Vooruitlopend op de officiële fusie (1 november 2013) zijn de organisaties van de Lindenhorst en Almata locatie Den Dolder per 1 januari 2013 administratief samengevoegd tot Lindenhorst – Almata.
Almata Ossendrecht is per dezelfde datum geheel zelfstandig verder gegaan. In de begroting 2013 is reeds uitgegaan van de nieuwe situatie. Ook is in 2013 al zoveel mogelijk volgens de nieuwe inrichting gewerkt. In het jaar 2014 zal de instelling via een aanbestedingstraject geprivatiseerd worden, waarna er afwikkeling zal plaatsvinden van het agentschap.
Aangezien 2013 het eerste jaar is voor de nieuwe organisatie, is de vergelijking met voorgaande jaren niet mogelijk. Daarom zijn er geen vergelijkende cijfers opgenomen.
Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Realisatie 2013 (2) | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting (3 = 2–1) | Realisatie 2012 (4) | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 18.849 | 25.155 | 6.306 | – |
Omzet overige departementen | 0 | 0 | 0 | – |
Omzet derden | 0 | 1.123 | 1.123 | – |
Rentebaten | 0 | 1 | 1 | |
Vrijval uit voorzieningen | 0 | 181 | 181 | |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | |
Totaal baten | 18.849 | 26.460 | 7.611 | – |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 13.518 | 24.989 | 11.471 | – |
– Personele kosten | 8.573 | 12.473 | 3.900 | |
waarvan eigen personeel | 8.242 | 10.444 | 2.202 | |
waarvan externe inhuur | 331 | 2.029 | 1.698 | |
– Materiële kosten | 4.945 | 12.516 | 7.571 | |
waarvan apparaat ICT | 42 | 0 | – 42 | |
waarvan bijdrage aan SSO´s | 297 | 275 | – 22 | |
Frictiekosten | 4.719 | 0 | – 4.719 | |
Afschrijvingskosten | 252 | 188 | – 64 | – |
– Materieel | 202 | 188 | – 14 | |
– Immaterieel | 50 | 0 | – 50 | |
Overige lasten | 360 | 423 | 63 | – |
– Dotaties voorzieningen | 297 | 419 | 122 | |
– Rentelasten | 63 | 4 | – 59 | |
– Bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | |
Totaal lasten | 18.849 | 25.600 | 6.751 | – |
Saldo van baten en lasten | 0 | 860 | 860 | – |
Toelichting bij de staat van baten en lasten
Resultaat
Over 2013 is een positief resultaat gerealiseerd van circa € 0,9 miljoen. Dit positieve resultaat wordt voornamelijk veroorzaakt door incidentele meevallers die zijn verantwoord onder «Omzet derden» of die in mindering zijn gebracht op de kosten.
Baten
De begrote omzet moederdepartement bestaat uit een exploitatiebijdrage volgens de PxQ methode, waarbij de prijs (P) per plaats voor gesloten jeugdzorg (€ 115.000) wordt vermenigvuldigd met 96 capaciteitsplaatsen (Q) en een bijdrage in de kapitaalslasten van het moederdepartement (op basis van werkelijke kosten).
In 2013 is de bekostiging gebaseerd op 80 residentiële bedplaatsen (€ 12 miljoen) en 40 trajectbedplaatsen (€ 1,8 miljoen). Daarnaast een extra bijdrage van € 4,7 miljoen inzake de doorlopende kosten in verband met de nog niet gerealiseerde reorganisatie en € 0,3 miljoen ten behoeve van de FLO voorziening.
In 2013 werden enkele aanvullende bijdragen toegekend vanuit VWS in verband met de transitiekosten van € 3,7 miljoen, een ontwikkelbudget trajectzorg van € 0,2 miljoen en een extra bijdrage voor frictiekosten van € 3,8 miljoen.
De frictiekosten betreffen doorlopende kosten voor personeel, dubbele huisvesting en faciliteiten tijdens de transitieperiode. De transitiekosten betreffen kosten die gemaakt worden om de processen van fusie, krimp en privatisering mogelijk te maken.
