Baten-lastenagentschap Defensie Telematica Organisatie
1 | 2 | 3=2–1 | |||
---|---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2016 | Verschil realisatie en begroting | Realisatie 2015 | ||
Baten | |||||
Omzet moederdepartement | 227.929 | 252.790 | 24.861 | 265.237 | |
Omzet overige departementen | 30.160 | 36.414 | 6.254 | 36.258 | |
Omzet derden | – | – | – | 31 | |
Rentebaten | – | – | – | – | |
Vrijval voorzieningen | – | 44 | 44 | 95 | |
Bijzondere baten | – | – | – | – | |
Totaal baten | 258.089 | 289.248 | 31.159 | 301.621 | |
Lasten | |||||
Apparaatskosten | |||||
– | personele kosten | 140.729 | 151.907 | 11.178 | 158.790 |
Waarvan eigen personeel | 113.908 | 112.557 | – 1.351 | 115.559 | |
Waarvan inhuur | 26.821 | 39.350 | 12.529 | 43.231 | |
– | materiële kosten | 91.460 | 96.356 | 4.896 | 117.096 |
Waarvan apparaat ICT | 6.399 | 6.369 | – 30 | 6.615 | |
Waarvan bijdrage aan SSO's | – | 938 | 938 | 132 | |
Afschrijvingskosten | |||||
– | immaterieel | 3.000 | 4.615 | 1.615 | 4.471 |
– | materieel | 22.000 | 20.797 | – 1.203 | 19.220 |
Overige lasten | |||||
– | dotaties voorzieningen | – | 72 | 72 | – |
– | rentelasten | 900 | 463 | – 437 | 507 |
– | bijzondere lasten | – | 280 | 280 | 6.330 |
Totaal lasten | 258.089 | 274.490 | 16.401 | 306.414 | |
Saldo van baten en lasten | – | 14.758 | 14.758 | – 4.793 |
Toelichting op de staat van baten en lasten
De omzet van DTO bestaat voor het merendeel uit ontvangsten voor geleverde producten en diensten die zijn opgenomen in de Service Catalogus. De nadere toelichting is opgenomen bij de tabel doelmatigheidsindicatoren.
Opbrengst moederdepartement
De omzet van het moederdepartement is € 24,9 miljoen hoger dan begroot. Deze extra omzet is het gevolg van toekenning van aanvullende budgetten nadat de begroting is opgesteld. Deze omzet heeft betrekking op de volgende diensten: Werkplekdiensten, Communicatie en Connectivity (zie toelichting doelmatigheids-indicatoren). Daarnaast is er ook extra omzet uit eenmalige opbrengsten zoals het leveren van handelsgoederen (computerapparatuur en licenties) en het leveren van servercapaciteit voor klanten.
Opbrengst overige departementen
Dienstverlening aan overige departementen vindt pas plaats na goedkeuring door de Secretaris Generaal van het ministerie. De extra omzet voor de overige departementen komt enerzijds door verlenging van de dienstverlening aan het Ministerie van Veiligheid en Justitie Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en anderzijds door eenmalige opdrachten (ontsluitingen op NAFIN) voor C2000 en Haagse Ring.
Vrijval voorzieningen
De voorziening voor incourante voorraden is vrijgevallen.
Personele kosten
De personele kosten van eigen personeel zijn lager dan begroot (€ 1,4 miljoen). Feitelijk zijn de kosten € 5,6 miljoen lager. In de begroting was echter de CAO-verhoging (4 miljoen) nog niet opgenomen. Dit verklaart het verschil. De hogere kosten als gevolg van de CAO-verhoging zijn grotendeels gecompenseerd door de afvloeiing van de knelpuntcategoriefuncties. Dit betreft functies waarvan de werkzaamheden zijn vervallen door automatisering van het beheer. Daarnaast zijn de inhuurkosten hoger dan begroot (€ 12,5 miljoen). Deze overschrijding wordt veroorzaakt door enerzijds inhuur voor continuïteitsmaatregelen (circa € 4,5 miljoen) en anderzijds door hogere inhuur van derden. Deze laatste categorie is niet voor de bestaande dienstverlening van DTO, maar wordt ingehuurd voor investeringsprojecten. Hier staat ook omzet op basis van gemaakte uren x inhuurtarief tegenover vanuit het IT-Investeringen budget.
