Omschrijving van de samenhang in het beleid
In deze begroting is een onderscheid gemaakt tussen de Megaprojecten Verkeer en Vervoer en niet-Verkeer en Vervoer. Onder artikel 17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer vallen:
-
– Westerscheldetunnel;
-
– Betuweroute;
-
– Hogesnelheidslijn-Zuid;
-
– Anders betalen voor mobiliteit;
-
– Zuiderzeelijn.
Het projectartikel is gerelateerd aan de beleidsartikelen 16 Spoor en 18 Scheepvaart en havens.
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 61 057 | 0 | 35 060 | 21 222 | 2 788 | 1 704 | 695 |
Uitgaven | 72 348 | 43 362 | 54 157 | 23 407 | 11 139 | 3 953 | 3 019 |
Waarvan juridisch verplicht: | 100% | ||||||
17.01 Westerscheldetunnel | 53 | 5 094 | |||||
17.02 Betuweroute | 4 105 | 13 645 | 4 699 | 6 000 | 6 000 | ||
17.03 Hoge snelheidslijn | 67 313 | 24 623 | |||||
17.03.01 Realisatie HSL – Zuid | 67 313 | 24 623 | |||||
17.04 Anders betalen voor mobiliteit | 877 | ||||||
17.06 Project Mainportontwikkeling R'dam | 49 458 | 17 407 | 5 139 | 3 953 | 3 019 | ||
17.09 Ontvangsten | 4 090 | 3 000 |
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2028 per jaar gepresenteerd op artikelonderdeelniveau. De mutaties zijn in de verdiepingsbijlage bij de begroting op hetzelfde detailniveau tot en met 2028 toegelicht.
| 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
17 | Megaprojecten | uitgaven | 54 157 | 23 407 | 11 139 | 3 953 | 3 019 | 2 573 | 1 936 | 1 846 |
17.02 | Betuweroute | 4 699 | 6 000 | 6 000 |
|
|
| |||
17.06 | PMR | 49 458 | 17 407 | 5 139 | 3 953 | 3 019 | 2 573 | 1 936 | 1 846 | |
|
|
|
| |||||||
17.09 | Ontvangsten | 3 000 |
|
|
|
| ||||
Bijdrage van hfdst XII (art 26) | 51 157 | 23 407 | 11 139 | 3 953 | 3 019 | 2 573 | 1 936 | 1 846 |
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
17 | Megaprojecten | uitgaven | 11 518 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.02 | Betuweroute | |||||||||
17.06 | PMR | 11 518 | ||||||||
17.09 | Ontvangsten | |||||||||
Bijdrage van hfdst XII (art 26) | 11 518 |
17.02 Betuweroute
Motivering
De Betuweroute is een 160 kilometer lange, tweesporige spoorlijn die exclusief bestemd is voor het goederenvervoer. De spoorlijn is aangelegd tussen de Rotterdamse haven en de Duitse grens bij Zevenaar-Emmerich en is in gebruik sinds juni 2007. De status van groot project is formeel beëindigd op 28 april 2011.
Producten
De Betuweroute kan ruwweg opgedeeld worden in twee delen namelijk het nieuw aangelegde A15-tracé en de bestaande Havenspoorlijn. Het A15-tracé is per 16 juni 2007 officieel in gebruik genomen. Hier zijn ERTMS en 25 kV in bedrijf. Op de Havenspoorlijn zijn ERTMS en 25 kV in bedrijf sinds 13 december 2009. Hiermee is de Betuweroute als groot bouwproject klaar. De restpunten worden sinds 2010 afgehandeld in het Project Nazorg Betuweroute waarin onder meer de gevelisolatie te Rozenburg, grondtransacties en een bodemsaneringsproject worden afgerond. Geschatte einddatum is 2017. Het Project Nazorg is geraamd in het Beheerplan (artikelonderdeel 13.02 Spoorwegen, Aanleg Spoor) voor een bedrag ad € 59,2 miljoen. De dekking daarvan komt grotendeels uit het budget voor de aanleg van de Betuweroute.
De eindstand komt gecorrigeerd voor mee- en tegenvallers op € 4 683 miljoen. Van de EU worden voor het project Betuweroute bijdragen (onder andere TEN-gelden) ontvangen. Deze bijdragen worden jaarlijks aangevraagd bij de EU en in fasen uitgekeerd. In de totale financiering van het project wordt thans uitgegaan van een bedrag van € 172,5 miljoen.
Tot en met 2007 is door de EU € 168 miljoen betaald.
