In deze bijlage worden aanvullende gegevens opgenomen die betrekking hebben op de betaling van subsidies aan ProRail en de besteding ervan door ProRail. Deze spoorbijlage is onderdeel van de kabinetsreactie op het rapport van de Tijdelijke Commissie Onderhoud en Innovatie Spoor (Kamerstukken II, 2011/12, 32 707, nr. 16) waarin een pakket maatregelen is genoemd om de informatievoorziening naar de Tweede Kamer beter en transparanter te maken.
Specifiek voor de verantwoording voor artikel 13 Spoorwegen gaat het om de volgende aanvullende gegevens:
-
– A. Een overzichtstabel waarin per begrotingsnota de mutaties tussen ontwerpbegroting en de realisatie worden gespecificeerd en toegelicht (kabinetsreactie op aanbeveling 15, laatste bullet).
-
– B. Aansluiting tussen de uitgaven op artikel 13 van het Infrastructuurfonds (de betalingen door IenM aan ProRail) en de totale ontvangsten en bestedingen van ProRail (kabinetsreactie op aanbeveling 14, zevende bullet).
-
– C. Een specificatie van de financiële gegevens inzake de bestedingen door ProRail (kabinetsreactie op aanbeveling 14, zesde bullet).
Daarnaast wordt onderdeel D, apparaat ProRail, toegevoegd ter invulling van het monitoren van de apparaattaakstelling uit het Regeerakkoord.
Samenvattend overzicht mutaties per begrotingsnota | 13.02 | 13.03 | 13.04 | 13.07 | 13.08 | 13.09 | Totaal | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2014 | 1.264.028 | 980.114 | 145.588 | 16.597 | – 8.388 | – 65.249 | 2.332.690 | |
Overheveling van/naar begroting HXII | (1) | – 4.196 | – 16.158 | 0 | 0 | 0 | 0 | – 20.354 |
Overheveling van/naar andere artikelen IF | (2) | 0 | – 25.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | – 25.000 |
Overheveling binnen artikel | (3) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Desalderingen binnen artikel | (4) | 44.407 | 808 | 0 | 0 | 0 | – 45.215 | 0 |
Kasschuif met eerdere jaren | (5) | – 10.244 | – 8.993 | 12.128 | – 19 | 0 | – 25.649 | – 32.777 |
Mutaties voorjaarsnota 2014 | 29.967 | – 49.343 | 12.128 | – 19 | 0 | – 70.864 | – 78.131 | |
Stand eerste suppletoire wet 2014 | 1.293.995 | 930.771 | 157.716 | 16.578 | – 8.388 | – 136.113 | 2.254.559 | |
Overheveling van/naar begroting HXII | (1) | 1.173 | 4.000 | – 5 | 0 | 3.374 | 0 | 8.542 |
Overheveling van/naar andere artikelen IF | (2) | 468 | – 5.233 | 7.146 | 0 | 0 | 0 | 2.381 |
Overheveling binnen artikel | (3) | 0 | 2.585 | 0 | 0 | – 2.585 | 0 | 0 |
Desalderingen binnen artikel | (4) | 0 | 3.461 | 0 | 0 | – 9.306 | 5.845 | 0 |
Kasschuif met latere jaren | (5) | 38.038 | – 26.180 | – 17.027 | 0 | – 246 | 9.399 | 3.984 |
Mutaties miljoenennota 2015 |
| 39.679 | – 21.367 | – 9.886 | 0 | – 8.763 | 15.244 | 14.907 |
Overheveling van/naar begroting HXII | (1) | – 148 | – 9.240 | 0 | 0 | 0 | 0 | – 9.388 |
Overheveling van/naar andere artikelen IF | (2) | 330 | – 6.195 | 2.041 | 0 | 0 | 0 | – 3.824 |
Overheveling binnen artikel | (3) | 0 | – 4.000 | 0 | 0 | 4.000 | 0 | 0 |
Desalderingen binnen artikel | (4) | 0 | – 676 | 0 | 0 | 397 | 279 | 0 |
Kasschuif met latere jaren | (5) | – 17.492 | – 106.088 | – 14.001 | 0 | 12.754 | 0 | – 124.827 |
Mutaties najaarsnota 2014 | – 17.310 | – 126.199 | – 11.960 | 0 | 17.151 | 279 | – 138.039 | |
Stand tweede suppletoire wet 2014 |
| 1.316.364 | 783.205 | 135.870 | 16.578 | 0 | – 120.590 | 2.131.427 |
Overheveling van/naar begroting HXII | (1) | 817 | 102 | 0 | 0 | 0 | 0 | 919 |
Overheveling van/naar andere artikelen IF | (2) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overheveling binnen artikel | (3) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Desalderingen binnen artikel | (4) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kasschuif met latere jaren | (5) | – 12.660 | 1.537 | – 591 | – 1 | 0 | 2.624 | – 9.091 |
Slotwetmutaties 2014 |
| – 11.843 | 1.639 | – 591 | – 1 | 0 | 2.624 | – 8.172 |
Realisatie 2014 |
| 1.304.521 | 784.844 | 135.279 | 16.577 | 0 | – 117.966 | 2.123.255 |
(1) Overhevelingen van/naar begroting HXII
Per saldo is er € 20 miljoen uit IF artikel 13 overgeheveld naar begroting HXII. Deze overhevelingen hebben voornamelijk betrekking op uitgaven in het kader van de pilot ERTMS (€ 11 miljoen) en het actieplan groei op het spoor en de bijdragen voor decentrale lijnen die via de BDU worden uitgekeerd (€ 9 miljoen). Daarnaast hebben er overhevelingen plaatsgevonden met betrekking tot loon- en prijsbijstelling en bijdragen in de taakstelling.
