Realisatie begrotingsuitgaven Veiligheid en Justitie € 13.192 miljoen art. 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding 5,6%
Algemene doelstelling
Een veiliger samenleving door een doelmatige en effectieve rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding, en door versterking van de bestuurlijke aanpak van criminaliteit door de decentrale overheden.
Opsporing en vervolging
Rol en verantwoordelijkheid
-
• De Minister van Veiligheid en Justitie heeft een regisserende rol. Hij is beleidsverantwoordelijk voor het landelijke opsporings- en vervolgingsbeleid en financiert daartoe onder andere het Openbaar Ministerie (OM) en het Nationaal Forensisch Instituut (NFI). Het OM is belast met de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde (Wet op de rechtelijke organisatie). Het voert het gezag over de opsporing door politie en bijzondere opsporingsdiensten, beslist over de vervolging van strafbare feiten en ziet erop toe dat de opgelegde straf naar behoren wordt uitgevoerd.
Veiligheid en lokaal bestuur
-
• Op het gebied van veiligheid en lokaal bestuur heeft de Minister van Veiligheid en Justitie een stimulerende rol. Hij is belast met het ontwikkelen van visie, beleid en samenwerkingsvormen op het terrein van de bestuurlijke aanpak van onveiligheid en criminaliteit.
-
• Inspanningen zijn er op gericht het lokaal bestuur zo effectief en efficiënt als mogelijk in staat te stellen de lokale veiligheid te vergroten, onder andere door het bewaken van de bestuurlijke integriteit (Bibob) en de inzet van de Regionale Informatie- en Expertise Centra (RIEC’s).
-
• VenJ faciliteert en ondersteunt de aanpak van de meest voorkomende vormen van onveiligheidsgevoelens en overlast, zoals overlast gerelateerd aan jeugdgroepen, alcohol, uitgaan, voetbal en evenementen. Dit wordt ingevuld samen met het lokale bestuur, onder andere via structureel overleg met de G4, de G32 en de VNG.
Prostitutie
Beleidsconclusies
Het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet Regulering Prostitutie en bestrijding misstanden seksbranche (TK 33 885, nr. 2) is in juni 2016 door de TK aanvaard. De Regeling Uitstapprogramma’s Prostituees (RUPS) II is conform verwachting uitgevoerd (TK 33 750 VI, nr. 80). RUPS II loopt tot halverwege 2018.
Coffeeshopbeleid
Het Nederlandse coffeeshopbeleid is erop gericht de coffeeshops kleiner en beheersbaarder te maken, de aantrekkingskracht op drugstoeristen te verminderen, overlast te beperken en de georganiseerde hennepcriminaliteit te bestrijden. Focus ligt op enerzijds aanscherping van het coffeeshopbeleid (ingezetenencriterium) en anderzijds op versterkte aanpak drugscriminaliteit. Met ingang van 1 januari 2013 is het ingezetenencriterium landelijk ingevoerd. Het beleid is er op gericht dat gemeenten met een coffeeshop het lokale coffeeshopbeleid in overeenstemming brengen met het landelijk kader dat wordt gevormd door de Opiumwet en de Aanwijzing Opiumwet van het OM. Het aantal gemeenten dat het I-criterium in het beleid heeft opgenomen is in 2016 weer verder toegenomen.
EU-voorzitterschap 2016: bestuurlijke aanpak
Tijdens het EU-voorzitterschap zijn belangrijke stappen gezet bij het doorontwikkelen van de bestuurlijke aanpak in EU-verband. Zo hebben de uitkomsten van de succesvolle EU conferentie «Working apart together» rondom het thema van de bestuurlijke en integrale aanpak van ondermijnende criminaliteit geresulteerd in raadsconclusies van de JBZ raad. Deze raadsconclusies bevatten de contouren voor de bestuurlijke en integrale aanpak in EU-verband, waaronder een EU-definitie van de bestuurlijke aanpak en voorstellen tot het ontwikkelen van operationele samenwerking tussen EU lidstaten. Als uitvloeisel hiervan wordt ingezet op het opzetten van een internationaal Informatie en Expertisecentrum in de Euregio Maas-Rijn. Dit centrum zal zich onder andere gaan richten op de aanpak van grensoverschrijdende criminaliteit te relateren aan Outlaw Motorcycle Gangs (OMG’s).