De op dit productartikel opgenomen bedragen zijn voor het totale project als volgt opgebouwd:
-
– reguliere SVV middelen;
-
– bijdrage uit het voormalige Fonds Economische Structuurversterking (FES);
-
– bijdrage private financiering voorgefinancierd uit FES;
-
– bijdrage van de EU;
-
– bijdrage Gelderland;
-
– bijdrage voorheen VROM voor geluidmaatregelen Calandbrug;
-
– bijdrage ProRail.
Een evaluatie in het kader van de status Groot Project is ingediend.
Meetbare gegevens
| Totaal | Budget in € mln. | Oplevering | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018–2028 | huidig | vorig |
Betuweroute |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 2007 | 2007 |
Reguliere SVV-middelen | 932 | 719 | 901 | 14 | 5 | 6 | 6 |
| ||||
FES-middelen | 2 826 | 2 826 | 2 826 |
| ||||||||
Privaat | 843 | 843 | 843 |
| ||||||||
Financiering ProRail | 97 | 97 | 97 |
| ||||||||
Bijdrage Gelderland | 8 | 8 | 8 |
| ||||||||
Bijdrage VROM | 14 | 14 | 14 |
| ||||||||
EU-ontvangsten | 175 | 175 | 175 |
| ||||||||
Totaal | 4 895 |
| 4 864 | 14 | 5 | 6 | 6 |
|
|
|
|
|
Begroting (IF 17.02.01) |
|
|
| 14 | 5 | 6 | 6 |
|
|
|
|
|
17.03 Hogesnelheidslijn-Zuid
Motivatie
Met het vaststellen van de Planologische Kernbeslissing (PKB) HSL-Zuid is besloten tot aansluiting van Nederland op het Europese net van hogesnelheidslijnen. De HSL-Zuid bewerkstelligt een milieuvriendelijke verbinding tussen de Europese mainports en vormt daarmee een belangrijke schakel in het internationale en nationale lange afstandsverkeer.
Hogesnelheidslijn-Zuid
Producten
Op 29 april 1997 is de PKB HSL-Zuid (Kamerstukken II, 1996/1997, 22 026, nr. 70) door het kabinet goedgekeurd en op 15 april 1998 is het Tracébesluit (Kamerstukken II, 1997/1998, 25 981, nr. 2) genomen door de voormalige ministers van voorheen VenW en voorheen VROM. In 1999, 2000 en 2001 zijn belangrijkste civiele en spoortechnische contracten en de concessieovereenkomst voor het vervoer gegund. De bouwwerkzaamheden aan het tracé zijn inmiddels gereed.
Op 7 september 2009 is het personenvervoer gestart op het traject Amsterdam-Schiphol-Rotterdam met tijdelijk materieel (maximaal 160 km/uur) met een uurdienst op werkdagen. Op 13 december 2009 is het 300 km/uur vervoer Amsterdam-Parijs met de Thalystreinen gestart. Per april 2011 is ook Breda aangesloten op de HSL.
De volgende activiteiten resteren nog tot het einde van het project:
-
– afwikkelen restpunten bouwfase;
-
– afwikkeling van ingediende claims bij het HSL-Schadevergoedingsschap;
-
– treffen van maatregelen ter voorkoming van problemen met elektromagnetische compatibiliteit (EMC);
-
– faciliteren testen, trein-/baanintegratie en proefbedrijf HSA voor het AnsaldoBreda materieel V250;
-
– verder inregelen van het vervoerssysteem;
-
– onderzoeken uitvoeren en maatregelen treffen ten aanzien van het beperken van geluidsproductie HSL-Zuid.
De verwachting is dat deze werkzaamheden (met uitzondering van het HSL-Schadevergoedingsschap) in 2013 zullen zijn afgerond. Dit is afhankelijk van de aflevering van het AnsaldoBreda-materieel en de ingroei van het vervoer.
Voor de ontwikkeling van de HSL-stations zijn aparte lokale vormen van PPS opgezet. Dit is nader uitgewerkt in de Nieuwe Sleutelprojecten. In de reguliere voortgangsrapportages worden de belangrijkste risico’s nader toegelicht. Ook wordt daar aangegeven met welke maatregelen de risico’s zo veel als mogelijk worden beheerst.
Hogesnelheidslijn-Zuid: spoorwegen
Dit product betreft de realisatie van de aansluiting van station Breda CS via bestaand spoor op het hogesnelheidsspoor. De gelijktijdige realisatie van deze aansluiting is door de IenM toegezegd aan de gemeente Breda. De aansluiting is inmiddels gerealiseerd.
