De Dienst Justitiële Inrichtingen levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan onze zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk aanvaardbaar bestaan op te bouwen.
Staat van baten en lasten | Bedragen x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk Vastgestelde begroting (1) | 2016 Realisatie (2) | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting (3 = 2 – 1) | 2015 Realisatie (4) t-1 |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 2.003.627 | 2.203.058 | 199.431 | 2.167.396 |
Omzet overige departementen | – | 9.063 | 9.063 | 5.284 |
Omzet derden | 147.865 | 106.646 | – 41.219 | 93.939 |
Rentebaten | 250 | – | – 250 | 38 |
Vrijval voorzieningen | – | 27.158 | 27.158 | 7.339 |
Bijzondere baten | – | 4.324 | 4.324 | 41.364 |
Totaal baten | 2.151.742 | 2.350.249 | 198.507 | 2.315.360 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 1.161.435 | 1.071.181 | – 90.254 | 1.090.085 |
– Personele kosten | 1.067.019 | 940.666 | – 126.353 | 969.242 |
Waarvan eigen personeel | 1.017.019 | 867.074 | – 149.945 | 886.566 |
Waarvan externe inhuur | 50.000 | 65.874 | 15.874 | 63.401 |
Waarvan overige personele kosten | – | 7.718 | 7.718 | 19.275 |
– Materiële kosten | 94.416 | 130.515 | 36.099 | 120.843 |
Waarvan apparaat ICT | 37.149 | 35.813 | – 1.336 | 38.024 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 21.267 | 33.003 | 11.736 | 29.488 |
Waarvan overige materiële kosten | 36.000 | 61.699 | 25.699 | 53.331 |
Materiële programmakosten | 980.473 | 964.929 | – 15.544 | 981.856 |
Rentelasten | 1.064 | 1.058 | – 6 | 1.372 |
Afschrijvingskosten | 40.570 | 37.791 | – 2.779 | 37.413 |
– immaterieel | 5.110 | 5.495 | 385 | 4.128 |
– materieel | 35.460 | 32.296 | – 3.164 | 33.285 |
Overige lasten | 27.200 | 172.278 | 145.078 | 143.154 |
– Dotaties voorzieningen | 27.200 | 79.541 | 52.341 | 135.093 |
– Bijzondere lasten | – | 92.737 | 92.737 | 8.061 |
Totaal lasten | 2.210.742 | 2.247.238 | 36.496 | 2.253.880 |
Saldo van baten en lasten | – 59.000 | 103.011 | 162.011 | 61.480 |
Baten
Omzet moederdepartement
Omzet moederdepartement | Bedragen x € 1.000 | |
---|---|---|
2016 | 2015 | |
Bijdrage | 2.174.472 | 2.145.392 |
Overige opbrengsten vanuit VenJ | 28.586 | 22.004 |
Totaal | 2.203.058 | 2.167.396 |
De eindstand van de bijdrage van het moederdepartement is ten opzichte van de ontwerpbegroting gestegen met € 224,5 mln. De belangrijkste mutaties betreffen de Aanvullende Post van € 46,5 mln. (i.v.m. afkoop boekwaarde van gebouwen), een bijdrage van € 93 mln. i.v.m. de aflossing van de egalisatieschuld bij het RVB en de terugboeking van € 78 mln. van eerder afgeboekte huisvestingsmiddelen i.v.m. de latere ingang het nieuwe Rijkshuisvestingsstelsel. Voor loon- en prijsbijstelling is € 38,8 mln. ontvangen. In verband met een overschot in 2016 van het Van Werk Naar Werk (VWNW) budget is de bijdrage aan DJI met € 68 mln. verlaagd.
De overige opbrengsten vanuit VenJ hebben betrekking op door DJI verrichte activiteiten t.b.v. andere onderdelen van het ministerie. Deze waren begroot onder omzet derden.
