Base description which applies to whole site

2.1. Actualisering van de maatregelen uit de begroting 2015

In de onderstaande tabel zijn de maatregelen opgenomen (exclusief overhevelingen) die zijn aangekondigd in de begroting 2015. In de toelichting onder de tabel wordt per maatregel de stand van zaken geschetst. Het is niet altijd mogelijk om van elke maatregel in de zorg een exacte opbrengstrealisatie te geven. De reden daarvoor is dat tal van ontwikkelingen van invloed zijn op de hoogte van de zorguitgaven, waaronder vraagfactoren (toe- of afname van het zorggebruik), aanbodfactoren (zoals substitutie-effecten) en prijsontwikkelingen7. Deze ontwikkelingen zijn op macroniveau niet nauwkeurig van elkaar te onderscheiden en te kwantificeren.

Tabel 2 Maatregelen die zijn aangekondigd in de begroting 2015 (bedragen x € 1 miljoen)
   

2015

   

Ontwerpbegroting

 

Zorgverzekeringswet (Zvw)

 
     
 

Tweedelijnszorg

 

1

Beschikbaarheidbijdrage academische zorg

– 36,0

     
 

Overige gezondheidszorg

 

2

Werelddekking

60,0

     
 

Totaal Zvw-uitgaven

24,0

     
 

Wet langdurige zorg (Wlz)

 
     
 

Begrotingsafspraken 2014

– 130,0

3

Doelmatiger Zorginkoop

– 30,0

4

Transitie hervorming langdurige zorg

– 100,0

     
 

Zorgakkoord december

– 103,0

5

Beperken groeiruimte

– 103,0

     
 

Totaal Wlz-uitgaven

– 233,0

     
 

Wmo 2015 en Jeugdwet

 
     

6

Budget na afschaffing Wtcg en CER

– 438,0

     
 

Totaal begrotingsgefinancierde-uitgaven

– 438,0

Bron: VWS, gegevens Zorginstituut Nederland over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens.

Toelichting:

ZORGVERZEKERINGSWET (Zvw)

Uitgaven

Tweedelijnszorg

Beschikbaarheidbijdrage academische zorg

Het plafond van de beschikbaarheidbijdrage academische zorg is met ingang van 2015 verlaagd. Dit is onderdeel van de Begrotingsafspraken 2014.

Overige gezondheidszorg

Werelddekking

De indiening van het wetsvoorstel is aangehouden totdat de Eerste Kamer een besluit heeft genomen over het wetsvoorstel van SZW over stopzetting kinderbijslag buiten de EU. Om die reden is de beoogde opbrengst van deze maatregel voor zowel 2015 als 2016 niet haalbaar. Er is derhalve in beide jaren een besparingsverlies van € 60 miljoen.

WET LANGDURIGE ZORG (Wlz) Uitgaven

Begrotingsafspraken 2014

Doelmatiger Zorginkoop

Deze mutatie is onderdeel van de Begrotingsafspraken 2014. De groeiruimte is vanaf 2015 beperkt met € 30 miljoen met het oog op doelmatiger zorginkoop. Het budgettair kader Wlz 2015 is hierop aangepast. De uitgaven zijn binnen dit kader gebleven.

Transitie hervorming langdurige zorg

Deze mutatie betreft de inzet van middelen voor de dekking van de Begrotingsafspraken 2014. Het gaat daarbij om vrijvallende middelen voor inventariskosten door het extramuraliseren van lage zzp’s, infrastructuur en uitvoeringskosten en een verlaging van het budget voor cliëntondersteuning. Dit is verwerkt in het budgettair kader Wlz 2015. De uitgaven zijn binnen dit kader gebleven.

Zorgakkoord december

Beperken groeiruimte

Deze mutatie betreft de inzet van de resterende volumegroei boven het niveau van de demografische ontwikkeling. Dit is verwerkt in het budgettair kader Wlz 2015.

WET MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING 2015 (Wmo 2015) EN JEUGDWET

Uitgaven

Budget na afschaffing Wtcg en CER

Per 2014 zijn de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) en de Compensatie Eigen Risico (CER) afgeschaft. In de Begrotingsafspraken 2014 is besloten om de huidige landelijke fiscale regeling voor aftrek van uitgaven voor specifieke zorgkosten, inclusief de Tegemoetkoming Specifieke Zorgkosten (TSZ) in aangepaste vorm te handhaven. Als gevolg hiervan is structureel een bedrag van € 438 miljoen vanaf 2015 beschikbaar gebleven voor de landelijke fiscale regeling en de TSZ. Het resterende budget betreft in 2015 € 216 miljoen. Dit budget maakt vanaf 2015 onderdeel uit van de integratie-uitkering Sociaal domein.

7

Bijvoorbeeld: Een tariefmaatregel (effect op de prijs) kan door toenemend zorgvolume (hogere q) meer opbrengen dan geraamd, terwijl de totale zorguitgaven toch toenemen (omdat het effect op de prijs meer dan gecompenseerd wordt door het volume-effect). Een pakketmaatregel kan mogelijk minder opleveren dan geraamd wanneer er substitutie plaatsvindt naar andere vormen van zorg die nog wel worden vergoed.

Licence