(1) | (2) | (3) = (2) – (1) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | ||||||
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | ||
TOTAAL | 34.352.608 | 1.190.482 | 35.160.655 | 1.256.011 | 808.047 | 65.529 | ||||
Beleidsartikelen | 34.107.453 | 1.189.915 | 34.900.552 | 1.250.910 | 793.099 | 60.995 | ||||
01 | Primair onderwijs | 9.726.096 | 9.727.312 | 1.661 | 10.254.006 | 10.166.848 | 39.877 | 527.910 | 439.536 | 38.216 |
03 | Voortgezet onderwijs | 7.043.703 | 7.074.820 | 1.361 | 7.829.613 | 7.436.116 | 20.143 | 785.910 | 361.296 | 18.782 |
04 | Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | 3.564.888 | 3.500.665 | 0 | 3.601.266 | 3.496.330 | 18.860 | 36.378 | – 4.335 | 18.860 |
06 | Hoger beroepsonderwijs | 2.608.146 | 2.603.548 | 1.213 | 2.773.137 | 2.610.870 | 6.447 | 164.991 | 7.322 | 5.234 |
07 | Wetenschappelijk onderwijs | 4.060.547 | 4.018.288 | 16 | 4.180.059 | 4.065.742 | 963 | 119.512 | 47.454 | 947 |
08 | Internationaal beleid | 8.573 | 16.969 | 99 | 8.673 | 15.704 | 754 | 100 | – 1.265 | 655 |
09 | Arbeidsmarkt en personeelsbeleid | 437.534 | 437.534 | 0 | 366.525 | 343.509 | 8.576 | – 71.009 | – 94.025 | 8.576 |
11 | Studiefinanciering | 4.039.626 | 4.039.626 | 763.301 | 4.150.351 | 4.150.351 | 737.384 | 110.725 | 110.725 | – 25.917 |
12 | Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten | 115.298 | 115.298 | 6.189 | 105.925 | 105.925 | 4.709 | – 9.373 | – 9.373 | – 1.480 |
13 | Lesgelden | 7.000 | 7.000 | 223.529 | 7.005 | 7.005 | 205.687 | 5 | 5 | – 17.842 |
14 | Cultuur | 983.643 | 789.155 | 1.945 | 819.023 | 704.732 | 9.613 | – 164.620 | – 84.423 | 7.668 |
15 | Media | 875.893 | 876.224 | 190.500 | 886.504 | 892.936 | 193.542 | 10.611 | 16.712 | 3.042 |
16 | Onderzoek en wetenschapsbeleid | 811.107 | 885.520 | 101 | 859.762 | 891.076 | 4.334 | 48.655 | 5.556 | 4.233 |
25 | Emancipatie | 7.620 | 15.494 | 0 | 8.875 | 13.408 | 21 | 1.255 | – 2.086 | 21 |
Niet-beleidsartikelen | 245.155 | 567 | 260.103 | 5.101 | 14.948 | 4.534 | ||||
91 | Nominaal en onvoorzien | – 818 | – 818 | 0 | 0 | 0 | 0 | 818 | 818 | 0 |
95 | Apparaatskosten | 245.973 | 245.973 | 567 | 260.103 | 260.103 | 5.101 | 14.130 | 14.130 | 4.534 |
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie t-1 | |||||||||
Naam baten-lastenagentschap | Totaal baten | Totaal lasten | Saldo baten en lasten | Totaal baten | Totaal lasten | Saldo baten en lasten | Totaal baten | Totaal lasten | Saldo baten en lasten | Totaal baten | Totaal lasten | Saldo baten en lasten |
Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) | 231.668 | 231.668 | 0 | 288.181 | 284.995 | 3.186 | 56.513 | 53.327 | 3.186 | 282.526 | 280.269 | 2.257 |
Nationaal Archief (NA) | 27.593 | 27.593 | 0 | 29.980 | 29.973 | 7 | 2.387 | 2.380 | 7 | 25.278 | 25.160 | 118 |
Totaal | 259.261 | 259.261 | 0 | 318.161 | 314.968 | 3.193 | 56.513 | 55.707 | 3.193 | 307.804 | 305.429 | 2.375 |
Naam baten-lastenagentschap | Totaal kapitaaluitgaven | Totaal kapitaalontvangsten | Totaal kapitaaluitgaven | Totaal kapitaalontvangsten | Totaal kapitaaluitgaven | Totaal kapitaalontvangsten | Totaal kapitaaluitgaven | Totaal kapitaalontvangsten | ||||
Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO | 6.914 | 0 | 5.365 | 10 | – 1.549 | 10 | 6.484 | 0 | ||||
Nationaal Archief (NA) | 2.940 | 1.000 | 3.909 | 4.735 | 969 | 3.735 | 514 | 7.947 | ||||
Totaal | 9.854 | 1.000 | 9.274 | 4.745 | – 580 | 3.745 | 6.998 | 7.947 |
Jaarverantwoording baten-lastenagentschappen per 31 december 2013
DIENST UITVOERING ONDERWIJS
Baten-lastenagentschap
Inleiding
De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is de uitvoeringsorganisatie van de rijksoverheid voor het onderwijs. DUO levert producten en diensten op het terrein van bekostiging van instellingen, financiering van studenten, informatievoorziening alsmede diensten gericht op de verbetering van de verbinding tussen beleid en uitvoering. Daarnaast verricht DUO werkzaamheden voor overige departementen en derden.
Financieel resultaat
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2012 |
---|---|---|---|---|
Totale baten | 231.668 | 288.181 | 56.513 | 282.526 |
Totale lasten | 231.668 | 284.995 | 53.327 | 280.269 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 3.186 | 3.186 | 2.257 |
Totale kapitaalsontvangsten | 0 | 10 | 10 | 0 |
Totale kapitaalsuitgaven | 6.914 | 5.365 | – 1.549 | 6.484 |
Toelichting:
DUO heeft, mede als gevolg van een hogere invulling van de generieke inkooptaakstelling en incidentele meevallers, een positief resultaat van € 3,2 miljoen gerealiseerd. Het voorstel is om dit resultaat toe te voegen aan het eigen vermogen. DUO streeft voor 2014 naar een sluitende begroting.
DUO heeft voor 2013 geen aanvullend beroep gedaan op de leenfaciliteit. De kapitaalsuitgaven zijn gelijk aan de investeringen (€ 5,1 miljoen) plus de aflossing op de leningen (€ 0,3 miljoen).
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2012 | |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Omzet moederdepartement | 207.766 | 258.405 | 50.639 | 253.726 | |
Omzet overige departementen | 14.172 | 18.859 | 4.687 | 16.277 | |
Omzet derden | 9.630 | 10.873 | 1.243 | 11.502 | |
Rentebaten | 100 | 31 | – 69 | 15 | |
Vrijval voorzieningen | 13 | 13 | 2 | ||
Bijzondere baten | 0 | 0 | 1.004 | ||
Totaal baten | 231.668 | 288.181 | 56.513 | 282.526 | |
Lasten | |||||
Apparaatskosten | 224.968 | 277.454 | 52.486 | 273.847 | |
– | Personele kosten | 137.699 | 152.161 | 14.462 | 146.738 |
Waarvan eigen personeel | 117.620 | 128.572 | 10.952 | 122.831 | |
Waarvan externe inhuur | 20.079 | 23.589 | 3.510 | 23.907 | |
– | Materiële kosten | 87.269 | 125.293 | 38.024 | 127.109 |
Waarvan apparaat ICT | 16.000 | 18.919 | 2.919 | 18.761 | |
Waarvan bijdrage aan SSO’s | 930 | 1.077 | 147 | 921 | |
Afschrijvingskosten | 6.600 | 6.359 | – 241 | 5.980 | |
– | Materieel | 6.600 | 6.359 | – 241 | 5.980 |
– | Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 100 | 1.182 | 1.082 | 442 | |
– | Dotaties voorzieningen | 1.134 | 1.134 | 381 | |
– | Rentelasten | 100 | 48 | – 52 | 61 |
– | Bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | |
Totaal lasten | 231.668 | 284.995 | 53.327 | 280.269 | |
Saldo van baten en lasten | 0 | 3.186 | 3.186 | 2.257 |
Als gevolg van de introductie Verantwoord Begroten is externe inhuur verantwoord onder het kopje «Personele lasten».
