17 | Megaprojecten Verkeer en Vervoer | Ontwerp-begroting 2023 (1) | Mutaties via NvW en amendementen (2) | Vast-gestelde begroting 2023 (3)=(1+2) | Mutaties 1e supple-toire begroting (4) | Stand 1e supple-toire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 857.315 | 27.545 | 884.860 | 287.446 | 1.172.306 | 898.342 | ‒ 244.146 | 121.485 | 145.890 | |
Uitgaven | 399.662 | 27.545 | 427.207 | ‒ 77.374 | 349.833 | ‒ 7.105 | 165.284 | 76.347 | 95.231 | |
waarvan juridisch verplicht | ||||||||||
17.06 | Project Mainportontwikkeling Rotterdam | 799 | 799 | 888 | 1.687 | 201 | 112 | 8 | 14 | |
17.07 | ERTMS | 46.074 | 46.074 | ‒ 22.356 | 23.718 | ‒ 3.849 | 18 | |||
17.07.01 | Aanleg ERTMS | 44.864 | 44.864 | ‒ 23.283 | 21.581 | ‒ 4.690 | 18 | |||
17.07.02 | Planning en studies ERTMS | 1.210 | 1.210 | 927 | 2.137 | 841 | ||||
17.08 | Zuidasdok | 183.980 | 27.545 | 211.525 | ‒ 41.995 | 169.530 | ‒ 4.588 | 164.793 | 76.310 | 94.375 |
17.10 | Programma Hoogfrequent Spoorvervoer | 168.809 | 168.809 | ‒ 13.911 | 154.898 | 1.131 | 361 | 29 | 842 | |
17.10.01 | Aanleg PHS | 162.118 | 162.118 | ‒ 2.780 | 159.338 | 56.921 | 54.355 | 37.029 | 26.842 | |
17.10.02 | Planning en studies PHS | 6.691 | 6.691 | ‒ 11.131 | ‒ 4.440 | ‒ 55.790 | ‒ 53.994 | ‒ 37.000 | ‒ 26.000 | |
Ontvangsten | 56.232 | 27.545 | 83.777 | ‒ 3.177 | 80.600 | ‒ 38.209 | ‒ 27.695 | ‒ 38.338 | ‒ 1.800 | |
17.09 | Ontvangsten | 56.232 | 27.545 | 83.777 | ‒ 3.177 | 80.600 | ‒ 38.209 | ‒ 27.695 | ‒ 38.338 | ‒ 1.800 |
Toelichting
Verplichtingen
De verplichtingenophoging van € 287,4 miljoen in 2023 wordt voornamelijk veroorzaakt door:
– Het ophogen van het verplichtingenkader in 2023 met € 236,4 miljoen als gevolg van verplichtingenschuiven. De aard van de verplichtingenschuiven hangen vaak samen met de actualisatie van de programma's. Die zijn nader toegelicht onder de uitgaven;
– De technische verwerking van het saldo over 2022 (€ 10,1 miljoen). Dit betekent dat het verplichtingenbudget via het saldo van 2022 naar 2023 is geschoven. Dit komt met name door overschotten. De saldomutaties zijn nader toegelicht onder de uitgaven.
Uitgaven
17.07 ERTMS
De verlaging van het artikelonderdeel in 2023 van € 22,4 miljoen is hoofdzakelijk het gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2022 (- € 20,5 miljoen), een overboeking tussen artikelen (- € 6,5 miljoen) en de afrekening voorschotten ProRail (€ 3,2 miljoen).
Saldo 2022
In 2023 is het saldo uit 2022 technisch verwerkt (- € 20,5 miljoen). Dit betekent dat in 2022 € 20,5 miljoen meer is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. De hogere realisatie in 2022 wordt veroorzaakt doordat eind mei een subsidiebeschikking is afgegeven voor de ontwikkel- en testfase van project Aanbesteding Snellere Aanpak ERTMS (ASAP). Dit project was niet in de raming voor het jaar 2022 opgenomen. Daarnaast heeft in april 2022 de definitieve gunning voor de systeemleverancier van het Central Safety System (CSS) plaatsgevonden. Dit heeft geleid tot hogere uitgaven in 2022 dan gepland.
Overboeking tussen artikelen
Conform de afspraak dat EOV kosten van beschikbare projecten in de eerst komende begrotingsindiening na het afgeven van de realisatiebeschikking worden overgeboekt van het aanlegprogramma naar beheer en onderhoud, zijn de EOV-kosten ERTMS met betrekking tot de Toets-Visualisatietool naar het programma EOV overgeheveld. Het gaat hierbij om in totaal € 11,9 miljoen, waarvan € 6,5 miljoen in 2023 en € 5,3 miljoen in 2024.
Afrekening voorschotten ProRail
Het betreft hier de terugbetaling van de te hoge bevoorschotting aan ProRail van het 2e halfjaar in 2022. Dit wordt in 2023 als ontvangst verantwoord. Om het uitgavenbudget in stand te houden worden tegelijkertijd de uitgaven met € 3,2 miljoen opgehoogd.
17.08 Zuidasdok
Het budget op dit artikelonderdeel is in 2023 met € 42 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de technische verwerking van het saldo over 2022 (€ 36,2 miljoen) en actualisatie van het programma (- € 79,4 miljoen in 2023).
Saldo 2022
In 2023 is het voordelig saldo uit 2022 (€ 36,2 miljoen) technisch verwerkt. Dit betekent dat in 2022 € 36,2 miljoen minder is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door overschotten als gevolg van verschuiven van gunning van deelproject Openbaar Vervoer Terminal 2 naar 2023.
