerapporteerd door middel van toezending van de jaarlijkse monitorinformatie van de Tafel van Borging.
Producten
Kasbudget 2023 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | begroting 2023 | realisatie | verschil | begroting 2023 | huidig | begroting 2023 | huidig | |
Project Mainportontwikkeling Rotterdam | ||||||||
Uitvoeringsorganisatie | 20 | 20 | nnb | nnb | ||||
750 ha | 30 | 30 | nnb | nnb | ||||
Groene verbinding | 31 | 31 | 2011 | 2011 | ||||
Bestaand Rotterdams Gebied (BRG) | 2021 | 2021 | ||||||
Landaanwinning | ||||||||
Voorfinanciering FES monitoringsprogramma | 2007 | 2007 | ||||||
Voorfinanciering FES natuurcompensatie | 104 | 104 | nnb | nnb | ||||
Landaanwinning | 742 | 742 | 2013 | 2013 | ||||
BTW Buitencontour | 138 | 138 | 2013 | 2013 | ||||
Onvoorzien | 1 | ‒ 1 | 101 | 106 | nnb | nnb | 1 | |
Afrondingsverschillen | 1 | 1 | 2 | |||||
Programma | 1 | 1 | 1.168 | 1.171 | ||||
Begroting (MF 17.06) | 1 | 1 | 1.168 | 1.171 |
Toelichting
1. Betreft de nacalculatie loon- en prijsbijstelling 2022 en de loon- en prijsbijstelling 2023.
17.07 European Rail Traffic Management System (ERTMS)
Motivering
De Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV 2040 (Kamerstukken II 202/21, 23645, nr. 746) zet erop in lange termijn keuzes voor het OV met bijdragen aan wonen, werken en recreëren in een duurzaam en welvarend Nederland te realiseren. Het digitaliseren van het treinbeveiligingssysteem is een van de bouwstenen om de doelen van Toekomstbeeld OV te bereiken. Het vervangen van het analoge huidige systeem, dat stamt uit de jaren ’50-60, door de digitale Europese standaard wordt vormgegeven binnen het groot project ERTMS. Deze vervanging sluit aan bij het algemene uitgangspunt om prioriteit te geven aan de instandhouding van het bestaande netwerk. Met deze beslissing wordt ook invulling gegeven aan Europese afspraken over de aanleg van ERTMS op de belangrijkste nationale en internationale verbindingen (TEN-T kernnetwerk). Daarnaast biedt ERTMS meer mogelijkheden dan de huidige treinbeveiliging, zoals meer veiligheid, de mogelijkheid om meer treinen te laten rijden, en op termijn automatisch rijden.
Producten
Op 17 mei 2019 heeft het Kabinet de programmabeslissing ERTMS (Kamerstukken II 2018/19, 33652, n2. 65) genomen en besloten het huidige treinbeveiligingssysteem landelijk te vervangen door ERTMS. Tot en met 2030 worden door ProRail en vervoerders tientallen werkprocessen aangepast om treinen te kunnen laten rijden, circa 1.300 treinen en locomotieven omgebouwd of opgewaardeerd naar ERTMS en tenminste 15.000 gebruikers opgeleid. Ook zal het systeem en de operatie worden beproefd en uiteindelijk 345 km spoor op zeven baanvakken van ERTMS voorzien. Het kabinet heeft in 2019 tevens besloten structureel middelen te reserveren voor de uitrol van ERTMS in de rest van Nederland in de periode 2030-2050. Hiervoor zijn middelen gereserveerd op artikelonderdeel 11.03.
Het programma ERTMS is door de Kamer aangewezen als Groot Project. De Kamer wordt daarom twee keer per jaar door middel van een voortgangsrapportage geïnformeerd. De laatste voortgangsrapportage in 2023 betreft de negentiende voortgangsrapportage (Kamerstukken II 2022/2023, 33562, nr. 90).
