Staat van baten en lasten
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | (4) | |
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2013 | Realisatie 2013 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting 2013 | Realisatie 2012 |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 95.106 | 129.522 | 34.416 | 121.439 |
Omzet overige departementen | 66.837 | 73.614 | 6.777 | 72.141 |
Omzet DGF | 500 | 410 | – 90 | 1.015 |
Omzet derden | 61.500 | 57.905 | – 3.595 | 58.769 |
Bijzondere bijdrage moederdepartement | ||||
Rentebaten | 37 | 37 | 89 | |
Vrijval voorzieningen | 10.420 | 10.420 | 8.321 | |
Bijzondere baten | 26.753 | |||
Overige baten | 4.000 | 6.184 | 2.184 | 2.116 |
Totaal baten | 227.943 | 278.092 | 50.149 | 290.643 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
Personele kosten | 149.674 | 180.631 | 30.957 | 179.651 |
– waarvan eigen personeel | 140.814 | 163.923 | 23.109 | |
– waarvan externe inhuur | 8.860 | 16.708 | 7.848 | |
Materiële kosten | 66.019 | 84.561 | 18.542 | 74.045 |
– waarvan apparaat ICT | ||||
– waarvan bijdrage aan SSO’s | 31.787 | 35.015 | 3.228 | |
Afschrijvingskosten | ||||
Immaterieel | 5.786 | 4.796 | – 990 | 4.719 |
Materieel | 5.214 | 4.949 | – 265 | 4.626 |
– waarvan apparaat ICT | ||||
Overige lasten | ||||
– dotaties voorzieningen | 500 | 2.004 | 1.504 | 26.921 |
– rentelasten | 750 | 486 | – 264 | 742 |
– bijzondere lasten | ||||
Totaal lasten | 227.943 | 277.427 | 49.484 | 290.704 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 665 | 665 | – 61 |
Toelichting op de baten
Omzet moederdepartement
In 2013 is de omzet moederdepartement € 34,4 mln hoger dan begroot als gevolg van:
-
– het bij 1e suppletoire begroting in overeenstemming brengen van de beschikbare budgetten en de voor de uitvoering benodigde middelen conform de reactie op de motie Jacobi c.s. (TK, 33 400, nr. 66) van de Staatssecretaris EZ van 21 januari 2013 met € 24,2 mln;
-
– een aanvulling op het opdrachtenpakket met in totaal € 6,6 mln voor onder andere:
-
• opsporingswerkzaamheden in het kader van «misdaad loont niet»;
-
• overheveling van budgetten voor dierproeven van VWS;
-
• implementatie en uitvoering bestuurlijke boetes in het kader van de wet dieren;
-
• uitbreiding van het toezicht op levend vee transporten – Quality system Livestock Logistics – (QLL);
-
• aanvullend budget voor bestrijding invasieve exoten;
-
• aanvullend budget afschrijvingslasten elektronisch systeem visketen;
-
-
– uitstel van de invoering van de herziening van het retributiestelsel € 2 mln;
-
– balansmutaties ad € 1,6 mln in verband met realisatie onderhanden werk 2012 en reservering afschrijvingslasten voor het elektronische export certificeringsysteem (Client).
Bedragen x € 1.000 | Oorspronkelijke vastgestelde begroting 2013 | Realisatie 2013 | Verschil realisatie en oorspronkelijke begroting | Realisatie 2012 |
---|---|---|---|---|
Toezicht | 57.698 | 61.977 | 4.279 | 57.402 |
Inlichtingen & opsporing | 10.536 | 11.135 | 599 | 11.334 |
Klantinteractie & dienstverlening | 6.512 | 7.355 | 843 | 8.211 |
Advies & vertegenwoordiging | 6.935 | 5.920 | – 1.015 | 7.110 |
Incident- & crisismanagement | 4.082 | 3.757 | – 325 | 4.871 |
Laboratoriumonderzoek | 2.851 | 3.133 | 282 | 2.852 |
Kennis & Expertise | 3.408 | 3.211 | – 197 | 3.762 |
Communicatie | 1.086 | 827 | – 259 | 976 |
Overig | 1.997 | 32.207 | 30.208 | 24.921 |
Totaal | 95.106 | 129.522 | 34.416 | 121.439 |
omzet overige departementen
De omzet overige departementen bestaat volledig uit de bijdrage van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). De gerealiseerde omzet is € 6,8 mln hoger dan begroot als gevolg van:
-
– een bij 1e suppletoire begroting structurele ophoging met € 4,9 mln om de beschikbare budgetten in overeenstemming te brengen met de voor de uitvoering benodigde middelen conform de reactie op de motie Jacobi c.s. (TK, 33 400, nr. 66) van de Staatssecretaris EZ van 21 januari 2013;
-
– budgetoverheveling EZ per saldo € 0,1 mln;
-
– bij 2e suppletoire begroting aanvullende opdrachten van € 0,8 mln, in verband met de bestrijding van de tijgermug en de paardenvleesaffaire;
-
– loon- en prijsbijstelling € 0,9 mln.
