Algemeen
Domeinen Roerende Zaken (DRZ) heeft in het boekjaar 2013 een netto-resultaat van € 3,4 mln. geboekt. Het verschil tussen het toegestaan Eigen Vermogen (5% van de gemiddelde omzet van de afgelopen 3 jaar: € 1,0 mln.) en het aanwezige Eigen Vermogen (€ 4,3 mln.) wordt uitgekeerd aan het moederdepartement. De afroming bedraagt € 3,3 mln.
1. Staat van baten en lasten
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | (4) | ||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2013 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2012 | |
Baten | |||||
Omzet moederdepartement | 50 | 64 | 14 | 151 | |
Omzet overige departementen | 18.022 | 20.994 | 2.972 | 17.763 | |
Omzet derden | 2.650 | 2.886 | 236 | 2.781 | |
Rentebaten | 30 | 40 | 10 | 63 | |
Vrijval voorzieningen | 300 | 217 | – 83 | 299 | |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 355 | |
Totaal baten | 21.052 | 24.201 | 3.149 | 21.412 | |
Lasten | |||||
Apparaatskosten | |||||
– | Personele kosten | 6.103 | 5.536 | – 567 | 5.248 |
waarvan eigen personeel | 5.998 | 5.328 | – 669 | 5.168 | |
waarvan externe inhuur | 105 | 207 | 102 | 79 | |
– | Materiële kosten | 14.339 | 12.563 | – 1.776 | 12.383 |
waarvan ICT | 950 | 1.182 | 232 | 1.103 | |
waarvan bijdrage aan SSO’s | 3.250 | 3.105 | – 145 | ||
Afschrijvingskosten | |||||
– | Materieel | 410 | 404 | – 6 | 464 |
– | Immaterieel | 195 | 123 | – 72 | 130 |
Overige lasten | |||||
– | Dotaties voorzieningen | 0 | 1.952 | 1.952 | 930 |
– | Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 4 |
– | Bijzondere lasten | 0 | 197 | 197 | 1.232 |
Totaal lasten | 21.047 | 20.775 | – 272 | 20.390 | |
Saldo van baten en lasten | 5 | 3.426 | 3.421 | 1.021 |
Toelichting saldo van baten en lasten ten opzichte van ontwerpbegroting 2013
Toelichting baten
Omzet moederdepartement (€ 0 mln.)
Dit betreffen de inkomsten uit opslagactiviteiten voor de Douane en de pilot executoriale verkopen Belastingdienst.
Omzet overige departementen (+ € 3,0 mln.)
Rijksmarktplaats, het hergebruik van kantoormeubilair binnen het Rijk, draagt in 2013 € 0,8 mln. meer bij dan begroot. Hierin is opgenomen het gereserveerd resultaat uit 2012 ad € 0,6 mln. De vernietiging van datadragers zorgt voor € 0,4 mln. aan extra inkomsten.
De landelijke coördinatie van ontmantelingen van hennepkwekerijen draagt € 1,7 mln. meer bij.
De Politie gaf in de businesscase aan dat de verhouding van ontmantelde kwekerijen «gepland: heterdaad», «90%:10%» zou zijn. In werkelijkheid bedraagt deze verhouding «26%:74%». De rekening van het prijseffect hiervan (€ 2,1 mln. over 2012 en 2013) is betaald door de Politie en het OM.
Activiteiten voor het CJIB zoals opslag, taxatie en verkoop van voertuigen, hebben € 0,4 mln. meer bijgedragen dan oorspronkelijk begroot. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een stijging van het volume met bijna 100%. De bijdrage voor reguliere dienstverlening aan het OM heeft € 0,5 mln. minder bijgedragen dan begroot. In de begroting was rekening gehouden met een aanvulling (op een negatief resultaat) van € 0,5 mln. Dit bleek niet nodig.
Overige opbrengsten, zoals dienstverlening bij strategische verkopen ten behoeve van Defensie, dragen € 0,2 mln. meer bij dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door een aanpassing van het contract en niet begrote opbrengsten voor het beslagportaal.
Omzet derden (€ 0,2 mln.)