Kasbudget 2023 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
begroting | Realisatie | verschil | begroting | huidig | begroting | huidig | ||
Projectomschrijving | 2023 | 2023 | 2023 | |||||
ERTMS | ||||||||
Realisatiefase | 109 | 186 | ‒ 77 | 2.591 | 2.774 | 1 | ||
Planuitwerkingsfase | 1 | 0 | 1 | 96 | 93 | |||
Programma | 110 | 186 | ‒ 76 | 2687 | 2867 | |||
Afrekening voorschotten | 0 | 3,55 | ‒ 4 | 22 | 24 | |||
Begroting (MF 17.07) | 46 | 190 | 144 | 2709 | 2891 | |||
Overprogrammering (-) | ‒ 64 | 0 | 64 | 0 | 0 |
Toelichting
Het beproeven en testen van ERTMS op het proefbaanvak Hanzelijn kost tot 2030 € 127,2 miljoen (pp 2022) meer dan opgenomen in het Kabinetsbesluit, maar is op programmaniveau vrijwel kostenneutraal (TK 33652 nr. 85). Dit bedrag is daarom aan het programmabudget toegevoegd vanuit de reservering op MF 11.03.02. De ‘studie Landelijke uitrol’ wordt tevens bekostigd van een overboeking vanuit MF 11.03.02 van € 3,9 miljoen omdat het een scope-uitbreiding betreft vanuit de landelijke uitrol van ERTMS (zie ook TK 33652 nr. 85).
Daarnaast is er een voorlopige verrekening gewees ad € 60 miljoen tussen ontvangsten en uitgaven met betrekking tot de verrekening met de NS van het Netto Financieel Effect ten behoeve van de ombouw treinen ERTMS.
17.08 Zuidasdok
Motivering
De ruimtelijke ontwikkelingen in de corridor Haarlemmermeer-Almere en op de Zuidas versterken de toename van reizigers en verkeer. Door opening van de Noord-Zuidlijn, Hanzelijn en ov-SAAL neemt het aantal reizigers op station Amsterdam-Zuid toe. De vergroting en kwalitatieve opwaardering van de stations capaciteit is nodig om de groeiende reizigersstromen te accommoderen en te voldoen aan de NSP-kwaliteitsnorm. Om ruimte te bieden aan de uitbreiding van de ov-terminal en de wegcapaciteit te vergroten, wordt de A10 ondergronds gebracht en verbreed. Een investering in de ruimtelijke kwaliteit van de Zuidas draagt verder bij aan de versterking van een internationale toplocatie. In kamerbrief van 23 juli (Kamerstukken II 2019-2020, 32668, nr. 15) is de Kamer geïnformeerd over de actuele stand van zaken op het project.
Producten
– Projectorganisatie en voorbereiding (inclusief Knopen);
– Uitbreiding van de ov-terminal (inclusief keersporen, regionaal ov en ketenmobiliteit);
– Tunnel en uitbreiding van A10;
– Inrichting van de openbare ruimte en generieke uitgaven.
Overzicht van de bijdragen: In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de financiering van het project. Deze middelen kunnen tijdens de realisatieperiode integraal aan alle productuitgaven worden besteed. Tussentijds en achteraf zal inzichtelijk worden gemaakt waaraan de middelen zijn besteed (verantwoording).
Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Verschil | |
---|---|---|---|
Bijdragen Rijk | 127 | 127 | |
Bijdrage gemeente Amsterdam | 27 | 22 | ‒ 5 |
Bijdrage Vervoersregio Amsterdam | 22 | 22 | |
Bijdrage Provincie Noord Holland | |||
EU-ontvangsten | |||
Bijdrage derden | |||
Programma | |||
Totaal | 176 | 171 | ‒ 5 |
Toelichting
Om in de begroting de totale uitgaven van het project weer te geven, zijn de uitgekeerde bedragen via de BDU en de betalingen van Amsterdam voor het project Zuidasdok in het verleden in de begroting en het integrale overzicht opgenomen. Het projectbudget van de Zuidasdok is met € 5 miljoen afgenomen, omdat de bijdrage van gemeente Amsterdam in 2024 wordt betaald.
