Aantal verslagjaar1 | Aantal afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn | Percentage afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn | Aantal ontvangen ingebreke-stellingen | Aantal betaalde dwangsommen |
---|---|---|---|---|
3.287 | 3.282 | 99% | 2 | (€ 1.520) |
Aanvragen veiligheidsonderzoeken met betrekking tot sollicitanten en toegangsverleningen zijn buiten beschouwing gelaten, omdat deze onderzoeken grotendeels betrekking hebben op de relatie werkgever-werknemer en bovendien door onderdelen van Defensie worden aangevraagd. De aanvragen van KMar Schiphol zijn eveneens buiten beschouwing gelaten.
Aantal verslagjaar | Aantal afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn | Percentage afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn | ||
---|---|---|---|---|
905 | 852 | 94% |
Aantal verslagjaar | Aantal afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn | Percentage afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn | ||
---|---|---|---|---|
6 | 5 | 83% |
Andere brieven. Hierover kan niet in aantallen worden gerapporteerd.1
Aantal verslagjaar1 | Aantal afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn | Percentage afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn | Aantal ontvangen ingebrekestellingen | Aantal betaalde dwangsommen |
---|---|---|---|---|
207 | 198 | 95 | 9 | (€ 6.270) |
Aantal ontvangen in Postbus 51 in verslagjaar | Aantal doorgestuurd naar Defensie | Percentage doorgestuurd naar Defensie | ||
---|---|---|---|---|
14.499 | 1.560 | 2,8% per telefoon 8,0% per email |
Toelichting:
Het aantal aanvragen (en ook bezwaarschriften) is aanzienlijk gestegen ten opzichte van 2014. Dit is te verklaren door de herhaalde aanvragen en verzoeken van beveiligingsbedrijven op Schiphol en verzoeken om politietoestemming in het kader van de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus.
In tegenstelling tot voorgaande jaren zijn dit jaar de reguliere bezwaren van het Dienstencentrum Juridische Dienstverlening in de rapportage opgenomen. Door dit grote aantal (1.632) komt het totaal aantal bezwaren aanmerkelijk hoger uit dan voorgaande jaren.
Van de 905 klachten zijn er 866 afkomstig van de Koninklijke Marechaussee. Deze klachten zijn vrijwel allemaal binnen de termijnen afgehandeld. Vanuit de rest van de defensieorganisatie worden slechts 39 klachten gemeld.
Het aantal Wob-verzoeken is nagenoeg gelijk gebleven als voorafgaande jaren.
Belangrijk is verder om op te merken dat met ingang van 2016 de registratie van klachten in de managementrapportage is opgenomen. Naar verwachting zal hierdoor de registratie en rapportage van klachten in de toekomst vergemakkelijkt worden. Daarnaast zal in de eerste helft van 2016 de nieuwe Klachtenregeling Defensie in werking treden waardoor de afhandeling van klachten meer binnen de termijnen en conform regelgeving zal gaan gebeuren.