Artikel
Algemene doelstelling
Het voortgezet onderwijs heeft de taak om voor kwalitatief goed onderwijs te zorgen. Het voortgezet onderwijs zorgt dat leerlingen in deze fase van de doorlopende leerlijn hun talenten maximaal kunnen ontplooien en vervolgonderwijs kunnen volgen dat het beste past bij hun talenten. Het bereidt hen voor op volwaardige deelname aan de samenleving en een bij hun talenten passende (toekomstige) positie op de arbeidsmarkt.
Rol en verantwoordelijkheid
De Minister is verantwoordelijk voor een voorgezet onderwijsstelsel dat zodanig functioneert, dat het onderwijs aansluit bij de talenten en de ambities van individuele leerlingen en bij de behoeftes van de maatschappij.
Financieren: De Minister draagt verantwoordelijkheid voor de kwaliteit en toegankelijkheid van het onderwijs. Dit borgt zij door aan de voortgezet onderwijsinstellingen bekostiging te verstrekken en door middel van wet- en regelgeving.
Stimuleren: De Minister stimuleert specifieke onderwerpen die bijdragen aan de kwaliteit en toegankelijkheid door middel van het Bestuursakkoord VO-raad – OCW 2012–2015, het beschikbaar stellen van aanvullende bekostiging en via wet- en regelgeving. Tevens maakt de Minister gebruik van de dialoog met scholen, ouders, leerlingen en belangenorganisaties.
Regisseren: De Minister is eveneens verantwoordelijk voor het borgen van de onderwijskwaliteit van scholen. Borging van de kwaliteit verloopt (primair) via het toezicht door de Inspectie van het Onderwijs. De eisen van kwaliteit zijn vastgelegd in wet- en regelgeving.
Indicatoren en kengetallen
Indicatoren voor het stelsel voortgezet onderwijs worden beschreven in Trends in Beeld 2014 en in het Onderwijsverslag 2013–2014.
Basiswaarde | Realisatie-waarde 2013 | Realisatie-waarde 2014 | Streef-waarde 2015 | Bron | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | De prestaties van leerlingen en studenten gaan omhoog | ||||||||
a) | Gemiddelde score/eindcijfer omhoog | ||||||||
• | Gemiddelde eindcijfer (centraal examen) omhoog | Inspectie van het Onderwijs; Onderwijsverslag | |||||||
о | Nederlands | ||||||||
▪ | vmbo gt | 6,6 | 6,2 | 6,3 | 6,8 | ||||
▪ | havo | 6,0 | 6,2 | 6,3 | 6,2 | ||||
▪ | vwo | 6,1 | 6,5 | 6,5 | 6,3 | ||||
о | Engels | ||||||||
▪ | vmbo gt | 6,3 | 6,3 | 6,7 | 6,5 | ||||
▪ | havo | 6,1 | 6,7 | 6,9 | 6,3 | ||||
▪ | vwo | 6,4 | 6,9 | 6,8 | 6,6 | ||||
о | Wiskunde | ||||||||
▪ | vmbo gt | 6,1 | 6,4 | 6,5 | 6,3 | ||||
▪ | havo | 6,2 | 6,5 | 6,6 | 6,4 | ||||
▪ | vwo | 6,3 | 6,9 | 6,6 | 6,5 | ||||
Bron: DUO 2014 | |||||||||
b) | Excellente leerlingen | ||||||||
• | Stijging van het gemiddeld eindcijfer van de 20% best presterende vwo leerlingen | 7,6 | 7,7 | 7,6 | 7,8 | OCW; DUO bestanden | |||
Bron: DUO 2014 | |||||||||
2 | Scholen en instellingen werken met goed opgeleide en professionele leraren, docenten en schoolleiders, die samen zorgen voor een veilig en ambitieus leerklimaat | ||||||||