Hogesnelheidslijn-Zuid: hoofdwegen
Bij de verbreding en verlegging van de A16 (Moerdijk-Galder) en de A4 (Burgerveen-Leiden) bestonden grote raakvlakken met de planning en bouw van de HSL-Zuid. Daarom is de verbreding en verlegging van de A16 en het deel van de A4 waar deze parallel loopt met de HSL-Zuid, eveneens uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van de projectorganisatie HSL-Zuid.
Financiering:
De in dit productartikel opgenomen bedragen zijn als volgt opgebouwd:
-
– reguliere SVV-middelen;
-
– een bijdrage uit het voormalige FES;
-
– de bijdrage uit private financiering;
-
– de bijdragen van de EU;
-
– ontvangsten van derden.
De ontvangsten van de HSA worden verantwoord op artikel 13 Spoorwegen van deze begroting.
Meetbare gegevens
Vanaf begin 2002 wordt de risicoanalyse per kwartaal geactualiseerd. In de reguliere voortgangsrapportages worden de belangrijkste risico’s nader toegelicht. Ook wordt daar aangegeven met welke maatregelen de risico’s zo veel als mogelijk worden beheerst. De aanleg van de HSL-Zuid is inmiddels afgerond.
Totaal | Budget in € mln. | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018–2028 | huidig | vorig |
HSL-Zuid (IF 17.03.01) | 5 973 | 6 074 | 5 895 | 25 |
|
|
|
|
|
| 2008/2009 | 2008/2009 |
– Reguliere SVV middelen (incl. FES BOR) | 2 505 | 2 505 | 2 452 | |||||||||
– FES regulier | 1 710 | 1 710 | 1 710 | |||||||||
– Privaat | 940 | 940 | 940 | |||||||||
– EU-ontvangsten | 193 | 193 | 193 | |||||||||
– Ontvangsten derden | 108 | 106 | 106 | 2 | ||||||||
– Risicoreservering | 517 | 519 | 494 | 23 | ||||||||
HSL-Zuid spoorwegen (17.03.02) | 113 | 115 | 113 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
HSL-Zuid hoofdwegen (17.03.03) | 1 018 | 1 012 | 1 018 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal (excl. reeks Infraprovider) | 7 104 |
| 7 026 | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
|
|
|
Begroting (IF 17.03) |
|
|
| 25 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
|
|
|
17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam
Motivering
Het PMR heeft een tweeledige doelstelling:
-
– het versterken van de positie van de mainport Rotterdam en
-
– het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving in Raymond.
In drie deelprojecten wordt deze dubbele doelstelling verwezenlijkt. Dat zijn <<Bestaand Rotterdams Gebied (BRG)>> (uitgevoerd door de gemeente Rotterdam), <<750 hectare natuur- en recreatiegebied>> (uitgevoerd door de provincie Zuid-Holland) en <<Landaanwinning>> (uitgevoerd door Havenbedrijf Rotterdam NV (HbR)). In samenhang met de Landaanwinning dient voldoende natuurcompensatie te worden gerealiseerd.
IenM beschouwt PMR als een bijdrageproject, waarbij de verantwoordelijkheid en risico’s voor de uitvoering bij andere partijen zijn neergelegd. Uitzondering vormt de natuurcompensatie waarvan Rijkswaterstaat is belast met de uitvoering. EL&I is het aan te spreken ministerie voor de 750 hectare en IenM is het ministerie voor de landaanwinning en het BRG.
IenM is in het kader van de Procedureregeling Grote Projecten (Kamerstukken II, 2006/2007, 30 351, nr. 3) aangewezen als coördinerend projectministerie. Als zodanig is de minister van IenM verantwoordelijk voor de overall-projectbeheersing. De projectbeheersing is zodanig ingericht dat zij adequaat kan rapporteren over de processen die leiden tot de realisatie van de deelprojecten en sturing kan geven aan de uitvoering van het deelproject Natuurcompensatie dat rechtstreeks onder haar verantwoordelijkheid valt.
Producten
In 2006 heeft het Parlement de herstelde PKB PMR vastgesteld en ingestemd met het Bestuursakkoord (juni 2004) en de Uitwerkingsovereenkomsten van de afzonderlijke deelprojecten (september 2005). De PKB PMR (deel 4: de definitieve tekst na parlementaire instemming) is uitgebracht (Staatscourant nr. 247, 2006).
De deelprojecten landaanwinning, natuurcompensatie en BRG zijn in uitvoering. Voor het deelproject 750 hectare lopen de bestemmingsplanprocedures.