De hogere gerealiseerde omzet moederdepartement ten opzicht van de begroting wordt veroorzaakt door de toekenning van de bijdrage voor transitiekosten, die buiten de going concern bijdragen valt en de extra bijdrage ten behoeve van de frictiekosten op basis van een worst-case scenario.
Conform de managementafspraken is vanwege een lagere gerealiseerde bezettingsgraad een bezettingskorting van € 1 miljoen in mindering gebracht van de bijdragen van de opdrachtgever (VWS).
Voor omzet derden werd niets begroot vanwege onzekerheden over de realisatie tijdens het transitieproces. In het jaar 2013 betreft de realisatie voornamelijk het ESF project 2007 t/m 2013 ten behoeve van de arbeidsmarkt toetreding van moeilijk plaatsbare jongeren (€ 0,4 miljoen) en UWV vergoedingen en detacheringen (€ 0,2 miljoen).
Lasten
Personele kosten
De realisatie van de personele kosten is hoger dan begroot als gevolg van het later uitstromen van boventallig personeel. Deze kosten zijn in de begroting opgenomen onder de frictiekosten.
Materiële kosten
De materiële kosten zijn hoger dan begroot door de hogere kosten met betrekking tot de transitie (€ 3,4 miljoen) en de frictiekosten. De transitiekosten worden gedekt vanuit het transitiebudget en de frictiekosten worden gedekt vanuit de extra bijdrage (zie hogere omzet moederdepartement). Daarnaast worden de hogere kosten veroorzaakt door uitbesteed werk (€ 0,5 miljoen). Dit als gevolg van de uitstroom van medewerkers (met name afdeling beveiliging en groepsleiding) en door de langere duur van de uitfasering van de jongeren uit de locatie Den Dolder. Daarentegen vallen de inkoopkosten met betrekking tot de trajecten € 0,5 miljoen lager uit. Ook de kosten met betrekking tot het onderhoud van de gebouwen vallen € 0,1 miljoen lager uit.
De frictiekosten waren begroot op basis van een worst-case scenario, waarbij een aantal vaste bedragen werden meegenomen en een aantal variabele bedragen. In de laatste categorie werd de meevaller in het aantal fte boven gewenste formatie gebruikt om extra kosten voor inhuur mee te dekken. Per saldo werd daarmee uitgekomen met het toegekende bedrag.
Afschrijvingen
De afschrijvingkosten vallen lager uit dan begroot vanwege het lage investeringsniveau in de afgelopen jaren, waardoor posten die reeds afgeschreven zijn, langer gebruikt worden.
Rente
De leningen zijn in 2012 (Almata) en 2013 (Lindenhorst) vervroegd afgelost met betaling van een renteboete. Door het wegvallen van de leningen vielen de rentekosten lager uit dan begroot.
Vrijval en dotaties voorzieningen
Een toelichting op de vrijval en de dotaties voorzieningen is opgenomen in de toelichting op de balans.
Balans 31-12-2013 | Balans 31-12-2012 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 1 | – |
Materiële activa | 502 | – |
– Grond en gebouwen | 15 | – |
– Installaties en inventarissen | 391 | – |
– Overige materiële vaste activa | 96 | – |
Voorraden | 0 | – |
Debiteuren | 279 | – |
Nog te ontvangen | 509 | – |
Liquide middelen | 6.656 | – |
Totaal activa | 7.947 | – |
Passiva | ||
Eigen vermogen | 2.432 | – |
– Exploitatiereserve | 1.572 | – |
– Onverdeeld resultaat | 860 | – |
Voorzieningen | 473 | – |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | – |
Crediteuren | 655 | – |
Nog te betalen | 4.387 | – |
Totaal passiva | 7.947 | – |
Aangezien 2013 het eerste jaar is voor de De Lindenhorst-Almata, is de vergelijking met voorgaande jaren niet mogelijk. Daarom zijn er geen vergelijkende cijfers opgenomen.