a) | Aandeel lessen dat gegeven wordt door gekwalificeerde docenten | 83,5% (2010) | 84,1% | 85% (2016) | IPTO 2013 (peildatum 1 oktober 2013) | ||||
Bron: Ipto 2013 | |||||||||
3 | Scholen en instellingen maken resultaten inzichtelijk en worden aangesproken op hun prestaties, waarvoor door de overheid heldere normen zijn geformuleerd: verantwoording en toezicht op de prestaties van scholen | ||||||||
a) | Percentage opbrengstgerichte scholen | ||||||||
° | In het vo naar minstens 50% in 2015 | 28% | 47%1 | 65% | 50% | ||||
Bron: Inspectie van het Onderwijs 2015. De staat van het onderwijs; Onderwijsverslag 2013/2014 | |||||||||
4 | Aansluiting van het onderwijs op de behoefte van de arbeidsmarkt | ||||||||
a) | Percentage leerlingen in de beroepsgerichte leerweg van het vmbo dat kiest voor techniek | 23% | 27,4% | 30% | OCW; DUO 1 cijfer VO | ||||
Bron: DUO 2014 |
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Totaal aantal ingeschreven 1 leerlingen. Nader te verdelen in: | 915.900 | 925.600 | 937.200 | 946.500 | 956.600 | |
• | Vmbo, excl. lwoo (excl. «groen onderwijs») | 303.200 | 309.100 | 314.500 | 319.800 | 324.400 | |
– | Lwoo, (excl. «groen onderwijs») | 87.100 | 88.700 | 89.800 | 90.700 | 90.400 | |
• | Havo | 239.100 | 242.300 | 244.600 | 249.900 | 252.700 | |
• | Vwo | 252.200 | 251.200 | 253.000 | 251.700 | 254.000 | |
• | Pro | 26.300 | 26.400 | 27.300 | 28.300 | 28.900 | |
• | Vavo | 8.000 | 7.900 | 8.000 | 6.100 | 6.200 | |
2. | Uitgaven per leerling (x €) | 7.519 | 7.539 | 7.669 | 7.880 | 7.682 | |
3. | Totaal aantal scholen | 645 | 647 | 646 | 646 | 643 | |
4. | Gemiddeld aantal leerlingen per school | 1.434 | 1.430 | 1.451 | 1.465 | 1.488 |
Bron: DUO
2 De totale uitgaven uit tabel 3.3, exclusief de bijdragen aan baten-lasten diensten (DUO) en ontvangsten, gedeeld door het aantal ingeschreven leerlingen op 1 oktober van het voorgaand jaar, zoals opgenomen in tabel 3.2.
Beleidsconclusies
Het op dit artikel uitgevoerde beleid, en de bijbehorende resultaten waren het afgelopen jaar conform de verwachtingen zoals opgenomen in de begroting en voor de gemiddelde eindcijfers op Nederlands, Engels en Wiskunde boven verwachting, gezien de streefwaardes. Er zijn geen grote afwijkingen of een noodzaak tot bijstelling aan het licht gekomen.
In het beleidsverslag is de stand van zaken van een aantal belangrijke ontwikkelingen beschreven zoals het sectorakkoord VO dat in 2014 is gesloten en invulling geeft aan de ambities van het Nationaal Onderwijs Akkoord en van de Lerarenagenda. Daarnaast wordt in het beleidsverslag ingegaan op meerdere beleidsonderwerpen, zoals de samenwerkingsverbanden passend onderwijs, de initiatieven voor toptalenten uit alle leerwegen, sociale veiligheid en de vernieuwing van de beroepsgerichte programma’s in het vmbo. In het onderdeel realisatie beleidsdoorlichtingen wordt ingegaan op de beleidsdoorlichtingen «ambitieus leerklimaat» en «scholen maken resultaten inzichtelijk».