-
– onderhanden werk 2012 € 0,1 mln;
Bedragen x € 1.000 | Oorspronkelijke vastgestelde begroting 2013 | Realisatie 2013 | Verschil realisatie en oorspronkelijke begroting 2013 | Realisatie 2012 |
---|---|---|---|---|
Toezicht | 34.870 | 40.743 | 5.873 | 38.726 |
Inlichtingen & opsporing | 609 | 646 | 37 | 656 |
Klantinteractie & dienstverlening | 5.431 | 6.652 | 1.221 | 6.750 |
Advies & vertegenwoordiging | 1.486 | 1.441 | – 45 | 1.463 |
Incident- & crisismanagement | 1.026 | 1.070 | 44 | 1.086 |
Laboratoriumonderzoek | 10.696 | 7.945 | – 2.751 | 8.062 |
Kennis & Expertise | 5.083 | 4.613 | – 470 | 4.681 |
Communicatie | 573 | 436 | – 137 | 442 |
Overig | 7.064 | 10.068 | 3.004 | 10.275 |
Totaal | 66.837 | 73.614 | 6.777 | 72.141 |
Omzet derden
De omzet derden is € 3,6 mln lager dan begroot als gevolg van de uitgestelde invoering van het nieuwe retributiestelsel (€ 2 mln) en een dalende vraag vanuit de markt. Deze daling doet zich voornamelijk voor bij roodvleesslachterijen en de laboratoriumonderzoeken. De afname van het toezicht door de effecten van het programma Vereenvoudiging Regeldruk Vleesketen is door vertraging vooralsnog gering.
Vrijval voorzieningen
De vrijval van € 10,4 mln is het gevolg van € 9,7 vrijval leegstand/afkoop gebouwen onder andere door voortzetting huurverplichting laboratorium Groningen en een later tijdstip afkoop laboratoria Zwijndrecht en Eindhoven. Van de vrijval leegstand/afkoop gebouwen is, in overleg met de eigenaar, € 5,7 mln aan het eigen vermogen toegevoegd. De reorganisatievoorziening heeft een vrijval van € 0,5 mln als gevolg van uitstroom medewerkers naar ander werk. De voorziening claimrisico heeft een vrijval van € 0,2 mln door lager dan begrote uitkeringen van claims.
Overige baten
De hogere overige baten ad € 2,1 mln zijn voornamelijk het gevolg van opbrengsten EU projecten.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De begroting voor personele lasten stijgt met € 31 mln. Hiervan is € 20,6 mln het gevolg van het in lijn brengen van de begroting met de werkelijke eigen personele kosten benodigd voor het realiseren van het afgesproken werkpakket 2013.
De stijging van de opbrengsten door toename van het opdrachtenpakket is gepaard gegaan met een grotere benodigde inzet. Daarnaast laten de sociale lasten een stijging zien. De harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden heeft geleid tot een grotere additionele kostenpost dan verwacht. Door deze drie factoren stijgen de ambtelijke personeelskosten met € 2,5 mln.
De personele lasten zijn voorts € 7,8 mln hoger door extra inhuur, noodzakelijk voor:
-
– de hier boven geschetste extra opdrachten en meer werk voor derden in het primaire proces;
-
– extra inzet nodig in het kader van bestuurlijke boetes wet dieren (opleiding en uitvoering) van eigen
dierenartsen en practitioners;
-
– juridische inhuur ter afhandeling van een stijgend aantal WOB verzoeken;
-
– tijdelijke specialistische ondersteuning bij verbetering van de bedrijfsvoering.
Materiële kosten
Doordat de werkelijke materiële kosten hoger zijn dan was voorzien in het werkpakket 2013 is een ophoging van het budget voor materiële kosten met € 18,5 mln noodzakelijk gebleken.