Mensenhandel
In het kader van de doorontwikkeling van het Nationaal Verwijsmechanisme zijn er verschillende activiteiten ondernomen. Er is een verbeterde versie van de wegwijzer mensenhandel gelanceerd. Op basis van ervaringen van professionals met de website, is de informatie op de nieuwe versie van de wegwijzer toegankelijker gepresenteerd. Daarnaast is de website nu ook meer gericht op professionals die minder vaak met slachtoffers van mensenhandel in aanraking komen. Op 1 juni 2016 is CoMensha gestart met de pilot «24/7 meldlijn mensenhandel» CoMensha is gedurende de pilot 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar voor hulp en advies bij noodsituaties. De pilot loopt in eerste instantie voor 1 jaar, daarna wordt bekeken of verlenging wenselijk is. Van eind 2014 tot 1 juli 2016 heeft de pilot verhoorstudio’s op locatie gelopen, waarbij op de drie locaties van de categorale opvang voor slachtoffers mensenhandel verhoorstudio’s zijn ingericht om zo de drempel voor het doen van aangifte te verlagen. Hoewel er enkele voordelen worden ervaren, heeft de pilot geen duidelijke invloed gehad op de aangiftebereidheid en de gevoelens van veiligheid en vertrouwen in de politie onder deze groep slachtoffers niet vergroot. De pre-pilot voor de multidisciplinaire vaststelling van aannemelijkheid van het slachtofferschap is afgerond. Hierin zijn enkele randvoorwaardelijke elementen voor het inrichten van een operationele pilot onderzocht, zoals de eigenstandige bevoegdheid van betrokken partijen, de privacyaspecten en het niet laten ontstaan van langere doorlooptijden.
Overlast en criminaliteit in wijk en buurt
Nulwaarde | Realisatie | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | ||
Vermindering onveiligheidsgevoelens met 10% in periode 2012–2017 | ||||||
Aandeel van de bevolking dat zich wel eens onveilig voelt | 36,6% | 36,6% | 36,7% | 35,9% | 35,6% | 34,7% |
Aandeel van de bevolking dat zich wel eens onveilig voelt in de eigen buurt1 | 18,0% | 18,0% | 18,8% | 18,2% | 18,1% | 16,4% |
Vermindering ervaren overlast met 10% in periode 2012–2017 | ||||||
Aandeel van de bevolking dat één of meer vormen van sociale overlast in de eigen buurt ervaart moet met 10% dalen | 12,9% | 12,9% | 12,7% | 12,0% | 11,6% | 11,8% |
Terugbrengen woninginbraken met 25%2 | 87.345 | 91.583 | 87.500 | 71.100 | 64.560 | 55.470 |
Bron: Veiligheidsmonitor 2016*
Toelichting
In de beleidsagenda 2014 is aangegeven dat zowel de ervaren ernstige sociale overlast als de algemene en lokale onveiligheidsgevoelens in de periode 2012–2017 met 10% moeten dalen. In bovenstaande tabel zijn de resultaten in percentages van de bevolking gegeven voor deze periode. De ervaren sociale overlast is over de periode 2012–2016 8,7% gedaald (9% afgerond). Algemene onveiligheidsgevoelens en onveiligheidsgevoelens in de buurt zijn beiden gedaald met respectievelijk 5% en 9%.
Centraal Informatiepunt Onderzoek en Telecommunicatie (CIOT)
Realisatie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Aantal vragen | 2.328.595 | 2.758.435 | 2.337.715 | 2.079.595 | 1.724.414 | 1.687.938 |
Hit-rate (%)1 | 91 | 89 | 90 | 88 | 88 | 87 |
Bron: Centraal Informatiepunt Onderzoek en Telecommunicatie*
* De jaarcijfers van het CIOT worden gelijk met de aanbieding van het jaarverslag van VenJ aan de Kamer via deze link https://www.rijksoverheid.nl/documenten gepubliceerd.
Toelichting
Zoals toegezegd bij brief van 1 juli 201528 worden de jaarcijfers van het CIOT over het aantal afgehandelde informatie verzoeken opgenomen in het Jaarverslag van Veiligheid en Justitie.
De autonome realisatie van de bevragingsmodule van het CIOT is afhankelijk van de behoefte van de (bijzondere) opsporings-, inlichtingen- en veiligheidsdiensten ((B)OID-en).