In het regeerakkoord 2012 was afgesproken «de complexiteit van de profielstructuur te verminderen». Hiervoor was een bezuiniging van € 50 miljoen ingeboekt. In het Bestuursakkoord VO is afgesproken die complexiteit niet te verminderen door het aantal profielen aan te passen, maar door minder vakken te verplichten. Het wetsvoorstel, waarin de verplichting een maatschappelijke stage en (in het vwo) het vak ANW aan te bieden werden geschrapt (incl. een technische wijziging met betrekking tot vakbenaming Latijn en Grieks), is hier een uitwerking van. Dit wetsvoorstel is op 20 februari 2014 door de Eerste Kamer aangenomen. Zowel de afgesproken beleidsmaatregel als ombuiging zijn hiermee een feit.
Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Verschil | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2014 | 2014 | |||
Verplichtingen | 6.964.926 | 7.057.626 | 7.296.426 | 7.829.613 | 7.486.937 | 7.263.617 | 223.320 | ||
Waarvan garantieverplichtingen | 9.000 | 122.352 | 137.811 | 39.139 | 0 | 39.139 | |||
Uitgaven | 6.950.011 | 6.942.483 | 7.131.701 | 7.436.116 | 7.315.883 | 7.263.617 | 52.266 | ||
Bekostiging | 6.780.772 | 6.767.662 | 6.977.217 | 7.285.370 | 7.157.951 | 7.132.667 | 25.284 | ||
• | Hoofdbekostiging | 6.458.223 | 6.460.962 | 6.636.983 | 6.912.985 | 6.855.763 | 6.822.787 | 32.976 | |
– | Bekostiging voortgezet onderwijs lumpsum 1 | 6.458.223 | 6.448.959 | 6.624.016 | 6.899.921 | 6.276.935 | 6.243.646 | 33.289 | |
– | Bekostiging lichte ondersteuning1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 566.334 | 566.334 | 0 | |
– | Bekostiging Caribisch Nederland | 0 | 12.003 | 12.967 | 13.064 | 12.494 | 12.807 | – 313 | |
• | Prestatiebox | 0 | 0 | 110.049 | 148.770 | 149.854 | 150.000 | – 146 | |
– Regeling prestatiebox Voortgezet Onderwijs | 0 | 0 | 110.049 | 148.770 | 149.854 | 150.000 | – 146 | ||
• | Aanvullende bekostiging | 322.549 | 306.700 | 230.185 | 223.615 | 152.334 | 159.880 | – 7.546 | |
– | Regeling kwaliteitsagenda VO | 59.673 | 55.703 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– | Regeling aanvullende bekostiging maatschappelijke stage in het VO | 69.478 | 55.233 | 47.043 | 47.924 | 48.425 | 48.180 | 245 | |
– | Tijdelijke regeling subsidiëring experimenten leergang vmbo-mbo2, incl. borgingscohort vmbo-mbo2 | 18.698 | 27.423 | 27.181 | 27.366 | 18.600 | 24.498 | – 5.898 | |
– | Regeling IGVO (Internationaal Georiënteerd Voortgezet Onderwijs) | 3.070 | 3.327 | 3.760 | 3.746 | 3.505 | 2.961 | 544 | |
– | Regeling leerplusarrangement, nieuwkomers en eerste opvang vreemdelingen | 92.341 | 93.970 | 82.962 | 76.085 | 80.382 | 82.205 | – 1.823 | |
– | Regeling regionaal zorgbudget en reboundvoorzieningen1 | 67.536 | 65.123 | 65.542 | 66.972 | 0 | 0 | 0 | |
– | Regeling visueel gehandicapten | 1.254 | 1.071 | 1.292 | 1.317 | 1.300 | 1.206 | 94 | |