Zuidasdok (17.08) | Kasbudget 2023 | Projectbudget | Openstelling | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
begroting | realisatie | verschil | begroting | huidig | begroting | huidig | ||
Projectomschrijving | 2023 | 2023 | 2023 | |||||
Generieke en ruimtelijke inrichting | 74 | 74 | ||||||
Projectorganisatie en voorbereiding | 39 | 33 | 6 | 553 | 553 | 1 | ||
Tunnel en A10 | 13 | 14 | ‒ 1 | 1.515 | 1.515 | |||
OVT incl. keerspoor | 89 | 95 | ‒ 6 | 1.027 | 1.027 | 2 | ||
Afronding | 1 | ‒ 1 | ||||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 141 | 142 | ‒ 1 | 3.169 | 3.169 | 2032-2036 | 2032-2036 | |
begroting (MF 17.08) | 141 | 142 | ‒ 1 | 3.169 | 3.169 |
Toelichting
1. In 2023 is € 5,6 miljoen meer uitgegeven dan verwacht. De hogere uitgaven zijn een gevolg van een doorbelasting van het gemeentelijkvervoersbedrijf en capaciteitskosten van het ingenieursbureau (IBZ);
2. Lagere uitgaven van € 6,4 miljoen omdat de staalleveranties zijn door geschoven naar 2024.
17.10 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Motivering
Het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) heeft tot doel op de drukste trajecten in het land te komen tot hoogfrequent spoorvervoer en een toekomstvaste routering van het goederenvervoer met zo intensief mogelijk gebruik van de Betuweroute. Er gaan meer treinen rijden in de drukste delen van het land en er komt extra ruimte voor goederenvervoer op het spoor naast maatregelen om het gebruik van de Betuweroute extra te stimuleren.
Producten
In 2023 zijn 2 VGR’s over PHS uitgebracht. Daaruit blijkt de voortgang van de diverse projecten die onderdeel zijn van PHS, de financiele stand van zaken zoals de ontwikkeling van het potentieel tekort en de geplande voortgang van de uitbreiding van de treindienst, die samenhangt met de oplevering van de relevante infraprojecten en andere maatregelen. PHS is geborgd in de nieuwe concessie die eind 2023 is gegund aan NS. Gezien het belang van het bereiken van verbeteringen voor de reizigers worden met NS afspraken gemaakt op welke wijze wordt gemonitord dat de productstappen in de pas lopen met de reizigersaantallen.
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (17.10) | Kasbudget 2023 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | begroting | realisatie | verschil | begroting | huidig | huidig | vorig | |
Realisatiefase | 220 | 211 | 3.387 | 3.694 | ||||
PHS: Doorstroomstation Utrecht | 253 | 253 | 2017 | 2017 | ||||
PHS: Spooromgeving Geldermalsen | 1 | 2 | 1 | 141 | 150 | 2021 | 2021 | 1 |
PHS: Meteren - Boxtel | 28 | 22 | ‒ 6 | 681 | 716 | 2028- 2029 | 2028- 2029 | 2 |
PHS: Nijmegen West-Entree | 4 | 5 | 1 | 10 | 181 | 2027 | 2027 | |
PHS: Rijswijk - Rotterdam | 49 | 57 | 8 | 375 | 385 | 2023-2025 | 2023-2025 | 3 |
PHS Ede | 14 | 23 | 9 | 61 | 62 | 2021 | 2021 | 4 |
PHS Amsterdam | 43 | 59 | 16 | 870 | 911 | 2030-2032 | 2030-2032 | 5 |
PHS: Amsterdam-Alkmaar | 16 | 6 | ‒ 10 | 27 | 28 | 2027-2028 | 2027-2028 | 6 |
PHS maatregelen TEV | 26 | 8 | ‒ 18 | 77 | 107 | divers | divers | 7 |
OV-SAAL korte termijn | 630 | 630 | 2016 | 2016 | ||||
OV-SAAL middellange termijn | 99 | 99 | 2026-2028 | 2026-2028 | ||||
PHS: Overige maatregelen (projecten < € 50 miljoen) | 39 | 28 | ‒ 11 | 163 | 172 | 8 | ||