Indicatoren Unit Landelijke Interceptie (ULI)
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal nummers waarvoor een bevel tot aftappen is gegeven | 24.718 | 25.487 | 26.150 | 25.181 | 24.063 | 24.850 |
Gemiddeld aantal taps per dag | 1.638 | 1.293 | 1.391 | 1.386 | 1.415 | 1.423 |
IP-taps1 | 3.331 | 16.676 | 17.806 | |||
Gemiddeld aantal IP- taps per dag | 339 | 727 | 829 | |||
Aantal aanvragen op historische gegevens3 | 49.695 | 56.825 | 62.554 | 62.533 | 56.100 | 58.985 |
Bron: Landelijke Eenheid nationale politie
Toelichting
Zoals toegezegd bij brief van 13 november 200729 en daaropvolgend bij brief van 27 mei 200830 worden de jaarlijkse tapstatistieken opgenomen in het Jaarverslag van VenJ.
Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Vastgestelde Begroting 2016 | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 786.426 | 788.041 | 688.928 | 861.289 | 665.578 | 195.711 | |
33.1 | Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie | ||||||
Personeel | 377.024 | 364.851 | 359.937 | 373.530 | 338.875 | 34.655 | |
waarvan eigen personeel | 351.344 | 335.554 | 336.658 | 344.274 | 310.123 | 34.151 | |
waarvan externe inhuur | 23.543 | 26.597 | 21.277 | 27.299 | 26.344 | 955 | |
waarvan overige personele uitgaven | 2.137 | 2.700 | 2.002 | 1.957 | 2.408 | – 451 | |
Materieel | 201.011 | 117.625 | 124.273 | 134.574 | 111.034 | 23.540 | |
waarvan ICT | 40.833 | 12.251 | 12.545 | 13.437 | 27.630 | – 14.193 | |
waarvan SSO's | 55.627 | 30.375 | 51.218 | 54.765 | 24.804 | 29.961 | |
waarvan overige materiele uitgaven | 104.551 | 74.999 | 60.510 | 66.372 | 58.600 | 7.772 | |
Programma-uitgaven | 197.081 | 228.570 | 269.890 | 231.535 | 215.669 | 15.866 | |
33.2 | Bestuur, informatie en technologie | ||||||
Bijdrage medeoverheden | |||||||
Regionale Informatie en Expertise Centra | 7.903 | 7.078 | 7.350 | 7.370 | 6.696 | 674 | |
Uitstapprogramma's prostituees | 0 | 463 | 1.853 | 1.731 | 1.697 | 34 | |
Overig: bestuur, informatie en technologie | 559 | 1.331 | 1.081 | 1.111 | 1.634 | – 523 | |
Subsidies | |||||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 0 | 0 | 10.201 | 5.379 | 6.197 | – 818 | |
Keurmerk Veilig Ondernemen | 1.340 | 1.511 | 1.389 | 1.600 | 1.123 | 477 | |
Uitstapprogramma's prostituees | 0 | 1.458 | 1.103 | 1.099 | 1.305 | – 206 | |
Overig: bestuur, informatie en technologie | 463 | 0 | 784 | 2.429 | 1.243 | 1.186 | |
Opdrachten | |||||||
Overig: bestuur, informatie en technologie | 666 | 464 | 723 | 584 | 1.890 | – 1.306 | |
33.3 | Opsporing en vervolging | ||||||
Bijdrage Agentschappen | |||||||
Nederlands Forensisch Instituut | 68.273 | 68.062 | 70.244 | 88.661 | 64.368 | 24.293 | |
Domeinen Roerende Zaken | 12.819 | 12.754 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage ZBO's/RWT's |
|
| |||||
Nationaal Register Gerechtelijk Deskundigen | 1.701 | 1.532 | 1.765 | 1.656 | 1.621 | 35 | |
Bijdrage (inter)nationale organisaties |
|
| |||||
FIU-Nederland | 0 | 4.045 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage medeoverheden |
|
| |||||
PV-vergoedingen Bestuurlijke strafbeschikking | 13.430 | 12.786 | 11.321 | 0 | 0 | 0 | |
BES Staatkundige hervorming Nederlandse Antillen | 4.150 | 4.015 | 4.658 | 4.879 | 3.836 | 1.043 | |
Overig: opsporing en vervolging | 4.241 | 7.989 | 15.754 | 8.871 | 4.787 | 4.084 | |
Subsidies |
|
| |||||
Overig: opsporing en vervolging | 6.628 | 3.311 | 2.870 | 3.073 | 2.377 | 696 | |
Opdrachten |
|
| |||||
Schadeloosstellingen | 17.312 | 27.362 | 53.727 | 19.262 | 20.047 | – 785 | |
Keten Informatie Management | 3.532 | 154 | 62 | 0 | 651 | – 651 | |
Onrechtmatige Detentie | 12.335 | 11.654 | 10.776 | 8.791 | 11.211 | – 2.420 | |
Herontwerp Strafrechtketen | 4.385 | 344 | 156 | 0 | 0 | 0 | |