Materiële kosten
De hogere materiële kosten (€ 4,9 miljoen) worden hoofdzakelijk veroorzaakt door hogere directe kosten (€ 8,2 miljoen). Tegenover deze hogere kosten staat 1 op 1 hogere omzet. Het betreft dus verkoopkosten (handelsgoederen, klantopdrachten, etc.). Daarnaast zijn de materiele kosten op de Service Catalogus dienstverlening € 3,3 miljoen lager dan begroot. Dit heeft onder andere betrekking op lagere kosten voor het mainframe, vaste telefonie en het WAN.
Afschrijvingskosten
Het investeringsniveau 2016 is lager dan gepland. De afschrijvingskosten zijn daarentegen hoger dan begroot, omdat activa vervroegd waren afgeschreven per ultimo 2016. Deze activa waren «end of support » bij de leverancier en moeten daarom vervroegd vervangen worden.
Dotaties voorzieningen
Op basis van de verlofstanden ultimo 2016 was een dotatie (€ 0,1 miljoen) noodzakelijk aan de reservering vakantiegelden om aan de verplichtingen te voldoen.
Rentelasten
De lagere rentelasten komen voort uit het lage rentepercentage voor de langlopende leningen en door het zeer lage rentepercentage op de rekening courant faciliteit bij het Ministerie van Financiën.
Bijzondere lasten
Dit betreft een afwaardering van voorraadartikelen door de overgang naar Digi-Inkoop.
Balans per 31 december 2016
Omschrijving | Stand 31-12-2016 | Stand 31-12-2015 | |
---|---|---|---|
Activa | |||
Immateriële vaste activa | 10.414 | 13.536 | |
Materiële vaste activa | |||
– | gebouwen | 15.275 | 17.606 |
– | inventaris/installaties | 2.736 | 2.830 |
– | computer hardware en -software | 63.573 | 61.054 |
– | overige materiële vaste activa | 6 | 6 |
Vlottende activa | |||
– | voorraden | 1.958 | 1.706 |
– | debiteuren | 3.998 | 13.712 |
– | overige vorderingen en overlopende activa | 27.814 | 32.802 |
– | liquide middelen | 9.612 | 7.731 |
Totaal activa | 135.386 | 150.983 | |
Passiva | |||
Eigen Vermogen | 5.188 | 16.981 | |
– | exploitatiereserve | – | – |
– | onverdeeld resultaat | 14.758 | – 4.793 |
Subtotaal eigen vermogen | 19.946 | 12.188 | |
Voorzieningen | – | – | |
Langlopende schulden | |||
– | leningen bij het MvF | 58.116 | 55.060 |
Kortlopende schulden | |||
– | crediteuren | 10.445 | 38.276 |
– | overige verplichtingen en overlopende passiva | 46.879 | 45.459 |
Totaal passiva | 135.386 | 150.983 |
Toelichting op de balans
Immateriële en materiële vaste activa
De immateriële investeringen betreft voornamelijk:
-
• De aanschaf van nieuwe Oracle licenties;
-
• De aanschaf van licenties voor monitoringtooling van HP;
-
• De aanschaf van licenties voor het opwaarderen van de virtualisatie software.
In 2016 is geïnvesteerd in materiële vaste activa:
-
• Voor het opwaarderen van het NAFIN glasnetwerk (NAFIN ring 12);
-
• Voor uitbreiding van de Storage omgeving (POD’s);
-
• Voor vervanging van de virtuele infrastructuur;
-
• Voor vervanging van de datacenter interconnect laag (netwerk in het datacenter);
-
• Voor vervanging van de hardware voor de NAFIN Transmissie Netwerk.
Voorraden
De voorraden hebben betrekking op de voorraden in het centrale magazijn in Soesterberg. De voorraad waar de voorziening betrekking op heeft, is ten onrechte als incourant getypeerd en daarom is de voorziening vrijgevallen.
Voorzieningen | Stand 31-12-2015 | Dotaties 2016 | Vrijval 2016 | Onttrekkingen 2016 | Stand 31-12-2016 |
---|---|---|---|---|---|
Voorraden | 44 | – | – 44 | – | – 0 |
Totaal aan voorzieningen | 44 | – | – 44 | – | – 0 |
Debiteuren
De debiteurenstand is ten opzichte van 2015 sterk afgenomen doordat er meer lump sum is gefactureerd.