Bijdragen SSO’s
De bijdragen aan SSO’s zijn met € 3,2 mln hoger dan begroot. Enerzijds is de bijdrage aan DICTU € 4,4 mln hoger terwijl de bijdrage aan de Rijksgebouwendienst (RGD) € 1,2 mln lager uitvalt.
Afschrijvingskosten immaterieel
Door behoudend te investeren en op een later moment te activeren zijn de afschrijvingskosten lager dan begroot.
Dotatie voorziening
De dotatie voorziening is € 1,5 mln hoger dan begroot door een hogere dotatie van € 0,6 mln aan claims, geschillen en rechtsgedingen. Voor compensatie van ten onrechte afgetopte meeruren van medewerkers in het verantwoordingssysteem is € 0,9 mln gedoteerd.
Rentelasten
Lagere rentepercentages op de leningen bij het Ministerie van Financiën heeft lagere rentelasten tot gevolg.
Toelichting Slotwetmutaties
In de suppletoire begrotingen zijn de begrotingsmutaties gedurende 2013 toegelicht. Ten opzichte van de stand 2e suppletoire begroting 2013 zijn de realisatiestanden voor de baten en lasten gestegen met circa € 11,5 mln. Dit is opgenomen in de Suppletoire begrotingsstaat inzake de agentschappen van de Slotwet. Hieronder treft u een toelichting aan.
De Slotwetmutatie op de baten bedraagt € 11,5 mln. Dit is enerzijds het gevolg van een € 10,4 mln hogere vrijval voorzieningen, € 3,2 mln hogere overige baten en € 0,5 mln omzet derden en anderzijds € 2 mln lagere omzet moederdepartement (nog niet geheel gerealiseerde projecten die in 2014 worden afgerond) en € 0,6 mln lagere omzet overige departementen en Diergezondheidsfonds.
De Slotwetmutatie op de lasten bedraagt € 11,7 mln. Dit is onder andere het gevolg van hogere materiële kosten door de terugbetaalverplichting op de vrijval voorziening leegstand van € 9,7 mln en een hogere dotatie van € 1,5 mln aan de voorziening Claims en personele kosten.
Bovengenoemde Slotwetmutaties waren bij de 2e suppletoire begroting 2013 nog niet voorzien en vloeien voort uit het opstellen van de jaarrekening 2013.
Balans per 31 december 2013
Balans 2013 | Balans 2012 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële vaste activa | 10.122 | 12.976 |
Materiële vaste activa | ||
– grond en gebouwen | 4.107 | 4.004 |
– installaties en Inventarissen | 6.698 | 5.848 |
– overige materiële vaste activa | 17.671 | 17.570 |
Voorraden | 756 | 1.096 |
Debiteuren | 9.473 | 9.807 |
Nog te ontvangen | 9.262 | 34.246 |
Liquide middelen | 58.414 | 39.097 |
Totaal activa | 116.503 | 124.644 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | ||
– exploitatiereserve | 9.583 | 3.920 |
– onverdeeld resultaat | 665 | – 61 |
Voorzieningen | 29.949 | 42.444 |
Leningen bij Ministerie van Fin. | 26.634 | 24.496 |
Crediteuren | 5.383 | 7.643 |
Nog te betalen | 44.289 | 46.202 |
Totaal passiva | 116.503 | 124.644 |
Voorzieningen
Boekwaarde 1-1-2013 | Dotaties | Onttrekking | Vrijval | Boekwaarde 31-12-2013 | |
---|---|---|---|---|---|
Claims, geschillen en rechtsgedingen | 494 | 1.135 | – 120 | – 226 | 1.283 |
Leegstand / afkoop gebouwen | 31.941 | – 35 | – 9.698 | 22.208 | |
Reorganisatiekosten | 9.766 | – 3.913 | – 448 | 5.405 | |
Personele kosten (regulier) | 243 | 869 | – 11 | – 48 | 1.053 |
42.444 | 2.004 | – 4.079 | – 10.420 | 29.949 |
Claims
In het afgelopen jaar is de voorziening claims en geschillen € 1,1 mln gedoteerd. De vrijval en onttrekkingen bedragen € 0,4 mln.