Product | Bedragen x € 1 mln. |
---|---|
Intramurale sanctiecapaciteit (inclusief reserve- en in stand te houden capaciteit) | 862,7 |
Extramurale sanctiecapaciteit | 13,3 |
Intramurale forensische zorg in GW (PPC) | 102,5 |
FPC’s / forensische zorg | 276,5 |
Intramurale forensische zorg in GGz-instellingen | 275,5 |
Inkoop ambulante forensische zorg | 82,3 |
Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra (inclusief reservecapaciteit) | 59,5 |
Jeugdplaatsen (inclusief reserve en aan te houden capaciteit) | 125,0 |
Subtotaal volgens p*q | 1.797,3 |
Exploitatieresultaat 2016 | 103,0 |
Aflossing egalisatieschuld RVB i.v.m. nieuw huisvestingsstelsel RVB | 92,7 |
Bijdrage Aanvullende Post i.v.m. afkoop boekwaarde huisvesting (Masterplan) | 46,5 |
Substantieel Bezwarende Functie (SBF) | 37,4 |
Frictiekosten (Masterplan en PMJ 2016) – VWNW | 32,9 |
Vreemdelingencapaciteit VZ (COA en bestuursrechtelijk) | 7,6 |
Bijdrage OC&W i.v.m. afbouw aan gesloten JJI's verbonden scholen | 7,2 |
Capaciteit Caribisch Nederland (BES) | 7,1 |
Frictiekosten (Masterplan en PMJ 2016) – afkoop boekwaarde | 6,9 |
Inkoop gedragsinterventies | 3,1 |
Frictiekosten Veldzicht | 2,5 |
Overige kosten niet bij p*q inbegrepen | 30,3 |
Totaal bijdrage moederdepartement | 2.174,5 |
Overige opbrengsten vanuit VenJ | 28,6 |
Totaal omzet moederdepartement | 2.203,1 |
Toelichting
Als gevolg van de lagere bezetting in 2016 binnen het Gevangeniswezen, Vreemdelingenbewaring en Jeugdinrichtingen zijn de variabele kosten lager uitgevallen. Ten opzichte van de begroting bedraagt dit effect € 62 mln. Dit verklaart voor het grootste deel het positieve exploitatieresultaat over 2016. Verder heeft de lagere (en latere) realisatie van de kosten voor Van Werk Naar Werk geleid tot een resultaatseffect van € 25 mln.
Via de bijdrage van het moederdepartement is in 2016 de laatste tranche van de Aanvullende Post ontvangen ter afdekking van de kosten afkoop boekwaarde van huisvesting verband houdende met de sluiting van meerdere Rijksinrichtingen op grond van het Masterplan. De aflossing van de egalisatieschuld bij het RVB wordt toegelicht onder de post bijzondere lasten.
Omzet derden
Omschrijving | Bedragen x € 1.000 | |
---|---|---|
2016 | 2015 | |
Opbrengst verdrag België/Noorwegen | 56.662 | 42.967 |
Opbrengsten arbeid | 14.959 | 12.976 |
Overige opbrengsten: | ||
– Opbrengsten verhuur overig | 8.230 | 4.987 |
– Opbrengsten bewakings- en beveiligingsdiensten t.b.v. derden | 6.927 | 2.496 |
– Opbrengsten verhuur celcapaciteit (incl. cellen politie) | 5.096 | 4.636 |
– Opbrengst exploitatie VN- en ICC-plaatsen | 4.482 | 5.394 |
– Opbrengst AWBZ (eigen bijdrage) | 2.579 | 2.387 |
– Opbrengsten ter beschikking stellen capaciteit Veldzicht | 2.346 | 2.401 |
– Opbrengsten afrekeningen jeugdinstellingen | 1.628 | 2.530 |
– Opbrengst IT-dienstverlening | 448 | 73 |
– Opbrengst verhuur Victas | – | 2.451 |
– Diverse overige opbrengsten | 3.290 | 10.641 |
Totaal | 106.647 | 93.939 |
Opbrengst verdragen België/Noorwegen
De opbrengsten hebben betrekking op verdragen met het Koninkrijk België en het Koninkrijk Noorwegen voor de tenuitvoerlegging door DJI van in België en Noorwegen opgelegde vrijheidsstraffen.
Opbrengsten arbeid
Het betreft hier de bruto externe opbrengst van de gedetineerdenarbeid. De kosten van de arbeid zijn verdisconteerd in de programmakosten en apparaatskosten voor wat betreft de personele inzet.
Overige opbrengsten
De overige opbrengsten hebben een divers karakter. Het betreft onder andere verhuur van (leegstaande) capaciteit van gebouwen en inzet van personeel voor derden. Uitgangspunt bij het aanvaarden van opdrachten van derden is dat deze kostendekkend kunnen worden uitgevoerd. De hogere opbrengsten van bewaking- en beveiligingsdiensten hielden o.a. verband met het EU-voorzitterschap. Opbrengsten van werkzaamheden voor andere onderdelen van VenJ en voor andere departementen waren hier ook begroot. Deze zijn op de juiste plek verantwoord.