– | Regeling doorontwikkeling vmbo/pro | 10.249 | 4.600 | 2.159 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– | Regeling bekostiging kenniscentra voor leerwerktrajecten vmbo | 250 | 250 | 246 | 205 | 122 | 830 | – 708 | |
Subsidies | 78.000 | 80.662 | 52.299 | 52.725 | 51.025 | 48.670 | 2.355 | ||
– | Stichting Kennisnet (basissubsidie) PO, VO, MBO | 21.847 | 20.874 | 20.500 | 19.500 | 17.500 | 17.552 | – 52 | |
– | ICT-projecten | 11.781 | 10.999 | 1.530 | 570 | 1.390 | 800 | 590 | |
– | Beter presteren (Scholen aan Zet en Platform Beta en Techniek) | 0 | 9.800 | 0 | 57 | 0 | 3.221 | – 3.221 | |
– | Onderwijs Bewijs | 3.521 | 5.342 | 4.641 | 2.910 | 1.468 | 1.663 | – 195 | |
– | Regionale verwijzingscommissies VO | 6.985 | 6.985 | 6.985 | 6.985 | 6.867 | 6.985 | – 118 | |
– | Overige projecten | 33.866 | 26.662 | 18.643 | 22.703 | 23.800 | 18.449 | 5.351 | |
Opdrachten | 374 | 374 | 602 | 1.393 | 2.513 | 374 | 2.139 | ||
– | In- en uitbesteding | 374 | 374 | 602 | 1.393 | 2.513 | 374 | 2.139 | |
Bijdrage aan agentschappen | 25.394 | 27.531 | 31.428 | 31.195 | 37.072 | 25.950 | 11.122 | ||
– | Dienst Uitvoering Onderwijs | 25.394 | 27.531 | 31.428 | 31.195 | 37.072 | 25.950 | 11.122 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 65.154 | 65.740 | 69.299 | 65.000 | 67.126 | 55.750 | 11.376 | ||
– | ZBO: College voor Toetsen en Examens | 3.762 | 3.604 | 4.289 | 11.153 | 10.785 | 3.338 | 7.447 | |
– | SLOA: onderwijs ondersteunende instellingen PO/VO/MBO (incl. examens) | 61.392 | 62.136 | 65.010 | 53.847 | 56.341 | 52.412 | 3.929 | |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 317 | 514 | 856 | 433 | 196 | 206 | – 10 | ||
– | ECML en PISA | 317 | 514 | 856 | 433 | 196 | 206 | – 10 | |
Ontvangsten | 62.450 | 9.450 | 4.322 | 20.143 | 8.588 | 4.661 | 3.927 |
Toelichting:
De realisatie van de uitgaven van het voortgezet onderwijs is circa € 52,3 miljoen hoger dan oorspronkelijk geraamd. De realisatie van de ontvangsten is € 3,9 miljoen hoger dan geraamd. De verschillen worden bij de toelichting op de instrumenten verduidelijkt.
Hoofdbekostiging
Toelichting op de instrumenten
Bekostiging Voortgezet Onderwijs
Het voortgezet onderwijs kent een lumpsumbekostiging voor de reguliere uitgaven. De schoolbesturen ontvangen van de rijksoverheid een bedrag voor de personele en materiële kosten. Hiermee worden de schoolbesturen in staat gesteld om (onderwijs)personeel aan te stellen en overige arbeidsvoorwaarden te vervullen en te voorzien in de kosten van de materiële instandhouding van scholen. De lumpsumbekostiging is voornamelijk gebaseerd op het aantal leerlingen en de schoolsoort.
Bekostiging lichte ondersteuning
Met de landelijke budgettering van lwoo/pro is vanaf 2014 het bedrag per leerling lwoo/pro gesplitst in een deel basisbekostiging en een deel bekostiging lichte ondersteuning. De zogenaamde bekostiging lichte ondersteuning is dan ook ingaande 2014 afzonderlijk zichtbaar gemaakt.