(2) Overheveling naar andere artikelen IF
Per saldo is er € 26 miljoen uit IF artikel 13 overgeheveld naar andere artikelen op het IF. Deze overhevelingen hebben voornamelijk betrekking op de projecten ERTMS (€ 25 miljoen) en Zuidas (€ 15 miljoen). Uit de artikelen inzake HSL-Zuid (€ 10 miljoen) en RSP-projecten (€ 3 miljoen) is geld naar IF artikel 13 overgeheveld.
(3) Overhevelingen binnen artikel 13
Per saldo is er € 1 miljoen overgeheveld van aanlegprojecten naar de investeringsruimte. Het betreft hier enerzijds de vrijval op de projecten Hanzelijn en compensatie NMBS (Breda/Roosen-daal-Antwerpen), anderzijds de hogere uitgaven op NSP Den Haag, Deventer zijperron en GSMR.
(4) Desalderingen binnen artikel 13
Per saldo is er € 39 miljoen gedesaldeerd in de uitgaven en ontvangsten opgenomen. Dit betreft voornamelijk de terugbetaling door ProRail op de vaststelling van de subsidie over 2012 (€ 44 miljoen), zie ook de toelichting op artikel IF 13.02.
(5) Kasschuiven met andere jaren
Per saldo is er € 163 miljoen uit 2014 geschoven met de jaren 2013 (€ 33 miljoen) en 2015 (€ 130 miljoen). Hiervan heeft € 141 miljoen betrekking op aanlegprojecten, € 19 miljoen op de beschikbaarheidsvergoeding HSL-Zuid en € 3 miljoen op onderhoud en kapitaallasten.
Onderdeel B – aansluiting tussen Infrastructuurfonds en ProRail
Onderdeel C – specificatie bestedingen ProRail
Onderstaand zijn de specificaties opgenomen van de bestedingen door ProRail zoals opgenomen in het overzicht bij onderdeel B. Deze gegevens zijn ontleend aan de voorlopige jaarcijfers ten behoeve van de concept jaarrekening 2014 van ProRail. De concept jaarrekening is nog niet vastgesteld door de RvC en de aandeelhouder. De vastgestelde jaarrekening van ProRail wordt nagezonden aan de Tweede Kamer.
