Base description which applies to whole site

3.1. Zorgverzekeringwet (Zvw)

3.1.1. Verticale ontwikkeling van de Zvw-uitgaven en -ontvangsten

De verticale toelichting bevat een cijfermatig overzicht van de budgettaire veranderingen die zich hebben voorgedaan sinds de ontwerpbegroting 2013. Voor een meer gedetailleerde toelichting op de veranderingen wordt verwezen naar paragraaf 6, het verdiepingshoofdstuk.

De verticale toelichting onderscheidt drie categorieën mutaties:

  • mee- en tegenvallers;

  • beleidsmatige mutaties;

  • technische- en macro-economische mutaties.

Tabel 7 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2013 de verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten zien.

Tabel 7 Verticale ontwikkeling van de Zvw-uitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1 miljoen)
 

2013

Zvw-uitgaven ontwerpbegroting 2013

41.049,9

Mee- en tegenvallers

 

Actualisering Zvw-uitgaven (zie tabel 7A)

– 1.364,9

   

Beleidsmatige mutaties

 

Tariefsaanpassing logopedie

19,9

   

Technische en macro-economische mutaties

 

Macrobijstellingen

48,6

Schuif tussen financieringsbronnen

– 71,7

Financieringsmutatie

17,1

Overige mutaties

– 124,9

   

Totaal mutaties

– 1.475,9

   

Zvw-uitgaven jaarverslag 2013

39.574,0

Zvw-ontvangsten ontwerpbegroting 2013

2.851,6

Beleidsmatige mutaties

 

Eigen bijdrage ggz

– 145,0

   

Totaal mutaties

– 145,0

   

Zvw-ontvangsten jaarverslag 2013

2.706,6

Netto-Zvw-uitgaven ontwerpbegroting 2013

38.198,3

Mutatie in de netto-Zvw-uitgaven

– 1.330,9

Netto-Zvw-uitgaven jaarverslag 2013

36.867,3

Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ-gegevens over de financieringslasten Zvw en AWBZ.

Uitgaven

Mee- en tegenvallers

Actualisering Zvw-uitgaven

Tabel 7A Actualisering Zvw-uitgaven (bedragen x € 1 miljoen)
 

2013

Eerstelijnszorg

– 188,3

Medisch-specialistische zorg

304,0

Ziekenvervoer

– 31,9

Geneesmiddelen

– 1.239,1

Hulpmiddelen

– 269,0

Grensoverschrijdende zorg

46,4

Opleidingen

– 2,3

Multidisciplinaire zorgverlening

15,3

Totaal

– 1.364,9

Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ-gegevens over de financieringslasten Zvw en AWBZ.

Zoals aangegeven bij tabel 7 bevat deze post alle mutaties vanaf de stand ontwerpbegroting 2013. Onderdeel hiervan is de actualisering van de zorguitgaven op basis van voorlopige realisatiegegevens 2013 van de NZa en het CVZ (zie tabel 7A). Voor de curatieve ggz zijn vooralsnog geen volledige en betrouwbare realisatiecijfers over 2013 beschikbaar; deze cijfers zijn derhalve niet meegenomen in de actualisatie. De belangrijkste mutaties worden hieronder nader toegelicht. In de verdiepingsbijlage is de actualisering van de Zvw-uitgaven per sector verder toegelicht.

Eerstelijnszorg

De onderschrijding bij de eerstelijnszorg van € 188 miljoen doet zich voor bij de huisartsenzorg € 40 miljoen, de tandheelkundige zorg Zvw € 38 miljoen, de paramedische zorg € 50 miljoen, de verloskunde en kraamzorg samen € 43 miljoen en de dieetadvisering € 17 miljoen.

Huisartsenzorg

Bij de huisartsenzorg is voor het jaar 2013 een onderschrijding van € 40 miljoen te zien. De vergelijking met 2012 laat zien dat de uitgaven voor consulten in 2013 zijn achtergebleven ten opzichte van de verwachte groei. Het cijfer over 2013 bevat echter nog een ramingsdeel van 10%.

Tandheelkundige zorg

Over 2013 is een onderschrijding te zien van € 38 miljoen. De over 2011 verwerkte (structurele) stijging van ruim € 40 miljoen wordt hiermee vrijwel teniet gedaan.

Paramedische zorg

Bij de paramedische zorg is voor het jaar 2013 een onderschrijding van € 50 miljoen te zien. Deze onderschrijding doet zich in belangrijke mate voor bij de fysiotherapie en de logopedie.