Toelichting op de balans per 31 december 2013
Activa
In 2013 is circa € 0,9 miljoen geïnvesteerd in materiële vaste activa. Deze investering is gedaan ten behoeve van de vervanging van de alarmzenders en de intercominstallatie. Daarnaast heeft de afdeling ITB (Individueel Traject Begeleiders) een auto ten behoeve van de traject begeleidingen vervangen.
Voorraden
In 2013 zijn geen voorraden meer opgenomen in de balans vanwege de veranderde werkwijze door de fusie. In de nieuwe organisatie worden geen voorraden gehouden en worden de benodigdheden via de afdeling inkoop besteld wanneer ze nodig zijn.
Nog te ontvangen en vooruitbetaald
Deze post betreft (voornamelijk) de subsidies van het Europees Sociaal Fonds (ESF).
Liquide Middelen
Einde 2013 heeft VWS de bijdrage van december ten behoeve van Almata Ossendrecht (van € 1 miljoen) per abuis op de rekening van de Lindenhorst- Almata overgemaakt.
Eigen vermogen
Het saldo van baten en lasten over het exploitatiejaar 2013 is in de balans opgenomen per 31 december 2013 als onverdeeld resultaat van circa € 0,9 miljoen. Hierdoor stijgt het totale eigen vermogen naar circa € 2,4 miljoen. Dit is circa € 1,1 miljoen boven de toegestane 5% norm over de omzet van 2013 (circa € 26,5 miljoen x 5% = circa € 1,3 miljoen). Bij de eerste suppletoire begroting 2014 zal het eigen vermogen hersteld worden.
Leningen bij de Ministerie van Financiën
In 2013 zijn alle leningen, vooruitlopende op de privatisering, vervroegd afgelost.
Voorzieningen
Personeel | FLO/SFB | Totaal | |
---|---|---|---|
Stand voorziening 31-12-2012 | 121.367 | 569.132 | 690.499 |
Kortlopende schuld | 6.919 | 787.369 | 794.288 |
Totaal stand 31-12-2012 | 128.286 | 1.356.501 | 1.484.787 |
Dotatie tlv exploitatie | 56.753 | 362.000 | 418.753 |
Ontrekkingen | – 71.889 | – 650.857 | – 722.746 |
Vrijvallen | – 44.923 | – 135.829 | – 180.752 |
Totaal mutaties 2013 | – 60.059 | – 424.686 | – 484.745 |
Totaal stand 31-12-2013 | 68.227 | 931.815 | 1.000.042 |
Waarvan verantwoord onder overlopende passiva | 68.227 | 459.099 | 527.326 |
Stand voorziening 31-12-2013 | 0 | 472.716 | 472.716 |
Personeel
Aan de personeelsvoorziening is één dotatie geweest.
FLO/SBF
De onttrekking (circa € 0,7 miljoen) bij de voorziening FLO/SBF betreft de loonkosten van de medewerkers die vanwege een bezwarende functie gebruik maken van de SBF-regeling. De dotatie (circa € 0,4 miljoen) betreft twee medewerkers. De vrijval van voorzieningen betreft een herberekening van de verplichtingen.
Nog te betalen en vooruitontvangen
De nog te betalen bedragen betreffen stelposten voor nog te ontvangen facturen en voor € 1 miljoen ontvangen voorschot van Almata Ossendrecht.
Positie ten opzichte van andere Rijksdiensten:
In de post Debiteuren is voor € 5.000 RIVM opgenomen en voor € 255.000 Almata Ossendrecht. In de post Crediteuren is voor € 86.000 Almata Ossendrecht opgenomen, voor € 72.000 BZK en voor € 3.000 RIVM. Bij de nog te betalen posten staat € 1 miljoen voor Almata Ossendrecht (onjuiste bevoorschotting)
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
Voor verplichtingen met betrekking tot de sociale regelingen voor het personeel naar aanleiding van de fusie is geen voorziening opgenomen om doelmatigheidsredenen en omdat VWS bijdragen ter dekking van de kosten heeft toegezegd.
