In de brief Verbetering indicatoren begroting SZW van 11 november 2015 heeft de Minister van SZW voorstellen gedaan voor aanvullende indicatoren om het inzicht in de resultaten van beleid te vergroten. In onderstaande tabellen worden de in deze brief gepresenteerde gegevens over re-integratie, handhaving en sectorplannen geactualiseerd met inmiddels beschikbare realisatiecijfers 2015.
Re-integratie
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Wet Werk en Bijstand | Participatiewet | |||||
Aantal gestarte banen na re-integratievoorziening door gemeenten (x 1.000)1 | 69 | 68 | 62 | 56 | 47 | 24 |
Werkenden met een voorziening Participatiewet, ultimo jaar, (x 1.000)2 | nb | nb | nb | 35 | 37 | 353 |
waarvan | ||||||
personen met een loonkostensubsidie Participatiewet4 | nvt | nvt | nvt | nvt | nvt | 0,53 |
personen met beschut werk4 | nvt | nvt | nvt | nvt | nvt | <0,13 |
tijdelijke loonkostensubsidie voor werklozen of ID/WIW | 21 | 15 | 10 | 9 | 8 | 6,33 |
Werknemersbestand WSW (x 1.000)5 | 103 | 102 | 102 | 102 | 103 | 96 |
Aantal voorzieningen Participatiewet/WWB, ultimo jaar (x 1.000)2 | nb | nb | nb | 200 | 214 | 209 |
Aantal personen met een voorziening Participatiewet/WWB, ultimo jaar (x 1.000)2 | 162 | 170 | 166 |
CBS, uitstroom na re-integratie. Het cijfer vanaf 2014 is niet goed vergelijkbaar met eerdere jaren omdat in 2014 de populatieafbakening is gewijzigd. Het cijfer 2015 betreft de eerste twee kwartalen.
Het aantal voorzieningen, alsmede het aantallen personen, is eind 2015 iets lager dan eind 2014. Voor een deel komt dit door een iets lager budget voor de voormalige doelgroep WWB. Daarnaast zijn ook de toepassingen van de nieuwe instrumenten, zoals beschut werk en loonkostensubsidie, pas laat in 2015 op gang gekomen. De overige kerncijfers worden in beleidsartikel 2 toegelicht.
Handhaving
Aantal geconstateerde overtredingen met financiële benadeling (x 1.000) | Totaal benadelingsbedrag (x € 1 mln) | Totaal opgelegde boetebedrag (x € 1 mln) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2013 | 2014 | 2015 | 2013 | 2014 | 2015 | |
UWV1 | 38,1 | 50,1 | 32,5 | 71,7 | 87,8 | 61,5 | 23,3 | 55,3 | 15,6 |
SVB2 | 3,8 | 3,3 | 3,3 | 11,1 | 7,5 | 9,6 | 2,5 | 3,1 | 1,7 |
Gemeenten3 | 4,9 | 10,7 | 11,3 | 20,0 | 62,0 | 66,3 | 7,6 | 19,0 | 14,3 |
Totaal | 46,8 | 64,1 | 47,1 | 102,8 | 157,3 | 137,4 | 33,4 | 77,4 | 31,6 |
2013 | 2014 | 2015 | 2013 | 2014 | 2013 | |
Incassoratio (%) | na 1 jaar | na 1 jaar | na 1 jaar | na 2 jaar | na 2 jaar | na 3 jaar |
UWV1 | 28 | 22 | 30 | 50 | 48 | 61 |
---|---|---|---|---|---|---|
SVB2 | 33 | 23 | 21 | 56 | 40 | 62 |
Gemeenten3 | 16 | 12 | 12 | 22 | 15 | 23 |
Totaal | 26 | 18 | 21 | 45 | 36 | 53 |
2013 | 2014 | 2015 | 2013 | 2014 | 2013 | |
Geïnd bedrag (x € 1 mln) | na 1 jaar | na 1 jaar | na 1 jaar | na 2 jaar | na 2 jaar | na 3 jaar |
UWV1 | 26,6 | 31,1 | 22,9 | 47,5 | 68,6 | 57,8 |
SVB2 | 4,5 | 2,5 | 2,4 | 7,6 | 4,3 | 8,4 |
Gemeenten3 | 4,4 | 9,7 | 9,7 | 6,1 | 12,2 | 6,3 |
Totaal | 35,6 | 43,3 | 34,9 | 61,2 | 85,0 | 72,5 |
Tabel 3.3 met de kerncijfers opsporing laat een daling van het totaal opgelegde boetebedrag zien voor zowel het UWV, de SVB als de gemeenten. Dat is het gevolg van de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep van 24 november 2014. Naar aanleiding van deze uitspraak is het sanctiebeleid versoepeld, waardoor er minder hoge boetes zijn opgelegd. Voor het UWV geldt dat het aantal geconstateerde overtredingen en het totaal benadelingsbedrag zijn gedaald door de invoering van de inkomstenverrekening van de Wwz per 1 juli 2015 (zie ook de toelichting bij de TW in beleidsartikel 2 en de WW in beleidsartikel 5).