Gerechtskosten Openbaar Ministerie | 32.827 | 33.360 | 30.933 | 32.975 | 25.787 | 7.188 | |
Innovatieagenda | 1.276 | 164 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Restituties ontvangsten voorgaande jaren | 0 | 0 | 3.010 | 386 | 0 | 386 | |
Verkeershandhaving Openbaar Ministerie | 0 | 25.484 | 27.333 | 29.212 | 32.424 | – 3.212 | |
Afpakken | 0 | 2.231 | 240 | 0 | 10.218 | – 10.218 | |
Bewaring, verkoop en vernietiging in beslaggenomen voorwerpen | 0 | 0 | 12.056 | 12.099 | 11.791 | 308 | |
Overig: opsporing en vervolging | 3.241 | 1.018 | 501 | 367 | 4.766 | – 4.399 | |
Ontvangsten | 1.086.824 | 1.101.777 | 933.123 | 1.383.500 | 1.235.298 | 148.202 | |
waarvan Boeten en Transacties | 982.386 | 949.383 | 777.262 | 955.393 | 964.838 | – 9.445 | |
waarvan Afpakken | 89.982 | 135.972 | 143.577 | 416.478 | 260.460 | 156.018 |
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie
Toelichting op instrumenten
Openbaar Ministerie (OM)
Het OM is wettelijk belast met de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde en met andere bij wet vastgestelde taken (Wet RO). Het OM bepaalt als enige instantie in Nederland wie voor de strafrechter moet verschijnen en voor welk strafbaar feit. De officieren van justitie maken deel uit van de rechterlijke macht. De officier heeft de volgende verantwoordelijkheden: het gezag en de leiding over het opsporingsonderzoek van de politie of bijzondere opsporingsdienst, de vervolging van de verdachten, en de uitvoering van de opgelegde straffen.
De realisatie is ca. € 55 mln hoger dan de begroting. Dit komt onder andere door de detachering van parketsecretarissen, de loonbijstelling en een incidentele ophoging van het budgettair kader voor een aantal kosten in 2016.
Realisatie | Prognoses | ||||
---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2016 | verschil | |
Uitstroom rechtbankzaken (afdoeningen) | 211.357 | 211.898 | 198.486 | 201.792 | 3.306 |
Wv. overdracht aan buitenland | 100 | 100 | 100 | 100 | 0 |
Wv. onvoorwaardelijk sepot | 43.104 | 42.532 | 42.630 | 30.269 | – 12.361 |
Wv. transactie, strafbeschikking en voorwaardelijk sepot | 60.182 | 52.321 | 50.514 | 59.573 | 9.059 |
Wv. voegen (ter berechting of ad info) | 2.432 | 1.822 | 1.901 | 4.100 | 2.199 |
Wv. Afdoeningen door de rechter | 105.539 | 115.123 | 103.441 | 107.750 | 4.309 |
Wv. meervoudige kamer (inclusief economisch en militair) | 14.817 | 14.210 | 12.587 | 14.700 | 2.113 |
Wv. politierechter (inclusief economisch en militair) | 86.669 | 95.186 | 85.154 | 84.850 | – 304 |
Wv. kinderrechter | 6.053 | 5.551 | 5.700 | 8.200 | 2.500 |
Interventiepercentage (%) | 76% | 83% | – | 85% | 85% |
Doorloopsnelheid jeugd binnen 3 maanden afgedaan OM (%) | 60% | NVT | NVT | 80% | NVT |
Uitstroom kantonzaken (afdoeningen) | 101.537 | 132.165 | 130.447 | 139.673 | 9.226 |
Wv. afdoeningen door het OM | 53.113 | 59.880 | 79.584 | 69.837 | – 9.747 |
Wv. afdoeningen door de kantonrechter | 48.424 | 72.228 | 50.863 | 69.837 | 18.974 |
Uitstroom Mulderzaken (afdoeningen- beroepen Openbaar Ministerie) | 377.051 | 368.777 | 372.196 | 261.727 | 110.469 |
Doelstelling VPS (zie beleidsprioriteiten) | |||||
% zaken afgedaan binnen 1 maand1 | – | – | – | 67% | – |
Realisatie | Prognose | ||||
---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2016 | verschil | |
Uitstroom | |||||
Rechtbankappels | 18.313 | 17.867 | 16.390 | 18.817 | – 2.427 |
Kantongerechtsappels | 2.668 | 2.649 | 2.112 | 2.736 | – 624 |
Klachten artikel 12 Sv | 2.400 | 3.116 | 2.943 | 2.400 | – 543 |
Mulderberoepen | 1.893 | 4.320 | 4.500 | 1.886 | – 2.614 |
De in de tabel opgenomen aantallen zijn gebaseerd op de beschikbare capaciteit van het Openbaar Ministerie voor de behandeling van zaken.