Debiteuren | Stand 31-12-2016 | Stand 31-12-2015 |
---|---|---|
Debiteuren | 4.198 | 13.912 |
Voorziening voor dubieuze vordering | – 200 | – 200 |
Totaal debiteuren | 3.998 | 13.712 |
Debiteuren (excl. voorziening) | Stand 31-12-2016 |
---|---|
Moederdepartement | 1.946 |
Agentschappen | 155 |
Overige departementen | 1.762 |
Derden | 335 |
Totaal debiteuren | 4.198 |
Overige vorderingen en Overlopende activa / nog te ontvangen
Onder de overlopende activa worden o.a. de posten «nog te factureren bedragen» voor € 4,4 miljoen en «vooruitbetaald onderhoud hardware en software» voor € 22,4 miljoen gepresenteerd. Deze laatste post heeft vooral betrekking op vooruitbetaald onderhoud op Microsoft licenties voor een bedrag van € 11,5 miljoen, maar ook voor € 1,7 miljoen aan onderhoud voor Netapp licenties.
Overige vorderingen en overlopende activa | Stand 31-12-2016 |
---|---|
Moederdepartement | 3.164 |
Agentschappen | 550 |
Overige departementen | 904 |
Derden | 23.196 |
Totaal overlopende activa | 27.814 |
Eigen vermogen
DTO heeft in 2016 een positief resultaat behaald van € 14,8 miljoen. Dit resultaat wordt toegevoegd aan het eigen vermogen. Op basis van 5 procent van de gemiddelde jaaromzet van de afgelopen 3 jaar (€ 333,1 miljoen in 2014 en € 301,6 miljoen in 2015 en € 289,2 miljoen in 2016) bedraagt het maximaal toelaatbaar eigen vermogen € 15,4 miljoen. De eigen vermogen ultimo 2016 past niet binnen het plafond. Het nieuw ontstane surplus van € 4,5 miljoen zal in beginsel in 2017 uiterlijk bij de eerste suppletoire begroting met het moederdepartement worden afgerekend.
Vermogensontwikkeling | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Eigen vermogen per 1 januari | 41.235 | 59.631 | 18.959 | 26.697 | 12.189 | |
2. | Saldo van baten en lasten | 39.520 | – 707 | 8.709 | – 4.793 | 14.758 | |
2a. | Uitkering aan moederdepartement | – 21.124 | – 39.965 | – 971 | – 9.716 | – 7.001 | |
2b. | Bijdrage moederdepartement ter versterking van eigen vermogen | – | – | – | – | ||
2c. | Overige mutaties in eigen vermogen | – | – | – | – | – | |
3. | Totaal directe mutaties in eigen vermogen | – 21.124 | – 39.965 | – 971 | – 9.716 | – 7.001 | |
4. | Eigen vermogen per 31 december (1+2+3) | 59.631 | 18.959 | 26.697 | 12.189 | 19.946 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën (langlopend)
Van het totaalbedrag aan leningen is een bedrag van € 19,1 miljoen overgeboekt naar kortlopende leningen. Per ultimo 2016 is een bedrag van € 22,2 miljoen geleend voor de investeringen.
Crediteuren
De crediteurenstand is ten opzichte van 2015 sterk afgenomen doordat de betaling van de salarissen van de maanden oktober en november aan het moederdepartement wel in 2016 heeft plaatsgevonden door de verbeterde liquiditeit. In 2015 was dit niet het geval en waren deze posten in de crediteurenstand opgenomen.
Crediteuren | Stand 31-12-2016 | Stand 31-12-2015 |
---|---|---|
Crediteuren | 10.445 | 38.276 |
Totaal crediteuren | 10.445 | 38.276 |
De crediteuren aangaande moeder- en andere departementen kunnen als volgt worden gespecificeerd:
Crediteuren | Stand 31-12-2016 |
---|---|
Moederdepartement | 84 |
Agentschappen | 5 |
Overige departementen | 389 |
Derden | 9.968 |
Totaal crediteuren | 10.445 |
Overlopende passiva / nog te betalen
De overlopende passiva is als volgt opgebouwd:
Overige verplichtingen en overlopende passiva | Stand 31-12-2016 | Stand 31-12-2015 |
---|---|---|
Salarissen en sociale lasten | 14.291 | 14.415 |
Aflossing leningen Ministerie van Financien | 19.149 | 16.581 |
Overige overlopende passiva | 13.439 | 14.463 |
Totaal overlopende passiva | 46.879 | 45.459 |
De overige overlopende activa aangaande moeder- en andere departementen kunnen als volgt worden gespecificeerd:
Overige overlopende passiva | Stand 31-12-2016 |
---|---|
Moederdepartement | 1.936 |
Agentschappen | – |
Overige departementen | 396 |
Derden | 11.108 |
Totaal overig overlopende passiva | 13.439 |
Kasstroomoverzicht
1 | 2 | 3=2–1 | |||
---|---|---|---|---|---|
