Base description which applies to whole site

10. BATEN-LASTENAGENTSCHAP DEFENSIE TELEMATICA ORGANISATIE

Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap Defensie Telematica Organisatie (bedragen x € 1.000)

(Bedragen x € 1.000)

1

2

3=2–1

 
 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2015

Verschil realisatie en begroting

Realisatie 2014

Baten

       

Omzet moederdepartement

224.562

265.237

40.675

296.897

Omzet overige departementen

30.160

36.258

6.098

36.019

Omzet derden

31

31

120

Rentebaten

Vrijval voorzieningen

95

95

27

Bijzondere baten

Totaal baten

254.722

301.621

46.899

333.063

Lasten

       

Apparaatskosten

       

– personele kosten

133.049

158.790

25.741

164.390

Waarvan eigen personeel

105.049

115.559

10.510

118.251

Waarvan inhuur

28.000

43.231

15.231

46.139

         

– Materiële kosten

96.073

117.096

21.023

132.309

Waarvan apparaat ICT

6.615

6.615

9.777

Waarvan bijdrage aan SSO’s

132

132

2.406

         

Afschrijvingskosten

       

– immaterieel

3.000

4.471

1.471

4.060

– materieel

22.000

19.220

– 2.780

20.373

         

Overige lasten

       

– dotaties voorzieningen

54

– rentelasten

600

507

– 93

610

– bijzondere lasten

6.330

6.330

2.558

Totaal lasten

3.540.722

306.414

51.692

324.354

Saldo van baten en lasten

– 4.793

– 4.793

8.709

Toelichting op de staat van baten en lasten

De omzet van DTO bestaat voor het merendeel uit ontvangsten voor geleverde producten en diensten die zijn opgenomen in de Service Catalogus. De nadere toelichting is opgenomen bij de tabel doelmatigheidsindicatoren. Het verlies wordt veroorzaakt door een eenmalige afwaardering van activa ten bedrage van € 6,2 miljoen. Voor de komende jaren wordt weer een neutraal resultaat verwacht.

Opbrengst moederdepartement

De omzet van het moederdepartement is € 41 miljoen hoger dan begroot. Dit is met name veroorzaakt door de extra omzet uit eenmalige opbrengsten zoals handel en rekencapaciteit voor klanten.

Opbrengst overige departementen

Dienstverlening aan overige departementen vindt pas plaats na goedkeuring door de Secretaris Generaal van het Ministerie. De extra omzet voor de overige departementen komt door verlenging van de dienstverlening aan het Ministerie van Veiligheid en Justitie (met name IND en Recentus), door aanvullende dienstverlening Haagse Ring en door dienstverlening voor de ontsluiting van de Rijksdatacenters.

Opbrengst derden

Een klein deel van de dienstverlening wordt verleend aan de Navo en haar partners.

Personele kosten

De personele kosten van eigen personeel zijn hoger dan begroot (€ 10,5 miljoen) In de begroting was al een voorschot genomen op de afvloeiing van de knelpunt categorie functies. De afvloeiing is pas eind 2015 op gang gekomen. Daarnaast zijn het aantal aanmeldingen lager dan de geplande/ gewenste aanmeldingen. De inhuurkosten zijn ook hoger dan begroot (€ 15,2 miljoen) Deze overschrijding wordt veroorzaakt door enerzijds het project pleisterpakken (circa € 5 miljoen) en anderzijds door hogere inhuur derden. Deze laatste categorie is niet voor het eigen apparaat, maar wordt op verzoek van de defensieonderdelen ingehuurd.

Materiële kosten

De hogere materiële kosten (€ 21 miljoen) worden hoofdzakelijk veroorzaakt door hogere directe kosten (€ 9,7 miljoen) en hogere kosten voor (onderhoud) hardware & software (€ 10,2 miljoen). Tegenover deze hogere kosten staat één op één hogere omzet. Het betreft dus verkoopkosten (handelsgoederen, klantopdrachten, etc.).