De huur bij RGD betreffende de panden te Den Dolder is opgezegd per 31 december 2014. Voor het jaar 2014 betekent dit een verplichting tot betalen van de huur terwijl de panden nauwelijks meer in gebruik zijn (betaling uit aanvullende bijdrage voor frictiekosten).
Kasstroomoverzicht
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2)-(1) | |
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1-1-2013+ stand depositorekeningen | 407 | 0 | – 407 |
2. | Totaal operationele kasstroom | – 200 | 6.876 | 7.076 |
Totaal investeringen (-/-) | – 25 | – 87 | – 62 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | ||||
3. | Totaal investeringskasstroom | – 25 | – 87 | – 62 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | – 60 | – 141 | – 81 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | ||||
4. | Totaal financieringskasstroom | – 60 | – 141 | – 81 |
5. | Rekening-courant RHB 31-12-2013 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 122 | 6.648 | 6.526 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
-
– De saldi van de rekening-couranten van De Lindenhorst Almata en Almata Ossendrecht zijn in de loop van 2013 definitief bepaald en administratief verwerkt. Hierdoor is ervoor gekozen om in het kasstroomoverzicht een beginsaldo van nul aan te houden. In de operationele kasstroom zit de mutatie van de rekening-courant saldo inbegrepen (circa € 5 miljoen).
-
– De operationele kasstroom is groter dan verwacht, door lagere personeelskosten (deels gecompenseerd door hogere inhuur extern) en door de verbeterde liquiditeitspositie per eind 2013.
-
– De investeringen betroffen vervanging van de alarmzenders en intercominstallaties en een nieuwe auto ten behoeve van de afdeling ITB.
Doelmatigheidsindicatoren
(bedragen x € 1.000,-) | 2011 | 2012 | 2013 | Oorspronkelijke begroting 2013 |
---|---|---|---|---|
Generiek | ||||
Kostprijzen per behandelplaats | – | – | 139 | 147 |
Bijdrage per behandelplaats | – | – | 144 | 147 |
FTE-totaal (exclusief externe inhuur) | – | – | 133,8 | 135 |
Saldo van baten en lasten (% van de baten) | – | – | 3,25% | 0% |
Specifiek | ||||
Gemiddelde verblijfsduur in maanden | – | – | 6,5 | 7 |
Geregistreerde klachten | – | – | 71 | 100 |
Klachten gegrond verklaard | – | – | 9 | 10 |
Aangezien 2013 het eerste jaar is voor de De Lindenhorst-Almata, is de vergelijking met voorgaande jaren niet mogelijk. Daarom zijn er geen vergelijkende cijfers opgenomen.
Toelichting doelmatigheidsindicatoren
De kostprijs per behandelplaats wordt berekend vanuit de exploitatiebijdrage per plaats (inclusief de kapitaallasten, maar exclusief de incidentele kosten voor frictie en transitie).
In 2013 werd een positief resultaat bereikt van 3,25%, dit vindt voor een belangrijk deel zijn oorzaak in incidentele meevallers.
Het aantal fte liep verder terug door de uitstroom van personeel dat gebruik maakte van de SFB faciliteiten en de vrijwillige Van Werk naar Werk (VWNW) faciliteiten.
Per 1 november 2013 is de fusie officieel geworden en zijn circa 35 fte deel gaan nemen in een verplicht VWNW-traject. Hierdoor is de reguliere formatie op het peil van het goedgekeurde O&F-rapport bij fusie gekomen.
In de cijfers van eind 2013 is geen rekening gehouden met de 33,2 fte die verplicht een van werk naar werktraject volgen, op de loonlijst van Lindenhorst-Almata staan, maar volledig gefinancierd worden vanuit Transitiemiddelen VWS.
Het aantal klachten bleef laag ondanks alle ontwikkelingen binnen de organisatie.
De gemiddelde verblijfsduur is gedaald overeenkomstig de visie op zorg van de instelling.