(Bedragen x € 1.000) | 1 | 2 | 3=2–1 | |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2015 | Verschil realisatie en begroting | Realisatie 2014 | |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 224.562 | 265.237 | 40.675 | 296.897 |
Omzet overige departementen | 30.160 | 36.258 | 6.098 | 36.019 |
Omzet derden | – | 31 | 31 | 120 |
Rentebaten | – | – | – | – |
Vrijval voorzieningen | – | 95 | 95 | 27 |
Bijzondere baten | – | – | – | – |
Totaal baten | 254.722 | 301.621 | 46.899 | 333.063 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– personele kosten | 133.049 | 158.790 | 25.741 | 164.390 |
Waarvan eigen personeel | 105.049 | 115.559 | 10.510 | 118.251 |
Waarvan inhuur | 28.000 | 43.231 | 15.231 | 46.139 |
– Materiële kosten | 96.073 | 117.096 | 21.023 | 132.309 |
Waarvan apparaat ICT | – | 6.615 | 6.615 | 9.777 |
Waarvan bijdrage aan SSO’s | – | 132 | 132 | 2.406 |
Afschrijvingskosten | ||||
– immaterieel | 3.000 | 4.471 | 1.471 | 4.060 |
– materieel | 22.000 | 19.220 | – 2.780 | 20.373 |
Overige lasten | ||||
– dotaties voorzieningen | – | – | – | 54 |
– rentelasten | 600 | 507 | – 93 | 610 |
– bijzondere lasten | – | 6.330 | 6.330 | 2.558 |
Totaal lasten | 3.540.722 | 306.414 | 51.692 | 324.354 |
Saldo van baten en lasten | – | – 4.793 | – 4.793 | 8.709 |
Toelichting op de staat van baten en lasten
De omzet van DTO bestaat voor het merendeel uit ontvangsten voor geleverde producten en diensten die zijn opgenomen in de Service Catalogus. De nadere toelichting is opgenomen bij de tabel doelmatigheidsindicatoren. Het verlies wordt veroorzaakt door een eenmalige afwaardering van activa ten bedrage van € 6,2 miljoen. Voor de komende jaren wordt weer een neutraal resultaat verwacht.
Opbrengst moederdepartement
De omzet van het moederdepartement is € 41 miljoen hoger dan begroot. Dit is met name veroorzaakt door de extra omzet uit eenmalige opbrengsten zoals handel en rekencapaciteit voor klanten.
Opbrengst overige departementen
Dienstverlening aan overige departementen vindt pas plaats na goedkeuring door de Secretaris Generaal van het Ministerie. De extra omzet voor de overige departementen komt door verlenging van de dienstverlening aan het Ministerie van Veiligheid en Justitie (met name IND en Recentus), door aanvullende dienstverlening Haagse Ring en door dienstverlening voor de ontsluiting van de Rijksdatacenters.
Opbrengst derden
Een klein deel van de dienstverlening wordt verleend aan de Navo en haar partners.
Personele kosten
De personele kosten van eigen personeel zijn hoger dan begroot (€ 10,5 miljoen) In de begroting was al een voorschot genomen op de afvloeiing van de knelpunt categorie functies. De afvloeiing is pas eind 2015 op gang gekomen. Daarnaast zijn het aantal aanmeldingen lager dan de geplande/ gewenste aanmeldingen. De inhuurkosten zijn ook hoger dan begroot (€ 15,2 miljoen) Deze overschrijding wordt veroorzaakt door enerzijds het project pleisterpakken (circa € 5 miljoen) en anderzijds door hogere inhuur derden. Deze laatste categorie is niet voor het eigen apparaat, maar wordt op verzoek van de defensieonderdelen ingehuurd.
Materiële kosten
De hogere materiële kosten (€ 21 miljoen) worden hoofdzakelijk veroorzaakt door hogere directe kosten (€ 9,7 miljoen) en hogere kosten voor (onderhoud) hardware & software (€ 10,2 miljoen). Tegenover deze hogere kosten staat één op één hogere omzet. Het betreft dus verkoopkosten (handelsgoederen, klantopdrachten, etc.).