33.2 Bestuur, Informatie en Technologie
Bijdrage medeoverheden
Regionale Informatie en Expertise Centra / Landelijk Informatie en Expertise Centrum (RIEC's/LIEC)
In augustus 2016 is het RIEC-LIEC jaarverslag over 2015 met de resultaten van de samenwerking aan de Kamer aangeboden (TK, 2015–2016, 29 911, nr. 129). VenJ stelt (bij wijze van cofinanciering) in totaal € 7,9 mln. beschikbaar aan het RIEC/LIEC bestel. De Minister van VenJ heeft eind 2016 in een brief aan alle RIEC-burgemeesters de intentie uitgesproken om de subsidieperiode na 2017 met vier jaar te verlengen.
Uitstapprogramma prostituees
Bij de ontwerpbegroting 2014 is de motie van der Staaij aangenomen (TK 2013–2014 33 750 IV, nr. 80) Met deze motie zijn voor de periode 2014–2017 middelen vrijgemaakt voor de financiering van regionale uitstapprogramma’s voor prostituees. Door de komst van nieuwe en de intensivering van bestaande uitstapprogramma’s hebben alle prostituees in Nederland toegang tot een uitstapprogramma. Het totale budget voor het uitstapprogramma van € 3 mln. is uitgeput via de instrumenten bijdragen (aan gemeenten) en subsidies (aan organisaties). Aangezien inmiddels de helft van de termijn van de regeling is verstreken, richten de programma’s zich meer op de borging van de uitstapmogelijkheden voor prostituees op lange termijn.
Subsidies
Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)
Het CCV heeft in 2016 subsidie ontvangen om publieke en private organisaties te ondersteunen door middel van het stimuleren van een effectieve aanpak van onveiligheid en preventie van criminaliteit en het verhogen van het veiligheidsbewustzijn. Het CCV heeft in 2016 hiervoor kennis en instrumenten ontwikkeld op het terrein van criminaliteitspreventie en veiligheid. Het CCV is ook belast geweest met de uitvoering van een groot aantal activiteiten ter ondersteuning en realisatie van het VenJ beleid waaronder de vermindering met 10% van de ervaren overlast en onveiligheidsgevoelens. Ter uitvoering van de motie Pechtold heeft het CCV in 2016 extra middelen ontvangen voor ondersteuning van de Platforms Veilig Ondernemen, validering van bestaande onderzoeken naar winkeldiefstal en verbetering van het Keurmerk Veilig Ondernemen.
Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO)
In 2016 is in samenwerking tussen ondernemers, gemeente, politie en brandweer gewerkt aan de veiligheid van bedrijventerreinen en winkelgebieden. Indien er in samenwerking tussen vorengenoemde partijen structurele maatregelen worden genomen resulteert dat in een KVO certificaat. In 2016 zijn 135 nieuwe KVO projecten gerealiseerd. Tevens konden er 180 hercertificeringen plaatsvinden en was er ruimte voor 5 zwaardere pre-KVO trajecten.
Uitstapprogramma Prostituees
Bij de ontwerpbegroting 2014 is de motie van der Staaij aangenomen (TK 2013–2014 33 750 IV, nr. 80) Met deze motie zijn voor de periode 2014–2017 middelen vrijgemaakt voor de financiering van regionale uitstapprogramma’s voor prostituees. Door de komst van nieuwe en de intensivering van bestaande uitstapprogramma’s hebben alle prostituees in Nederland toegang tot een uitstapprogramma. Het totale budget voor het uitstapprogramma van € 3 mln. is uitgeput via de instrumenten bijdragen (aan gemeenten) en subsidies (aan organisaties). Aangezien inmiddels de helft van de termijn van de regeling is verstreken, richten de programma’s zich meer op de borging van de uitstapmogelijkheden voor prostituees op lange termijn.