Overboeking vanuit artikel 11 verkenningen inzake gunning knooppunten De Nieuwe Meer
In de MIRT-brief van november 2022 (Kamerstukken 36 200 A-9) is gemeld dat het project knooppunten De Nieuwe Meer voorlopig zou worden gegund en dat ten opzichte van de prognose in de Eerste Halfjaarraportage 2022 aanvullend circa € 100 miljoen benodigd is voor de gunning. Tevens is gemeld dat in de Voorjaarsnota 2023 de gevolgen worden afgewikkeld met inachtneming van de afspraken uit de afsprakenlijst. Met de regio Amsterdam worden afspraken gemaakt over de financiële bijdrage vanuit de regio Amsterdam. Met inachtneming van de bestuurlijke afspraken en vooruitlopend op de bijdrage van de regio, is in 2036 € 99 miljoen overgeboekt vanuit artikel 11.01 Verkenningen OV Amsterdam-Haarlemmermeer en toegevoegd aan artikel 12 (€ 47 miljoen inzake knooppunten) en artikel 17 (€ 52 miljoen inzake Zuidasdok). Bij de Ontwerpbegroting 2024 worden de kas- en verplichtingenreeks in het juiste ritme geplaatst. De bijdrage van de regio wordt later hiermee verrekend.
Actualisatie programma
De actualisatie van het programma zorgt voor een verlaging van het kasbudget met € 79,4 miljoen in 2023 en met € 6 miljoen in 2024. Dit bedrag (€ 85,3 miljoen) is naar latere jaren geschoven. Daarnaast is uit de jaren 2030-2035 per saldo juist € 390,3 miljoen naar de periode 2025-2029 geschoven. De schuiven worden voornamelijk veroorzaakt door actualisaties van planningen voor de OV-Terminal 1,2 en 3 en vanwege de aanbestedingen Knooppunt De Nieuwe Meer en voorbereidingen op de start aanbestedingen van Tunnel A10 en Knooppunt Amstel.
17.10 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De verlaging van het artikelonderdeel in 2023 van € 13,9 miljoen wordt met name veroorzaakt door de technische verwerking van het saldo over 2022 (- € 34,2 miljoen) en de afrekening voorschotten ProRail (€ 19,8 miljoen).
Saldo 2022
In 2023 is het nadelig saldo uit 2022 (- € 34,9 miljoen) technisch verwerkt. Dit betekent dat in 2022 € 34,9 miljoen meer is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Op de projecten is per saldo € 2,2 miljoen meer uitgegeven. Er stond een overprogrammering van € 32,7 miljoen op dit artikelonderdeel, waardoor het nadelig saldo op € 34,9 miljoen is uitgekomen.
Afrekening voorschotten ProRail
Het betreft de terugbetaling van de te hoge bevoorschotting aan ProRail over de tweede helft van 2022. In lijn met comptabele wetgeving wordt dit in 2023 als ontvangst verantwoord. Om het uitgavenbudget in stand te houden worden tegelijkertijd de uitgaven opgehoogd.
In de jaren 2023 tot en met 2027 vinden er overboekingen plaats van het planstudiebudget naar het aanlegbudget. Dit heeft te maken een faseovergang van planuitwerking naar realisatie van de deelprojecten Nijmegen en West-entree. In 2023 gaat het om een bedrag van € 10 miljoen, in 2024 om € 49 miljoen, in 2025 om € 54,1 miljoen, in 2026 om € 37 miljoen en in 2027 om € 26 miljoen.
17.09 Ontvangsten
De lagere ontvangsten van € 3,2 miljoen in 2023 wordt voornamelijk veroorzaakt door actualisatie van de ontvangsten (- € 36 miljoen), de technische verwerking van het saldo over 2022 (€ 9,7 miljoen) en terugbetalingen van ProRail (€ 23,4 miljoen).
Saldo 2022
In 2023 is het saldo uit 2022 (€ 9,7 miljoen) technisch verwerkt. Dit betekent dat in 2022 € 9,7 miljoen minder is ontvangen dan oorspronkelijk begroot. Dit wordt onder andere veroorzaakt doordat een bijdrage van de gemeente Amsterdam en de stadsregio Amsterdam is gekoppeld aan de daadwerkelijke uitgaven. Door de lagere uitgaven in 2022 zijn de ontvangsten neerwaars bijgesteld met € 5 miljoen en doorgeschoven naar 2023 en verder. Daarnaast wordt het ontvangstenbudget opgehoogd met € 4,8 miljoen naar aanleiding van EU subsidies die in 2022 werden verwacht, maar niet in 2022 zijn ontvangen. De verwachte ontvangsten schuiven daardoor door naar 2023.
Actualisatie ontvangsten
Bij de 1e suppletoire begroting is de raming van de ontvangsten Zuidasdok geactualiseerd. Het gaat hierbij om een correctieverdeling van de ontvangsten tussen Amsterdam en de Stadsregio Amsterdam. De cijfers zijn geactualiseerd op basis van de meest recente overeenkomsten met de gemeente en stadsregio. Er schuift in de jaren 2023-2027 per saldo € 142,2 miljoen naar latere jaren.
Afrekening voorschotten ProRail
Het betreft hier de terugbetaling van de te hoge bevoorschotting aan ProRail van het 2e haljaar 2022 (€ 23,4 miljoen). In lijn met CW2001 wordt dit in 2023 als ontvangst verantwoord.