Bijzondere baten
De bijzondere baten zijn als volgt te specificeren: € 3,3 mln. opbrengsten verhuur/verkoop RVB afgestoten panden (uitvoering Motie van der Steur) en € 1 mln. opbrengst van Rijks Vastgoed Bedrijf als compensatie voor hogere huisvestingskosten SSC DJI.
Lasten
Personele kosten
Personele kosten | Bedragen x € 1.000 | |
---|---|---|
2016 | 2015 | |
Ambtelijk personeel | 867.074 | 886.566 |
Externe inhuur: | ||
– uitzendkrachten | 37.052 | 24.072 |
– deskundigen/adviseurs (excl. op formatieplaatsen) | 28.823 | 39.329 |
Overig personeel | 16.140 | 6.344 |
Reiskosten woon-/standplaats | 22.365 | 23.963 |
Overige personeelskosten | – 30.787 | – 11.032 |
Totaal | 940.666 | 969.242 |
De daling van de personeelskosten wordt veroorzaakt door een daling van het aantal formatieplaatsen (Fte’s) en een daling van de toeslagen, overwerk en inconvenienten toeslagen e.d. als gevolg van effectievere personeelsinzet. De in 2015 afgesloten CAO is onderdeel van de personeelskosten.
Het negatieve bedrag van de overige personeelskosten wordt verklaard door mutaties in de personele voorzieningen.
De gemiddelde loonsom Ambtelijk Personeel van DJI is ten opzichte van 2015 gestegen met € 2.000,– en ten opzichte van de begroting € 430,– per fte. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de CAO verhoging per 1 januari 2016. In deze berekening van de gemiddelde loonsom zijn de kosten van de VWNW en SBF voorzieningen niet meegenomen.
Omschrijving | Begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil |
---|---|---|---|
Ambtelijk personeel excl. SBF (x 1 fte) | 13.358 | 13.834 | 476 |
Gemiddelde kosten per fte (x € 1,–) | 60.500 | 60.930 | 430 |
Totale loonsom (x mln. €) (incl. toeslagen en vergoedingen) | 808 | 843 | 35 |
Materiële kosten
Materiële apparaatskosten | Bedragen x € 1.000 | |
---|---|---|
2016 | 2015 | |
Onderhoud en exploitatie apparatuur (incl. ICT) | 45.457 | 43.870 |
Gebruiksvergoedingen RVB | 19.488 | 16.915 |
Overige exploitatiekosten | 17.162 | 17.436 |
Inbesteding via SSO's | 13.516 | 12.573 |
Reis- en verblijfkosten | 10.167 | 9.578 |
Overige huisvestingskosten | 8.350 | 5.091 |
Personeelsgebonden exploitatiekosten | 8.318 | 9.032 |
Bureaukosten | 8.057 | 6.348 |
Totaal | 130.515 | 120.843 |
De toename van de materiële apparaatskosten wordt met name veroorzaakt door de hogere kosten van de huisvesting als gevolg van het nieuwe huisvestingsstelsel van het Rijks Vastgoed Bedrijf voor kantoorpanden. Dit betreft de gebruikersvergoeding voor de kantoorlocaties van de Landelijke Diensten van DJI. De hogere inbestedingskosten SSO’s houden verband met de huisvestingskosten van het hoofdkantoor DJI en het nieuwe Arbo-contract bij ECO&P.
Programmakosten
Materiële programmakosten | Bedragen x € 1.000 | |
---|---|---|
2016 | 2015 | |
Inkoop forensische zorg | 533.680 | 535.348 |
Gebruiksvergoedingen RVB | 210.546 | 223.970 |
Kosten Justitieel Ingeslotenen (rijksinrichtingen) | 75.943 | 83.458 |
Overige huisvestingskosten | 67.302 | 55.546 |
Financiering particuliere Jeugdinrichtingen | 52.627 | 63.313 |
Overige exploitatiekosten | 11.911 | 8.784 |
Materiële kosten arbeid justitiabelen | 10.172 | 10.837 |
Overige subsidies | 2.748 | 600 |
Totaal | 964.929 | 981.856 |
De daling van de materiële programmakosten wordt veroorzaakt door de sluiting van de diverse Rijksinrichtingen van DJI in het kader van de uitvoering van het masterplan.
Onder financiering particuliere inrichtingen zijn de exploitatiesubsidies van de particuliere Justitiële Jeugdinrichtingen verantwoord. De daling van de kosten met € 10,7 mln. wordt veroorzaakt door gewijzigde capaciteitsbehoefte.