Kastroomoverzicht | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2016 | Verschil realisatie en begroting | Realisatie 2015 | |
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2016 + stand depositorekeningen | – | 7.731 | 7.731 | 922 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 54.907 | 36.817 | |||
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) | – 29.231 | – 8.619 | |||
2. | Totaal operationele kasstroom | 10.700 | 25.676 | 14.976 | 28.198 |
Totaal investeringen (–/–) | – 25.000 | – 23.269 | 1.731 | – 36.714 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | – | 851 | 851 | 6.958 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 25.000 | – 22.418 | 2.582 | – 29.756 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | – | – 7.001 | – 7.001 | – 9.716 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | – | – | – | ||
Aflossingen op leningen (–/–) | – 10.700 | – 16.581 | – 5.881 | – 12.107 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 25.000 | 22.205 | – 2.795 | 30.190 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 14.300 | – 1.377 | – 15.677 | 8.367 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2016 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) (maximale roodstand 0,5 miljoen €) | – | 9.612 | 9.612 | 7.731 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
In de operationele kasstroom is naast het resultaat (€ 14,8 miljoen) en de afschrijvingen (25,4 miljoen) tevens de daling in het debiteurensaldo met € 9,7 miljoen een belangrijke factor in de ontvangsten in de operationele kasstroom. Hier staat tegenover dat de sterke daling in het crediteursaldo met € 27,8 miljoen een belangrijke factor in de uitgaven is.
Investeringskasstroom
Een specificatie van de investeringen in (im)materiële activa is opgenomen bij de toelichting op de balans.
Financieringskasstroom
In 2016 is een beroep gedaan op de leenfaciliteit van Ministerie van Financiën voor een bedrag van € 22,2 miljoen. Dus van de € 23 nieuwe investeringen is € 22,2 miljoen gefinancierd met een nieuwe lening. Deze lening is afgesloten tegen een gemiddeld rentepercentage van 0,2 procent.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2016
Het overzicht doelmatigheidsindicatoren bestaat uit een generiek deel en een specifiek deel.
Doelmatigheidsindicatoren | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Budget 2016 | Budget 2017 | Budget 2018 | Budget 2019 | Budget 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omzet | ||||||||
Housing | 2,5 | 1,1 | 1,1 | 1,2 | 0,8 | 0,7 | 0,8 | 0,8 |
Defensiepas / MFSC | 7,0 | 6,5 | 5,6 | 5,4 | 5,6 | 5,2 | 5,3 | 5,3 |
Handelsgoederen | 20,2 | 17,9 | 7,3 | – | – | – | – | – |
Dienstontwikkeling en klantopdrachten | 12,1 | 12,4 | 9,0 | 4,0 | 12,0 | 11,1 | 11,5 | 11,5 |
Werkplekdiensten | 104,5 | 88,0 | 89,9 | 78,1 | 92,3 | 85,6 | 87,9 | 88,0 |
Communicatie | 21,8 | 14,2 | 14,8 | 12,9 | 14,8 | 13,7 | 14,1 | 14,1 |
Connectivity | 37,2 | 33,5 | 34,3 | 29,7 | 35,1 | 32,6 | 33,5 | 33,5 |
Totale omzet product(groep) Generiek | 205,3 | 173,6 | 162,0 | 131,3 | 160,6 | 148,9 | 153,1 | 153,2 |
Advies en applicaties | 6,3 | 7,7 | 12,8 | 5,4 | 14,1 | 13,1 | 13,5 | 13,5 |
IV Services | 103,0 | 68,5 | 69,4 | 72,5 | 67,9 | 63,0 | 64,7 | 64,7 |
IV-I (Inhuur + inkoop) | 18,4 | 51,5 | 44,9 | 48,7 | 30,8 | 28,5 | 29,4 | 29,4 |
Niet standaard aanvragen | 0,1 | 0,3 | 0,2 | 0,2 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
Totale omzet product(groep) Specifiek | 127,8 | 128,0 | 127,2 | 126,8 | 113,1 | 104,9 | 107,9 | 107,9 |
Totaal omzet | 333,1 | 301,6 | 289,2 | 258,1 | 273,7 | 253,8 | 261,0 | 261,1 |
Tarieven in € | ||||||||
Gemiddeld gewogen tarief per uur | € 76,1 | € 73,6 | € 73,5 | € 76,2 | € 75,8 | € 75,8 | € 75,8 | € 75,8 |
Totaal aantal FTE per ultimo het jaar (exclusief inhuur) | 1.593 | 1.559 | 1.500 | 1.595 | 1.520 | 1.520 | 1.520 | 1.520 |
Saldo baten/lasten als percentage totale baten | 2,6% | – 1,6% | 5,1% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Betrouwbaarheid informatievoorziening | 99,5% | 99,6% | 99,6% | 99,0% | 99,0% | 99,0% | 99,0% | 99,0% |