Afschrijvingskosten
Het investeringsniveau 2015 is hoger dan gepland. De afschrijvingskosten zijn echter lager dan begroot. Dit komt doordat activering later heeft plaatsgevonden dan begroot. Daarnaast is activa gedesinvesteerd ultimo 2014 (Cisco routers), terwijl deze wel was meegenomen in de begrote afschrijvingskosten. Er heeft ook een verschuiving plaatsgevonden tussen immaterieel en materieel.
Rentelasten
De lagere rentelasten zijn het lage rentepercentage voor de langlopende leningen en door het lage rentepercentage op de rekening courant faciliteit bij het Ministerie van Financiën.
Bijzondere lasten
Onder de bijzondere lasten is onder andere een bedrag opgenomen van € 6,3 miljoen. Dit betreft de afwaardering van de werkplek devices. De bedoeling was dat deze devices verkocht zouden worden aan het JIVC en dat het een koopdienst zou worden. Om deze reden zijn de afschrijvingskosten niet opgenomen in de Service Catalog tarieven 2016. Echter de overdracht is echter niet geformaliseerd ultimo 2015 en daarom zijn de devices afgewaardeerd.
Balans per 31 december 2015
Omschrijving | Stand 31-12-2015 | Stand 31-12-2014 |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële vaste activa | 13.536 | 13.728 |
Materiële vaste activa | ||
– gebouwen | 17.606 | 16.432 |
– inventaris/installaties | 2.830 | 3.149 |
– computer hardware en -software | 61.054 | 55.691 |
– overige materiele vaste activa | 6 | 14 |
Voorraden | 1.706 | 1.608 |
Debiteuren | 13.712 | 26.598 |
Nog te ontvangen (overlopende activa) | 32.802 | 32.995 |
Liquide middelen | 7.731 | 922 |
Totaal activa | 150.983 | 151.137 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | 16.981 | 17.988 |
– exploitatieservice | – | – |
– onverdeeld resultaat | – 4.793 | 8.709 |
Subtotaal eigen vermogen | 12.188 | 26.697 |
Voorzieningen | – | – |
Leningen bij het MvF | 55.060 | 41.451 |
Crediteuren | 38.276 | 38.934 |
Nog te betalen (overlopende passiva) | 45.459 | 44.055 |
Totaal passiva | 150.983 | 151.137 |
Toelichting op de balans
Immateriële en materiële vaste activa
De Immateriële investeringen betreft voornamelijk:
-
• De aanschaf van Oracle licenties;
-
• De aanschaf van licenties het SOC;
-
• De aanschaf van licenties voor virtualisatie.
In 2015 is geïnvesteerd in materiële vaste activa:
-
• Voor het opwaarderen van het NAFIN glasnetwerk;
-
• Voor de Storage omgeving (life cycle);
-
• Voor de SOC omgeving;
-
• Voor het noodzakelijk vervangen van eindgebruiker hardware conform lifecycle vervangingsplan.
Voorraden
De voorraden hebben betrekking op de voorraden in het centrale magazijn in Soesterberg en bij leverancier Morpho. Bij deze laatste lagen de voorraden nog niet gepersonifieerde smartcards. Gelet op de daadwerkelijke afname in de afgelopen jaren was een groot deel van deze voorraden te beschouwen als incourant. Deze incourante voorraad is vernietigd in 2015. De voorziening voor de smartcards was iets te hoog waardoor een kleine vrijval heeft plaatsgevonden.
Voorzieningen | Stand 31-12-2014 | Dotaties 2015 | Vrijval 2015 | Onttrekkingen 2015 | Stand 31-12-2015 |
---|---|---|---|---|---|
Voorraden | 759 | – | – 44 | – 671 | 44 |
Totaal aan voorzieningen | 759 | – | – 44 | – 671 | 44 |
Debiteuren
De debiteurenstand is ten opzichte van 2014 sterk afgenomen door het facturatieproces in 2015 eerder opgestart kon worden dan in 2014.