Bijzondere lasten
Met de invoering van de nieuwe beprijzingsmethodiek van het RVB voor specialties vanaf 1 januari 2017 verdwijnt de egalisatie uit de huurprijsmethodiek van het RVB. Consequentie hiervan is dat de opgebouwde egalisatieschulden van de departementen in 2016 zijn afgekocht. Het bedrag dat voor rekening kwam voor de DJI bedraagt € 92,7 mln. en is als de bijzondere last verantwoord.
Saldo van baten en lasten
Over 2016 is een positief exploitatieresultaat ad € 103,0 mln. gerealiseerd. Dit komt overeen met 7,1% van de totale omzet in 2016.
Balans
Balans | Bedragen x € 1.000 | |
---|---|---|
31-12-2016 | 31-12-2015 | |
Activa | ||
Immateriële activa | 15.992 | 13.753 |
Materiële vaste activa | 98.074 | 109.282 |
– Grond en gebouwen | 13.960 | 7.701 |
– Installaties en inventarissen | 82.455 | 99.577 |
– Overige materiële vaste activa | 1.659 | 2.004 |
Vlottende Activa | 525.324 | 532.863 |
– Voorraden en onderhanden projecten | 4.741 | 4.371 |
– Debiteuren | 24.223 | 55.716 |
– Overige vorderingen en overlopende activa | 130.872 | 151.158 |
– Liquide middelen | 365.488 | 321.618 |
Totaal Activa | 639.390 | 655.898 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | 164.506 | 61.495 |
– Exploitatiereserve | 61.495 | 15 |
– Onverdeeld resultaat | 103.011 | 61.480 |
Voorzieningen | 99.063 | 171.966 |
Langlopende schulden | 28.175 | 37.125 |
– Leningen bij het Ministerie van Financiën | 28.175 | 37.125 |
Kortlopende schulden | 347.646 | 385.312 |
– Crediteuren | 42.201 | 55.173 |
– Overige schulden en overlopende passiva | 305.445 | 330.139 |
Totaal Passiva | 639.390 | 655.898 |
Toelichting activa
Debiteuren | Bedragen x € 1.000 | |
---|---|---|
31-12-2016 | 31-12-2015 | |
Debiteuren | 31.610 | 56.335 |
–/– Voorziening dubieuze debiteuren | – 7.387 | – 619 |
Totaal | 24.223 | 55.716 |
Nadere specificatie | 31-12-2016 | 31-12-2015 |
Debiteuren moederdepartement | 746 | 1.555 |
Debiteuren agentschappen binnen ministerie VenJ | 2.066 | 9.497 |
Debiteuren andere ministeries | 476 | 1.030 |
Debiteuren agentschappen andere ministeries | 875 | 50 |
Debiteuren derden (buiten het Rijk) | 27.447 | 44.203 |
Totaal | 31.610 | 56.335 |
De debiteuren zijn ten opzichte van 2015 gedaald. Deze daling wordt voornamelijk veroorzaakt door tijdiger factureren en betalen van de vorderingen van de verhuur van capaciteit aan België en Noorwegen en de snellere afwikkeling van vorderingen op instellingen in het kader van de forensische zorgverlening.
De voorziening dubieuze debiteuren (€ 7,4 mln.) is hoger dan in 2015 als gevolg van het faillissement van het centrum voor verslavingszorg «Victas» in maart 2016.
Overige vorderingen en overlopende activa | Bedragen x € 1.000 | |
---|---|---|
31-12-2016 | 31-12-2015 | |
Nog te ontvangen afrekeningen inzake Forensische zorg | 67.816 | 54.348 |
Nog te ontvangen ESF Subsidies particuliere + rijksinstellingen | 12.354 | 8.401 |
Nog te ontvangen i.h.k.v. teveel betaalde servicekosten RVB | 5.076 | – |
Nog te ontvangen AWBZ bijdrage | 2.579 | 2.051 |
Nog te ontvangen bijdrage moederdepartement | – | 41.072 |
Nog te ontvangen i.h.k.v. verhuur celcapaciteit VN/ICC | 1.084 | 1.316 |
Overige voorschotten | 154 | 588 |
Vooruitbetaalde bedragen | 36.601 | 30.818 |
Overige vorderingen diverse inrichtingen | 5.208 | 12.564 |
Totaal | 130.872 | 151.158 |
Nadere specificatie | 31-12-2016 | 31-12-2015 |
Overige vorderingen en overlopende activa van moederdepartement | 3.099 | 41.072 |
Overige vorderingen en overlopende activa van agentschappen binnen ministerie VenJ | 337 | 1.383 |
Overige vorderingen en overlopende activa van andere ministeries | 951 | – |
Overige vorderingen en overlopende activa van agentschappen andere ministeries | 28.004 | 6.091 |
Overige vorderingen en overlopende activa van derden (buiten het Rijk) | 98.481 | 102.612 |
Totaal | 130.872 | 151.158 |
De overige vorderingen derden betreft voornamelijk Forensische Zorg inzake nog terug te ontvangen bedragen van diverse instellingen over de boekjaren 2013 t/m 2015 inzake het geraamde definitieve verrekenbedrag (verschil tussen de vastgestelde afrekening budgetparameters en DBBC’s en de daadwerkelijke facturatie voor betreffende boekjaren). De boekjaren 2011 en 2012 zijn in 2016 nagenoeg afgewikkeld.