Afschrijvingskosten

Het investeringsniveau 2015 is hoger dan gepland. De afschrijvingskosten zijn echter lager dan begroot. Dit komt doordat activering later heeft plaatsgevonden dan begroot. Daarnaast is activa gedesinvesteerd ultimo 2014 (Cisco routers), terwijl deze wel was meegenomen in de begrote afschrijvingskosten. Er heeft ook een verschuiving plaatsgevonden tussen immaterieel en materieel.

Rentelasten

De lagere rentelasten zijn het lage rentepercentage voor de langlopende leningen en door het lage rentepercentage op de rekening courant faciliteit bij het Ministerie van Financiën.

Bijzondere lasten

Onder de bijzondere lasten is onder andere een bedrag opgenomen van € 6,3 miljoen. Dit betreft de afwaardering van de werkplek devices. De bedoeling was dat deze devices verkocht zouden worden aan het JIVC en dat het een koopdienst zou worden. Om deze reden zijn de afschrijvingskosten niet opgenomen in de Service Catalog tarieven 2016. Echter de overdracht is echter niet geformaliseerd ultimo 2015 en daarom zijn de devices afgewaardeerd.

Balans per 31 december 2015

Balans per 31 december 2015 (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Stand 31-12-2015

Stand 31-12-2014

Activa

   

Immateriële vaste activa

13.536

13.728

Materiële vaste activa

   

– gebouwen

17.606

16.432

– inventaris/installaties

2.830

3.149

– computer hardware en -software

61.054

55.691

– overige materiele vaste activa

6

14

Voorraden

1.706

1.608

Debiteuren

13.712

26.598

Nog te ontvangen (overlopende activa)

32.802

32.995

Liquide middelen

7.731

922

Totaal activa

150.983

151.137

Passiva

   

Eigen vermogen

16.981

17.988

– exploitatieservice

– onverdeeld resultaat

– 4.793

8.709

     

Subtotaal eigen vermogen

12.188

26.697

     

Voorzieningen

Leningen bij het MvF

55.060

41.451

Crediteuren

38.276

38.934

Nog te betalen (overlopende passiva)

45.459

44.055

Totaal passiva

150.983

151.137

Toelichting op de balans

Immateriële en materiële vaste activa

De Immateriële investeringen betreft voornamelijk:

  • De aanschaf van Oracle licenties;

  • De aanschaf van licenties het SOC;

  • De aanschaf van licenties voor virtualisatie.

In 2015 is geïnvesteerd in materiële vaste activa:

  • Voor het opwaarderen van het NAFIN glasnetwerk;

  • Voor de Storage omgeving (life cycle);

  • Voor de SOC omgeving;

  • Voor het noodzakelijk vervangen van eindgebruiker hardware conform lifecycle vervangingsplan.

Voorraden

De voorraden hebben betrekking op de voorraden in het centrale magazijn in Soesterberg en bij leverancier Morpho. Bij deze laatste lagen de voorraden nog niet gepersonifieerde smartcards. Gelet op de daadwerkelijke afname in de afgelopen jaren was een groot deel van deze voorraden te beschouwen als incourant. Deze incourante voorraad is vernietigd in 2015. De voorziening voor de smartcards was iets te hoog waardoor een kleine vrijval heeft plaatsgevonden.

Voorraden (bedragen x € 1.000)

Voorzieningen

Stand

31-12-2014

Dotaties

2015

Vrijval

2015

Onttrekkingen

2015

Stand

31-12-2015

Voorraden

759

– 44

– 671

44

Totaal aan voorzieningen

759

– 44

– 671

44

Debiteuren

De debiteurenstand is ten opzichte van 2014 sterk afgenomen door het facturatieproces in 2015 eerder opgestart kon worden dan in 2014.