Toelichting:
De baten en lasten 2013 wijken substantieel af van de oorspronkelijk vastgestelde begroting 2013 (€ 231,7 miljoen). Oorzaak hiervan is de incidentele financiering van werkzaamheden op projectenbasis welke geen onderdeel vormden van de begroting. Het betreft onder andere de werkzaamheden voor het Programma Vernieuwing Studiefinanciering (€ 18,7 miljoen) en aanpassing als gevolg van de beleidsagenda (€ 8,0 miljoen). Daarnaast betreft het de bijstellingen in de (basis)dienstverlening (€ 23,9 miljoen), zoals uitvoering digitalisering examens (FACET), KOMEX, Incasso OV-studentenkaart en uitvoering Misbruik Uitwonende Beurs. Voor Overige departementen en derden betreft het met name de omzet voor werkzaamheden binnen de Shared Service Organisatie Noord (€ 3,2 miljoen).
Baten
Omzet moederdepartement
De omzet moederdepartement is € 50,6 miljoen hoger dan begroot. De hogere baten worden voornamelijk verklaard door uitvoering van opdrachten en werkzaamheden die lopende het uitvoeringsjaar zijn verstrekt door het bestuursdepartement, en niet in de oorspronkelijke begroting waren voorzien.
Omzet overige departementen
Onder de omzet overige departementen vallen ondermeer de werkzaamheden in het kader van de inburgeringstaak (€ 8,0 miljoen), de invoering van het Landelijk Register Kinderopvang (€ 6,3 miljoen), beide voor het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, print en couverteerwerkzaamheden die DUO uitvoert voor het Centraal Justitieel Incasso Bureau (€ 1,6 miljoen) ten behoeve van het Ministerie van Veiligheid en Justitie, dienstverlening vanuit de Shared Service Organisatie Noord voor diverse ministeries (€ 2,1 miljoen) en een aantal taken ten behoeve van overige departementen (€ 0,9 miljoen).
Omzet derden
De omzet derden betreffen de ontvangen examengelden inburgeringkandidaten (€ 4,4 miljoen), kandidaten NT2- en staatsexamen VO (€ 3,3 miljoen), werkzaamheden ten behoeve van het Participatiefonds (€ 0,7 miljoen), werkzaamheden Shared Service Organisatie Noord (€ 1,0 miljoen) en overige werkzaamheden voor derden binnen het domein onderwijs voortkomend uit OCW beleidsmaatregelen (€ 1,5 miljoen).
Rentebaten
De rentevergoeding op de rekening-courant is vrijwel nihil.
Lasten
Apparaatskosten
De realisatie personeelslasten is € 14,5 miljoen hoger. Dit wordt veroorzaakt doordat de projectbezetting geen deel uit maakt van de begrote reguliere personeelslasten. Deze lasten worden gedekt door middel van projectfinanciering.
De realisatie van materiële kosten is € 38,0 miljoen hoger door de kosten van uitbesteed werk samenhangend met de eerder genoemde additionele werkzaamheden op projectenbasis en opdrachten OCW. De overschrijding op de automatiseringskosten (€ 2,9 miljoen) is eveneens het gevolg van projectmatige kosten welke geen onderdeel waren van de begroting.
Dotaties voorzieningen
De dotatie van € 1,1 miljoen zorgt dat de voorziening overeenkomt met de actuele waarde van de onderliggende lopende verplichtingen en de in 2013 aangegane verplichtingen.
Rentelasten
De rentelasten zijn nagenoeg nihil.
