Artikel 11 Goed functionerende economie en markten | |||||
---|---|---|---|---|---|
Soort onderzoek | Titel / onderwerp | Artikel | Start | Afronding | Vindplaats |
1 Onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | |||||
1a Beleidsdoorlichtingen | |||||
Goed functionerende economie en markten | 11 | 2014 | 2015 | In 2015 zal de beleidsdoorlichting van artikel 11 worden uitgevoerd. | |
1b Ander onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | |||||
Bijdrage Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) | 11 | 2014 | 2014 | ||
Evaluatie PIANOo | 11 | 2014 | 2014 | ||
De verruimde bagatelvrijstelling | 11 | 2014 | 2014 |
Samenvatting afgeronde evaluaties 2014 artikel 11
Beleidsdoorlichting Goed functionerende economie en markten
In 2015 zal de beleidsdoorlichting van artikel 11 worden uitgevoerd. De doorlichting zal zich richten op de algemene doelstelling: Het scheppen van voorwaarden voor een goed functionerende economie en goed functionerende markten, waaronder de markt voor elektronische communicatie. In het eerste kwartaal van 2015 wordt een onderzoeksopdracht met daarin de afbakening van het te onderzoeken beleidsterrein, de gehanteerde motivering voor het beleid en een beschrijving van de beoogde doelen, voorbereid. Het externe onderzoek zal in het tweede kwartaal van 2015 van start gaan. Gestreefd wordt naar oplevering van het eindrapport in september 2015.
Bijdrage Nederlands Normalisatie Instituut (NEN)
-
– NEN geeft op doeltreffende en doelmatige wijze invulling aan het informeren van belanghebbenden over de initiatieven van Europese en mondiale normalisatieinstellingen.
-
– NEN zou intern meer aandacht moeten besteden aan reflecteren en innoveren. NEN dient reflectie op en innovatie van werkwijzen meer structureel te verankeren in haar werkprocessen.
-
– EZ kan bijdragen aan verbetering van de doeltreffendheid van de besteding van de subsidie door expliciet te maken aan welke onderwerpen NEN aandacht dient te besteden in zijn verantwoordingsrapportages.
Evaluatie PIANOo
-
– PIANOo heeft voor een groot deel van de aanbestedende diensten een belangrijke bijdrage geleverd aan het verbeteren van de professionaliteit van het aanbesteden en de naleving van aanbestedingsregels in Nederland.
-
– PIANOo heeft haar taken binnen de kenniscentrumfunctie en netwerkfunctie op een doeltreffende wijze vervuld.
-
– Aanbevolen is om prioriteit te geven aan rechtmatigheid omdat PIANOo daar een unieke meerwaarde kan bieden.
De verruimde bagatelvrijstelling
-
– De verruiming van de bagatelvrijstelling heeft niet of nauwelijks geleid tot meer gebruik van de bagatelvrijstelling dan voorheen.
-
– De bagatelvrijstelling heeft niet tot meer of minder rechtsonzekerheid geleid voor ondernemingen die willen samenwerken.
-
– De verruiming heeft niet het beoogde effect gehad op het tegengaan van inkoopmacht.