Debiteuren (bedragen x € 1.000)

Debiteuren

Stand 31-12-2015

Stand 31-12-2014

Debiteuren

13.912

26.798

Voorziening voor dubieuze vordering

– 200

– 200

Totaal debiteuren

13.712

26.598

(Bedragen x € 1.000)

Debiteuren (excl. voorziening)

Stand 31-12-2015

Moederdepartement

13.050

Agentschappen

625

overige departementen

55

Derden

182

Totaal debiteuren

13.912

Overlopende activa / nog te ontvangen

Onder de overlopende activa worden onder andere de posten «nog te factureren bedragen» voor € 9 miljoen en «vooruitbetaald onderhoud hardware en software» voor € 23,3 miljoen gepresenteerd. Deze laatste heeft vooral betrekking op vooruitbetaald onderhoud op Microsoft licenties voor een bedrag van € 15,1 miljoen, maar ook voor € 1,8 miljoen aan onderhoud voor Oracle licenties.

Overlopende activa/nog te ontvangen (bedragen x € 1.000)

Nog te ontvangen (Overlopende Activa)

Stand 31-12-2015

Moederdepartement

5.899

Agentschappen

3.014

overige departementen

554

Derden

23.335

Totaal overlopende activa

32.802

Eigen vermogen

DTO heeft in 2015 een negatief resultaat behaald van € 4,8 miljoen. Dit resultaat wordt onttrokken aan het eigen vermogen. Op basis van 5 procent van de gemiddelde jaaromzet van de afgelopen 3 jaar (€ 307,2 miljoen in 2013, € 333,1 miljoen in 2014 en € 301,6 miljoen in 2015) bedraagt het maximaal toelaatbaar eigen vermogen € 15,7 miljoen. Het eigen vermogen ultimo 2015 past binnen het plafond.

Eigen vermogen (bedragen x € 1.000)

vermogensontwikkeling

2011

2012

2013

2014

2015

1.

Eigen vermogen per 1 januari

20.412

41.235

59.631

18.959

26.697

2.

Saldo van baten en lasten

41.223

39.520

– 707

8.709

– 4.793

 

2a. Uitkering aan moederdepartement

– 20.400

– 21.124

– 39.965

– 971

– 9.716

 

2b. Bijdrage moederdepartement ter versterking van eigen vermogen

– 

 

2c. Overige mutaties in eigen vermogen

– 

3.

Totaal directe mutaties in eigen vermogen

– 20.400

– 21.124

– 39.965

– 971

– 9.716

4.

Eigen vermogen per 31 december (1+2+3)

41.235

59.631

18.959

26.697

12.188

Leningen bij het Ministerie van Financiën (langlopend)

Van het totaalbedrag aan leningen is een bedrag van € 16,6 miljoen overgeboekt naar kortlopende leningen. Per ultimo 2015 is een bedrag van € 30,2 miljoen geleend voor de investeringen.

Crediteuren

De hoge stand crediteuren wordt verklaard door grote facturen die per ultimo 2015 open staan voor betaling van de salarissen van de maanden oktober en november aan het moederdepartement.

De crediteuren aangaande moeder- en andere departementen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Crediteuren (bedragen x € 1.000)

Crediteuren

Stand 31-12-2015

Moederdepartement

22.758

Agentschappen

226

Overige departementen

900

Derden

14.392

Totaal crediteuren

38.276

Overlopende passiva / nog te betalen

De overlopende passiva is als volgt opgebouwd:

(Bedragen x € 1.000)

Nog te betalen (Overlopende passiva)

Stand 31-12-2015

Stand 31-12-2014

Salarissen en sociale lasten

14.415

14.639

Aflossing leningen Ministerie van Financien

16.581

12.107

Overige overlopende passiva

14.463

17.309

Totaal overlopende passiva

45.459

44.055

De overige overlopende activa aangaande moeder- en andere departementen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

(Bedragen x € 1.000)

Overige overlopende passiva

Stand 31-12-2015

Moederdepartement

2.203

Agentschappen

Overige departementen

Derden

12.260

Totaal overig overlopende activa

14.463

Kasstroomoverzicht over 2015

Kasstroomoverzicht over 2015 (bedragen x € 1.000)
 

1

2

3+2–1

 

Kasstroomoverzicht

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2015

Verschil realisatie en begroting

Realisatie 2014

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2013 + stand depositorekeningen

922

922

2.722

           
 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

 

36.817

   
 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

 

– 8.619

   
           

2.