Debiteuren | Stand 31-12-2015 | Stand 31-12-2014 |
---|---|---|
Debiteuren | 13.912 | 26.798 |
Voorziening voor dubieuze vordering | – 200 | – 200 |
Totaal debiteuren | 13.712 | 26.598 |
Debiteuren (excl. voorziening) | Stand 31-12-2015 |
---|---|
Moederdepartement | 13.050 |
Agentschappen | 625 |
overige departementen | 55 |
Derden | 182 |
Totaal debiteuren | 13.912 |
Overlopende activa / nog te ontvangen
Onder de overlopende activa worden onder andere de posten «nog te factureren bedragen» voor € 9 miljoen en «vooruitbetaald onderhoud hardware en software» voor € 23,3 miljoen gepresenteerd. Deze laatste heeft vooral betrekking op vooruitbetaald onderhoud op Microsoft licenties voor een bedrag van € 15,1 miljoen, maar ook voor € 1,8 miljoen aan onderhoud voor Oracle licenties.
Nog te ontvangen (Overlopende Activa) | Stand 31-12-2015 |
---|---|
Moederdepartement | 5.899 |
Agentschappen | 3.014 |
overige departementen | 554 |
Derden | 23.335 |
Totaal overlopende activa | 32.802 |
Eigen vermogen
DTO heeft in 2015 een negatief resultaat behaald van € 4,8 miljoen. Dit resultaat wordt onttrokken aan het eigen vermogen. Op basis van 5 procent van de gemiddelde jaaromzet van de afgelopen 3 jaar (€ 307,2 miljoen in 2013, € 333,1 miljoen in 2014 en € 301,6 miljoen in 2015) bedraagt het maximaal toelaatbaar eigen vermogen € 15,7 miljoen. Het eigen vermogen ultimo 2015 past binnen het plafond.
vermogensontwikkeling | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Eigen vermogen per 1 januari | 20.412 | 41.235 | 59.631 | 18.959 | 26.697 |
2. | Saldo van baten en lasten | 41.223 | 39.520 | – 707 | 8.709 | – 4.793 |
2a. Uitkering aan moederdepartement | – 20.400 | – 21.124 | – 39.965 | – 971 | – 9.716 | |
2b. Bijdrage moederdepartement ter versterking van eigen vermogen | – | – | – | – | – | |
2c. Overige mutaties in eigen vermogen | – | – | – | – | – | |
3. | Totaal directe mutaties in eigen vermogen | – 20.400 | – 21.124 | – 39.965 | – 971 | – 9.716 |
4. | Eigen vermogen per 31 december (1+2+3) | 41.235 | 59.631 | 18.959 | 26.697 | 12.188 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën (langlopend)
Van het totaalbedrag aan leningen is een bedrag van € 16,6 miljoen overgeboekt naar kortlopende leningen. Per ultimo 2015 is een bedrag van € 30,2 miljoen geleend voor de investeringen.
Crediteuren
De hoge stand crediteuren wordt verklaard door grote facturen die per ultimo 2015 open staan voor betaling van de salarissen van de maanden oktober en november aan het moederdepartement.