Balans
Omschrijving | Balans 2013 | Balans 2012 | |
---|---|---|---|
Activa | |||
Immateriële vaste activa | |||
Materiële vaste activa | 18.842 | 20.966 | |
– | Grond en gebouwen | 0 | 0 |
– | Installaties en inventarissen | 18.842 | 20.966 |
– | Overige materiële vaste activa | 0 | 0 |
Voorraden | 0 | 0 | |
Debiteuren | 4.274 | 3.046 | |
Nog te ontvangen | 6.875 | 6.032 | |
Liquide middelen | 37.772 | 45.002 | |
Totaal activa | 67.763 | 75.046 | |
Passiva | |||
Eigen Vermogen | 5.887 | 2.701 | |
– | Exploitatiereserve | 2.701 | 444 |
– | Onverdeeld resultaat | 3.186 | 2.257 |
Voorzieningen | 2.304 | 2.378 | |
Leningen bij het MvF | 943 | 1.257 | |
Crediteuren | 16.460 | 17.266 | |
Nog te betalen | 42.169 | 51.444 | |
Totaal passiva | 67.763 | 75.046 |
Toelichting:
Activa
Materiële vaste activa
De boekwaarde van het materieel vast actief is in 2013 met € 2,1 miljoen afgenomen als gevolg van het ontbreken van de noodzaak om reeds nu al vervangingsinvesteringen te plegen voor de op locatie Groningen aanwezige werkplek- en rekencentrumfaciliteiten.
Debiteuren
De stand debiteuren is met € 1,2 miljoen toegenomen ondermeer als gevolg van dienstverlening Shared Service Organisatie Noord die in 2013 van start is gegaan. Onder de debiteuren zijn € 2,3 miljoen aan vorderingen op andere ministeries opgenomen: Ministerie van Veiligheid en Justitie (inzake couverteerwerkzaamheden die DUO uitvoert voor het Centraal Justitieel Incasso Bureau en dienstverlening Shared Service Organisatie) € 1,2 miljoen, Ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties (dienstverlening Shared Service Organisatie (€ 0,4 miljoen), Ministerie van Economische Zaken (eveneens dienstverlening Shared Service Organisatie) € 0,6 miljoen en het Ministerie van Financiën (inzake dienstverlening aan de Douane) € 0,1 miljoen.
Nog te ontvangen
Bij de post nog te ontvangen gaat het om werkzaamheden verricht in 2013 waarvoor nog geen middelen zijn verstrekt door OCW (€ 2,2 miljoen) en om vooruitbetaalde bedragen, voor het merendeel ten behoeve van softwarelicenties en onderhoudscontracten, die in 2013 voor een geheel jaar vooruit zijn betaald (€ 4,6 miljoen).
Liquide middelen
De stand liquide middelen is in 2013 met € 7,2 miljoen afgenomen. Dit als gevolg van de gepleegde investeringen van € 5,1 miljoen, aflossing op lening van € 0,3 miljoen, de negatieve operationele kasstroom van € 1,8 miljoen. Zie ook de verklaring bij het kasstroomoverzicht.
Passiva
Eigen vermogen
Het eigen vermogen DUO bedraagt na toevoeging van het positieve exploitatieresultaat 2013 € 5,9 miljoen. Het eigen vermogen bedraagt 2% van de gemiddelde omzet in de laatste drie jaar. Dit is onder het plafond van 5% van de gemiddelde omzet in de afgelopen drie jaar (€ 12,5 miljoen).
Leningen bij het MvF
DUO heeft in 2013 geen leenaanvraag ingediend bij het Ministerie van Financiën. Er is € 0,3 miljoen afgelost op bestaande leningen.
Voorzieningen
De voorzieningen bestaan uit voorzieningen in het kader van personeel (FPU en wachtgelden, € 2,3 miljoen). Uit de voorzieningen FPU en wachtgelden is € 1,2 miljoen onttrokken ten behoeve van de uitkeringen in 2013. Aan de voorziening is € 1,1 miljoen gedoteerd.
