(1) | (2) | (3) = (2) – (1) | (4) | |
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 20151 |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 22.071 | 24.158 | 2.087 | 25.214 |
Omzet overige departementen | 36.937 | 48.203 | 11.266 | 42.846 |
Omzet derden | 27.947 | 21.666 | – 6.280 | 21.919 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 16 | 16 | 376 |
Bijzondere baten | 0 | 37 | 37 | 8 |
Totaal baten | 86.955 | 94.080 | 7.125 | 90.363 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– Personele kosten | 11.920 | 13.095 | 1.175 | 12.385 |
Waarvan eigen personeel | 10.920 | 11.078 | 157 | 10.644 |
Waarvan externe inhuur | 1.000 | 1.472 | 472 | 1.388 |
Waarvan overige personele kosten | 0 | 546 | 546 | 352 |
– Materiële kosten | 75.034 | 81.108 | 6.074 | 76.768 |
Waarvan apparaat ICT | 4.989 | 5.598 | 609 | 1.552 |
Waarvan bijdrage aan SSO’s | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan overige materiële kosten | 70.045 | 75.510 | 5.465 | 75.216 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | ||||
– Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Materieel | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | ||||
– Dotaties voorzieningen | 0 | 209 | 209 | 352 |
– Bijzondere lasten | 0 | 19 | 19 | 1 |
Totaal lasten | 86.955 | 94.431 | 7.476 | 89.506 |
Saldo van baten en lasten | 0 | – 351 | – 351 | 857 |
Toelichting:
Met ingang van 2016 is een stelselwijziging van de productgroep Media-inkoop ingevoerd. Het doel van de stelselwijziging is er voor zorgen dat een eventueel financieel resultaat bij de productgroep Media-inkoop ten alle tijden wordt verrekend met de opdrachtgevers van Media-inkoop en nooit ten gunste of ten laste kan komen aan het algemeen bedrijfsresultaat van DPC.
Het effect van de stelselwijziging per 01-01-2016 bedraagt afgerond € 77.000. Dit effect is verwerkt in de beginstand van het eigen vermogen per 01-01-2016. Het resultaat van het productgroep Media-inkoop over 2016 is afgerond € 38.000. De stelselwijziging heeft geen significant effect gehad op het resultaat over 2016.
Om een goede vergelijking mogelijk te maken tussen 2016 en 2015 zijn de realisatiecijfers 2015, voor zover van toepassing, gecorrigeerd voor de stelselwijziging die in 2016 heeft plaatsgevonden.
Per saldo heeft DPC in 2016 een negatief saldo behaald van € 0,4 miljoen.
Het verlies is bijna geheel in de normale bedrijfsvoering gerealiseerd. Er is sprake van een hogere omzet dan begroot, met daar tegenover hogere personele en materiële kosten waaronder hogere ICT kosten.
De voorziening ten behoeve van wachtgelden voor eigen personeel heeft in 2016 ook een negatieve invloed op het resultaat.
Het saldo van baten en lasten zal ten laste worden gebracht van de exploitatiereserve.
Het eigen vermogen komt hiermee ruim onder de grens op basis van de Regeling Agentschappen.
Omzet moederdepartement
De omzet is hoger dan geraamd door een hogere taakbijdrage, onder meer door een bijdrage van het moederdepartement aan het Platform Rijksoverheid.nl.
Omzet overige departementen en derden
Er zijn meer externe projecten gerealiseerd dan geprognosticeerd. Daarnaast is een hogere media-omzet gerealiseerd.
Personele kosten
Er was sprake van een onderbezetting. Deze ruimte is gecompenseerd door de inzet van externen waardoor de totale personele kosten hoger zijn uitgekomen.
Materiele kosten
De materiele kosten bevat tevens de kosten in het kader van de media-omzet. Door hogere media-omzet en meer externe projecten zijn de materiële kosten hoger dan geraamd.
Bijzondere baten
De bijzondere baten hebben betrekking op nagekomen posten uit 2015. Het betreft enerzijds een korting uit 2015 die in 2016 is ontvangen en anderzijds vrijval van in een reservering opgenomen specifieke kosten.
Bijzondere lasten
De bijzondere lasten hebben betrekking op nagekomen facturen uit 2015 waarvoor geen reservering was opgenomen.
Dotatie aan voorzieningen
Doordat het Van Werk Naar Werk (VWNW)-beleid in 2016 is verlengd is de voorziening opgehoogd met een nieuwe dotatie.
Negatief resultaat
Het negatieve resultaat van € 0,4 miljoen zal verrekend worden met de exploitatiereserve.