Base description which applies to whole site

Shared Service Centrum (SSC-ICT)

Inleiding

SSC-ICT is de rijksbrede shared service organisatie die de Rijksdienst ontzorgt met generieke en gemeenschappelijke ICT oplossingen. SSC-ICT levert generieke Rijksbrede toepassingen als Rijksportaal en de Samenwerkingsruimte.

Daarnaast verzorgt SSC-ICT voor de aangesloten departementen de telecommunicatie, hosting van bedrijfsspecifieke applicaties en op de Digitale Werkplekomgeving Rijk (DWR) gebaseerde kantoorautomatisering. Dit betreft alle departementen met uitzondering van de ministeries van Economische Zaken (EZ), Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OC&W) en Defensie.

2017 was een van de meest uitdagende jaren in de jonge geschiedenis van SSC-ICT. De missie luidt: «Partner van en voor het Rijk. Wij zijn er altijd». De afronding van de interne reorganisatie («Basis op orde»), de opbouw van het Overheidsdatacentrum (ODC) en de transitie van diverse decentrale datacentra, het tegelijkertijd continueren van de dienstverlening, maar ook het verbeteren van die dienstverlening en het adequaat reageren op diverse incidenten en verstoringen, was met recht uitdagend.

Met de verdeling van de dienstverlening naar vier servicedomeinen: Rijkswerkomgeving, Applicaties, Locatie gebonden Services en Housing & Hosting, wordt een breed portfolio aan diensten aan de klanten geboden. Met DWR-Next is een vooruitstrevende digitale werkomgeving gerealiseerd en uitgerold binnen de Rijksdienst. Met het mobile only werken in de Rijnstraat is een belangrijke vernieuwing gerealiseerd. Dat geldt ook voor de in eigen huis ontwikkelde apps, de Plekchecker, de PandInfo-app en de ServiceInfo-app. Die worden steeds meer agile ontwikkeld, samen met de klant op basis van concrete behoeften. Tot slot is met het ODC een enorme stap voorwaarts gemaakt. Het Programma Migratie ODC en inrichting ICT-dienstverlening (PMI) is afgerond en opgeleverd, en in januari 2018 is datazaal 3 geopend. Dit alles is gerealiseerd, met een organisatie die nog in opbouw is.

Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap SSC-ICT

Staat van baten en lasten van de baten-lastenagentschap SSC-ICT (bijdragen x € 1.000)
 

(1)

(2)

(3)=(2)-(1)

(4)

 

Omschrijving

Vastgestelde begroting

Realisatie

2017

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Realisatie 2016

 

Baten

         

Omzet moederdepartement

36.400

57.706

21.306

45.282

 

Omzet overige departementen

197.997

184.338

– 13.659

189.462

*

Omzet derden

318

318

 

Rentebaten

 

Vrijval voorzieningen

1.751

1.751

 

Bijzondere baten

6.532

6.532

1.626

 

Totaal baten

234.397

250.646

16.249

236.370

*

           

Lasten

         

Apparaatskosten

199.500

211.638

12.138

215.754

 

– Personele kosten

108.900

121.347

12.447

123.046

 

Waarvan eigen personeel

62.655

66.744

4.089

55.502

 

Waarvan inhuur externen

46.245

51.170

4.925

65.087

 

Waarvan overige personele kosten

3.453

3.453

2.457

 

– Materiële kosten

90.600

90.291

– 309

92.708

 

Waarvan apparaat ICT

65.300

75.339

10.039

77.484

 

Waarvan bijdrage aan SSO's

17.300

13.010

– 4.290

13.791

 

Waarvan overige materiële kosten

8.000

1.942

– 6.058

1.433

 

Rentelasten

250

46

– 204

98

 

Afschrijvingskosten

34.647

45.858

11.211

30.324

 

– Materieel

34.647

39.696

5.049

26.789

*

Waarvan apparaat ICT

         