Totaal operionele kasstroom

11.000

28.198

17.198

11.789

           
 

Totaal investeringen (-/-)

– 25.000

– 36.714

– 11.714

– 30.572

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

6.958

6.958

1.388

           

3.

Totaal investeringskasstroom

– 25.000

– 29.756

– 4.756

– 29.184

           
 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

– 9.716

– 9.716

– 971

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

 

Aflossingen op leningen (-/-)

– 11.000

– 12.107

– 1.107

– 8.594

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

25.000

30.190

5.190

25.160

           

4.

Totaal financieringskasstroom

14.000

8.367

– 5.633

15.595

           

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2013 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

(maximale roodstand 0,5 miljoen €)

7.731

7.731

922

Toelichting op het kasstroomoverzicht

Operationele kasstroom

In de operationele kasstroom is naast het resultaat en de afschrijvingen tevens de daling in het debiteurensaldo met € 12,9 miljoen een belangrijke factor.

Investeringskasstroom

De gerealiseerde investeringen zijn niet in lijn met de begroting voor de kasstroom van 2014. Dit komt doordat de investeringsplanning was gebaseerd op € 35 miljoen voor 2015. De desinvestering heeft voor het overgrote deel betrekking op de afboeking van de werkplek devices. Een specificatie van de investeringen in (im)materiële activa is opgenomen bij de toelichting op de balans.

Financieringskasstroom

In 2015 is een beroep gedaan op de leenfaciliteit van Ministerie van Financiën voor een bedrag van € 30,2 miljoen. Dus van de € 36,7 miljoen nieuwe investeringen is € 30,2 miljoen gefinancierd met een nieuwe lening. Deze lening is afgesloten tegen een gemiddeld rentepercentage van 0,4 procent.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2015

Het overzicht doelmatigheidsindicatoren bestaat uit een generiek deel en een specifiek deel.

Doelmatigheidsindicatoren (omzetbedragen x M€ 1)

Doelmatigheidsindicatoren

Realisatie 2013

Realisatie 2014

Realisatie 2015

Budget 2015

Budget 2016

Budget 2017

Budget 2018

Budget 2019

Omzet

               

Housing

1,9

2,5

1,1

1,3

1,3

1,3

1,3

1,3

Defensiepas/MFSC

5,1

7,0

6,5

6,5

6,1

6,0

6,0

6,0

Handelsgoederen

19,9

20,2

17,9

Dienstontwikkeling en klantopdrachten

6,5

12,1

12,4

2,7

2,5

2,5

2,5

2,5

Werkplekdiensten

92,0

104,5

88,0

79,8

73,1

71,8

71,8

71,8

Communicatie

20,1

21,8

14,2

14,4

13,6

13,6

13,6

13,6

Connectivity

37,7

37,2

33,5

30,7

29,0

28,5

28,5

28,5

Totale omzet product(groep) Generiek

182,8

205,3

173,6

135,4

125,6

123,7

123,7

123,7

Advies en applicatie

14,1

6,3

7,7

7,5

7,0

6,9

6,9

6,9

IV Services

86,3

103,0

68,5

85,8

78,5

77,6

77,6

77,6

IV-I (Inhuur + inkoop)

23,5

18,4

51,5

25,1

23,7

23,3

23,3

23,3

Niet standaard aanvragen

0,6

0,1

0,3

0,9

0,9

0,9

0,9

0,9

Totale omzet product(groep)Specifiek

124,5

127,8

128,0

119,3

110,1

108,7

108,7

108,7

Total omzet

307,3

333,1

301,6

254,7

235,7

232,4

232,4

232,4

Tarieven in €

               