Opgelden van verkopen geven een meeropbrengst van € 0,2 mln.
Vrijval Voorziening (– € 0,1 mln.)
In 2013 valt de reorganisatievoorziening uit 2011 gedeeltelijk vrij in verband met afname van de reistijdcompensatie. De vrijval blijft € 0,1 mln. achter bij de begroting.
Toelichting lasten
Personele Lasten (– € 0,6 mln.)
Door minder inzet van fte’s bij het proces landelijke ontmanteling en vernietiging hennepkwekerijen zijn de personele lasten lager dan begroot.
Materiële lasten (– € 1,8 mln.)
Mutaties in de materiële lasten betreffen het resultaat van de volgende posten:
– | Lagere ontmantelingskosten hennepkwekerijen | – € 1,3 mln. |
– | Lagere huurkosten | – € 0,1 mln. |
– | Lagere vernietiging- en opslagkosten in beslaggenomen partijen | – € 0,3 mln. |
– | Lagere overige huisvestingkosten | – € 0,2 mln. |
– | Lagere transportkosten | – € 0,1 mln. |
– | Toename ICT-kosten (SLA met R/ICT) | € 0,2 mln. |
Afschrijvingskosten (– € 0,1 mln.)
Minder afschrijvingskosten zijn ontstaan door uitstel van begrote investeringen (digitaal loket, vervanging wagenpark).
Dotaties voorziening (+ 2,0 mln.)
Toename van de voorzieningen schadeclaims (€ 0,1 mln.), dubieuze debiteuren (€ 0,1 mln.) en vernietiging vuurwerk (€ 0,1 mln.) en opname van een personele voorziening (€ 0,3 mln.) en een voorziening huisvesting (€ 1,4 mln.) veroorzaken de stijging van de dotaties voorzieningen ten opzichte van de begroting.
Bijzondere lasten (€ 0,2 mln.)
De bijzondere lasten bestaan uit de reservering van het efficiencyresultaat voor het OM ad € 0,2 mln. In het herziene convenant met het OM is een efficiencyafspraak gemaakt. DRZ reserveert een percentage van het resultaat voor het OM. Bepalend voor het percentage is de hoogte van het aandeel van het OM in de omzet van DRZ, exclusief omzet Hennep en Rijksmarktplaats.
2. Balans per 31 december 2013
Omschrijving | Balans per 31-12-2013 | Balans per 31-12-2012 | |
---|---|---|---|
Activa | |||
Immateriële activa | 145 | 265 | |
Materiële activa | |||
– | Grond en gebouwen | 736 | 826 |
– | Installaties en inventarissen | 463 | 555 |
– | Overige materiële vaste activa | 498 | 503 |
Voorraden | 0 | 0 | |
Debiteuren | 295 | 374 | |
Nog te ontvangen | 524 | 2.246 | |
Liquide middelen | 10.930 | 5.008 | |
Totaal activa | 13.590 | 9.777 | |
Passiva | |||
Eigen vermogen | |||
– | Exploitatie reserve | 866 | 774 |
– | Onverdeeld resultaat | 3.426 | 1.021 |
Voorzieningen | 4.437 | 2.773 | |
Crediteuren | 461 | 407 | |
Nog te betalen | 4.400 | 4.802 | |
Totaal passiva | 13.590 | 9.777 |
Toelichting activa
Vaste activa staan gewaardeerd tegen bestede kosten cq. historische aanschafwaarde minus de afschrijvingen.
Immateriële activa (+ € 0,1 mln.)
De immateriële activa betreffen de technische realisatie van het beslagportaal en de upgrade van SAP-software.
Materiële vaste activa (+ € 1,7 mln.)
In 2013 hebben enkele kleine (€ 0,2 mln.) investeringen plaatsgevonden (zie kasstroomoverzicht). Verder bestaan de materiële vaste activa onder meer uit een gebouwbeheerssysteem te Bleiswijk, een verbouwing te Soesterberg, de installatie van de shredderruimte te Hoogeveen en bussen voor vervoer van goederen.