De overige vorderingen liggen redelijk in lijn met vorig jaar, met dien verstande dat DJI eind 2016 geen bijdrage meer te ontvangen had van het moederdepartement.
De stijging in de overige vorderingen en overlopende activa zoals aangegeven in de nadere specificatie categorie andere agentschappen heeft betrekking op nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen inzake RVB.
Toelichting passiva
Voorzieningen
De voorzieningen zijn ultimo 2016 verantwoord voor een bedrag van € 99,1 mln. De voorzieningen zijn als volgt te specificeren:
Voorzieningen | Bedragen x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving voorziening | Stand per | Vrijval | Dotatie | Onttrekking | Stand per |
1-1-2016 | in 2016 | in 2016 | in 2016 | 31-12-2016 | |
Voorziening SBF | 35.317 | – 1.559 | 28.690 | – 24.337 | 38.111 |
Voorziening Van Werk Naar Werk | 35.404 | – 2.094 | 28.353 | – 29.394 | 32.269 |
Voorziening doorlopende salariskosten VWNW | 40.952 | – 23.381 | 17.885 | – 17.131 | 18.325 |
Voorziening afkoop boekwaarde gebouwen | 54.864 | – | 3.876 | – 53.257 | 5.483 |
Reorganisatievoorziening | 2.722 | – 122 | 725 | – 826 | 2.499 |
Voorziening verzelfstandiging Mesdagkliniek | 2.496 | – | 10 | – 224 | 2.282 |
Voorziening wachtgelden | 211 | – 2 | 2 | – 117 | 94 |
Totaal | 171.966 | – 27.158 | 79.541 | – 125.286 | 99.063 |
De hier gepresenteerde voorzieningen hebben onder andere betrekking op reserveringen voor de regeling Substantieel Bezwarende Functies (SBF) en flankerend beleid uit eerdere capacitaire maatregelen voorafgaand aan het Masterplan.
Verder zijn er voorzieningen voor de zogenaamde frictiekosten in het kader van het Masterplan. Deze zijn van personele (Van Werk Naar Werk en doorlopende salariskosten) of van materiële aard (afkoop boekwaarde).
Crediteuren | Bedragen x € 1.000 | |
---|---|---|
31-12-2016 | 31-12-2015 | |
Crediteuren | 36.294 | 48.296 |
Betalingen onderweg | 5.907 | 6.877 |
Totaal | 42.201 | 55.173 |
Nadere specificatie | 31-12-2016 | 31-12-2015 |
Crediteuren moederdepartement | 227 | 68 |
Crediteuren agentschappen binnen ministerie VenJ | 149 | 24 |
Crediteuren andere ministeries | 158 | 949 |
Crediteuren agentschappen andere ministeries | 723 | 530 |
Crediteuren derden (buiten het Rijk) | 35.037 | 46.725 |
Totaal | 36.294 | 48.296 |
De post crediteuren betreft verplichtingen aan leveranciers, die door middel van een factuur in rekening zijn gebracht. Het saldo van deze post heeft betrekking op de nog te betalen facturen; de negatieve bedragen hebben betrekking op nog niet afgewikkelde creditnota’s.