Artikel 12 Een sterk innovatievermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|
1 Onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | |||||
1a Beleidsdoorlichtingen | |||||
Een sterk innovatievermogen | 12 | 2014 | 2015 | Zie het gestelde bij artikel 13 omdat de beleidsdoorlichtingen van de artikelen 12 en 13 zijn samengevoegd. | |
1b Ander onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid |
Artikel 13 Een excellent ondernemingsklimaat | |||||
---|---|---|---|---|---|
1 Onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | |||||
1a Beleidsdoorlichtingen | |||||
Een excellent ondernemingsklimaat | 13 | 2013 | 2014 | De resultaten worden vóór 15 mei 2015 naar de Tweede Kamer gestuurd. | |
1b Ander onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | |||||
Valorisatie | 13 | 2013 | 2014 | De evaluatie Valorisatie is in 2014 afgerond. De resultaten zullen in 2015 aan de Tweede Kamer worden toegezonden. | |
Onderwijs en ondernemerschap | 13 | 2014 | 2014 | De evaluatie Onderwijs en Ondernemerschap wordt naar verwachting in 2015 uitgevoerd. | |
Programma Biobased Economy | 13 | 2013 | 2014 | ||
Subsidieregeling innovatieve zeescheepsbouw | 13 | 2013 | 2014 | Kamerstuk 34 000 XIII, nr. 124. | |
Zelfstandigenaftrek plus diverse overige maatregelen | 13 | 2012 | 2013 | Evaluatie zal worden bezien in relatie tot beleid rond winstbox. Begroting 2015 34 000 XIII, nr. 122. | |
Garantie Ondernemingsfinanciering | 13 | 2013 | 2014 | De evaluatie garantie Ondernemingsfinanciering is in 2014 afgerond en aan de Tweede Kamer toegezonden. |
Samenvatting afgeronde evaluaties 2014 artikel 13
Beleidsdoorlichting: Een sterk innovatievermogen (artikel 12) en Een excellent ondernemersklimaat (artikel 13)
De beleidsdoorlichting is gestart in juli 2014 en het streven is er op gericht de resultaten van de beleidsdoorlichting vóór Verantwoordingsdag (vóór 15 mei 2015) aan de Tweede Kamer aan te bieden.
De beleidsdoorlichting richt zich op alle financiële beleidsinterventies op de beide beleidsvelden, die tezamen de financiële ruggengraad vormen van het Bedrijvenbeleid. Het gaat daarbij om fiscale innovatiestimulering, fiscale ondernemerschapsstimulering, kapitaalmarktinterventies, gerichte publiek-private samenwerking, Marktcondities, toegepast Onderzoek en Publieke Dienstverlening.
Programma Biobased Economy
Het programma Biobased Economy heeft het onderwerp in nationaal en internationaal verband geagendeerd. Bij het programma staat netwerksturing centraal. Vanuit het bestaande innovatie-instrumentarium en de topsectorenaanpak, zijn onderzoek en innovatie van kennisinstellingen en bedrijven met elkaar verbonden en werden opschaling en marktontwikkeling gestimuleerd door middel van pilotfaciliteiten en financiële instrumenten.
Subsidieregeling innovatieve zeescheepsbouw (SIS)
De evaluatie is extern uitgevoerd over de periode 2007–2012. Uit de evaluatie blijft dat de regeling beperkte effecten heeft gehad op de innovatie-inspanningen van de werven, geringe spillovers kende en een gering effect heeft gehad op de productie en werkgelegenheid in de sector. Uit de evaluatie blijft dat als gevolg van de SIS 1 á 2 schepen extra zijn gebouwd: de overige 51 schepen die zijn gesubsidieerd, zouden ook zijn gebouwd zonder subsidie.
Garantie Ondernemingsfinanciering (GO)
Uit de evaluatie blijkt dat de bancaire doelgroep goed wordt bereikt. Alle grote verstrekkers van bedrijfskredieten zijn toegetreden tot de GO en passen de regeling in meer of mindere mate toe. De inmiddels opgebouwde portefeuille laat zien dat de GO voor het merendeel wordt benut voor groei- en overnamefinanciering, waarbij circa 75% van de verstrekkingen terecht komt bij het MKB. Ook geïnterviewde ondernemers zijn positief over de regeling. De GO heeft een positief effect gehad op de werkgelegenheid bij hun onderneming.
De opzet van de GO is gebaseerd op kostendekkendheid: de ontvangen premies voor het gebruik van de garantie, moeten voldoende zijn om de schades en uitvoeringskosten te dekken. De evaluatie toont aan dat aan dit principe momenteel wordt voldaan. Uit de kwantitatieve analyse valt af te leiden dat circa 50% van het krediet dat onder de GO is verstrekt, direct een bijdrage heeft geleverd aan het verhogen van de kredietverlening aan het MKB. Met betrekking tot de overige 50% geldt dat er mogelijk een indirecte bijdrage is geleverd. Dit omdat een deel van deze kredieten zonder de GO, onder minder gunstige condities of voor een lager bedrag zou zijn verstrekt.