Omschrijving Specifiek Deel | ||||||||
Ontwikkeling tarief werkplek Defensie (2007=100%) | 57% | 50% | 49% | 57% | 50% | 50% | 50% | 50% |
Gemiddeld gewogen kostprijs applicatietaken | € 63,2 | € 64,1 | € 64,5 | € 63,3 | € 66,0 | € 66,0 | € 66,0 | € 66,0 |
Gemiddeld gewogen kostprijs ontwikkeltaken | € 66,9 | € 63,5 | € 67,2 | € 67,0 | € 65,4 | € 65,4 | € 65,4 | € 65,4 |
Percentage niet facturabele medewerkers | 10,3% | 9,7% | 9,5% | 9,0% | 10,0% | 10,0% | 10,0% | 10,0% |
Declarabiliteit in uren per jaar | 1.428 | 1.390 | 1.385 | 1.450 | 1.450 | 1.450 | 1.450 | 1.450 |
Aantal externe inhuur t.b.v. eigen apparaat | 172 | 130 | 100 | 40 | 109 | 109 | 109 | 109 |
Aantal externe inhuur t.b.v. klant(opdrachten) | 79 | 108 | 144 | 128 | 125 | 125 | 125 | 125 |
De doelmatigheidsindicatoren zijn opgesteld in overeenstemming met model 3.33 van de Rijksbegrotingsvoorschriften.
Omzet
De opbrengsten zijn € 31,2 miljoen (12,1 procent) hoger dan oorspronkelijk begroot:
-
• De handelsgoederen zijn niet opgenomen in de begroting. Het gaat voornamelijk om grote materieelprojecten;
-
• De afwijkingen bij dienstontwikkeling en klantopdrachten & Advies en Applicatie wordt enerzijds veroorzaakt door additionele eenmalige opdrachten en anderzijds door de defensieonderdelen zelf aangevraagde licenties;
-
• De afwijkingen bij Werkplekdiensten, Communicatie en Connectivity worden veroorzaakt door de aanvullende budgetten vanuit het moederdepartement (zie toelichting omzet moederdepartement) en de ontwikkelingen in de externe markt.
Totaal aantal vte per ultimo 2016
Ultimo 2016 heeft DTO een bezetting van 1.529 eigen medewerkers (1.500 VTE) gesplitst in 1.471 burgers en 58 militairen. In dit aantal zitten geen herplaatsers meer.
Inhuur
In 2016 waren 244 inhuurmedewerkers werkzaam waarvan 60 ten behoeve van applicatiebeheer, 40 ten behoeve van technisch infrastructuur beheer en 144 ten behoeve van klantopdrachten.
Prijs per werkplek
Als indicator voor de ontwikkeling van de doelmatigheid wordt de prijs per werkplek gebruikt. De prijs per werkplek in het jaar 2007 is gesteld op 100 procent. De daling van de kostprijs per werkplek is het gevolg van efficiencymaatregelen. Het tarief is in 2016 gebaseerd op de afgenomen accounts, printers, beeldschermen etc.
Baten-lastenagentschap Paresto
Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap Paresto
(1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | (4) Realisatie t-1 | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Omzet moederdepartement | 69.264 | 69.070 | – 194 | 70.592 | |
Omzet overige departementen | – | – | – | – | |
Omzet derden | 773 | 730 | – 43 | 645 | |
Rentebaten | 65 | – | – 65 | 30 | |
Vrijval voorzieningen | – | – | – | 148 | |
Bijzondere baten | – | 1.246 | 1.246 | 1.030 | |
Totaal baten | 70.102 | 71.046 | 944 | 72.445 | |
Lasten | |||||
Apparaatskosten | |||||
– | personele kosten | 37.483 | 37.998 | 515 | 40.321 |
Waarvan eigen personeel | 33.805 | 32.103 | – 1.702 | 34.315 | |
Waarvan externe inhuur | 3.000 | 5.490 | 2.490 | 4.821 | |
Waarvan overige personele kosten | 678 | 405 | – 273 | 1.185 | |
– | materiële kosten | 32.619 | 32.252 | – 367 | 32.379 |
Waarvan apparaat ICT | 524 | 487 | – 37 | 409 | |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 939 | 792 | – 147 | 872 | |
Waarvan overige materiele kosten | 1.977 | 888 | – 1.089 | 673 | |
Rentelasten | – | – | – | – | |
Afschrijvingskosten | |||||
– | immaterieel | – | – | – | – |
– | materieel | – | 2 | 2 | 4 |
Overige lasten | |||||
– | dotaties voorzieningen | – | – | – | – |
– | bijzondere lasten | – | 40 | 40 | 143 |
Totaal lasten | 70.102 | 70.292 | 190 | 72.847 | |
Saldo van baten en lasten | – | 754 | 754 | – 402 |
Toelichting op de staat van baten en lasten
Omzet moederdepartement
De omzet moederdepartement bestaat uit twee delen: de omzet bedrijfsvoering (verkopen) ad € 44,3 miljoen en de omzet werkgeversbijdrage ad € 24,8 miljoen.