afrondingen | ||||||||
Planning en studies | 19 | 10 | ‒ 9 | 923 | 756 | 9 | ||
Corridor Alkmaar-Amsterdam | ||||||||
Corridor Amsterdam-Utrecht-Eindhoven | ||||||||
Corridor Schiphol-Utrecht-Arnhem/Nijmegen | ||||||||
Corridor Breda-Eindhoven | ||||||||
Corridor Den Haag– Rotterdam | ||||||||
Corridor OV SAAL middellange termijn | ||||||||
Routering goederenvervoer Zuid-Nederland | ||||||||
Overige (planstudiekosten) | ||||||||
Afrondingen | ||||||||
Programma | 239 | 221 | ‒ 18 | 3.387 | 3.694 | |||
Afrekening voorschotten | 19 | 19 | ||||||
Begroting (MF 17.10.01) | 169 | 240 | 71 | 3.387 | 3.694 | |||
Overprogrammering (-) | ‒ 70 | 70 | 0 |
Toelichting
1. PHS Geldermalsen: In verband met een aanvullende subsidiebeschikking is € 9,3 miljoen toegevoegd vanuit het PHS planuitwerkingsbudget;
2. PHS Meteren – Boxtel: Het streven was om via minnelijke grondverwerving tot overeenstemming te komen aangaande het verkrijgen van de grond van een kinderdagverblijf. Dit wordt echter een onteigeningstraject, waarvan de verwachting is dat dit pas in 2024 afgewikkeld zal zijn. De hiermee samenhangende uitgaven verschuiven hierdoor naar 2024. Daarnaast zijn door vertraging en een andere fasering van kabel- en leidingwerkzaamheden lagere kosten in 2023 gefactureerd dan initieel gepland;
3. PHS Rijswijk – Rotterdam: Bij een van de contracten was sprake van veel risico's en onzekerheden. Om die reden is er destijds voor 2023 een conservatieve inschatting gedaan van de kasstroom van de geplande werkzaamheden. De uitvoering verloopt echter volgens planning en dit uit zich in hogere uitgaven voor 2023. Daarnaast is er een uitspraak gedaan in de arbitragezaak met een aannemer wat eveneens resulteerde in hogere uitgaven in 2023 dan gepland;
4. PHS Ede: In verband met de gewijzigde planning van de werkzaamheden door de aannemer is de uitgavenplanning 2023 hierop aangepast. Daarnaast zijn in 2022 uitgevoerde werkzaamheden financieel afgewikkeld in 2023 en is de indexering van het contract inclusief het meerwerk eveneens van invloed geweest op de hogere realisatie 2023;
5. PHS Amsterdam: De uitvoering van diverse contracten is voortvarend van start gegaan. Tevens is er sprake van enkele aanpassingen in de werkzaamheden. Dit heeft geleid tot hogere uitgaven in 2023 dan gepland. Daarnaast is opnieuw gekeken naar de fasering van de verschillende bouwcontracten wat eveneens heeft geleid tot een geactualiseerde uitgavenplanning;
6. PHS Alkmaar - Amsterdam: De afronding van de planstudiefase is met ruim een jaar vertraagd als gevolg van het uitwerken van extra scope op Almaar, het uitblijven van een oplossing voor de Beverwijkerstraatweg in Castricum en de benodigde stikstofberekeningen. Wat eveneens meespeelt is dat de financiële afwikkeling van de aankoop van de gronden op een later moment plaatsvindt dan het moment dat de koopovereenkomst werd gesloten. Voorgaande heeft geleid tot een lagere realisatie in 2023 en het verschuiven van de uitgaven naar 2024 e.v;