Artikel 14 Een doelmatige en duurzame energievoorziening | |||||
---|---|---|---|---|---|
1 Onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | |||||
1a Beleidsdoorlichtingen | |||||
Een doelmatige en duurzame energievoorziening | 14 | 2014 | 2014 | Zie onderstaande link. | |
1b | Ander onderzoek maar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||||
Subsidieregeling zonnepanelen | 14 | 2014 | 2014 | Op 29 augustus 2013 is de Tweede Kamer geïnformeerd dat deze regeling niet wordt geëvalueerd omdat het kabinet geen intenties heeft een vervolg te geven aan deze regeling. | |
Onderzoek en ontwikkeling bodembeheer | 14 | 2013 | 2014 | Evaluatie TNO-AGE. Rapport vormt een bijlage bij de kamerbrief over de beleidsdoorlichting energiebeleid 2007–2012 van 19 december 2014. |
Samenvatting afgeronde evaluaties 2014 artikel 14
Beleidsdoorlichting: Een doelmatige en duurzame energievoorziening
http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2014Z23842&did=2014D48069
Onderzoek en ontwikkeling bodembeheer
De kerntaak van TNO-AGE betreft het adviseren van het Ministerie van EZ bij vraagstukken rond het gebruik van de diepe ondergrond.
TNO-AGE levert de juiste diensten met een hoge kwaliteit waarbij de gebruikswaarde van de producten hoog is.
Beslissingen die genomen worden op basis van de producten van TNO-AGE houden in voorkomende gevallen stand bij beroepsprocedures of rechtszaken en de tevredenheid over de dienstverlening is hoog.
Artikel 16 Concurrende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketens | |||||
---|---|---|---|---|---|
1 Onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | |||||
1a Beleidsdoorlichtingen | |||||
Concurrerende, duurzame en veilige agro, visserij en voedselketen | 16 | 2013 | 2014 | Aan de Tweede Kamer is bij de begrotingsbehandeling 2015 gemeld dat de kabinetsreactie en het IBO-rapport in het voorjaar 2015 aan de Tweede Kamer zal worden aangeboden. | |
1b Ander onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | |||||
Brede weersverzekering | 16.1 | 2014 | 2014 | De evaluatie wordt in 2015 gestart en afgerond. | |
Koopmansgelden melkveehouderij | 16.1 | 2014 | 2014 | Zie toelichting onder de tabel. | |
Subsidie gecombineerde luchtwassystemen | 16.1 | 2013 | 2014 | Deze subsidieregeling wordt samen met de «Investeringsregeling fijnstofmaatregelen» geëvalueerd. De afronding is voorzien medio 2015. De vertraging heeft van doen met de borging van een betere kwaliteit conform de aanbevelingen van de Commissie Teewis. | |
Fijnstofmaatregelen | 16.1 | 2014 | 2014 | Zie hierboven. | |
Investeringsregeling energiebesparing | 16.1 | 2013 | 2014 | Zie hieronder. | |
Regeling duurzaamheidsinvesteringen POP NU | 16.1 | 2013 | 2014 | Deze evaluatie wordt gecombineerd opgepakt met de Investeringsregeling Energiebesparing. Deze is in 2014 gestart en inmiddels aanbesteed. De afronding is voorzien medio 2015. De vertraging heeft van doen met de borging van een betere kwaliteit conform de aanbevelingen van de Commissie Teewis. | |
Regeling Stidug | 16.1 | 2013 | 2014 | De beroepsprocedure die vorig jaar nog liep, is eind 2014 afgerond. De evaluatie wordt in 2015 gestart. | |
Demoregeling Functionele agrobiodiversiteit POP NU | 16.1 | 2014 | 2014 | De evaluatie wordt in 2015 gestart en afgerond. De uitkomsten vormen de input voor de evaluatie avan het POP2-programma in 2016. | |
Ondersteuning biologische sector | 16.1 | 2014 | 2014 | Zoals ook vermeld in het Jaarverslag 2013 wordt deze evaluatie gekoppeld aan de herziening van de Europese verordening voor de biologische productie en etikettering. Dit traject loopt door tot het voorjaar 2015 en de evaluatie zal daarom in het voorjaar van 2015 in gang worden gezet. | |