Crediteuren
De crediteuren ultimo 2013 bestaan uit openstaande facturen bij leveranciers en nog te ontvangen facturen.
Nog te betalen
De balanspost Nog te betalen bevat voor € 28,2 miljoen aan vooruit ontvangen middelen van OCW. Het betreft middelen die DUO in het boekjaar 2013 en voorgaande jaren al heeft ontvangen, maar waarvoor in het boekjaar nog geen prestatie is verricht. Op het moment dat de prestatie is verricht, worden de ontvangsten geboekt als baten. Het betreft hier doorlopende werkzaamheden welke in 2014 zullen worden verricht.
Daarnaast gaat het om de opgebouwde rechten aan vakantiegeld, eindejaarsuitkering en verlofrechten ultimo 2013 van het personeel in loondienst (€ 7,9 miljoen) en schulden met afdrachtverplichtingen (€ 0,4 miljoen), overige te betalen bedragen (€ 1,3 miljoen) en vooruit ontvangen middelen voor werkzaamheden (waarvan € 2,4 miljoen voor overige departementen) welke in 2014 moeten worden verricht (€ 3,1 miljoen). Tenslotte zijn onder deze post de investeringsspecifieke financiële bijdragen van de ministeries verantwoord. Het betreft bijdragen die de financiering van uitbreidingsinvesteringen mogelijk maken. De onttrekking volgt het afschrijvingspatroon van de betrokken vaste activa en komt ten gunste van de afschrijvingskosten. De ultimo stand bedraagt € 1,3 miljoen waarvan € 1,0 miljoen een looptijd heeft van langer dan één jaar.
De daling van de post nog te betalen ten opzichte van 2012 wordt verklaard door het wegvallen van de schuld met afdrachtverplichting inzake de incasso werkzaamheden ten behoeve van onterecht kaartbezit. Onder de post Nog te betalen is € 2,4 miljoen vooruit ontvangen middelen van andere ministeries opgenomen te weten; Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (werkzaamheden Inburgering en Kinderopvang) € 2,2 miljoen en het Ministerie van Financiën (werkzaamheden Wet Financieel Toezicht) € 0,2 miljoen.
Kasstroom
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | |
---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari 2013 + depositorekeningen | 47.697 | 44.849 | – 2.848 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 6.600 | – 1.806 | – 8.406 |
3a | Totaal investeringen (-/-) | – 6.600 | – 5.051 | 1.549 |
3b | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 10 | 10 |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 6.600 | – 5.041 | 1.559 |
4a | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 |
4b | Eenmalig storting van moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 |
4c | Aflossingen op leningen (-/-) | – 314 | – 314 | 0 |
4d | Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 314 | – 314 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december 2013 | 47.383 | 37.688 | – 9.695 |
Toelichting:
Naast de rekening courant RHB heeft DUO ook liquide middelen die buiten de RHB blijven. Het betreft hier een rekeningen ten behoeve van Europass, Regeling Surinaamse Studenten en Examendiensten waarop in totaal een saldo van € 84k staat (31 december 2012 € 153k). De mutatie van deze middelen wordt als onderdeel van de operationele kasstroom gepresenteerd.
De operationele kasstroom (– € 1,8 miljoen) is het saldo van resultaat (€ 3,2 miljoen), bruto afschrijvingskosten (€ 7,1 miljoen), netto onttrekkingen voorzieningen (– € 0,1 miljoen) en mutaties kortlopende vorderingen en schulden (– € 12,1 miljoen) en overige liquide middelen buiten RHB (€ 0,1 miljoen). De investeringen betreffen voornamelijk investeringen in hardware en software.