Bij de fysiotherapie is over 2013 een onderschrijding van € 39 miljoen te zien. Het vermoeden is dat het achterblijvende niveau het gevolg is van de doorwerking van de beleidsmaatregelen 2012: het aantal zittingen voor eigen rekening is verhoogd naar 20 en er zijn aandoeningen geschrapt van de chronische lijst. Het CVZ heeft als mogelijke aanvullende verklaringen aangegeven dat voor de gehele paramedische zorg een scherpere beoordeling van aanvragen geldt en wellicht ook een verminderde vraag als gevolg van verhoogd eigen risico.

Bij de logopedie is er over 2013 een onderschrijding van € 13 miljoen. Na het kostenonderzoek van de NZa zijn de tarieven, en daarmee ook het beschikbare budget, over 2012–2014 stapsgewijs per jaar verhoogd. Een verklaring van de achterblijvende uitgaven kan zijn dat de zorgverzekeraars lagere tarieven contracteren dan de nieuwe maximumtarieven.

Verloskunde en kraamzorg

De belangrijkste reden voor de onderschrijdingen bij de verloskunde en kraamzorg van in totaal € 43 miljoen is de dalende geboortecijfers.

Dieetadvisering

Bij de dieetadvisering is er over 2013 een onderschrijding van € 17 miljoen. Een deel van de verklaring van de lagere uitgaven is dat na de heropname in het pakket in 2013 de diëtistenpraktijken weer op gang moeten komen.

Medisch-specialistische zorg

In 2011 is een Hoofdlijnenakkoord gesloten in de medisch-specialistische zorg voor de periode 2012–2015. In de zomer van 2013 is dit akkoord geactualiseerd voor de periode 2014–2017. Onderdeel van de akkoorden is een meerjarig budgettair kader (exclusief loon- en prijsbijstelling). In de begroting van VWS is het aan de akkoorden ontleende budgettaire kader opgenomen onder de sector instellingen voor medisch-specialistische zorg. Ook de transitiebedragen maken onderdeel uit van het kader instellingen medisch-specialistische zorg. Op basis van de thans beschikbare inzichten over de schadelast 2012 en het transitiebedrag is sprake van een overschrijding van het beschikbare kader in 2012 en 2013. Hoewel de beschikbare cijfers nog niet definitief zijn en er nog wijzigingen kunnen plaatsvinden die van invloed kunnen zijn op de omvang van de overschrijding is het niet de verwachting dat deze wijzigingen de overschrijding teniet zullen doen. Vooralsnog wordt in het jaarverslag 2013 uitgegaan van een mogelijke overschrijding in 2012 van € 600 miljoen. In 2013 wordt thans uitgegaan van € 300 miljoen. Deze overschrijding wordt behandeld conform de afspraken die hierover in de hoofdlijnenakkoorden zijn gemaakt. In dit kader is het macrobeheersinstrument (mbi) relevant.

Geneesmiddelen

Bij de onderschrijding over 2013 van € 1.239 miljoen gaat het deels om de structurele doorwerking van de onderschrijding uit het jaarverslag over 2012 (€ 602,2 miljoen, die op grond van actuele cijfers van het CVZ over 2012 nog € 92,1 miljoen hoger uitvalt). De lagere uitgaven in 2012 zijn bij jaarverslag 2012 deels verklaard doordat zorgverzekeraars lagere prijzen dan verwacht voor dienstverlening van de apothekers en geneesmiddelen die apothekers afleveren hadden afgesproken. Ook vielen de prijzen voor geneesmiddelen lager uit door intensivering en uitbreiding van het preferentiebeleid van zorgverzekeraars.

In 2013 vielen de uitgaven voor geneesmiddelen nog eens € 544,8 miljoen lager uit. Deels komt dat doordat de VWS-raming (ook na de bijstelling op grond van het jaarverslag 2012) rekening hield met enige groei en nominale bijstelling ten opzichte van 2012. De uitgaven in 2013 vielen echter lager uit dan in 2012. De vergoedingen voor geneesmiddelen waren lager door een lagere volumegroei in combinatie met een nog verdere daling van de gemiddelde geneesmiddelenprijzen onder druk van patentverlies en het door zorgverzekeraars gevoerde preferentiebeleid. Daarnaast groeide het aantal uitgiftes minder dan verwacht.