Inbeslaggenomen goederen (IBG) | 16.3 | 2014 | 2014 | Ultimo 2014 is gestart met de offerteaanvraag voor de evaluatie. | |
Landelijk Informatiecentrum Gezelschapsdieren (LICG) | 16.3 | 2014 | 2014 | Voor de periode 2014–2016 zijn in 2013 tussen EZ en het LICG nieuwe werkafspraken gemaakt. Het budget voor basisactiviteiten is daarbij ten opzichte van de voorafgaande periode gehalveerd tot jaarlijks € 270.000,–. Een evaluatie in 2014 lag daarom niet voor de hand. | |
Stichting Zeldzame Huisdierrassen (SZH) | 16.3 | 2013 | 2014 | Deze evaluatie is in 2014 gestart en de afronding is medio 2015 voorzien. | |
Verlaagd tarief glastuinbouw | 16.1 | 2013 | 2014 | Deze evaluatie is in 2014 gestart en wordt in 2015 afgerond. | |
2 Overig onderzoek | |||||
Evaluatie mosselconvenant | 16.1 | 2014 | 2014 | ||
WOT Voedselveiligheid | 16.4 | 2013 | 2014 | Het evaluatieonderzoek WOT-Voedselveiligheid is 2014 uitgevoerd en afgerond. De TK-brief met de kabinetsreactie wordt in het voorjaar 2015 naar de Tweede Kamer verstuurd. | |
WOT Genetische bronnen | 16.4 | 2014 | 2014 | Het evaluatieonderzoek WOT Genetische Bronnen is in 2014 uitgevoerd en afgerond. De kabinetsreactie wordt in het voorjaar 2015 naar de Tweede Kamer verstuurd. | |
WOT Visserijonderzoek | 16.4 | 2014 | 2015 | In 2015 zal de evaluatie van WOT-Visserijonderzoek worden uitgevoerd. | |
WOT Besmettelijke dierziekten | 16.4 | 2014 | 2014 | Het evaluatieonderzoek WOT Besmettelijke dierziekten is in 2014 uitgevoerd en afgerond. De kabinetsreactie wordt in het voorjaar 2015 naar de Tweede Kamer verstuurd. |
Samenvatting afgeronde evaluaties 2014 artikel 16
Koopmansgelden melkveehouderij
De Koopmansgelden waren bestemd voor structuurverbetering van de melkveehouderij en vermindering van de milieubelasting door de melkveehouderij. Daartoe zijn deze gelden besteed aan landinrichting, kavelruil, regionale projecten gericht op milieu- en structuurverbetering, kennisontwikkeling, kennisverspreiding en innovatie. Zie voor de links naar de (deel-)evaluaties van de bestedingsdoelen (Kamerstuk 34 000 XIII, nr. 2 pagina 259 en 260.)
Artikel 17 Groen onderwijs van hoge kwaliteit | |||||
---|---|---|---|---|---|
1 Onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | |||||
1a Beleidsdoorlichtingen | |||||
Groen onderwijs van hoge kwaliteit. | 2013 | 2014 | Kamerstuk 30 991, nr. 11. Een beschrijving van het resultaat van de beleidsdoorlichting is in het Jaarverslag 2014 bij artikel 17 opgenomen. | ||
1b Ander onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | |||||
Artikel 18 Natuur en regio | |||||
---|---|---|---|---|---|
1 Onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | |||||
1a Beleidsdoorlichtingen | |||||
Beleidsdoorlichting Natuur en regio | 18 | 2014 | 2015 | In antwoord op de schriftelijke begrotingsvraag over de focus van de beleidsdoorlichting van begrotingsartikel 18 natuur en regio (TK, 2014–2015, 34 000 XIII, nr. 45) is de Tweede Kamer separaat geïnformeerd. | |
1b Ander onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | |||||
Balans van de leefomgeving | 18.2/3 | 2013 | 2014 | ||
Natuurlijk ondernemen | 18.2 | 2013 | 2014 | Voortgangsrapportage Green Deals 2013 (TK, 2013–2014, | |
Staatsbosbeheer (SBB) | 18.3 | 2014 | 2014 | De geplande evaluatie is uitgesteld naar 2018. | |
Beleids- en wetsevaluatie landinrichtingsinstrumentarium Wet inrichting landelijk gebied | 18.3 | 2014 | 2014 | Evaluatie landinrichtingsinstrumentarium Wet inrichting landelijk gebied | |
Natuurschoonwet 1928 | 18.3 | 2014 | 2014 | De evaluatie van de natuurschoonwet is in december 2013 afgerond. De beleidsreactie wordt in het voorjaar van 2015 naar de Tweede Kamer gestuurd. | |