Overige schulden en overlopende passiva | Bedragen x € 1.000 | |
---|---|---|
Omschrijving | 31-12-2016 | 31-12-2015 |
Nog te betalen kosten | 303.230 | 322.914 |
Terug te betalen bijdragen aan moederdepartement | 2.215 | 7.225 |
Totaal | 305.445 | 330.139 |
Overige schulden en overlopende passiva (nog te betalen) | Bedragen x € 1.000 | |
---|---|---|
Omschrijving | 31-12-2016 | 31-12-2015 |
Overige schulden: facturen/declaraties | 249.597 | 273.198 |
Vakantiegeld | 26.379 | 26.356 |
Niet opgenomen vakantiedagen | 22.207 | 18.542 |
Eindejaarsuitkering | 3.529 | 3.563 |
Vooruitontvangen | 1.518 | 1.255 |
Totaal | 303.230 | 322.914 |
Nadere specificatie | 31-12-2016 | 31-12-2015 |
Overige schulden en overlopende passiva aan moederdepartement | 9.574 | 8.449 |
Overige schulden en overlopende passiva aan agentschappen binnen ministerie VenJ | 736 | |
Overige schulden en overlopende passiva aan andere ministeries | 1.726 | 704 |
Overige schulden en overlopende passiva aan agentschappen andere ministeries | 30.847 | 12.654 |
Overige schulden en overlopende passiva aan derden (buiten het Rijk) | 262.562 | 308.332 |
Totaal | 305.445 | 330.139 |
Eigen Vermogen
In onderstaand overzicht is de ontwikkeling van het eigen vermogen in relatie tot het plafond van 5% van de gemiddelde omzet in de afgelopen drie jaar opgenomen.
Bedragen x € 1.000 | |||
---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | |
Omzet | 2.378.111 | 2.266.620 | 2.318.768 |
Plafond eigen vermogen (x € 1.000) | 117.856 | 117.987 | 116.058 |
Eigen vermogen (x € 1.000) | – 77.011 | 61.495 | 164.506 |
Eigen vermogen als percentage van omzet | – 3,2% | 2,7% | 7,1% |
Eigen vermogen | Bedragen x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Exploitatiereserve | Onverdeeld resultaat | Totaal | |
Stand 01-01-2016 | 15 | 61.480 | 61.495 |
Toevoeging onverdeeld resultaat 2015 (+/+) | 61.480 | – 61.480 | – |
Toevoeging door moederdepartement (+) | – | ||
Storting aan moederdepartement (–/–) | – | ||
Onverdeeld resultaat 2016 (+/–) | 103.011 | 103.011 | |
Stand 31-12-2016 | 61.495 | 103.011 | 164.506 |
Het positieve exploitatie resultaat 2016 bedraagt € 103,0 mln. en is verantwoord als onverdeeld resultaat 2016. In 2017 zal een bedrag ad € 54,6 mln. van het onverdeeld resultaat 2016 aan de exploitatiereserve worden toegevoegd. Het resterende bedrag van het onverdeeld resultaat 2016 ad € 48,4 mln. zal in 2017 conform de Regeling agentschappen terugvloeien naar het moederdepartement.
Kasstroomoverzicht
Kasstroomoverzicht per 31 december 2016 | |||
---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | |||
Vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil | |
1 | 2 | 3 (= 2 – 1) | |
Rekening Courant RHB 1 januari 2016 +/+ stand depositorekeningen | 292.223 | 321.618 | 29.395 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom(+/+) | 2.900.435 | 2.900.435 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) | – 14.100 | – 2.817.156 | – 2.803.056 |
Totaal operationele kasstroom | – 14.100 | 83.279 | 97.379 |
Totaal investeringen (–/–) | – 31.350 | – 41.380 | – 10.030 |
Totaal boekwaarden desinvesteringen (+/+) | 15.000 | 10.921 | – 4.079 |
Totaal investeringskasstroom | – 16.350 | – 30.459 | – 14.109 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | ||
Eenmalige storting door het moederdepartement (+/+) | 0 | ||
Aflossing op leningen (–/–) | – 14.697 | – 8.950 | 5.747 |
Beroep op leenfaciliteit (+/+) | 0 | ||
Totaal financieringskasstroom | – 14.697 | – 8.950 | 5.747 |
Rekening-courant RHB 31 december 2016 +/+ stand depositorekeningen (=1+2+3+4). De maximale roodstand is € 0,5 miljoen | 247.076 | 365.488 | 118.412 |
Activum | Afschrijvingstermijn | Bedragen x € 1.000 |