Preventie bedrijfsleven
Overheid, burgers en bedrijven hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de leefbaarheid en de veiligheid van de samenleving. In 2016 zijn met behulp van de beschikbare middelen ondernemers gestimuleerd preventieve maatregelen te treffen tegen veelvoorkomende vormen van criminaliteit zoals inbraak en diefstal, maar ook tegen cybercrime en zogenaamde High Impact Crimes als overvallen, straatroof en geweld. Het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing (NPC) heeft in 2016 het Actieprogramma Veilig Ondernemen vastgesteld, waarin overheid en bedrijfsleven thema’s hebben vastgelegd waarop zij de komende jaren samenwerken aan het terugdringen en voorkomen van criminaliteit. De extra middelen die beschikbaar zijn gesteld naar aanleiding van de aangenomen motie van het lid Pechtold (D66) (TK 2015–2016, 34 300-VI, nr. 48) zijn in het bijzonder ingezet met betrekking tot het terugdringen van winkeldiefstal.
Overig: Bestuur, informatie en technologie
Toelichting De realisatie is ca. € 1 mln. hoger uitgevallen omdat er in 2016 meer subsidies zijn verstrekt dan begroot.
Opdrachten
Overig: Bestuur, informatie en technologie
De realisatie is ca. € 1 mln. lager uitgevallen omdat er in 2016 minder opdrachten zijn verstrekt dan begroot.
33.3 Opsporing en vervolging
Bijdragen aan agentschappen
Nederlands Forensisch Instituut (NFI)
Het NFI levert forensische diensten met behulp van state-of-the-art technologie en wetenschap binnen de strafrechtketen, onder andere aan het OM en de politie. Ook kan een advocaat in een strafzaak de stafofficier of de rechter-commissaris verzoeken om het NFI een onderzoek te laten uitvoeren. Het NFI levert daarnaast diensten aan andere personen of instanties, zoals de Immigratie- en Naturalisatiedienst, buitenlandse politie of justitie of aan bijzondere opsporingsdiensten. In 2016 heeft het NFI de reorganisatie om invulling te geven aan de taakstelling van 8,9% uit het regeerakkoord ingevoerd. Meer informatie over NFI is te vinden in de agentschapsparagraaf van het NFI.
De hogere realisatie bij de bijdrage aan het NFI is met name het gevolg van de kasschuif aflossing egalisatieschuld Rijksvastgoedbedrijf van ca. € 19 mln.
Bijdragen ZBO’s en RWT’s
College gerechtelijk deskundigen (Cgd)
Het Cgd waarborgt en bevordert de kwaliteit van de inbreng van deskundigen in de rechtsgang. Indien een deskundige, zoals een psycholoog, psychiater, toxicoloog of orthopedagoog, zich als gerechtelijk deskundige wil laten registreren, dient de aanmelding getoetst te worden door het Cgd. Het Cgd heeft een wettelijke basis (Wet deskundigen in strafzaken) en is onafhankelijk.
Bijdragen aan (internationale) organisaties en medeoverheden
Staatkundige hervorming Nederlandse Antillen (shna)
Sinds 10 oktober 2010 is gewerkt aan de inrichting en (door)ontwikkeling van (de instituties van) de rechtshandhaving in het Caribisch gebied. Daar aan draagt een goede inrichting van de rechtspraak en het OM bij. Vanuit Europees Nederland wordt gestimuleerd dat het aantal rechters zowel kwantitatief als kwalitatief op goed niveau blijft. Ook zal er zorg voor worden gedragen dat de staande magistratuur van het OM BES op sterkte blijft. De Raad voor de Rechtshandhaving wordt zodanig geëquipeerd dat er een goede bijdrage is gedaan voor het doen van voldoende en gekwalificeerde onderzoeken. Naast de jaarlijkse bijdragen aan deze organisaties is voor de aanpak van ondermijning in het Caribisch gebied incidenteel voor de jaren 2016 en 2017 € 1,2 mln. aan het Gemeenschappelijk Hof ter beschikking gesteld voor de inzet van extra strafrechtelijke capaciteit. Hiervan is voor 2016 circa € 0,5 mln. aangewend.