Debiteuren (+ € 0,3 mln.)
Vorderingen op debiteuren betreffen handelsvorderingen. Deze bestaan uit de nominale waarde van courante en incourante vorderingen onder aftrek van de voorziening oninbaarheid (€ 0,1 mln.). Van de vordering op debiteuren betreft € 0,1 mln. het moederdepartement en € 0,2 mln. de overige departementen.
Overige vergaderingen (+ € 0,5 mln.)
Onder de overige vorderingen zijn de volgende posten opgenomen:
– | Door te belasten huur- en huisvestingkosten RVOB | € 0,1 mln. |
– | Vordering op de RGD in verband met een klacht | € 0,1 mln. |
– | Overig vooruit betaalde bedragen | € 0,1 mln. |
– | Diverse nog te ontvangen opbrengsten | € 0,2 mln. |
Van de overige vorderingen betreft € 0,3 mln. de overige departementen.
Liquide middelen (+ € 10,9 mln.)
Onder de post liquide middelen staan opgenomen de banksaldi (tegoeden aangehouden bij Rijkshoofdboekhouding) en het kassaldo. Van de liquide middelen betreft € 0,7 mln. het moederdepartement en € 2,6 mln. de overige departementen.
Toelichting passiva
Ontwikkeling eigen vermogen per 31 december 2013 (+ € 4,3 mln.)
De balans is een momentopname aan het einde van de rapportageperiode en is daarom gebaseerd op de situatie per 31 december 2013.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
---|---|---|---|---|
Eigen vermogen per 1 januari | 4.049 | 807 | 3.338 | 1.795 |
Saldo van baten en lasten | 55 | 2.597 | 1.021 | 3.426 |
Uitkering aan het moederdepartement | – 3.297 | – 66 | – 2.564 | – 929 |
Vorming wettelijke reserve | 0 | |||
Afname wettelijke reserve i.v.m. stelselwijziging | – 30 | |||
Toename exploitatiereserve i.v.m. stelselwijziging | 30 | |||
Eigen vermogen per 31 december | 807 | 3.338 | 1.795 | 4.292 |
Voorzieningen (+ € 4,4 mln.)
Onder de post Voorzieningen staan opgenomen in rechte afdwingbare verplichtingen per rapportage datum waarbij uitstroom van middelen waarschijnlijk is en waarvan de waarde betrouwbaar is in te schatten.
Een toelichting bij de grootste posten:
De belangrijkste mutatie in 2013 betreft de voorziening huisvesting. DRZ gaat in 2014 verhuizen naar een andere pand. Het huurcontract loopt echter nog twee jaar door. Hiervoor is een voorziening getroffen (€ 0,7 mln.). Verder moet er geïnvesteerd worden in een nieuwe serverruimte (€ 0,4 mln.) en aanpassing van de nieuwe huisvesting (€ 0,3 mln.).
Een reorganisatievoorziening ad € 0,9 mln.: DRZ heeft in 2011 een reorganisatie doorgevoerd. Werknemers zijn vanaf werklocaties in Hoogeveen, Soesterberg en Bleiswijk verhuisd naar één centrale werklocatie te Apeldoorn en er zijn mensen herplaatsingkandidaat geworden.
Een voorziening voor de voor het bevriezen van de gebruikersvergoeding van de opslaglocatie te Bleiswijk. Een afgesproken daling van de gebruikersvergoeding komt te vervallen. Extra kosten in 2014 en 2015 zijn in de voorziening opgenomen.
Crediteuren (+ € 0,5 mln.)
De post crediteuren bestaat hoofdzakelijk uit een tweetal te betalen facturen voor de ontmantelingen van hennepkwekerijen (€ 0,2 mln.) en betalingen onderweg (€ 0,3 mln.).