Omzet bedrijfsvoering (verkopen)
Dit betreft in het boekjaar de door Paresto in rekening gebrachte opbrengst verkopen voor verrichte leveranties en diensten.
Vastgestelde begroting | Realisatie 2016 | |
---|---|---|
Omzet regulier | 24.700 | 25.063 |
Omzet niet-regulier | 9.000 | 9.908 |
Omzet logistiek ondersteuning | 10.075 | 9.307 |
Totaal opbrengst verkopen | 43.775 | 44.278 |
De omzet bedrijfsvoering is onder te verdelen in de volgende productgroepen:
-
– De omzet regulier betreft de verkopen in de bedrijfsrestaurants, de kantines en toko’s op locaties.
-
– De omzet niet-regulier is omzet van onder andere vergaderingen, diners en recepties die op locaties worden gehouden.
-
– De omzet logistieke ondersteuning betreft onder andere de leveringen van gevechtsrantsoenen door de logistieke centra in Bathmen en Den Helder.
De reguliere omzet is hoger dan begroot als gevolg van een hogere gemiddelde besteding. De niet-reguliere omzet is hoger dan begroot, door een hogere afname van cateringdienstverlening ten behoeve van de EU-TOP. De omzet logistieke ondersteuning is lager dan de begroting. Dit is voornamelijk veroorzaakt doordat in 2016 de overdracht van de operationele catering naar het CLAS en het CZSK is afgerond.
Omzet werkgeversbijdrage
De omzet werkgeversbijdrage betreft de vergoeding die Paresto ontvangt voor de personele en materiële inzet op de locaties. Deze is conform begroot.
Omzet derden
De omzet derden betreft de omzet die Paresto in rekening brengt bij het CDC voor cateringkosten van het Militair Revalidatie Centrum. Het CDC berekent deze als ziektekosten door aan de ziektekostenverzekeraars.
Rentebaten
In 2016 is er geen deposito uitgezet en tevens geen rente ontvangen op de lopende rekening courant met het Ministerie van Financiën.
Bijzondere baten
Dit betreft met name betalingskorting en producentenbonussen conform de contractuele afspraken.
Personele kosten
De realisatie van de bezetting ultimo 2016 ten opzichte van de begroting is als volgt:
Vastgestelde begroting | Realisatie | |||
---|---|---|---|---|
Vte'n | Prijs per vte | Vte'n | Prijs per vte | |
Militair personeel | 122 | 50.113 | 104 | 53.527 |
Burger personeel | 628 | 43.911 | 554 | 46.903 |
Overige categorieën: | ||||
Inhuur en uitzendkrachten | 70 | 42.857 | 96 | 57.381 |
Herplaatsers en SBK | 18 | 43.911 | 20 | 46.903 |
Totaal/Gemiddeld | 838 | 44.700 | 774 | 49.088 |
In de loop van 2016 hebben meer medewerkers de dienst verlaten dan waar in de begroting rekening mee is gehouden. Daarentegen is de gemiddelde loonsom hoger dan begroot vanwege de CAO afspraken in 2016. Als gevolg van leveringsproblemen rondom de inhuur van cateringpersoneel en een hogere afname van cateringdienstverlening ten behoeve van de EU-TOP, heeft er meer inhuur plaatsgevonden. Hiervoor is gebruik gemaakt van de inzet van andere uitzendorganisaties, waardoor de werkelijke uurtarieven hoger zijn uitgevallen. Tevens zijn door de invoering van de Wet Werk en Zekerheid de uurtarieven hoger uitgevallen.