Gemiddeld gewogen tarief per uur

€ 79,4

€ 76,1

€ 73,6

€ 76,5

€ 76,6

€ 76,7

€ 76,7

€ 76,7

Totaal aantal FTE per ultimo het jaar (exclusief inhuur)

1.760

1.596

1.559

1.530

1.253

1.202

1.202

1.202

Saldo baten/lasten als percentage totale baten

– 0,1%

2,6%

– 1,6%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

Betrouwbaarheid informatievoorziening

99%

99%

100%

97%

97%

97%

97%

97%

                 

Omschrijving Specifiek Deel

               

Ontwikkeling tarief werkplek Defensie (2007=100%)

59%

57%

50%

62%

62%

62%

62%

62%

Gemiddeld gewogen kostprijs applicatietaken

€ 67,1

€ 63,2

€ 64,1

€ 64,1

€ 64,2

€ 64,3

€ 64,3

€ 64,3

Gemiddeld gewogen kostprijs ontwikkeltaken

€ 72,9

€ 66,9

€ 63,5

€ 70,0

€ 70,1

€ 70,2

€ 70,3

€ 70,3

Percentage niet facturabele medewerkers

12%

10%

10%

13%

13%

13%

13%

13%

Decalarabiliteit in uren per jaar

1.450

1.428

1.390

1.450

1.450

1.450

1.450

1.450

Aantal externe inhuur t.b.v eigen apparaat

80

172

130

125

125

125

125

125

Aantal externe inhuur t.b.v. klant (opdrachten)

138

79

108

50

50

50

50

50

Met ingang van de begroting 2014 zijn de doelmatigheidsindicatoren opgesteld in overeenstemming met model 3.33 van de Rijksbegrotingsvoorschriften.

Omzet

De opbrengsten zijn € 46,9 miljoen (18,4 procent) hoger dan oorspronkelijk begroot:

  • De handelsgoederen zijn niet opgenomen in de begroting. Het gaat voornamelijk om grote materieelprojecten en door de defensieonderdelen zelf aangevraagde licenties;

  • De afwijking op de werkplekdienst wordt veroorzaakt door de koopdienst (monitoren, licenties, etc.). De reguliere exploitatie is conform begroting;

  • De afwijking bij dienstontwikkeling en klantopdrachten wordt enerzijds veroorzaakt door additionele eenmalige opdrachten en anderzijds door additionele Microsoft XP support;

  • De afwijking bij Connectivity wordt veroorzaakt door meer omzet voor huurlijnen. Deze zouden voor een groot deel worden afgebouwd, maar deze afbouw heeft niet plaatsgevonden;

  • De afwijking bij IV-I (inhuur + inkoop) wordt onder ander verklaard door het project pleisterplakken en een grotere behoefte binnen Defensie aan inhuur ondersteuning.

Totaal aantal vte per ultimo 2015

Ultimo 2015 heeft DTO een bezetting van 1.596 eigen medewerkers (1.559 vte) gesplitst in 1.534 burgers en 62 militairen. In dit aantal zitten geen herplaatsers meer.

Inhuur

Per ultimo 2015 waren 238 vte inhuur werkzaam waarvan 67 vte ten behoeve van afdeling TOO, 62 vte binnen de overige afdelingen en 108 vte werkzaam op klantopdrachten.

Prijs per werkplek

Als indicator voor de ontwikkeling van de doelmatigheid wordt de prijs per werkplek gebruikt. De prijs per werkplek is in het jaar 2007 is gesteld op 100 procent. De daling van de kostprijs per werkplek is het gevolg van efficiencymaatregelen. Het tarief is in 2015 gebaseerd op de afgenomen accounts, printers, beeldschermen etc. De werkplek prijs is ten opzichte van 2014 met 7 procent gedaald.

Licence