(Bedragen x € 1.000) | 1 | 2 | 3=2–1 |
|
---|---|---|---|---|
Verlies en winstrekening | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2013 | Verschil realisatie en begroting | Realisatie 2012 |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 273.008 | 270.638 | – 2.370 | 335.401 |
Omzet overige departementen | 38.000 | 36.473 | – 1.527 | 43.083 |
Omzet derden | 145 | 120 | – 25 | 121 |
Rentebaten | 66 | |||
Vrijval voorzieningen | 28 | 28 | ||
Bijzondere baten | ||||
Totaal baten | 311.153 | 307.259 | – 3.894 | 378.671 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– personele kosten | 165.000 | 153.025 | – 11.975 | 164.446 |
Waarvan eigen personeel | 130.000 | 120.855 | – 9.145 | 135.011 |
Waarvan inhuur | 35.000 | 32.170 | – 2.830 | 29.435 |
– materiële kosten | 108.353 | 128.773 | 20.420 | 145.552 |
Waarvan apparaat ICT | 8.564 | 9.691 | 1.127 | |
Waarvan bijdrage aan SSO’s | 550 | 550 | ||
Afschrijvingskosten | ||||
– immaterieel | 2.602 | 3.230 | 628 | 2.829 |
– materieel | 32.398 | 21.774 | – 10.624 | 24.879 |
Overige lasten | ||||
– dotaties voorzieningen | 27 | 27 | – | |
– rentelasten | 2.800 | 642 | – 2.158 | 1.327 |
– bijzondere lasten | – | 495 | 495 | 118 |
Totaal lasten | 311.153 | 307.966 | – 3.187 | 339.151 |
Saldo van baten en lasten | – | – 707 | 707 | 39.520 |
Toelichting op de staat van baten en lasten
Opbrengst moederdepartement
Binnen de omzetcategorieën zijn afwijkingen te zien maar op totaalniveau wijkt de omzet slechts 0,9 procent af van de begroting.
In 2012 werden de omzet en de kosten van de kas/verplichtingen onderdelen van IVENT in de jaarrekening opgenomen. In 2013 is weer een zuivere scheiding aangebracht en worden alleen de baten en lasten van het agentschap opgenomen.
Opbrengst overige departementen
Dienstverlening aan overige departementen vindt pas plaats na goedkeuring door de Secretaris Generaal van het Ministerie. De opbrengsten van overige departementen zijn ten opzichte van de begroting en het bedrijfsplan niet afwijkend.
Opbrengst derden
Een klein deel van de dienstverlening wordt verleend aan de Navo en haar partners. Deze dienstverlening is ten opzichte van het niveau van 2012 nagenoeg gelijk gebleven. De dienstverlening bestond in 2013 uit incidentele kleine opdrachten.
Vrijval voorzieningen
De vrijval voorzieningen wordt verklaard onder de voorraden op de balans.
Personele kosten
De uitgaven voor vaste medewerkers zijn lager dan vorig jaar en begroot. De belangrijkste oorzaak is het feit dat de ondersteunende stafdiensten als P&O en F&C niet meer ten laste van het agentschap komen maar in de kas/verplichtingen administratie zijn opgenomen.
Er loopt nog een dispuut met het moederdepartement over de doorbelasting van salarissen november die door DTO als kas/verplichtingen worden aangemerkt. Het dispuut bedraagt ca. € 0,7 miljoen.
Materiële kosten
De hogere directe kosten worden vooral veroorzaakt door een grotere klantvraag aan handelsgoederen dan in het plan was voorzien. Dit is direct gerelateerd aan de hogere omzet. De huisvestingskosten zijn € 2,7 miljoen hoger dan begroot, dit vindt zijn oorzaak in het feit dat in de begroting niet volledig rekening is gehouden met de doorbelasting van huisvestingskosten door het CDC.
De kosten hardware en software zijn € 7,7 miljoen hoger dan het plan. De oorzaak is achterblijvende investeringen, hierdoor moeten oude hard- en software contracten worden verlengd om de dienstverlening blijvend te kunnen garanderen.
De ICT kosten van het eigen apparaat wijken € 1,1 miljoen af van de begroting. De oorzaak is dat deze kosten niet als zodanig in de administratie van DTO worden geadministreerd.
Afschrijvingskosten
Evenals in 2012 zijn de investeringen in (im)materiële activa in 2013 achtergebleven bij de begroting, hierdoor zijn de afschrijvingskosten lager dan begroot.
Rentelasten
De rentelasten zijn ruim € 2 miljoen lager dan begroot door achterblijvende investeringen en het vervroegd aflossen van leningen.
Bijzondere lasten
Onder de bijzondere lasten is een bedrag opgenomen van € 0,5 miljoen, dit is het «verlies» op de begroting van de kas/verplichtingen delen.