Hulpmiddelen

Voor de onderschrijding over 2013 van € 269,0 miljoen kan nog geen eenduidige verklaring worden gegeven. De wijziging in de vergoedingssystematiek voor hoorhulpmiddelen heeft geleid tot een piek in het gebruik in het laatste kwartaal van 2012. In 2013 is in het eerste kwartaal een enorme daling zichtbaar, terwijl ook in de twee kwartalen daarna de uitgaven 25% lager waren dan in 2012. Verder zijn de gevolgen van de overheveling van bruikleenhulpmiddelen vanuit de AWBZ nog niet volledig zichtbaar in de cijfers over 2013, omdat in het eerste halfjaar ook nog ten laste van de AWBZ kon worden gedeclareerd. Daarnaast zet de daling in het gebruik van verbandmiddelen door. Ten slotte is sprake van een structurele doorwerking van de meevaller uit het jaarverslag over 2012, waarmee bij de opstelling van de begroting 2013 nog geen rekening kon worden gehouden.

Grensoverschrijdende zorg

Op basis van cijfers van het CVZ over 2013 blijkt sprake van meeruitgaven ten opzichte van de stand ontwerpbegroting van circa € 46 miljoen. Deze hogere uitgaven betreffen de uitgaven binnen het macroprestatiebedrag, dat wil zeggen de uitgaven in het buitenland door in Nederland woonachtige Zvw-verzekerden. Om meer inzicht te krijgen in de patiëntenstromen is in 2013 een IBO grensoverschrijdende zorg gestart. Het IBO wordt in 2014 afgerond.

Beleidsmatige mutaties

Tariefsaanpassing logopedie

Dit betreft een tariefsverhoging (totale meerkosten € 34,2 miljoen) die in 3 stappen (2012–2014) is doorgevoerd. De verhoging over 2013 betreft € 19,9 miljoen.

Technische en macro- economische mutaties

Macrobijstellingen

De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de macro-economische inzichten in het Centraal Economisch Plan (CEP 2013) van het Centraal Planbureau (CPB).

Schuif tussen financieringsbronnen

Dit is een schuif tussen de financieringsbronnen AWBZ en Zvw.

Financieringsmutatie

Er is een zeker tijdsverloop tussen de bevoorschotting op basis van productieafspraken tussen zorgaanbieders en zorgkantoren en de verwerking van de zorgproductie in de budgetten van de instellingen door de NZa. Als gevolg daarvan wijkt de financiering binnen een jaargrens af van de daadwerkelijke zorguitgaven (budgetten) in dat jaar. Zo ontstaan er financieringsachterstanden of -voorsprongen. In 2013 is er € 17,1 miljoen meer gefinancierd dan geproduceerd. Financieringsmutaties hebben wel invloed op de hoogte van de zorguitgaven in enig jaar, maar over een langere periode bezien heffen financieringsvoorsprongen en -achterstanden elkaar op.

Overige mutaties

Deze post is het saldo van verschillende mutaties. Hieronder zijn verder opgenomen diverse gereserveerde posten op nominaal en onverdeeld die thans vrijvallen. Dit zijn mutaties geweest die doorgaans een technisch karakter hebben. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de loon- en prijsbijstellingen en reserveringen die niet naar andere sectoren zijn uitgedeeld en de resterende financiële ruimte die is ontstaan in verband met de ramingsbijstelling academische zorg in de ontwerpbegroting 2014.

Ontvangsten

Beleidsmatige mutaties

Eigen bijdrage ggz/verpleegdag

De eigen bijdrage in de tweedelijns ggz is per 2013 geheel komen te vervallen. Dit leidt in totaal tot een neerwaartse bijstelling van de ontvangsten met € 145 miljoen.

Figuur 3 Samenstelling Zvw-uitgaven 2013

Figuur 3 Samenstelling Zvw-uitgaven 2013
3.1.2. Kerncijfers

De kerncijfers in tabel 8 schetsen een beeld van de Zorgverzekeringswet (Zvw).