De crediteuren aangaande moeder- en andere departementen kunnen als volgt worden gespecificeerd:
Crediteuren | Stand 31-12-2015 |
---|---|
Moederdepartement | 22.758 |
Agentschappen | 226 |
Overige departementen | 900 |
Derden | 14.392 |
Totaal crediteuren | 38.276 |
Overlopende passiva / nog te betalen
De overlopende passiva is als volgt opgebouwd:
Nog te betalen (Overlopende passiva) | Stand 31-12-2015 | Stand 31-12-2014 |
---|---|---|
Salarissen en sociale lasten | 14.415 | 14.639 |
Aflossing leningen Ministerie van Financien | 16.581 | 12.107 |
Overige overlopende passiva | 14.463 | 17.309 |
Totaal overlopende passiva | 45.459 | 44.055 |
De overige overlopende activa aangaande moeder- en andere departementen kunnen als volgt worden gespecificeerd:
Overige overlopende passiva | Stand 31-12-2015 |
---|---|
Moederdepartement | 2.203 |
Agentschappen | – |
Overige departementen | – |
Derden | 12.260 |
Totaal overig overlopende activa | 14.463 |
Kasstroomoverzicht over 2015
1 | 2 | 3+2–1 | |||
---|---|---|---|---|---|
Kasstroomoverzicht | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2015 | Verschil realisatie en begroting | Realisatie 2014 | |
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2013 + stand depositorekeningen | – | 922 | 922 | 2.722 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 36.817 | ||||
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | – 8.619 | ||||
2. | Totaal operionele kasstroom | 11.000 | 28.198 | 17.198 | 11.789 |
Totaal investeringen (-/-) | – 25.000 | – 36.714 | – 11.714 | – 30.572 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | – | 6.958 | 6.958 | 1.388 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 25.000 | – 29.756 | – 4.756 | – 29.184 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – | – 9.716 | – 9.716 | – 971 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | – | – | – | – | |
Aflossingen op leningen (-/-) | – 11.000 | – 12.107 | – 1.107 | – 8.594 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 25.000 | 30.190 | 5.190 | 25.160 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 14.000 | 8.367 | – 5.633 | 15.595 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2013 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) (maximale roodstand 0,5 miljoen €) | – | 7.731 | 7.731 | 922 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
In de operationele kasstroom is naast het resultaat en de afschrijvingen tevens de daling in het debiteurensaldo met € 12,9 miljoen een belangrijke factor.
Investeringskasstroom
De gerealiseerde investeringen zijn niet in lijn met de begroting voor de kasstroom van 2014. Dit komt doordat de investeringsplanning was gebaseerd op € 35 miljoen voor 2015. De desinvestering heeft voor het overgrote deel betrekking op de afboeking van de werkplek devices. Een specificatie van de investeringen in (im)materiële activa is opgenomen bij de toelichting op de balans.
Financieringskasstroom
In 2015 is een beroep gedaan op de leenfaciliteit van Ministerie van Financiën voor een bedrag van € 30,2 miljoen. Dus van de € 36,7 miljoen nieuwe investeringen is € 30,2 miljoen gefinancierd met een nieuwe lening. Deze lening is afgesloten tegen een gemiddeld rentepercentage van 0,4 procent.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2015
Het overzicht doelmatigheidsindicatoren bestaat uit een generiek deel en een specifiek deel.
Doelmatigheidsindicatoren | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Budget 2015 | Budget 2016 | Budget 2017 | Budget 2018 | Budget 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omzet | ||||||||
Housing | 1,9 | 2,5 | 1,1 | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,3 |
Defensiepas/MFSC | 5,1 | 7,0 | 6,5 | 6,5 | 6,1 | 6,0 | 6,0 | 6,0 |
Handelsgoederen | 19,9 | 20,2 | 17,9 | – | – | – | – | – |
Dienstontwikkeling en klantopdrachten | 6,5 | 12,1 | 12,4 | 2,7 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