Balans per 31 december 2013
Omschrijving | Stand | Stand |
---|---|---|
31-12-2013 | 31-12-2012 | |
Activa | ||
Immateriële vaste activa | 11.258 | 10.482 |
Materiële vaste activa | ||
– gebouwen | 15.979 | 16.447 |
– inventaris/installaties | 4.630 | 6.340 |
– computer hardware en -software | 52.363 | 51.550 |
– overige materiele vaste activa | 33 | 1.100 |
Voorraden | 3.462 | 2.571 |
Debiteuren | 6.427 | 12.406 |
Overlopende activa / Nog te ontvangen | 31.356 | 28.764 |
Liquide middelen | 2.722 | 61.017 |
Totaal activa | 128.229 | 190.677 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 19.666 | 20.099 |
– exploitatiereserve | 12 | |
– onverdeeld resultaat | 707- | 39.520 |
Subtotaal eigen vermogen | 18.959 | 59.631 |
Voorzieningen | – | – |
Leningen bij het MvF | 28.398 | 13.192 |
Crediteuren | 21.234 | 48.027 |
Overlopende passiva / Nog te betalen | 59.638 | 69.827 |
Totaal passiva | 128.229 | 190.677 |
Toelichting op de balans
Immateriële en materiële vaste activa
In 2013 is geïnvesteerd in (im)materiële vaste activa:
-
– voor het opwaarderen van het NAFIN glasnetwerk;
-
– voor de verbouwing van het rekencentrum Maasland;
-
– voor het C2000 netwerk;
-
– voor het noodzakelijk vervangen van eindgebruiker hardware conform lifecycle vervangingsplan;
-
– Voor de aanschaf van Cisco en HP licenties.
In 2013 heeft tevens een inventarisatie plaatsgevonden van vaste activa. Dit heeft in samenhang met de uitrol van thinclients geleid tot een aanzienlijke desinvestering van activa, voor het merendeel zonder boekwaarde. De opschoning is van belang voor een goed inzicht in de daadwerkelijke voorraad activa, niet in de laatste plaats met het oog op de komende sourcing.
Voorraden
De voorraden hebben betrekking op de voorraden in het centrale magazijn in Soesterberg en bij leverancier Morpho. Bij deze laatste liggen de voorraden nog niet gepersonifieerde smartcards. Een deel van deze voorraad smartcards is bestemd voor post-actieven. Gelet op de daadwerkelijke afname in de afgelopen jaren is een groot deel van deze voorraden te beschouwen als incourant en kan worden vernietigd. Deze incourante voorraad voor een bedrag van € 0,7 miljoen is vervat in de voorziening en die is in mindering geboekt op de boekwaarde naast een klein bedrag voor mogelijke incourantheid van de normale voorraad.
Voorzieningen | Stand | Dotaties | Vrijval | Onttrekkingen | Stand |
---|---|---|---|---|---|
31-12-2012 | 2013 | 2013 | 2013 | 31-12-2013 | |
Voorraden | 787 | 27 | – 28 | – 43 | 743 |
Totaal aan voorzieningen | 787 | 27 | – 28 | – 43 | 743 |
Debiteuren
Door stringente bewaking van open posten is de omvang van de post debiteuren verder afgenomen ten opzichte van 2012. In de post debiteuren is een voorziening ad € 0,2 miljoen voor mogelijke oninbaarheid opgenomen. In de voorziening hebben geen mutaties plaatsgevonden. Het saldo open posten kan op hoofdlijnen als volgt worden gesplitst. Dit is exclusief het saldo-effect dat optreedt als gevolg van derden debiteuren en de getroffen voorziening.
Balanspost | Moeder departement | Andere departementen |
---|---|---|
Debiteuren | 4.787 | 1.680 |
Overlopende activa / nog te ontvangen
Onder de overlopende activa worden onder activa de posten «nog te factureren bedragen» voor € 6,5 miljoen en «vooruitbetaald onderhoud hardware en software» voor € 21,7 miljoen gepresenteerd. Deze laatste heeft vooral betrekking op vooruitbetaald onderhoud op Microsoft licenties tot een bedrag van € 10,5 miljoen, maar ook voor € 1,6 miljoen aan onderhoud voor de Defensiepas. Het bedrag van € 6,5 miljoen kan geheel toegerekend worden aan het moederdepartement.
Liquide middelen
De daling van de liquide middelen van 2012 naar de stand per ultimo 2013 wordt vooral veroorzaakt door de afdracht van het winstsaldo 2012 van € 39,6 miljoen, de vervroegde aflossing van leningen voor € 9 miljoen en de betaling van de thinclients voor € 6,8 miljoen.