Het saldo bestaat uit diverse posten, waaronder vooruit ontvangen bedragen en nog te betalen bedragen:
– | Reserveringen efficiency resultaten OM | € 0,9 mln. |
– | Nog te verrekenen lumpsum hennepkwekerijen 2012 en 2013 | € 0,3 mln. |
– | Vooruit ontvangen opbrengsten PC’s | € 0,7 mln. |
– | Te betalen Service Level Agreement met RVOB | € 1,1 mln. |
– | Diverse nog te betalen bedragen hennepkwekerijen | € 0,1 mln. |
– | Te betalen bedragen aan Defensie voor bewaking en nutsvoorziening van regio Soesterberg | € 0,2 mln. |
– | Te betalen verlofuren | € 0,1 mln. |
– | Af te wikkelen bedragen zaak Rome | € 0,2 mln. |
– | Servicecontract met RGD voor Ulicoten | € 0,1 mln. |
– | Nog te betalen personeel van andere overheidsdiensten | € 0,1 mln. |
– | Diverse kosten | € 0,1 mln. |
– | Schuld aan programma rekening | € 0,5 mln. |
Van de nog te betalen bedragen betreft € 0,7 mln. het moederdepartement en € 3,1 mln. de overige departementen.
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
Voor de huisvesting is Domeinen Roerende Zaken langdurige gebruiksovereenkomsten aangegaan met de Rijksgebouwendienst. De waarde van deze verplichting bedraagt per 31 december 2013 € 24,8 mln. De einddatum varieert van 31-12-2015 t/m 31-10-2023.
3. Kasstroomoverzicht
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | |
1 | Rekening-courant RHB 1 januari 2013 + stand depositorekeningen | 5.008 | 5.008 | 0 |
2 | Totaal kasstroom uit operationele activiteiten | 610 | 7.069 | 6.459 |
3a | Totaal investeringen | – 100 | – 233 | – 133 |
3b | Totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 14 | 14 |
3 | Totaal investeringskasstroom | – 100 | – 219 | – 119 |
4a | Eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | – 929 | – 929 |
4b | Eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 |
4c | Aflossingen op leningen | 0 | 0 | 0 |
4d | Beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 |
4 | Totaal financieringskasstroom | 0 | – 929 | – 929 |
5 | Rekening-courant RHB 31 december 2013+ stand depositorekeningen (1+2+3+4) | 5.518 | 10.930 | 5.412 |
Toelichting
De hoge rekening courant positie bij de RHB wordt verklaard door de diverse nog te betalen bedragen (zie de toelichting op de balans) en het eigen vermogen.
In 2013 is geïnvesteerd in de shredder voor vernietiging van datadragers (€ 57.000) en diverse kleine posten: containers, winterbanden, beveiligingscamera’s (€ 15.000), portofoons, gereedschap, botenbokken, vervanging van een schuifpoort (€ 17.000), software, accu’s, damwanden, een heftruck, kantelbakken, barcodereaders, stoelen, smartphones en aanhangers (€ 23.000).
Investeringen worden gedaan uit eigen middelen.
4. Overzicht doelmatigheidsindicatoren
Kwantitatieve indicatoren | 2010 | 2011 | 2012 | begroting | 2013 |
---|---|---|---|---|---|
Kostendekkendheid totaal | 100% | 119% | 105% | 100% | 117% |
Kostendekkendheid bewaartaak | 91% | 120% | 96% | 100% | 102% |
Kostendekkendheid hennep | 114% | 100% | 146% | ||
Kostendekkendheid verkooptaak | 115% | 163% | 98% | 100% | 93% |
Kostendekkendheid vernietiging datadragers | 193% | 69% | 208% | 100% | 133% |
Kostendekkendheid vernietiging vuurwerk | 118% | 84% | 86% | 100% | 74% |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 81 | 90 | 97,6 | 101,8 | 98,0 |
Omzet per productgroep (x € 1.000) | |||||
Bewaren | 9.837 | 9.806 | 9.871 | 9.239 | 10.291 |
Hennep | 5.554 | 6.808 | 8.493 | ||
Verkopen | 3.342 | 3.955 | 2.781 | 2.650 | 2.886 |
Vernietiging datadragers | 782 | 413 | 1.151 | 525 | 884 |
Verwerking vuurwerk | 1.805 | 1.500 | 1.338 | 1.500 | 1.390 |
Totaal omzet per productgroep | 15.766 | 15.674 | 20.694 | 20.722 | 23.944 |
Saldo van baten en lasten (%) | 0% | 15% | 5% | 0% | 17% |
Betalingstermijn facturen binnen 30 dagen | 88% | 92% | 91% | 90% | 93% |
Gegrond aantal klachten DRZ<20% | < 20% | Zie toelichting | |||
Uitvoering kwaliteitsprogramma | 90% | 90% | 90% | ||
Klanttevredenheid | 7,7 | 7,0 | – | – | – |
Kostendekkendheid/omzet per productgroep
In de staat van baten en lasten staan de elementen benoemd waardoor deze kostendekking tot stand is gekomen.