Financial Intelligence Unit Nederland (FIU-Nederland)
Op grond van de Wet ter voorkoming van Witwassen en Terrorisme Financiering (WWFT) ontvangt de FIU-Nederland signalen over ongebruikelijke transacties (OT’s) van meldplichtige instellingen (banken, geldtransactiekantoren, autohandelaren en notarissen). FIU analyseert de ongebruikelijke transacties en kan besluiten ze als verdachte transactie (VT) door te melden. Het verdacht verklaren van ongebruikelijke transacties en ter beschikking stellen aan de opsporing kan op verschillende gronden plaatsvinden:
-
• naar aanleiding van een verzoek via de Landelijk Officier van Justitie Witwassen (LOvJ),
-
• eigen onderzoek van de FIU;
-
• periodieke matching met het Verwijzingsindex Recherche Onderzoeken Subjecten (VROS)-bestand;
-
• informatieverzoeken van buitenlandse FIU’s.
Realisaties | Prognoses | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2016 | Verschil | |
Aantal LOvJ-verzoeken1 | 1.167 | 1.093 | 1.219 | 1.277 | 1.100 | 177 |
Aantal Eigen onderzoeksdossiers | 1.219 | 1.488 | 1.464 | 1.566 | 1.500 | 66 |
Bron: concept jaarverslag 2016 van FIU.NL
Overig: Opsporing en vervolging
De realisatie is ca. € 4 mln. hoger uitgevallen omdat op dit onderdeel ook de bijdrage 2016 aan FIU-Nederland van ruim € 4 mln. is verantwoord.
Opdrachten
Schadeloosstellingen
Dit betreft de budgetten voor schadeloosstellingen buiten de strafrechtelijke keten, zoals vergoedingen vanwege onrechtmatige vreemdelingenbewaring en in het geval van bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ). Daarnaast kunnen ook vergoedingen worden verstrekt voor bijvoorbeeld juridische bijstand.
Keten Informatie Management (KIM)
In 2016 is de Basis Voorziening Identiteitsvaststelling (BVID) opgeleverd en in beheer genomen door de dienst ICT van de Nationale Politie. De BVID integreert de identificatie- en registratieprocessen voor vreemdelingenrecht (asiel en toezicht), stafrecht en vreemdelingen in het strafrecht (VRIS) in één voorziening. Afhankelijk van de situatie en de nationaliteit van de personen voor wie de BVID wordt ingezet, worden de registers van strafrecht (VVI, SKDB) en/of vreemdelingenrecht (BVV) geraadpleegd en gemuteerd. Vanuit BVID worden ook de achterliggende registers Havank (vingerafdrukkensysteem bij IPOL), EUVIS (Europees systeem voor visum kort verblijf) en Eurodac (Europees systeem voor vingerafdrukken van asiel en toezicht) bevraagd en indien nodig gemuteerd. De koppeling tussen beide strafrechtketen en de vreemdelingenketen en verschillende systemen levert een duidelijke verbetering in het proces op en zal ook leiden tot verbetering in de kwaliteit van de gegevens.
De Justitiële Informatiedienst beheert de gemeenschappelijke ketenvoorzieningen in de strafrechtketen. Voor de stabiliteit en continuïteit van deze systemen heeft in 2016 onder meer een upgrade naar Oracle 12c plaatsgevonden. Met de toenemende digitalisering van de strafrechtspleging neemt het belang van gemeenschappelijke ketenvoorzieningen voor en afspraken over de elektronische informatie-uitwisseling in de strafrechtsketen verder toe. Daarom is het afgelopen jaar ingezet op het realiseren van een digitale handtekening; de Gemeenschappelijke Authenticatie, Associatie en Valideringsdienst (GAAV). GAAV maakt het mogelijk om een «natte handtekening» te vervangen voor een rechtsgeldige digitale handtekening.
Onrechtmatige Detentie
Ten laste van dit budget worden de vergoedingen verantwoord aan ex justitiabelen waarvan is vastgesteld dat recht is ontstaan op een vergoeding. De uitgaven zijn vooraf lastig in te schatten. Over het algemeen worden de vergoedingen voor onrechtmatige detentie vastgesteld door de rechter. Er is in 2016 voor een lager bedrag aan vergoedingen vastgesteld dan geraamd.