In het laatste kwartaal van 2013 ontstond de dreiging dat DTO het boekjaar zou afsluiten met een negatief saldo op de rekening courant. Dit saldo mag volgens de regeling agentschappen maximaal € 0,5 miljoen negatief bedragen. Sinds de oprichting van het agentschap DCC in 1994 is dit niet eerder voorgekomen.
Voor 2014 en verdere jaren is stringente liquiditeitssturing vereist.
Eigen vermogen
Het saldo van baten en lasten over 2013 bedraagt € 0,7 miljoen negatief. Dit resultaat is verwerkt in het eigen vermogen dat dient om de gevolgen van de bezuinigingen en geïntensiveerde investeringen op te vangen.
Op basis van 5 procent van de gemiddelde jaaromzet van de afgelopen 3 jaar (€ 393,4 miljoen in 2011, € 378,6 miljoen in 2012 en € 307,2 miljoen in 2013) bedraagt het maximaal toelaatbaar eigen vermogen € 17,99 miljoen. Het nieuw ontstane surplus van € 1 miljoen zal in 2014 met het moederdepartement worden afgerekend.
Leningen bij het Ministerie van Financiën (langlopend)
Van het totaalbedrag aan leningen is een bedrag van € 8,6 miljoen overgeboekt naar kortlopende leningen (opgenomen onder balanspost crediteuren). Per ultimo 2013 is een bedrag van € 23,8 miljoen geleend voor de investeringen.
Crediteuren
De relatief lage stand van de crediteuren ten opzichte van 2012 wordt verklaard door grote facturen die per ultimo 2012 open stonden voor klantopdrachten, het salaris november 2012 inclusief eindejaarsuitkering en de aanschaf van thinclients.
Over 2013 zijn de facturen in 99,1 procent van de gevallen betaald binnen 30 dagen. Hiermee is de norm van 90 procent ruimschoots gehaald. De gemiddelde betaaltermijn lag net onder de 30 dagen.
De crediteuren aangaande moeder- en andere departementen kunnen als volgt worden gespecificeerd:
Balanspost | Moeder departement | Andere departementen |
---|---|---|
Crediteuren | 1.364 | 1.885 |
Het restant van het saldo betreft de overige crediteuren niet zijnde crediteuren moederdepartement of andere departementen.
Overlopende passiva / nog te betalen
Onder de overlopende passiva zit de post «salarissen en sociale lasten» van € 27,5 miljoen, deze heeft betrekking op reserveringen voor vakantiedagen, opbouw van vakantiegeld en de verschuldigde salarissen van november en december. Ook is een bedrag opgenomen voor vooruitgefactureerde omzet van € 5,2 miljoen en een bedrag van € 0,1 miljoen voor nog te betalen dienstreizen. Het totaal van deze bedragen, een bedrag van € 32,8 miljoen is geheel verschuldigd aan het moederdepartement.
Onder de overlopende passiva zit verder de post «nog te ontvangen facturen» voor een bedrag van € 18,3 miljoen.
Kasstroomoverzicht over 2013
(Bedragen x € 1.000) | 1 | 2 | 3=2–1 | ||
---|---|---|---|---|---|
Kastroomoverzicht | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2013 | Verschil realisatie en begroting | Realisatie 2012 | |
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2013 + | 61.017 | 61.017 | 0 | 69.761 |
stand depositorekeningen | |||||
2. | Totaal operationele kasstroom | 40.000 | 5.303 | – 34.697 | 59.069 |
Totaal investeringen (–/–) | – 25.000 | – 27.395 | – 2.395 | – 22.445 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 1.200 | 3.991 | 2.791 | 428 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 23.800 | – 23.404 | 396 | – 22.017 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | – 39.965 | – 39.965 | 0 | – 21.124 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | |||||
Aflossingen op leningen (–/–) | – 24.029 | – 24.029 | 0 | – 36.832 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 60.000 | 23.800 | – 36.200 | 12.160 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 3.994 | – 40.194 | – 36.200 | – 45.796 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2013 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) (maximale roodstand 0,5 miljoen €) | 73.223 | 2.722 | – 70.501 | 61.017 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
In de operationele kasstroom is naast het resultaat en de afschrijvingen tevens de daling in het debiteurensaldo met € 5,3 miljoen en het crediteurensaldo met € 26,1 miljoen een belangrijke factor.
Investeringskasstroom
De gerealiseerde investeringen zijn in lijn met de begroting voor de kasstroom van 2013.
Financieringskasstroom
In 2013 is een beroep gedaan op de leenfaciliteit van Ministerie van Financiën voor een bedrag van € 23,8 miljoen.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2013
Het overzicht doelmatigheidsindicatoren bestaat uit een generiek deel en een specifiek deel.