Algemeen:
De voorziening huisvesting beïnvloedt het algemene dekkingspercentage. Zonder deze voorziening bedraagt het dekkingspercentage 121%.
Bewaartaak
Het dekkingspercentage van de bewaartaak is 102%. Het resultaat van Rijksmarktplaats is hier niet in meegenomen. De kostendekkendheid wordt negatief beïnvloed door de efficiency reservering voor het OM; deze gaat ten laste van de bewaartaak.
Hennep
Het hoge dekkingpercentage ontstaat door de verrekening van het prijseffect over 2012 en 2013 van € 2,1 mln. De Politie gaf in de businesscase aan dat de verhouding van ontmantelde kwekerijen «gepland:heterdaad», «90%:10%» zou zijn. In werkelijkheid bedraagt deze verhouding «26%:74%». De rekening van het prijseffect hiervan (€ 2.1 mln. over 2012 en 2013) is betaald door de Politie en het OM. Zonder dit prijseffect bedraagt het dekkingspercentage 111%. De oorzaak van dit hoge percentage is lagere P-kosten dan begroot.
Verkooptaak
Het dekkingspercentage van verkoop door derden bedraagt 90% en van verkoop door DRZ 94%.
Vernietiging datadragers
Het product «Vernietiging datadragers» bestaat naast het vershredderen van datadragers uit het aanbieden van gratis inzameling van kleine datadragers, zoals usb sticks, telefoons, palmtops etc.
In 2013 zijn extra inkomsten gegenereerd door het vernietigen van datadragers ontvangen in 2012, toen de shredder tijdelijk buiten gebruik was.
Vuurwerk
Het vuurwerkproces haalt een kostendekkendheid van 74%. De ontvangen bijdrage dekt de toegenomen transport- en vernietigingskosten niet volledig.
FTE-totaal
Geen bijzonderheden.
Saldo van baten en lasten
Het resultaat per 31-12-2013 bedraagt € 3.426.000.
Betalingstermijnen.
Geen bijzonderheden.
Gegrond aantal klachten verminderen: minder dan 20%
Eind 2011 is geconstateerd dat de indicator van 20% gegrond niet aansluit bij de verschillende klachtenstromen. Besloten is de indicator te herzien en op te splitsen naar verkoop-, opslag- en artikel 117 Sv-gerelateerde klachten en deze af te zetten tegen criteria die voor deze categorieën relevant zijn. Primair dient de klachtenanalyse binnen de organisatie inzicht te geven in omissies, zodat deze adequaat kunnen worden gecorrigeerd en om zodoende het lerend vermogen van de organisatie te verhogen. Daarnaast dient de analyse aanknopingspunten te geven voor sturing en evaluatie.
Dit resulteert in de volgende normen en resultaten (gemeten per kwartaal):
Klachten categorie | norm | 2013 realisatie |
---|---|---|
Verkoop | < 0,8% | 1,4% |
Opslag | < 0,5% | 0,4% |
Art. 117 schadeloosstelling | < 7% | 5,9% |
De klachten in de categorie Verkoop hebben met name betrekking op kleine interne fouten, waardoor na verkoop klachten ontstaan. Intern is dit als aandachtspunt opgemerkt.
Uitvoering kwaliteitsprogramma
Per eind december is het kwaliteitsprogramma voor 90% afgerond.
Klanttevredenheid
In 2013 was geen klanttevredenheidsonderzoek gepland.