Werkplekdiensten | 92,0 | 104,5 | 88,0 | 79,8 | 73,1 | 71,8 | 71,8 | 71,8 |
Communicatie | 20,1 | 21,8 | 14,2 | 14,4 | 13,6 | 13,6 | 13,6 | 13,6 |
Connectivity | 37,7 | 37,2 | 33,5 | 30,7 | 29,0 | 28,5 | 28,5 | 28,5 |
Totale omzet product(groep) Generiek | 182,8 | 205,3 | 173,6 | 135,4 | 125,6 | 123,7 | 123,7 | 123,7 |
Advies en applicatie | 14,1 | 6,3 | 7,7 | 7,5 | 7,0 | 6,9 | 6,9 | 6,9 |
IV Services | 86,3 | 103,0 | 68,5 | 85,8 | 78,5 | 77,6 | 77,6 | 77,6 |
IV-I (Inhuur + inkoop) | 23,5 | 18,4 | 51,5 | 25,1 | 23,7 | 23,3 | 23,3 | 23,3 |
Niet standaard aanvragen | 0,6 | 0,1 | 0,3 | 0,9 | 0,9 | 0,9 | 0,9 | 0,9 |
Totale omzet product(groep)Specifiek | 124,5 | 127,8 | 128,0 | 119,3 | 110,1 | 108,7 | 108,7 | 108,7 |
Total omzet | 307,3 | 333,1 | 301,6 | 254,7 | 235,7 | 232,4 | 232,4 | 232,4 |
Tarieven in € | ||||||||
Gemiddeld gewogen tarief per uur | € 79,4 | € 76,1 | € 73,6 | € 76,5 | € 76,6 | € 76,7 | € 76,7 | € 76,7 |
Totaal aantal FTE per ultimo het jaar (exclusief inhuur) | 1.760 | 1.596 | 1.559 | 1.530 | 1.253 | 1.202 | 1.202 | 1.202 |
Saldo baten/lasten als percentage totale baten | – 0,1% | 2,6% | – 1,6% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Betrouwbaarheid informatievoorziening | 99% | 99% | 100% | 97% | 97% | 97% | 97% | 97% |
Omschrijving Specifiek Deel | ||||||||
Ontwikkeling tarief werkplek Defensie (2007=100%) | 59% | 57% | 50% | 62% | 62% | 62% | 62% | 62% |
Gemiddeld gewogen kostprijs applicatietaken | € 67,1 | € 63,2 | € 64,1 | € 64,1 | € 64,2 | € 64,3 | € 64,3 | € 64,3 |
Gemiddeld gewogen kostprijs ontwikkeltaken | € 72,9 | € 66,9 | € 63,5 | € 70,0 | € 70,1 | € 70,2 | € 70,3 | € 70,3 |
Percentage niet facturabele medewerkers | 12% | 10% | 10% | 13% | 13% | 13% | 13% | 13% |
Decalarabiliteit in uren per jaar | 1.450 | 1.428 | 1.390 | 1.450 | 1.450 | 1.450 | 1.450 | 1.450 |
Aantal externe inhuur t.b.v eigen apparaat | 80 | 172 | 130 | 125 | 125 | 125 | 125 | 125 |
Aantal externe inhuur t.b.v. klant (opdrachten) | 138 | 79 | 108 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Met ingang van de begroting 2014 zijn de doelmatigheidsindicatoren opgesteld in overeenstemming met model 3.33 van de Rijksbegrotingsvoorschriften.
Omzet
De opbrengsten zijn € 46,9 miljoen (18,4 procent) hoger dan oorspronkelijk begroot:
-
• De handelsgoederen zijn niet opgenomen in de begroting. Het gaat voornamelijk om grote materieelprojecten en door de defensieonderdelen zelf aangevraagde licenties;
-
• De afwijking op de werkplekdienst wordt veroorzaakt door de koopdienst (monitoren, licenties, etc.). De reguliere exploitatie is conform begroting;
-
• De afwijking bij dienstontwikkeling en klantopdrachten wordt enerzijds veroorzaakt door additionele eenmalige opdrachten en anderzijds door additionele Microsoft XP support;
-
• De afwijking bij Connectivity wordt veroorzaakt door meer omzet voor huurlijnen. Deze zouden voor een groot deel worden afgebouwd, maar deze afbouw heeft niet plaatsgevonden;
-
• De afwijking bij IV-I (inhuur + inkoop) wordt onder ander verklaard door het project pleisterplakken en een grotere behoefte binnen Defensie aan inhuur ondersteuning.
Totaal aantal vte per ultimo 2015
Ultimo 2015 heeft DTO een bezetting van 1.596 eigen medewerkers (1.559 vte) gesplitst in 1.534 burgers en 62 militairen. In dit aantal zitten geen herplaatsers meer.
Inhuur
Per ultimo 2015 waren 238 vte inhuur werkzaam waarvan 67 vte ten behoeve van afdeling TOO, 62 vte binnen de overige afdelingen en 108 vte werkzaam op klantopdrachten.
Prijs per werkplek
Als indicator voor de ontwikkeling van de doelmatigheid wordt de prijs per werkplek gebruikt. De prijs per werkplek is in het jaar 2007 is gesteld op 100 procent. De daling van de kostprijs per werkplek is het gevolg van efficiencymaatregelen. Het tarief is in 2015 gebaseerd op de afgenomen accounts, printers, beeldschermen etc. De werkplek prijs is ten opzichte van 2014 met 7 procent gedaald.