De volgende producten worden onderscheiden:
-
– Uitvoeringsorganisatie: betreft de kosten die samenhangen met de coördinatie van het project en de projectbeheersing.
-
– 750 hectare Natuur- en recreatiegebied: betreft de vaste bijdrage van het Rijk voor de omvorming van agrarisch gebied naar natuurgebied met recreatief medegebruik en tot openluchtrecreatiegebied met natuurwaarden. De deelbijdrage van IenM is in 2006 volledig betaald aan de Stichting Nationaal Groenfonds.
-
– Groene Verbinding: betreft de kosten voor een verbinding tussen Midden-IJsselmonde en het stedelijk gebied van Rotterdam-Zuid. Dit is een gemaximeerde IenM-bijdrage.
-
– BRG: dit bevat een serie projecten om het bestaande havengebied beter te benutten en de kwaliteit van de leefomgeving te verbeteren. Dit budget is bij eerste suppletoire wet 2007 (Wet van 14 september 2007, Stb. 359) overgeboekt naar voorheen VROM als eerstverantwoordelijk ministerie.
-
– Natuurcompensatie: betreft de instelling van een Bodembeschermingsgebied, de aanleg van de Duincompensatie Delfland en het Monitorings- en Evaluatieprogramma. Voorts wordt uit dit budget de Stimuleringsregelingen recreatie & toerisme en visserij en de eventuele planschade/ nadeelcompensatie gefinancierd.
-
– Landaanwinning: betreft de vaste bijdrage van de Rijksoverheid in de kosten van de aanleg van de buitencontour.
-
– BTW: betreft de niet-compensabele BTW over de buitencontour naar rato van de overheidsbijdrage en over de kosten van de Natuurcompensatie.
-
– Onvoorzien: dient ter dekking van die projectposten, waarvoor bij de bepaling van het budget nog onvoldoende mogelijkheden waren om een 100 procentraming op te stellen (bijvoorbeeld in het geval dat de ramingen nog niet voldoende hard kunnen worden gemaakt). Daarnaast kan een beroep worden gedaan op de post Onvoorzien, indien sprake is van een volledig nieuwe situatie (zgn. Onvoorzien onvoorzien). De post onvoorzien heeft betrekking op alle risico’s waarvoor het Rijk verantwoordelijk is (met name natuurcompensatie).
Meetbare gegevens
Project Mainportontwikkeling Rotterdam
-
– 2009 Procedures met betrekking tot landaanwinning en natuurcompensatie afgerond;
-
– 2010 Uitvoering Duincompensatie Delfland gereed;
-
– 2011 Eerste terreinuitgifte Maasvlakte II;
-
– 2011 Afronding procedure bestemmingsplanprocedures 750 hectare;
-
– 2012 Bestemmingsplannen 750 hectareonherroepelijk;
-
– 2013 Landaanwinning eerste fase gereed; eerste overslag;
-
– 2021 Deelprojecten 750 hectarenatuur- en recreatieterrein en BRG afgerond;
-
– Voor 2 040 Terreinen Tweede Maasvlakte volledig uitgegeven.
Totaal | Budget in € mln. | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018–2028 | huidig | vorig |
Project Mainportontwikkeling Rotterdam | ||||||||||||
Uitvoeringsorganisatie 1 | 24 | 25 | 17 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | pm | |
750 ha | 30 | 30 | 30 | pm | 2021 | |||||||
Groene verbinding | 31 | 31 | 31 | 2011 | 2011 | |||||||
Bestaand Rotterdams Gebied (BRG) | 2021 | 2021 | ||||||||||
Landaanwinning | ||||||||||||
Voorfinanciering FES monitoringsprogramma | 2 | 2 | 2 | 2007 | 2007 | |||||||
Voorfinanciering FES natuurcompensatie | 113 | 113 | 71 | 6 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 17 | pm | pm |
Landaanwinning | 742 | 735 | 379 | 363 | 2013 | 2013 | ||||||
BTW Buitencontour | 138 | 137 | 69 | 69 | 2013 | 2013 | ||||||
Onvoorzien | 70 | 69 | 1 | 13 | 44 | 12 | pm | pm | ||||
Totaal | 1 150 | 600 | 452 | 50 | 18 | 5 | 4 | 3 | 18 | |||
Begroting (IF 17.06) |
|
|
| 452 | 50 | 18 | 5 | 4 | 3 | 18 |
|
|
-
1 Als gevolg van een uitspraak van de Raad van State van 26 januari 2005 inzake de PKB+ heeft in 2005 en 2006 een hersteltraject gelopen. De kosten hiervan zijn opgenomen onder de uitvoeringsorganisatie.