Tabel 8 Kerncijfers Zorgverzekeringswet (Zvw)
   

Eenheid

2010

2011

2012

20131

Algemeen

         

1

Bevolking naar leeftijd in % van totale bevolking 1 januari

         
 

Jonger dan 20 jaar

%

23,7

23,5

23,3

23,1

 

20 tot 65 jaar

%

61,0

60,9

60,5

60,1

 

65+

%

15,3

15,6

16,2

16,8

 

Totale bevolking

1 miljoen

16,6

16,7

16,7

16,8

2

Levensverwachting bij 66 jaar op 31 december

         
 

– mannen

aantal jaren

17,2

17,5

17,5

 
 

– vrouwen

aantal jaren

20,4

20,5

20,4

 
             

Zorgverzekering

         

3

Gemiddelde nominale premie

Euro

1.095

1.199

1.226

1.213

4

Verzekerden met een collectieve verzekering

%

64

65

68

69

             

Eerstelijnszorg

         

5

Werkzame huisartsen

aantal

8.981

8.902

8.879

 

6

Toegestane instroom huisartsenopleiding

aantal

588

629

720

 

7

Werkzame tandartsen

aantal

8.881

8.827

8.775

 

8

Werkzame verloskundigen

aantal

2.556

2.612

2.692

 

9

Werkzame fysiotherapeuten

aantal

16.743

17.802

 

10

Gemiddeld aantal contacten per persoon met huisarts

aantal

4,2

4,3

4,1

 

11

Personen met contact in 1 jaar

aantal

72,3

72

71,3

 

12

Gemiddeld aantal contacten per persoon met tandarts

aantal

2,3

2,3

2,1

 

13

Personen met contact in 1 jaar

%

78,4

78,2

78,5

 

14

Gemiddeld aantal contacten per persoon met fysio/oefentherapeut (bevolking/per patiënt)

aantal

3,7/ 16,9

3,9/ 17

5,3/ 25,2

 

15

Personen met contact in 1 jaar

%

22

22,8

21,2

 

16

Geregistreerde sociaal-geneeskundigen

aantal

5.402

5.331

5.265

 
             

Medisch-specialistische zorginstellingen

         

17

Zorgaanbieders algemene ziekenhuizen, UMC en ZBC

         
 

–  algemene ziekenhuizen

aantal

84

84

82

82

–  categorale ziekenhuizen

aantal

2

2

2

2

–  UMC

aantal

8

8

8

8

–  evt. ZBC (actief in A- en/of B segment)

aantal

241

258

288

268

18

Dagopnames

1 miljoen

1,13

1,24

1,20

 

19

Verpleegdagen

1 miljoen

7,67

7,47

7,24

 

20

Eerste polibezoeken

1 miljoen

8,19

8,41

8,14

 

21

Gemiddeld aantal contacten per persoon met specialist

aantal

2,3

2,2

2,1

 

22

Personen met contacten in 1 jaar

%

37,8

39,0

37,9

 

23

Geregistreerde medisch-specialisten (niet artsen voor verstandelijk gehandicapten en ouderengeneeskunde)

aantal

20.144

20.863

21.750

 
             

24

Top 5 DBC- Zorgproducten2

         
 

1) 199299012 – Letsel (excl heupfractuur) | Diagnostisch (zwaar)/ Therapeutisch licht | Letsel overig

1.000

   

428,6

 
 

2) 199299028 – Letsel (excl heupfractuur) | Licht ambulant | Letsel overig

1.000

   

339,1

 
 

3) 140301007 – Nierinsufficientie | Chronisch | Hemodialyse in centrum/ zkhs | Niet klin | Dialyse 1–3 | Urogenitaal nierinsufficientie

1.000

   

231,7

 
 

4) 131999228 – Ov diagnosen | Licht ambulant | Botspierstelsel ziekte/laat gev trauma

1.000

   

217,3

 
 

5) 029499039 – Licht ambulant | Nieuw maligne huid/premaligne dermatose

1.000

   

182,7

 
             

Ziekenvervoer

         

25

Aantal spoedeisende ambulance-inzetten

1.000

463,9

478,3

500,8

 
             

Genees- en hulpmiddelen

         

26

Aantal openbare apotheken

aantal

1.980

1.997

1.981

1.974

27

Gemiddeld aantal voorschriften geneesmiddelen per persoon

aantal

12,5

13,6

14,1

28

Aandeel generieke verstrekkingen in de voorschriften

%

60,6

63,3

66,7

69,7

29

Aandeel generieke verstrekkingen in de kosten

%

10,9

10,3

12,0

15,2

30

Aantal personen dat vergoede hulpmiddelen gebruikt

1 miljoen

2,4

2,2

2,1

2,2

             

Geestelijke gezondheidszorg

         

31

Geestelijke ongezond. Op basis van Somscore MHI-5 (Mental Health Inventory 5), internationale maat voor de psychische gezondheid. De maximale score is 100. Hoe lager de score hoe slechter de psychische gezondheid. Het cijfer geeft het percentage van personen van 12 jaar of ouder met een score van minder dan 60.