Programma naar een Rijke Waddenzee | 18.2 | 2014 | 2014 | Evaluatie Programma naar een Rijke Waddenzee (TK, 29 684, nr. 116). | |
Ruimtelijk economisch beleid in de regio | 18.1 | 2014 | 2014 | Evaluatie Doorwerking ruimtelijk economisch beleid in de regio (TK, 29 697, nr. 17) | |
2 Overig onderzoek | |||||
EHS Groot project 20121 | 18.3 | 2013 | 2014 | De zevende voortgangsrapportage Groot EHS is in 2013 afgerond. De beleidsreactie wordt begin 2015 naar de Tweede Kamer gestuurd. |
Samenvatting afgeronde evaluaties 2014 artikel 18
Staatsbosbeheer (SBB)
In 2014 hebben EZ en SBB een nieuw convenant gesloten (TK, 29 659, nr. 123). Met het convenant krijgt SBB, binnen de Wet verzelfstandiging SBB, meer ruimte om te ondernemen om private financiële middelen aan te trekken en om nieuwe maatschappelijke arrangementen aan te gaan. Het oude sturingsarrangement gaf daartoe onvoldoende ruimte en had ook een beperktere reikwijdte. Om SBB in de gelegenheid te stellen om invulling aan zijn positionering te geven, wordt de geplande evaluatie uitgesteld. Op verzoek van de Kamer wordt de werking van het convenant niet vijf jaar na inwerkingtreding geëvalueerd, maar na drie jaar (TK, 29 659, nr. 127).
Beleids- en wetsevaluatie landinrichtingsinstrumentarium Wet inrichting landelijk gebied
Landinrichting heeft meerwaarde ten opzichte van vrijwillige integrale gebiedsprocessen en ten opzichte van onteigening en inrichting op grond van een bestemmings- of inpassingsplan. Dit in het bijzonder bij de aanpak van complexere, meervoudige inrichtingsprocessen met publieke doelen, waaronder een optimale verkaveling in een gebied. Hoewel de inzet van wettelijke herverkaveling de afgelopen decennia is afgenomen, willen de meeste provincies ook in de toekomst de beschikking houden over het landinrichtingsinstrumentarium. Het evaluatierapport geeft geen aanleiding tot wijzigingen van het instrumentarium. Op een enkel punt doen de onderzoekers suggesties voor een beperkte aanpassing van de regelgeving. De Staatssecretaris heeft aangegeven dat de regeling van de landinrichtingsinstrumentarium zal overgaan naar de Omgevingswet en dat zij bij dat traject het rapport en de aanbevelingen zal betrekken.
Programma naar een Rijke Waddenzee
Interventie van het programma als netwerkorganisatie is effectief en draagt bij aan anders denken, samenwerken in netwerken en het voor elkaar krijgen van initiatieven en projecten. De keuze van EZ om pragmatische coalities aan te gaan in het netwerk van het Waddengebied, heeft gewerkt. Uit de evaluatie blijkt verder dat de kracht van het programma met name is gelegen in het verbindende en aanjagende karakter als netwerkorganisatie tussen natuurorganisaties, gebruikers, bevoegde gezagen en wetenschap.
Doorwerking ruimtelijk economisch beleid in de regio
De hoofdconclusie is dat de inzet destijds van het Rijk om het ruimtelijk economische beleid te kantelen naar sterke gebiedsgerichte clusters, positief heeft uitgewerkt op de ontwikkeling van deze clusters. De filosofie van Pieken in de Delta (PID) was onder meer gericht op het bevorderen van samenwerking van partijen in de triple helix. Hiermee zijn nieuwe verbindingen tussen het Rijk en de regio voor versterking van onder andere de aansluiting tussen onderwijs-arbeidsmarkt en het stimuleren van het innovatief en organisatorisch vermogen van clusters en sectoren, tot stand gekomen. De regionale partijen hebben na de decentralisatie hun verantwoordelijkheid voor het regionaal economisch beleid genomen en zetten in op die clusters die ten tijde van PID relevant waren.