---|---|---|
Verbouw en nieuwbouw | 5 – 10 jaar | 14.831 |
Inventaris/installaties (incl. ICT) | 3 – 10 jaar | 15.849 |
Immateriële vaste activa (licenties) | 2 – 5 jaar | 9.871 |
Overig | divers | 829 |
Totaal | 41.380 |
Doelmatigheid
Realisatie | Begroting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2016 | Verschil | |
DJI totaal | ||||||
Fte’s totaal (ambtelijk) | 15.943 | 15.250 | 14.489 | 13.834 | 13.358 | 476 |
Saldo van baten en lasten in % | – 3,3 | 1,0 | 3,0 | 4,4 | – 2,7 | 7,1 |
Intramurale sanctiecapaciteit | ||||||
Aantal | 11.920 | 11.586 | 11.388 | 10.204 | 10.192 | 12 |
Verdeeld naar | ||||||
Direct inzetbare capaciteit: | ||||||
– strafrechtelijke sanctiecapaciteit | 11.258 | 11.191 | 10.877 | 9.498 | 9.486 | 12 |
– inbewaringgestelden op politiebureaus | 50 | 39 | 20 | 20 | 20 | 0 |
– capaciteit ten behoeve van internationale tribunalen | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 0 |
Reservecapaciteit | 516 | 260 | 395 | 590 | 590 | 0 |
Prijs operationele capaciteit per plaats per dag | 262 | 253 | 240 | 237 | 250 | – 13 |
Prijs reservecapaciteit per plaats per dag | 95 | 65 | 83 | 93 | 93 | 0 |
Totaal p*q | 1.108 | 1.051,2 | 976 | 862,7 | 895,9 | – 44,5 |
Bezettingsgraad | 84,7 | 78,6 | 73,5 | 79,9 | 91,3 | – 11,4 |
Toelichting Naast de effecten van de gestegen lonen en prijzen zijn als gevolg van de lagere bezetting in 2016 minder kosten gemaakt wat geleid heeft tot een lagere kostprijs. | ||||||
In stand te houden intramurale sanctiecapaciteit | ||||||
Aantal | 0 | 0 | 0 | 1.000 | 1.000 | 0 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag | 0 | 0 | 0 | 31 | 31 | 0 |
Totaal p*q | 0 | 0 | 0 | 11,3 | 11,3 | 0 |
Extramurale sanctiecapaciteit | ||||||
Aantal | 450 | 481 | 444 | 454 | 400 | 54 |
Verdeeld naar | ||||||
(B)PP met of zonder ET | 450 | 481 | 444 | 454 | 400 | 54 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag | 57 | 83 | 64 | 80 | 56 | 24 |
Totaal p*q | 9,4 | 14,6 | 10,3 | 13,3 | 8,2 | 5,1 |
Toelichting Naast de effecten van de gestegen lonen en prijzen wordt de hogere gerealiseerde kostprijs dan begroot verklaard door een product-mix verschil met- en zonder elektronisch toezicht (enkelband). In de begroting werd rekening gehouden met 40% met elektronisch toezicht, in de realisatie is dat 57%. | ||||||
Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg (PPC’s) | ||||||
Aantal | 680 | 620 | 620 | 620 | 620 | 0 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag | 398 | 403 | 412 | 486 | 445 | 41 |
Totaal p*q | 98,7 | 101,2 | 93,2 | 102,5 | 100,8 | 1,7 |
Toelichting Door volledige invoering van prestatiebekostiging worden uitsluitend bezette bedden bekostigd. Dat betekent dat van de beschikbare 620 plaatsen alleen de gerealiseerde bezetting (93,2%) bekostigd is (578 plaatsen). De hogere prijs wordt verklaard door de hogere verblijfsintensiteiten die worden geleverd door de PPC’s. Vanaf de inkoop 2016 wordt rekening gehouden met deze hogere verblijfsintensiteiten en daarmee hogere prijs. In de ontwerpbegroting 2017 is hiermee rekening gehouden. | ||||||
FPC’s / forensische zorg Aantal | 1.858 | 1.782 | 1.630 | 1.491 | 1.491 | 0 |
Verdeeld naar: | ||||||
Direct inzetbare capaciteit: | ||||||
– Rijks FPC’s | 373 | 362 | 296 | 206 | 200 | 6 |
– Tbs-capaciteit bij particuliere instellingen | 1.286 | 1.416 | 1.334 | 1.285 | 1.291 | – 6 |
Prijs operationele capaciteit per plaats per dag | 494 | 508 | 504 | 547 | 538 | 9 |
Totaal p*q | 335,0 | 330,4 | 299,6 | 276,5 | 292,6 | – 16,1 |
Bezettingsgraad Justitiële Tbs-klinieken | 92,0 | 89,6 | 91,2 | 92,9 | 91,3 | 1,6 |