Leegstand/afkoop gebouwen
Het afgelopen jaar zijn de wederopleveringskosten van het pand in Zutphen onttrokken aan de voorziening leegstand. Het beleid omtrent de afkoop van het laboratorium te Groningen is als gevolg van voortschrijdend inzicht gewijzigd, de huurverplichting wordt uitgediend. Hierdoor is ultimo 2013 € 22,2 mln voorzien voor wederopleveringskosten voor het kantoorpand te Amsterdam en de afkoop van de laboratoria in Zwijndrecht en Eindhoven. Het gewijzigde beleid heeft een vrijval van € 9,7 mln tot gevolg. Van dit bedrag is, in overleg met de eigenaar, € 5,7 mln aan het eigen vermogen toegevoegd.
Reorganisatie- en personele kosten
Aan de hand van het ontwikkelde organisatieplan zijn herplaatsingskandidaten begeleid in het vinden van een andere functie. Kosten voor salaris-/WW- en materiële kosten zijn ten laste van de voorziening geboekt. Door de uitstroom is ruim € 0,4 mln vrijgevallen. Voor compensatie van ten onrechte afgetopte meeruren in het verantwoordingssysteem is € 0,9 mln gedoteerd.
Bedragen x € 1.000 | 2011 | 2012 | 2013 | |
---|---|---|---|---|
1 | Eigen vermogen per 01/01 | 3.661 | 3.920 | 3.859 |
2 | Saldo van baten en lasten | 259 | – 61 | 665 |
3 | Directe mutaties in het EV: | |||
3a uitkering aan moederdepartement | ||||
3b bijdrage moederdepartement ter versterking eigen vermogen | ||||
3c overige mutaties | 5.724 | |||
| Eigen vermogen per 31/12 | 3.920 | 3.859 | 10.248 |
Omzet | 304.205 | 290.643 | 278.092 | |
Vermogensplafond (5%) | 14.549 |
Onder de crediteuren en de nog te betalen bedragen / ontvangen facturen zijn de volgende bedragen begrepen voor schulden aan het Ministerie van EZ:
2013 | 2012 | |
---|---|---|
Moederdepartement | 6.019 | 10.947 |
DICTU | 1.385 | 289 |
Agentschap NL | 4 | |
7.408 | 11.236 |
Onder de debiteuren en de nog te ontvangen bedragen zijn de volgende bedragen begrepen voor vorderingen op het Ministerie van EZ:
2013 | 2012 | |
---|---|---|
Moederdepartement | 345 | 23.343 |
Dienst Landelijk Gebied | 18 | 88 |
Dienst Regelingen | 706 | 18 |
Agentschap NL | 61 | |
Nederlandse Mededingings Autoriteit | 5 | |
1.130 | 23.454 |
Kasstroomoverzicht over 2013
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2013 | Realisatie 2013 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting 2013 | ||
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2013 + stand depositorekeningen | 24.331 | 39.097 | 14.766 |
2. | Totaal operationele kasstroom | – 3.492 | 7.798 | 11.290 |
3a. | Totaal investeringen (–/–) | – 11.010 | – 10.334 | 676 |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 2.387 | 2.387 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 11.010 | – 7.947 | 3.063 |
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | |||
4b. | Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 18.000 | 18.000 | |
4c. | Aflossingen op leningen (–/–) | – 11.130 | – 10.612 | 518 |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+) | 11.010 | 12.078 | 1.068 |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 120 | 19.466 | 19.586 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2013 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 9.709 | 58.414 | 48.705 |
(*noot: maximale roodstand € 0,5 mln)
Toelichting
Rekening-courant RHB
Het saldo rekening-courant op 1 januari is € 14,8 mln hoger onder andere als gevolg van:
-
• een betaling in 2012 van € 10 mln door de eigenaar als onderdeel van een bijdrage van € 33 mln voor de voorziening afkoop laboratoria met als doel de huisvestingskosten structureel te verlagen;
-
• een resultaat 2012 dat € 3,9 mln hoger uitvalt dan de prognose bij de 2de suppletoire 2012;
-
• aanvullende balansmutaties ad € 0,9 mln.
Operationele kasstroom
De verhoging van de operationele kasstroom met € 11,3 mln wordt mede veroorzaakt door aanvullende opdrachten/financiering ad € 8,6 mln verstrekt door EZ en € 1,7 mln verstrekt door VWS. Daarnaast heeft (gesaldeerd) voor € 1 mln aan overige balansmutaties plaatsgevonden.