Bestedingen ProRail | 2014 | 2013 | Mutatie |
---|---|---|---|
Uitbesteed werk beheer, onderhoud en vervanging | 972 | 986 | – 14 |
Uitbesteed werk nieuwbouwprojecten | 832 | 898 | – 66 |
Apparaatskosten | 412 | 423 | – 11 |
Financiële baten en lasten | 11 | 11 | 0 |
Bestedingen door ProRail | 2.227 | 2.318 | – 91 |
Nog te besteden c.q. te verrekenen | 4 | 19 | – 15 |
Ontvangen door ProRail | 2.231 | 2.337 | – 106 |
Uitbesteed werk beheer, onderhoud en vervanging | 2014 | 2013 | Mutatie |
---|---|---|---|
Grootschalig onderhoud | 116 | 128 | – 12 |
Kleinschalig onderhoud | 281 | 277 | 4 |
Onderhoud transfer | 64 | 74 | – 10 |
Onderhoud Betuweroute | 35 | 29 | 6 |
Beheer en calamiteiten | 161 | 164 | – 3 |
Verkenning en innovatie | 2 | 8 | – 6 |
Beheer en onderhoud | 659 | 680 | – 21 |
Bovenbouwvernieuwingen | 118 | 125 | – 7 |
Vervanging overige systemen | 230 | 220 | 10 |
Doorbelaste apparaatskosten | – 35 | – 39 | 4 |
Vervangingen | 313 | 306 | 7 |
Totaal | 972 | 986 | – 14 |
Uitbesteed werk nieuwbouwprojecten | 2014 | 2013 | Mutatie |
---|---|---|---|
MIRT-projecten | 627 | 679 | – 52 |
Omgevingswerken en FENS | 292 | 312 | – 20 |
Doorbelaste apparaatskosten | – 87 | – 93 | 6 |
Totaal | 832 | 898 | – 66 |
Apparaatskosten | 2014 | 2013 | Mutatie |
---|---|---|---|
Lonen, sociale lasten en overige personeelskosten | 301 | 297 | 4 |
Externe dienstverlening (incl. inhuur) | 43 | 61 | – 18 |
Huisvestingskosten | 68 | 65 | 3 |
Totaal | 412 | 423 | – 11 |
Financiële baten en lasten | 2014 | 2013 | Mutatie |
---|---|---|---|
Rentebaten en -lasten | 11 | 11 | 0 |
Aflossing leningen | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 11 | 11 | 0 |
Nog te besteden c.q. te verrekenen | 2014 | 2013 | Mutatie |
---|---|---|---|
Vooruitontvangen subsidie BOV | 95 | 90 | 5 |
Vooruitontvangen subsidie MIRT | 70 | 26 | 44 |
Nog te verrekenen posten met IenM | – 6 | 22 | – 28 |
Subsidies IenM | 159 | 138 | 21 |
Voorzieningen en reserves | 95 | 53 | 42 |
Vooruitontvangen van derden | 359 | 418 | – 59 |
Totaal liquide middelen | 613 | 609 | 4 |
Onderdeel D – apparaat ProRail
In het Regeerakkoord (Rutte I en II) is een taakstelling op de apparaatskosten afgesproken. Voor ProRail gaat het om € 57,975 miljoen structureel. ProRail vult deze taakstelling in door te besparen op huisvestingskosten (in 2014 is het gebouw aan de A. van Schendelstraat in Utrecht afgestoten) en een FTE-reductie van ca. 600 FTE. De planning is dat deze reductie wordt doorgevoerd in de periode 2014–2016, gemiddeld ca. 200 FTE per jaar. Zoals blijkt uit onderstaande gegevens heeft ProRail de taakstelling voor 2014 ingevuld.
FTE's ProRail per ultimo 2014 | |
---|---|
Eigen personeel | 3.793 |
Inhuur | 186 |
Matchpoint | 4 |
Totale bezetting | 3.983 |
Openstaande externe vacatures | 52 |
Bezetting inclusief vacatures | 4.035 |
Budget FTE's, inclusief taakstelling 1) | 4.053 |
Snellere invulling taakstelling | 18 |
FTE-budget 2014: | |
---|---|
FTE's ProRail per ultimo 2011 | 4.421 |
Overdracht reisinformatie NS | – 236 |
Insourcing «lokaal plan» | 20 |
Overdracht verkeersleiding tweede maasvlakte | 37 |
Programma ERTMS | 36 |
Budget FTE's 2014, exclusief taakstelling | 4.278 |
Verlaging FTE's i.v.m. taakstelling | – 225 |
Budget FTE's 2014, inclusief taakstelling | 4.053 |
Apparaatskosten ProRail 2014 (x € mln): | Realisatie | Begroting |
---|---|---|
Apparaatskosten jaarrekening ProRail 2014 | 412 | 397 |
Doorbelaste uren aan projecten | – 122 | – 120 |
Gefinancierd vanuit overige inkomsten | – 12 | 0 |
Gefinancierd vanuit BOV-subsidie | 278 | 277 |
Compensatie BTW | 59 | 59 |
Besteding BOV-subsidie 2014 (artikel 13.02) | 337 | 336 |
De gerealiseerde uitgaven zijn op prijspeil 2014, terwijl de begroting nog op prijspeil 2013 was. Indexering naar prijspeil 2014 leidt tot een begrotingsbedrag van € 340 miljoen. Financieel gezien is er derhalve € 3 miljoen meer bespaard dan waarmee in de begroting rekening was gehouden.