De incassoratio’s in tabel 3.4 laten een stabiel beeld zien. De incassoratio zal de komende jaren nog verder toenemen omdat in de Fraudewet is bepaald dat invordering van het benadelingsbedrag en de boete gedurende 10 jaar kan plaatsvinden. Uit de tabel blijkt dat voor UWV, SVB en gemeenten gezamenlijk na drie jaar 53% van de over 2013 terug te vorderen uitkeringen en boetes is geïncasseerd.
Sectorplannen
Financieel (x € 1 mln) | Aantallen deelnemers | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Thema | Initiele beschikkingen d.d. maart 2015 | Na bijstelling beschikkingen d.d. maart 2015 | Na bijstelling beschikkingen d.d. oktober 2015 | Initiële beschikkingen d.d. maart 2015 | Na bijstelling beschikkingen d.d. maart 2015 | Na bijstelling beschikkingen d.d. oktober 2015 | Realisatie d.d. maart 2015 | Realisatie d.d. oktober 2015 |
Arbeidsmobiliteit | 67,8 | 67,8 | 35,2 | 64.226 | 64.026 | 39.843 | 6.982 | 11.771 |
Behoud vakkrachten | 16,3 | 16,3 | 9,2 | 9.165 | 9.165 | 7.565 | 777 | 7201 |
Scholing | 145,3 | 143,4 | 131,6 | 244.356 | 235.771 | 228.295 | 37.418 | 86.272 |
Bevordering instroom | 168,3 | 168,2 | 150,6 | 37.392 | 36.857 | 36.987 | 10.719 | 18.376 |
Bevordering gezondheid | 21,6 | 19,3 | 19,0 | 83.970 | 81.505 | 80.005 | 22.911 | 26.430 |
Overig | 7,9 | 8,3 | 8,6 | 2.570 | 2.570 | 2.570 | 1.996 | 3.321 |
Totaal (excl. overhead) | 427,2 | 423,4 | 354,2 | 441.679 | 429.894 | 395.265 | 80.803 | 146.890 |
Idem (incl. overhead) | 437,5 | 434,1 | 367,7 | – | – | – | – | – |
In enkele gevallen was het door de projectleiders opgegeven deelnemers aan een activiteit in maart 2015 hoger dan in september 2015. Met name bij behoud van vakkrachten is dit te zien. Een mogelijke oorzaak hiervan kan zijn dat de eerder geregistreerde deelnemers bij definitieve vaststelling toch niet aan de criteria om in aanmerking voor cofinanciering te komen voldeden.
De gegevens in de bovenstaande tabel zijn ontleend aan en gebaseerd op de brief aan de Tweede Kamer over de Voortgang Sectorplannen d.d. 17 november 2015. Over de Hoofdlijnen vervolg sectorplannen heeft de Tweede Kamer op 10 november 2015 een rapportage ontvangen. De Tweede Kamer is meer in detail geïnformeerd bij brief van 27 november 2015. Als bijlage van deze brief heeft de Minister van SZW ook gereageerd op door de Tweede Kamer gestelde schriftelijke vragen over de sectorplannen.