7. PHS Maatregelen TEV: De aanbestedingsstrategie is gewijzigd van een aanbesteding middels één grote raamovereenkomst naar een nieuwe tranche-aanpak. De nieuwe aanpak heeft geleid tot een aanpassing van de programmaplanning welke voorziet in twee tranches per jaar, waarin de projecten wel of niet mee kunnen met aanbesteding van realisatiecontracten. Dit heeft geleid tot een aanpassing van de uitgavenplanning. Daarnaast verloopt het verkrijgen van omgevings-vergunningen voor een groot aantal locaties veel trager dan verwacht. Voorgaande heeft geleid tot een lagere realisatie in 2023. In verband met een aanvullende subsidiebeschikking is € 25 miljoen toegevoegd vanuit het PHS planuitwerkingsbudget. Daarnaast is de loon- en prijsbijstelling (hercalculatie indexatie 2022 en indexatie 2023) toegevoegd;
8. PHS Overige maatregelen < 50 mln: De lagere realisatie wordt verklaard doordat bij het deelproject Almere Oostvaarders wissels de treinvrije periode van 2023 niet benut kon worden, omdat de geleverde seinen niet aan de eisen voldoen (- € 5 miljoen) en de treinvrije periode bij Tilburg 4e perronspoor als gevolg van capaciteitsproblemen niet volledig benut kon worden en alleen de voorbereidende werkzaamheden zijn uitgevoerd in afwachting van een volgende treinvrije periode (- € 11 miljoen). In verband met de SPUK Onderdoorgang Contactweg is € 4 miljoen toegevoegd (vanuit het PHS planuitwerkingsbudget) en gerealiseerd. Daarnaast is de loon- en prijsbijstelling (hercalculatie indexatie 2022 en indexatie 2023) toegevoegd;
9. PHS Planuitwerking: De lagere realisatie wordt verklaard doordat in de Begroting 2023 de uitgaven voor de nieuwe realisatieprojecten en/of voor de aanvullende beschikkingen zijn geraamd op planuitwerking. De overboeking naar het realisatieartikel vindt pas plaats op het moment dat de subsidieaanvraag door ProRail is ingediend. Er is in totaal € 199 miljoen overgeboekt naar 17.10.01 in verband met diverse afgegeven (aanvullende) realisatiebeschikkingen. Daarnaast is er in totaal € 4 miljoen toegevoegd vanuit andere programma’s in verband met scope die binnen PHS worden uitgevoerd en is € 27 miljoen loon- en prijsbijstelling (hercalculatie indexatie 2022 en indexatie 2023) toegevoegd.
17.09 Ontvangsten
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de bijdragen van derden voor de realisatie van de Megaprojecten verkeer en vervoer, die rechtstreeks aan IenW worden betaald, verantwoord.
Omschrijving | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Verschil | Toelichting |
---|---|---|---|---|
ERTMS | 8 | 4 | ‒ 4 | 1 |
ZuidasDok | 76 | 45 | ‒ 31 | 2 |
PHS | 20 | 20 | 3 | |
afrondingen | 0 | |||
Totaal | 84 | 69 | ‒ 15 |
Toelichting
1. Voor het Megaproject ERTMS is € 4 miljoen minder ontvangen dan oorspronkelijk was begroot. Dit komt doordat de geraamde EU- subsidies in 2023 niet meer zijn gerealiseerd;
2. Voor het Megaproject Zuidasdok is € 31 miljoen minder gerealiseerd oorspronkelijk begroot in 2023. Dit heeft te maken gehad met een correctieverdeling van de ontvangsten tussen Amsterdam en de Stadsregio Amsterdam. De cijfers zijn geactualiseerd op basis van de meest recente overeenkomsten met de gemeente en stadsregio.
3. Voor het Megaproject PHS is € 20 miljoen verrekend met ProRail. Dit heeft te maken met de Afrekening van de voorschotten op de verleende subsidies aan ProRail. Deze uitgaven zijn verrekend met het uitgavenartikel 17.10.