Toelichting Door volledige invoering van prestatiebekostiging worden uitsluitend bezette bedden bekostigd. Dat betekent dat van de beschikbare 1.491 plaatsen alleen de gerealiseerde bezetting (92,9%) bekostigd is (1.385 plaatsen). | ||||||
Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg in GGZ instellingen | ||||||
Aantal | 1.628 | 1.916 | 2.150 | 2.359 | 2.223 | 136 |
Verdeeld naar: | ||||||
Inkoop forensische zorg in strafrechtelijk kader | 1.418 | 1.707 | 1.940 | 2.202 | 2.013 | 189 |
Inkoop forensische zorg voor gedetineerden | 210 | 209 | 210 | 157 | 210 | – 53 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag | 360 | 355 | 315 | 320 | 335 | – 15 |
Totaal p*q | 213,8 | 248,3 | 246,9 | 275,5 | 271,9 | 3,6 |
Toelichting Door volledige invoering van prestatiebekostiging worden uitsluitend bezette bedden bekostigd. De totale kosten per productgroep zijn derhalve toegerekend aan het gemiddeld aantal bezette bedden per product. Bij de overige forensische zorg (OFZ) is overproductie gerealiseerd. In de gerealiseerde productie heeft een verschuiving plaatsgevonden van klinisch naar beschermd wonen. Hierdoor is de dagprijs lager uitgekomen dan begroot. | ||||||
Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra | ||||||
Aantal | 2.476 | 1.762 | 1.179 | 738 | 933 | – 195 |
Verdeeld naar: | ||||||
Direct inzetbare capaciteit: | ||||||
– vrijheidsbeneming (art. 6 Vw) | 168 | 98 | 50 | 61 | 61 | 0 |
– vreemdelingenbewaring (art. 59 Vw) | 1.361 | 1.424 | 1.129 | 560 | 696 | – 136 |
Reservecapaciteit | 390 | 240 | 0 | 117 | 176 | – 59 |
In stand te houden korte termijn | 330 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In stand te houden lange termijn | 65 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Prijs operationele capaciteit per plaats per dag | 158 | 168 | 198 | 246 | 248 | – 2 |
Prijs reservecapaciteit per plaats per dag | 93 | 77 | 0 | 87 | 98 | – 11 |
Prijs in stand te houden korte termijn per plaats per dag | 53 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Prijs in stand te houden lange termijn per plaats per dag | 13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal p*q | 117,5 | 104,0 | 85,0 | 59,5 | 74,7 | – 15,2 |
Bezettingsgraad | 38,4 | 30,1 | 22,8 | 37,4 | 91,3 | – 53,9 |
Toelichting Naast de effecten van de gestegen lonen en prijzen zijn als gevolg van de lagere bezetting (37,4%) in 2016 minder (variabele) kosten gemaakt wat geleid heeft tot een lagere kostprijs. De besparing is minder groot dan bij het Gevangeniswezen door PPS-contractenwaarvoor een vaste vergoeding moet worden betaald. De onderproductie ten opzichte van de begroting houdt verband met de verhuur van capaciteit aan het COA. | ||||||
Jeugdplaatsen | ||||||
Aantal | 1.164 | 777 | 777 | 634 | 634 | 0 |
Verdeeld naar | ||||||
Direct inzetbare capaciteit | ||||||
– rijks jeugdinrichtingen | 358 | 319 | 319 | 273 | 273 | 0 |
– particuliere jeugdinrichtingen | 442 | 331 | 328 | 250 | 258 | – 8 |
Reservecapaciteit | 150 | 127 | 130 | 111 | 103 | 8 |
Prijs operationele capaciteit per plaats per dag | 547 | 608 | 638 | 618 | 631 | – 13 |
Prijs reservecapaciteit per plaats per dag | 124 | 132 | 125 | 125 | 125 | 0 |
Totaal p*q | 176,2 | 152,1 | 156,7 | 123,0 | 127,0 | – 4,0 |
Bezettingsgraad | 64,0 | 72,1 | 66,2 | 80,3 | 90,0 | – 9,7 |
Toelichting Naast de effecten van de gestegen lonen en prijzen zijn als gevolg van de lagere bezetting (80,3%) in 2016 minder (variabele) kosten gemaakt wat geleid heeft tot een lagere kostprijs. | ||||||
In stand te houden jeugdplaatsen | ||||||
Aantal | 214 | 36 | 36 | 36 | 36 | 0 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag | 124 | 132 | 125 | 125 | 125 | 0 |
Totaal p*q | 9,7 | 1,7 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 0 |