Materiële kosten
De post materiële kosten bestaat voornamelijk uit ingrediëntkosten (€ 30,1 miljoen) en is hoger dan begroot door de hogere omzet uit verkopen.
Afschrijvingskosten
Na het besluit de uitbesteding te beëindigen heeft er in 2016 nieuwe activering plaats gevonden. Deze zijn dusdanig klein dat de afschrijvingskosten in 2016 minimaal zijn.
Overige lasten
De overige lasten bestaan uitsluitend uit bijzondere lasten.
Resultaatbestemming
Het resultaat over 2016 bedraagt € 0,75 miljoen. Het resultaat wordt conform de vigerende regelgeving verrekend met het eigen vermogen. Gelet op het maximaal toegestaan eigen vermogen vindt er in 2017 een afdracht aan het moederdepartement plaats van € 0,75 miljoen.
Balans per 31 december 2016
Omschrijving | Balans 2016 | Balans 2015 | |
---|---|---|---|
Activa | |||
Immateriële activa | – | – | |
Materiële vaste activa | |||
– | grond en gebouwen | – | – |
– | installaties en inventarissen | 21 | – |
– | overige materiële vaste activa | – | – |
Vlottende activa | |||
– | voorraden en onderhanden projecten | 550 | 5.815 |
– | debiteuren | 363 | 1.558 |
– | overige vorderingen en overlopende activa | 2.228 | 2.200 |
– | liquide middelen | 11.469 | 8.660 |
Totaal activa: | 14.631 | 18.233 | |
Passiva | |||
Eigen Vermogen | |||
– | exploitatiereserve | 3.653 | 4.055 |
– | onverdeeld resultaat | 754 | – 402 |
Voorzieningen | – | 3.215 | |
Langlopende schulden | |||
– | leningen bij het MvF | – | – |
Kortlopende schulden | |||
– | crediteuren | 7.275 | 8.121 |
– | overige verplichtingen en overlopende passiva | 2.949 | 3.244 |
Totaal passiva | 14.631 | 18.233 |
Toelichting op de balans
Materiële vaste activa
Na het besluit de uitbesteding te beëindigen heeft er in 2016 nieuwe activering plaats gevonden. Deze zijn dusdanig klein dat de afschrijvingskosten in 2016 minimaal zijn.
Voorraden
De op de balans opgenomen voorraden betreffen de voorraden op de locaties van Paresto. De afname wordt veroorzaakt door de overdracht van de operationele catering die in 2016 is afgerond.
Debiteuren
De debiteuren bestaan voornamelijk uit vorderingen op het moederdepartement (€ 0,2 miljoen) en derden (€ 0,2 miljoen).
Overige vorderingen en overlopende activa
Deze post is nader te specificeren in nog te ontvangen van het moederdepartement (€ 0,1 miljoen), derden (€ 1,2 miljoen) en rijksonderdelen (€ 0,9 miljoen)
Liquide middelen
De post liquide middelen omvat vooral de gelden in rekening courant bij het Ministerie van Financiën (€ 11,4 miljoen)
Eigen Vermogen
In 2016 heeft er geen uitkering aan het moederdepartement plaats gevonden. De grens voor het eigen vermogen 2016 is € 3,7 miljoen (maximaal 5 procent van de gemiddelde omzet over de afgelopen 3 jaar). Met een eigen vermogen van € 4,4 miljoen overschrijdt Paresto deze grens. In 2017 vindt er derhalve een afdracht plaats aan het moederdepartement van € 0,75 miljoen.
Voorzieningen
Stand 31-12-2015 | Dotaties 2016 | Vrijval 2016 | Onttrekkingen 2016 | Stand 31-12-2016 | |
---|---|---|---|---|---|
Verlieslatende overdracht voorraad LogOst | 3.215 | – | – | 3.215 | – |
Toekomstbestendige Ontwikkeling Paresto (TOP) | – | – | – | – | – |
Totaal aan voorzieningen | 3.215 | – | – | 3.215 | – |
De overdracht van de operationele catering is in 2016 afgerond, hierdoor is de voorziening operationele catering II onttrokken.
Leningen
Alle door Paresto opgenomen gelden bij het Ministerie van Financiën (leningen) zijn volledig afgelost.
Crediteuren
Het crediteurensaldo bestaat uit schulden op het moederdepartement (€ 6,1 miljoen), op derden (€ 1,3 miljoen) en rijksonderdelen (€ –/– 0,1 miljoen). Deze stand is lager dan 2015 als gevolg van lagere salariskosten door minder personeel.