De verschillen in de realisatie van de uitgaven bekostiging voortgezet onderwijs ten opzichte van de raming zijn:
-
– Een verlaging met € 5,1 miljoen, omdat er in dit jaar in totaal minder leerlingen in het voortgezet onderwijs waren dan in de oorspronkelijke raming. Daarnaast een verschuiving (€ 5,9 miljoen) van leerlingen «experimenten vmbo-mbo2 incl. borgingscohort vmbo-mbo2» naar «hoofdbekostiging».
-
– Een verhoging met € 12 miljoen door extra incidentele middelen uit het NOA in verband met het afsluiten van de cao in het voortgezet onderwijs.
-
– Een verhoging met € 12,4 miljoen in verband met de uitdeling van de loonbijstelling (werkgeverslasten tranche 2014).
-
– Een verhoging met € 9,5 miljoen in verband met een overboeking van beleidsterrein 1 primair onderwijs van de middelen voor herstart en op de rails.
-
– Overige diverse mutaties (– € 3,5 miljoen).
Prestatiebox
Regeling Prestatiebox Voortgezet Onderwijs
Via de prestatiebox hebben scholen aanvullende middelen ontvangen om de doelen uit het Bestuursakkoord VO-raad – OCW 2012–2015 te realiseren.
Aanvullende bekostiging
Regeling leerplusarrangement VO, nieuwkomers VO en eerste opvang vreemdelingen
Deze regeling bestaat uit 3 onderdelen:
-
• Leerplusarrangement: scholen komen bij een bepaald percentage leerlingen uit achterstandswijken in aanmerking voor aanvullende bekostiging van het Leerplusarrangement.
-
• Nieuwkomers: de aanvullende bekostiging is bestemd voor leerlingen die op enige teldatum korter dan een jaar, dan wel één tot twee jaar in Nederland zijn en die vreemdeling zijn volgens de Vreemdelingenwet 2000.
-
• Eerste opvang vreemdelingen: de aanvullende bekostiging is bestemd voor vreemdelingen die op twee peildata als daadwerkelijk schoolgaand staan ingeschreven en die op beide peildata korter dan één jaar in Nederland verblijven.
Regeling regionaal zorgbudget, subsidie regionale verwijzingscommissies voortgezet onderwijs en reboundvoorzieningen en regeling regionaal zorgbudget en regionale verwijzingscommissies voortgezet onderwijs
Op basis van de regeling «regionaal zorgbudget en reboundvoorzieningen» ontvingen samenwerkingsverbanden VO (swv’s) een regionaal zorgbudget voor niet-geïndiceerde leerlingen die toch extra ondersteuning nodig hebben. Daarnaast ontvangen de swv’s reboundmiddelen bestemd voor de tijdelijke herplaatsing van leerlingen.
Met ingang van 1 augustus 2014 is het regionaal zorgbudget verhoogd met de middelen voor Herstart en Op de rails en aan de samenwerkingsverbanden betaalbaar gesteld («regionaal zorgbudget en regionale verwijzingscommissies voortgezet onderwijs»).
De uitgaven van beide regelingen zijn vanaf 2014 begrepen in de hierboven genoemde bekostiging lichte ondersteuning.
Subsidies
Voor het stimuleren en realiseren van diverse beleidsdoelstellingen worden subsidies verstrekt. De belangrijkste hiervan zijn de subsidies voor Stichting Kennisnet, voor het programma «School aan Zet», voor het stimuleringsprogramma van Platform Bèta en Techniek en voor de Regionale Verwijzingscommissies.
Bij overige projecten gaat het bijvoorbeeld om subsidies voor de VO-raad, Excellente/zeer zwakke scholen en Sport en bewegen.
De realisatie van de subsidie uitgaven in 2014 is per saldo € 2,4 miljoen hoger dan oorspronkelijk geraamd. In 2014 zijn de middelen voor «School aan Zet» en «Meer betere Beta’s» van artikel 3 voortgezet onderwijs overgeboekt naar artikel 1 primair onderwijs voor € 3,2 miljoen. Daarnaast is het budget voor subsidies met € 5,6 miljoen verhoogd door voornamelijk overboekingen tussen diverse beleidsterreinen, bijvoorbeeld Sport en bewegen.
