De zorguitgaven worden gefinancierd uit een aantal bronnen. Tabel 13 laat zowel de verdeling tussen deze financieringsbronnen zien als de ontwikkeling daarin. De totale gefinancierde uitgaven en de totale mutaties komen overeen met de cijfers genoemd in eerdere paragrafen van het Financieel Beeld Zorg.
Begroting 2013 | Mutaties 2013 | Jaarverslag 2013 | |
---|---|---|---|
a | b | c=a+b | |
AWBZ | 25,5 | 0,1 | 25,6 |
Eigen betalingen AWBZ | 1,8 | 0,1 | 1,9 |
AWBZ totaal | 27,3 | 0,2 | 27,5 |
Zvw | 38,2 | – 1,3 | 36,9 |
Eigen betalingen Zvw | 2,9 | – 0,1 | 2,7 |
Zvw totaal | 41,0 | – 1,5 | 39,6 |
Begroting | 2,1 | 0,0 | 2,2 |
Ontvangsten begroting | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Begroting totaal | 2,1 | 0,0 | 2,2 |
Totaal | 70,5 | – 1,2 | 69,2 |
w.v. netto BKZ | 65,8 | – 1,2 | 64,6 |
Bron: VWS, NZa productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ voorlopige financieringslasten Zvw en AWBZ.
Aansluiting VWS-cijfers aan CVZ-cijfers
De Algemene Rekenkamer heeft gevraagd of VWS de cijfers in het VWS-jaarverslag kan aansluiten op de cijfers in het CVZ-jaarverslag. Bij een dergelijke aansluiting geldt een aantal aandachtspunten. Allereerst geldt dat in het jaarverslag 2013 VWS ingaat op de (verwachte) ontwikkeling in 2013, terwijl het CVZ-jaarverslag 2013 pas in het najaar van 2014 verschijnt. Daardoor kunnen op dit moment alleen de cijfers voor 2012 uit het Jaarverslag fondsen 20123 worden vergeleken met de cijfers voor 2012 waarmee VWS op dit moment rekent. Daarnaast geldt dat het CVZ de cijfers over voorgaande jaren ook na het verschijnen van het jaarverslag nog aanpast. VWS gebruikt in dit geval niet de cijfers uit het CVZ-jaarverslag, maar de actuelere CVZ-cijfers. Een derde aandachtspunt is dat het CVZ in zijn jaarverslag in de cijfers voor het jaar 2012 bijstellingen over eerdere jaren heeft verwerkt, die zijn gebleken na de vaststelling van het jaarverslag 2011. VWS verwerkt deze correcties niet in 2012, maar in de betreffende jaren. Een vierde aandachtspunt is dat VWS uitgaven presenteert die aansluiten bij de BKZ-definitie. Lasten van de fondsen die niet meetellen in het BKZ, verwerkt VWS bij de overige inkomsten. Zo saldeert VWS rentelasten en rentebaten en neemt het saldo op bij de inkomsten. Een vijfde aandachtspunt is dat VWS een saldo van het Zorgverzekeringsfonds (Zvf) en het Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten (AFBZ) wil presenteren in de definitie van het EMU-saldo. Ten aanzien van de premie-ontvangsten kennen het CVZ en het CBS een andere definitie. Beide rekenen in de kern met de premieontvangsten op verschoven kasbasis (van februari tot en met januari). Het CVZ verwerkt correcties over oude jaren in het eerste jaarverslag waarin dat kan, terwijl het CBS deze correcties boekt in het jaar waarin deze kasmatig worden verwerkt.
Gegeven het bovenstaande geldt de volgende aansluiting in tabel 14:
VWS Jaarverslag 2013 | CVZ Jaarverslag | Verschil CVZ en VWS-Jaarverslag | |
---|---|---|---|
Jaar 2012 | Jaar 2012 | Jaar 2012 | |
Lasten | 21,8 | 22,0 | 0,2 |
Baten | 22,9 | 23,2 | 0,3 |
Saldo | 1,1 | 1,2 | 0,1 |
Het CVZ lastencijfer voor het Zorgverzekeringsfonds voor 2012 in het jaarverslag Fondsen is € 0,2 miljard hoger dan in het VWS-jaarverslag 2013. Dit verschil kent een viertal oorzaken. Voor € 0,5 miljard resulteert het verschil uit het salderen van niet-BKZ-relevante posten met de inkomsten. Voor – € 0,3 miljard is het verschil het gevolg van de voorlopige inschatting van het transitiebedrag ziekenhuizen in het VWS-jaarverslag 2013, die ten tijde van het opstellen van het CVZ-jaarverslag nog niet bekend was. Voor – € 0,2 miljard hangt het samen met het verwerken door het CVZ van per saldo meevallers uit eerdere jaren in het cijfer voor het jaar 2012. Verder resulteert € 0,2 miljard uit de VWS inschatting dat de nacalculatie van verzekeraars lager zal uitkomen dan verwerkt in het jaarverslag van het CVZ. Dit volgt uit actuele CVZ-cijfers over de verdeling van de opbrengstverrekening.
Het CVZ kent € 0,3 miljard hogere inkomsten. Dit wordt voor € 0,5 miljard verklaard door het salderen van niet-BKZ-relevante posten met de inkomsten en daarnaast voor – € 0,1 miljard door het verwerken van de inkomensafhankelijke bijdrage (IAB) in de CPB-EMU-definitie.
VWS Jaarverslag 2013 | CVZ Jaarverslag | Verschil CVZ en VWS-Jaarverslag | |
---|---|---|---|
Jaar 2012 | Jaar 2012 | Jaar 2012 | |
Lasten | 27,9 | 28,1 | 0,2 |
Baten | 23,3 | 23,2 | – 0,1 |
Saldo | – 4,5 | – 4,8 | – 0,3 |
Het CVZ kent in het Jaarverslag fondsen AWBZ-lasten van € 28,1 miljard. Dat is € 0,2 miljard hoger dan bij VWS, omdat VWS ook bij de AWBZ bepaalde uitgaven (totaal € 0,2 miljard) saldeert (vooral rente en de Wtcg-korting op de eigen bijdrage).
Het CVZ kent in zijn Jaarverslag fondsen AWBZ-baten van € 23,2 miljard. Dat is € 0,1 miljard meer dan waarmee VWS rekent. Het verschil wordt voor € 0,3 miljard verklaard door het werken met de EMU-definitie van de premies. Het resterende verschil resulteert door de saldering van uitgaven.