Overige verplichtingen en overlopende passiva
Het saldo overige verplichtingen en overlopende passiva bestaat uit (€ 2,7 miljoen) aan derden, (€ 0,1 miljoen) aan het moederdepartement en (€ 0,1 miljoen) aan rijksonderdelen.
De vakantieverplichtingen aan het personeel bestaan uit € 1,2 miljoen te betalen aan vakantiedagen en € 0,9 miljoen te betalen aan vakantiegelden. De overige schulden hebben voornamelijk betrekking op suppletieaangiftes van de afgelopen jaren en het nog te factureren van inhuur extern personeel.
Kasstroomoverzicht
(1) vastgestelde begroting | (2) Realisatie | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2016 + stand depositorekeningen | 6.887 | 8.591 | 1.704 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | – | 6.465 | – | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) | – | – 3.630 | – | |
2. | Totaal operationele kasstroom | – | 2.835 | 2.835 |
Totaal investeringen (–/–) | – | – 23 | – 23 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | – | – | – | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – | – 23 | – 23 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | – 118 | – | 118 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | – | – | – | |
Aflossingen op leningen (–/–) | – | – | – | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | – | – | – | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 118 | – | 118 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2016 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 6.769 | 11.402 | 4.633 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Het kasstroomoverzicht wordt opgesteld volgens de indirecte methode.
Kasstroom uit operationele activiteiten
De kasstroom uit operationele activiteiten bestaat uit de kasstroom bedrijfsactiviteiten, de mutatie in het werkkapitaal en de ontvangen dan wel betaalde interest. De operationele kasstroom is hoger dan begroot met name vanwege een daling in de voorraadstand door het afronden van de overdracht operationele catering in 2016.
Kasstroom uit investeringsactiviteiten
In 2016 is er voor € 23.000 aan kleine investeringen gedaan.
Kasstroom uit financieringsactiviteiten
In 2016 heeft er geen uitkering aan het moederdepartement plaats gevonden.
Doelmatigheidsparagraaf
De omzet bij Paresto bestaat uit verkopen van ingekochte producten. Er is geen sprake van productie en hierdoor dus geen kostprijs per product. De gekozen indeling in een specifiek deel en een generiek deel vloeit voort uit de aard van de dienstverlening door Paresto. Gestuurd wordt op de brutomarge van de locaties. Hiermee samenhangende indicatoren zijn daarom als specifiek benoemd.
Omschrijving generieke deel | Realisatie | Vastgestelde begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2016 | ||
Omzet verkopen (x € 1.000) | 44.568 | 49.193 | 43.619 | 44.278 | 43.775 | |
Vte'n totaal | 918 | 877 | 814 | 774 | 838 | |
– | waarvan in eigen dienst | 860 | 794 | 731 | 678 | 768 |
– | waarvan inhuur | 58 | 83 | 84 | 96 | 70 |
Saldo baten/lasten als % van totale baten | 1,4% | 2,5% | – 0,6% | 1,1% | 0,0% | |
Omschrijving specifiek deel | ||||||
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2016 | ||
Aantal locaties | 85 | 82 | 77 | 76 | 80 | |
Productiviteit per medewerker (omzet per vte) | 48.536 | 56.087 | 53.559 | 57.200 | 52.212 | |
% Ziekteverzuim | 7,6% | 7,1% | 7,4% | 7,3% | 8,0% | |
% Bruto marge locaties | 37,3% | 39,1% | 37,2% | 38,9% | 37,8% |
Het overgrote deel van de kosten van Paresto (ruim 90 procent) bestaat uit personeels- en ingrediëntkosten. De doelmatigheid komt met name tot uitdrukking in twee belangrijke graadmeters, de productiviteit per medewerker en het percentage bruto marge (inkoop ten opzichte van de omzet).
Door een lichte stijging in de omzet verkopen en een daling in het aantal vaste medewerkers, is de productiviteit per medewerker toegenomen ten opzichte van 2015. De stijging van de bruto marge wordt veroorzaakt door een andere samenstelling van de omzet verkopen. Deze stijging is mede te verklaren door een hogere afname van cateringdienstverlening ten behoeve van de EU-TOP. Het ziekteverzuim is licht gedaald ten opzichte van 2015.
Paresto is erin geslaagd de productiviteit per medewerker in 2016 te laten toenemen. Dit komt onder meer door een dalend aantal vaste medewerkers, een kleiner aantal locaties en een ziekteverzuim dat onder de norm ligt die voor catering geldt.
Dit laat zien dat de doelmatigheid van Paresto verder is toegenomen.