Opdrachten
Onder deze post vallen middelen voor diverse beleidsgerichte activiteiten en onderzoeken. Het verschil van € 2,1 miljoen wordt verklaard doordat er meer onderzoeken zijn gerealiseerd dan was voorzien, waaronder extra monitors ten behoeve van vmbo.
Bijdragen aan agentschappen
Dienst Uitvoering Onderwijs
De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is de uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van OCW en levert producten en diensten op het terrein van bekostiging van instellingen, financiering van studenten en informatievoorziening. Het betreft het aandeel in de uitvoeringskosten van DUO voor dit begrotingsartikel. Het budget voor de Dienst Uitvoering Onderwijs is in 2014 per saldo met € 11,1 miljoen verhoogd door:
-
• Het beschikbaar stellen van middelen voor de ontwikkeling en productie van Facet (centraal examen systeem) + € 5,3 miljoen.
-
• Gelden voor invoering van SBR-XBRL (Standard Business Reporting Programma; standaard om financiële gegevens en bedrijfsinformatie elektronisch uit te wisselen) en SEPA (nieuwe bestandsformaat voor betalingen): + € 1,6 miljoen.
-
– Diverse overboekingen (+ € 4,2 miljoen).
Bijdragen aan RWT’s en ZBO’s
ZBO: College voor Toetsen en Examens
Het College voor Toetsen en Examens (CvtE) zorgt voor uitvoerende werkzaamheden met betrekking tot de centrale examens in het reguliere voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs, de volwasseneneducatie, de staatsexamens voor het voortgezet onderwijs en voor Nederlands als tweede taal (NT2). De taak van het CvtE is om namens de overheid de kwaliteit van al deze examens te waarborgen en te zorgen voor een vlekkeloze afname.
Het budget is in 2014 per saldo met € 7,4 miljoen verhoogd door overboekingen voor het uitvoeren van diverse projecten (o.a. staatsexamens NT2, taal en rekenen en toetsen). De afspraak geldt dat alle betalingen naar het CvtE via artikel 3 voortgezet onderwijs plaatsvinden.
SLOA: Onderwijs ondersteunende instellingen primair-, voortgezet- en beroepsonderwijs en volwasseneneducatie
Op 1 januari 2014 is de Wet SLOA 2013 in werking getreden. De wet biedt de wettelijke grondslag voor subsidiering van de wettelijke taken van stichting Cito en SLO. Het budget in 2014 bedroeg totaal € 52,4 miljoen voor toets- en examenontwikkeling (incl. diagnostische tussentijdse toets) en normering alsmede leerplanontwikkeling.
Het budget is in 2014 per saldo met € 3,9 miljoen verhoogd door overboekingen voor het uitvoeren van diverse projecten (o.a. voor de centraal ontwikkelde examens taal en rekenen po en mbo 2f en 3f).
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
Onder deze post vallen bijdragen aan de internationale organisaties European Centre for Modern Lanquages (ECML) en Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) ten behoeve van PISA. Het (ECML) is een mede door Nederland opgericht Europees expertisecentrum voor het talenonderwijs. Nederlandse sleutelfiguren op dit terrein nemen in workshops en via publicaties kennis van de ontwikkelingen daar. Met de deelname aan het PISA project houdt OCW bij hoe de prestaties van 15-jarigen zich ontwikkelen op het gebied van wiskunde lezen en «science». Als zodanig is PISA een toetssteen voor het succes van het onderwijsstelsel.
Ontvangsten
Het ontvangstenbudget wordt met € 3,9 miljoen verhoogd als gevolg van onder meer het terugvorderen van middelen naar aanleiding van de controle op aanvragen in het kader van de regeling Binnenmilieu en Energiezuinigheid.
Artikel