Gerechtskosten OM
Ten laste van dit budget worden de uitgaven gebracht die betrekking hebben op deskundigen en tolken en vertalers, die een bijdrage leveren aan het strafproces en worden bekostigd in overeenstemming met het Besluit tarieven in strafzaken. In 2016 heeft een incidentele ophoging van het budget plaatsgevonden waardoor in 2016 de kosten nagenoeg gelijk zijn aan het beschikbaar budget.
Verkeershandhaving OM
Het OM voert het programma verkeershandhaving uit. Uit dit budget worden de uitgaven voor dit programma gedaan, niet zijnde bijdragen aan ZBO of agentschap, maar bijvoorbeeld voor de aanleg en onderhoud van trajectcontrolesystemen en flitspalen.
Afpakken ketengelden
Misdaad mag niet lonen. Het afpakken van crimineel vermogen door de inzet van het strafrecht, maar ook door samenwerking van de partijen in de strafrechtketen met bestuurlijke partners (waaronder de Belastingdienst en gemeenten), is een prioriteit van het kabinet. Uit dit budget zijn de middelen bij najaarsnota overgeheveld naar de betrokken partijen in de strafrechtketen (FIOD en Nationale Politie). Het restant betreft voor een groot deel waarvoor in 2016 geen concrete plannen uitgewerkt zijn door de nationale politie.
Bewaring, verkoop en vernietiging inbeslaggenomen goederen
De Minister van Financiën is volgens de Comptabiliteitswet verantwoordelijk voor het beheer van het overtollige materieel bij het Rijk. Domeinen Roerende Zaken is belast met de bewaring, verkoop en vernietiging van strafrechtelijk inbeslaggenomen voorwerpen en houdt zich daarnaast bezig met overtollige rijksgoederen. De middelen om invulling te kunnen geven aan deze activiteiten in het kader van de strafrechtelijke vervolging staan op de begroting van het Openbaar Ministerie.
Opsporing en vervolging
Het budget is bij 1e suppletoire wet 2016 grotendeels overgeheveld naar diverse andere onderdelen binnen dit artikel en naar artikel 91 aangezien de uitgaven die hiermee verband houden op de betreffende onderdelen verantwoord worden.
Ontvangsten
Boeten en Transacties
Het tekort in 2016 ten opzichte van het begrotingskader voor boeten en transacties bedraagt per saldo € 9,5 mln. Dit tekort bestaat met name uit een tegenvaller van ca. 103 mln. op reguliere B&T-ontvangsten en uit een eenmalige grote transactie als onderdeel van de VimpelCom-zaak van 95,8 mln. De tegenvaller wordt voor een groot deel verklaard door het lagere aantal opgelegde WAHV-beschikkingen vanuit de politie. Het achterblijven van het aantal wordt o.a. veroorzaakt door een relatief hoog vacaturepercentage bij de teams Verkeer, een software-update van de mobiele radarsets, na-ijl effecten van de CAO-acties van de politie en andere prioriteiten van de basisteams. Bovendien is er sprake van een daling van het gemiddelde tarief bij met name de snelheidsboetes. Ten slotte blijft het aantal opgelegde strafbeschikkingen achter op de raming. Het aantal beschikkingen vanuit de trajectcontrolesystemen en flitspalen lag daarentegen hoger dan in de raming was opgenomen (ca. € 68 mln.).
Afpakken
Het afpakken van crimineel vermogen is een prioriteit van het kabinet en het stuurt met het ketenprogramma afpakken dan ook op ambitieuze doelstellingen. Het OM zet in het kader van de strafrechtelijke vervolging onder meer in op ontnemingsvorderingen van wederrechtelijk verkregen voordeel, verbeurdverklaringen en ontnemingen als onderdeel van een transactie of schikking. In 2016 is in totaal een afpakbedrag ontvangen van € 416,5 mln. (incl. profijtrente).
Grote Schikkingen
In het kader van de kabinetsafspraken over grote schikkingen worden met ingang van 2016 alle zaaksontvangsten groter dan € 10 mln. speciaal verwerkt. Dit betreft verbeurdverklaringen, ontnemingen, transacties, boeten, etc. Het overgrote deel daarvan valt rechtstreeks toe aan de schatkist. In 2016 is dit schatkist-resultaat € 370 mln. (raming in vastgestelde begroting € 100 mln.). Dit resultaat wordt bepaald door de ontvangsten uit een tweetal zaken (€ 358,3 mln. VimpelCom en € 11,7 mln. Pon).