Omzetbedragen x € 1 miljoen | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelmatigheidsindicatoren | ||||||||
Realisatie | Realisatie | Budget | Budget | Budget | Budget | Budget | Budget | |
2012 | 2013 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
Omschrijving Generieke Deel | ||||||||
Omzet | ||||||||
Housing | 2,6 | 1,9 | 2,2 | 2,0 | ||||
Defensiepas / MFSC | 5,7 | 5,1 | 6,9 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 |
Handelsgoederen | 16,4 | 19,9 | 2,1 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
Dienstontwikkeling en klantopdrachten | 7,0 | 6,5 | 4,9 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Werkplekdiensten | 126,3 | 92,0 | 98,6 | 95,0 | 87,0 | 84,0 | 84,0 | 84,0 |
Communicatie | 27,5 | 20,1 | 23,0 | 22,0 | 21,0 | 20,0 | 20,0 | 20,0 |
Connectivity | 39,7 | 37,3 | 34,5 | 33,0 | 29,0 | 29,0 | 29,0 | 29,0 |
Totale omzet product(groep) Generiek | 225,2 | 182,8 | 172,2 | 166,0 | 151,0 | 147,0 | 147,0 | 147,0 |
Advies en applicaties | 21,6 | 14,1 | 8,7 | 8,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 |
IV Services | 92,1 | 86,3 | 100,9 | 101,0 | 86,0 | 83,0 | 83,0 | 83,0 |
IV-I (Inhuur + inkoop) | 39,1 | 23,5 | 28,4 | 27,0 | 23,0 | 23,0 | 22,0 | 22,0 |
Niet standaard aanvragen | 0,5 | 0,6 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Totale omzet product(groep) Specifiek | 153,3 | 124,5 | 139,0 | 137,0 | 118,0 | 115,0 | 114,0 | 114,0 |
Totale omzet | 378,5 | 307,3 | 311,2 | 303,0 | 269,0 | 262,0 | 261,0 | 261,0 |
Tarieven in € | ||||||||
Gemiddeld gewogen tarief per uur | € 87,00 | € 79,39 | € 76,30 | € 76,40 | € 76,50 | € 76,60 | € 76,70 | € 76,70 |
Totaal aantal FTE per ultimo het jaar |
|
|
|
|
|
|
|
|
(exclusief inhuur) | 1.836 | 1.760 | 1.804 | 1.857 | 1.761 | 1.690 | 1.597 | 1.597 |
Saldo baten/lasten als percentage totale baten | 10% | – 0,1% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Betrouwbaarheid informatievoorziening | 99% | 99% | 97% | 97% | 97% | 97% | 97% | 97% |
Omschrijving Specifiek Deel | ||||||||
Ontwikkeling tarief werkplek Defensie (2007=100%) | 77% | 59% | 62% | 60% | 62% | 62% | 62% | 62% |
Gemiddeld gewogen kostprijs applicatietaken | € 71,80 | € 67,11 | € 67,00 | € 64,00 | € 64,10 | € 64,20 | € 64,30 | € 64,30 |
Gemiddeld gewogen kostprijs ontwikkeltaken | € 80,32 | € 72,93 | € 72,90 | € 69,90 | € 70,00 | € 70,10 | € 70,20 | € 70,30 |
Percentage niet facturabele medewerkers | 23% | 12% | 14% | 14% | 13% | 13% | 13% | 13% |
Declarabiliteit in uren per jaar | 1450 | 1450 | 1450 | 1450 | 1450 | 1450 | 1450 | 1450 |
Aantal externe inhuur t.b.v. eigen apparaat | 63 | 80 | 63 | 70 | 66 | 56 | 56 | 56 |
Aantal externe inhuur t.b.v. klant(opdrachten) | 99 | 138 | 159 | 142 | 115 | 132 | 132 | 132 |
Met ingang van de begroting 2014 zijn de doelmatigheidsindicatoren opgesteld in overeenstemming met model 3.33 van de Rijksbegrotingsvoorschriften.
Omzet
Bij de staat van baten en lasten is de omzet van DTO toegelicht.
Totaal aantal vte per ultimo 2013
Ultimo het jaar 2013 heeft DTO een bezetting van 1760 eigen medewerkers (1718 vte) gesplitst in 1.688 burgers en 72 militairen. In dit aantal van 1.760 zitten 30 herplaatsers die per 31 december 2013 de dienst verlaten.
Inhuur
Per ultimo 2013 waren 218 inhuurkrachten werkzaam waarvan 91 voor de nieuwe afdeling Transitie Organisatie Operations, 63 op organieke arbeidsplaatsen en de overige op klantopdrachten.
Prijs per werkplek
Als indicator voor de ontwikkeling van de doelmatigheid wordt de prijs per werkplek gebruikt. De prijs per werkplek in het jaar 2007 is gesteld op 100 procent. De daling van de kostprijs per werkplek is het gevolg van efficiencymaatregelen.
In 2013 is de prijs gedaald tot 59 procent ten opzichte van 2007.