Investeringskasstroom
De € 10,3 mln aan investeringen is als volgt opgebouwd: € 2,2 mln systeemontwikkeling, € 1,1 mln laboratoriumapparatuur, € 5,3 mln dienstauto’s en € 1,8 mln inventaris, verbouwingen en overig.
De investeringskasstroom is € 3,1 mln lager als gevolg van € 0,7 mln lagere investeringen en € 2,4 mln aan desinvesteringen. De desinvestering betreft naast € 0,3 mln systeemontwikkeling voor € 2,1 mln aan dienstauto’s. Tegenover de laatste desinvestering staat € 1,8 mln aan verkoopopbrengsten dienstauto’s.
Financieringskasstroom
De financieringskasstroom van € 19,6 mln komt tot stand door de betaling van € 18 mln door EZ voor een openstaande vordering 2012 in verband met de bijdrage van € 33 mln voor de dotatie voorziening afkoop laboratoria. Daarnaast is enerzijds voor € 0,5 mln versneld in 2012 aan leningen afgelost waardoor de aflossing in 2013 lager uitvalt en anderzijds is het leenplafond in 2013 verhoogd en voor € 1,1 mln meer aan leningen afgeroepen.
Doelmatigheidsindicatoren
Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Begroting 2013 | |
---|---|---|---|---|---|
Gemiddelde Kostprijs (€/uur) | 94,13 | 95,95 | |||
Tarieven | Nvt | ||||
Index in reële termen t.o.v. 2012 (2012 = 100) | 100 | 100,5 | 100,06 | 100 | |
Omzet per productgroep (x € mln.) | |||||
Toezicht | 159 | 153,5 | 149,4 | 141 | |
Advies en Vertegenwoordiging | 8 | 8,5 | 7,6 | 9 | |
Klantinteractie en dienstverlening | 19,4 | 23,5 | 20,9 | 18 | |
Inlichtingen en opsporing | 11,9 | 12 | 11,8 | 11 | |
Incident en crisismanagement | 4 | 6 | 5,2 | 6 | |
Laboratoriumonderzoek | 20,4 | 19 | 16,5 | 19 | |
Kennis en expertise | 11,3 | 10,5 | 9,2 | 10 | |
Communicatie | 2 | 1,5 | 1,3 | 2 | |
FTE | |||||
Aantal FTE (excl. externe inhuur) | 2.347 | 2.168 | 2.163 | 2.140 | |
Verhouding FTE direct/indirect (excl externe inhuur) | 1.802/545 | 1.741/427 | 1.733/430 | 1.727/413 | |
Personeelskosten per fte | 64.869 | 71.004 | 70.143 | 70.000 | |
Saldo van baten en lasten | |||||
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten | 0,08% | – 0,02% | 0,24% | 0,00% | |
Kwaliteit | |||||
Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen | 96,8% | 52% | 64% | 95% | |
Naamsbekendheid | |||||
– spontaan | 17% | 20% | 41,8% | 20% | |
– geholpen | 75% | 73% | 90,4% | 80% |
Gemiddelde kostprijs
De kostprijs is nagenoeg gelijk aan 2012. De geringe stijging van € 0,06 wordt veroorzaakt door wijzigingen in de formatie. Index in reële termen ten opzichte van 2012: € 94,07 (2012 = 100)
Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen
Van de 9.181 informatieverzoeken en 15.221 meldingen die de NVWA bereikte in 2013 is 64% binnen 6 weken volledig afgehandeld. Als de afhandeling van een informatieverzoek of melding langer dan 6 weken in beslag neemt, is na 6 weken aan de melder een brief verzonden dat de afhandeling meer tijd in beslag neemt, waarmee 89% binnen 6 weken een terugkoppeling ontvangt. Als er een inspectie of monsteronderzoek uitgevoerd moet worden kost de afhandeling veelal onvermijdbaar meer tijd. In het komend jaar gaat de NVWA extra aandacht besteden aan een tijdige terugkoppeling.
Naamsbekendheid
De hogere score totale naamsbekendheid 90,4%, is het gevolg van het gebruik van een internetpanel in plaats van het telefonisch onderzoek zoals in voorgaande jaren. Vooraf was bekend dat de nieuwe meetmethode een trendbreuk zou opleveren. Deze nieuwe meting moet om deze reden worden gezien als een «0-meting».