Doelmatigheid
Basisindicatoren zijn de kostprijs en kwaliteit per product of dienst. Doelmatigheid kan meerjarig worden bereikt door een lagere kostprijs (bij gelijke kwaliteit) of een hogere kwaliteit (bij gelijke kostprijs). Deze kengetallen geven inzicht in de ontwikkeling van de doelmatigheid uitgedrukt in financiële en kwaliteitskengetallen. In de begroting 2011 zijn voor het eerst afspraken over doelmatigheid gemaakt. Hierover heeft DUO zich in het departementaal jaarverslag 2011 verantwoord. Inmiddels is vanuit Financiën een richtlijn opgesteld aangaande de verantwoording over doelmatigheid. Voor het generieke deel kan DUO zich verantwoorden conform deze richtlijn. Aan het specifieke gedeelte, waarin de uitvoeringskosten per regeling in worden weergegeven, kan DUO niet voldoen. Hiervoor moet de informatievoorziening worden ingericht.
Omschrijving | Realisatie | Oorspronkelijke begroting | |||
---|---|---|---|---|---|
| 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2013 |
Generiek Deel | |||||
Kostprijzen per product (groep) | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Tarieven/uur | |||||
ICT gerelateerd | 99 | 99 | 100 | 102 | 100 |
Overige uren | 70 | 70 | 72 | 73 | n.v.t. |
Omzet per produktgroep (pxq) | |||||
Omzet Bekostiging Instellingen | n.v.t. | 37 | 34 | 34 | 34 |
Omzet Studiefinaciering | n.v.t. | 98 | 99 | 99 | 89 |
Omzet Examendiensten | n.v.t. | 18 | 21 | 21 | 16 |
Omzet Basisregister | n.v.t. | 21 | 19 | 29 | 20 |
Omzet Informatiediensten | n.v.t. | 4 | 4 | 5 | 5 |
Totaal omzet basiscontract OCW | 166 | 178 | 176 | 187 | 164 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 1.788 | 1.727 | 1.732 | 1.770 | n.v.t. |
Saldo van baten en lasten (%) | 99 | 100 | 101 | 101 | 100 |
Klanttevredenheid e-mail | n.v.t. | n.v.t. | 7 | 7 | n.v.t. |
Klanttevredenheid balie | n.v.t. | n.v.t. | 8 | 8 | n.v.t. |
Klanttevredenheid telefonie | n.v.t. | n.v.t. | 7 | 7 | n.v.t. |
Toelichting:
Kostprijs per product (groep): Binnen het basiscontract met OCW wordt niet over kostprijzen gerapporteerd.
Omzet per product: DUO aggregeert haar werkzaamheden in de going concern (basiscontract) naar 5 producten. De realisatie 2013 ligt € 11 miljoen hoger dan 2012 als gevolg van uitbreiding van taken en volumeontwikkelingen basiscontract, met name binnen het produkt Basisregister waar een overheveling heeft plaatsgevonden van overige taken naar het basiscontract. Over 2010 was de verdeling van de omzet per produkt nog niet stabiel. Totale omzet basiscontract is wel beschikbaar en opgenomen. Op het basiscontract is een taakstelling van € 5,9 miljoen gerealiseerd.
FTE totaal: De bezetting van ARAR laat een stijging zien ten opzichte van 2012. DUO heeft in 2013 een aantal externe fte’s met specifieke kennis, omgezet naar interne fte’s. Dit vanuit kostenoverwegingen.
Projecttarief per uur: Het projecttarief is € 102 per uur. Een stijging van € 2 ten opzichte van 2012.
Meerwerktarief per uur: Het meerwerktarief is € 73 per uur. Een stijging van € 1 ten opzichte van 2012.
Saldo baten en lasten: DUO begroot met een exploitatiesaldo van nul. Het positieve saldo van baten en lasten 2013 van € 3,2 miljoen bedraagt 1,1% van de baten.
Indicatoren: voor 2012 is een nieuwe set van indicatoren afgesproken met het Ministerie van OCW. De historische gegevens voor 2010 en 2011 zijn niet beschikbaar.
Klanttevredenheid e-mail: Over 2013 heeft deze indicator een score van 7.
Klanttevredenheid balie: Over 2013 heeft deze indicator een score van 8.
Klanttevredenheid telefonie: Over 2013 heeft deze indicator een score van 7.