%

10,7

11

10,8

 

32

Aantal cliënten curatieve ggz

1.000

1.187

     
 

Aantal cliënten eerstelijns curatieve ggz

1.000

327

     
 

Aantal cliënten tweedelijns curatieve ggz

1.000

924

     

33

Aantal en soort aanbieders curatieve ggz

aantal

7.438

     
 

Waarvan:

         
 

Eerstelijn psychologische zorg verlener

aantal

4.541

4.179

   
 

Eerstelijn overig (psychiaters, orthopedagogen etcetera)

aantal

180

107

   
 

Tweede lijn gebudgetteerde zorginstellingen

aantal

177

181

178

 
 

Tweede lijn niet gebudgetteerde zorginstellingen

aantal

89

     
 

Tweede lijn psychologische zorgverlener

aantal

1.929

     
 

Tweede lijn vrijgevestigde psychiater (medisch specialist)

aantal

522

     

Bronnen:

1–2: CBS

3: CPB

4: Vektis

5: Nivel, Cijfers uit de registratie van huisartsen peiling januari 2012

6: VWS: MEVA/NBO 3103294 Instroomplaatsen opleidingsfonds eerste tranche 2013

NZa Marktscan mondzorg december 2012

8: Nivel, Cijfers uit de registratie van verloskundigen peiling januari 2012

9: Nivel, Cijfers uit de registratie van fysiotherapeuten peiling januari 2012

10: CBS, Statline ( http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=81027NED&D1=a&D2=0–2&D3=0&D4=l&HD=110912–1014&HDR=G3,G2,G1&STB=T )

11: CBS, Statline ( http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=81027NED&D1=a&D2=0–2&D3=0&D4=l&HD=110912–1014&HDR=G3,G2,G1&STB=T )

12: CBS, Statline ( http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=81027NED&D1=a&D2=0–2&D3=0&D4=l&HD=110912–1014&HDR=G3,G2,G1&STB=T )

13: CBS, Statline ( http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=81027NED&D1=a&D2=0–2&D3=0&D4=l&HD=110912–1014&HDR=G3,G2,G1&STB=T )

14: CBS, Statline ( http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=81027NED&D1=a&D2=0–2&D3=0&D4=l&HD=110912–1014&HDR=G3,G2,G1&STB=T )

15: CBS, Statline ( http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=81027NED&D1=a&D2=0–2&D3=0&D4=l&HD=110912–1014&HDR=G3,G2,G1&STB=T )

16: KNMG, Aantal geregistreerde specialisten/profielartsen op peildatum 31 december van het jaar ( http://knmg.artsennet.nl/Opleiding-en-Registratie/RGS-1/Aantallen/Overzicht-aantal-geregistreerde-specialistenprofielartsen.htm )

17: NZa, Marktscan Medisch-specialistische Zorg 2013

18: NZa, A-segment

19: NZa, A-segment

20: NZa, A-segment

21: Statline (http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=81027ned&D1=0–45&D2=0–13,32–37,68–74&D3=0&D4=0–2&VW=T)

22: Statline (http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=81027ned&D1=0–45&D2=0–13,32–37,68–74&D3=0&D4=0–2&VW=T)

23: KNMG, Aantal geregistreerde specialisten/profielartsen op peildatum 31 december van het jaar ( http://knmg.artsennet.nl/Opleiding-en-Registratie/RGS-1/Aantallen/Overzicht-aantal-geregistreerde-specialistenprofielartsen.htm )

24: Vektis, cijfers zijn voorlopig.

25: Ambulancezorg Nederland, Ambulances in zicht 2012. (Betreft het aantal A1-inzetten. Het totale aantal inzetten – A1, A2 en B – bedroeg in 2011 1.084.426 en in 2012 1.100.419.)

26 – 29: Stichting Farmaceutische Kengetallen, cijfers 2013 zijn voorlopig

30: College voor Zorgverzekeringen

31 CBCS Statline (http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=81174NED&D1=41&D2=a&D3=a&D4=0&D5=a&HDR=T&STB=

G1,G2,G3,G4&VW=T)

32: NZA, Marktscan en beleidsbrief geestelijke gezondheidszorg 2013

33: NZA, Marktscan en beleidsbrief geestelijke gezondheidszorg 2013

1

Voor met name 2013 is een aantal cijfers nog niet beschikbaar.

2

DBC Zorgproducten zijn vanaf 2012 in gebruik. Daarvoor werd gebruikt gemaakt van Diagnose Behandelcombinaties.

Licence