– Immaterieel

6.162

6.162

3.535

*

Overige lasten

30.814

30.814

8.585

 

– Dotaties voorzieningen

13.435

13.435

8.400

 

– Bijzondere lasten

17.379

17.379

185

 

Totaal lasten

234.397

288.356

53.959

254.761

 

Resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening

 

– 37.710

– 37.710

– 18.391

*

Agentschapsdeel Vpb baten

6

6

– 

 

Saldo van baten en lasten

– 37.704

– 37.704

– 18.391

*

Toelichting

Het verlies over 2017 komt uit op € 37,7 mln. Dit bedrag wordt vooral verklaard door de boekhoudkundige verwerking van extra licenties die zijn aangeschaft voor inzet binnen de gehele Rijksoverheid. Omdat het op dit moment nog onmogelijk is een betrouwbare schatting te maken van de toekomstige opbrengsten, kan conform de Richtlijnen voor de Jaarverslaggeving, geen activatie van die licenties plaatsvinden. Dit gegeven leidt tot een eenmalige resultaatsverslechtering over 2017 (€ 14,2 mln.). Gekoppeld aan de licenties dienen ook meerjarige onderhoudskosten hierbij betrokken te worden. Ook deze kosten vallen in 2017 (€ 13,9 mln.).

Hiernaast ligt de verklaring in het incidentele tekort op PMI (€ 5,5 mln.) en de incidentele kosten van het programma organisatieontwikkeling (€ 2,2 mln.). Ook is rekening gehouden met de onvermijdbare kosten die in 2018 gaan komen voor de migratie van de resterende datacentra (€ 2,3 mln.). Deze kosten worden in 2017 gedoteerd aan de nieuw gevormde voorziening Migratie Datacenters. Verder hebben wij eenmalig een bedrag ontvangen van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) (0,4 mln.).

Bovenstaande oorzaken verklaren het verlies 2017. In 2017 hebben zich daarnaast diverse zaken voorgedaan die per saldo nagenoeg neutraal uitpakten. Het gaat hier bijvoorbeeld om de forse toename van de activa, waarvan de afschrijvingen doorbelast worden aan de klanten. De verrekensystematiek is dat de doorbelasting tweemaal per jaar plaatsvindt, op basis van tellingen in januari en juni. Als nadien het aantal devices per klant stijgt, zoals bijvoorbeeld bij de openstelling van de Rijnstraat 8 het geval was, financiert SSC-ICT maximaal een half jaar de kosten voor. Aan het einde van de afschrijvingstermijn wordt dit weer ingelopen. In het algemeen geldt dan ook dat bij groei, tijdelijk sprake is van kosten die (nog) niet gedekt worden. De inzet op verambtelijking heeft ertoe geleid dat de totale personele lasten en de materiële kosten gedaald zijn ten opzichte van 2016.

Behalve het resultaat over 2017, is het van belang om te melden dat er een correctie heeft plaatsgevonden op de beginbalans. Het betrof een ten onrechte als omzet 2016 meegenomen voorschot, voor de aanleg van een tweede netwerk in de Rijnstraat 8 in 2017, ter grootte van € 2,1 mln. Door deze boeking waren omzet en resultaat te hoog meegenomen in de Jaarrekening over 2016. Deze fout is in de Jaarrekening 2017 hersteld door correctie van de ter vergelijking opgenomen cijfers, gemarkeerd met een asterisk (*), conform Richtlijn 150.2 Foutherstel.

(Bedragen x € 1.000)

Oorspronkelijk verantwoord eigen vermogen per 31 december 2016

€ 15.230 -/-

Correctie per 1 januari 2017

€ 2.100 -/-

Gecorrigeerde stand eigen vermogen per 1 januari 2017

€ 17.330 -/-

Een reclassificatie van software en licenties heeft plaatsgehad zodat voldaan wordt aan de criteria van de Richtlijnen van de Jaarverslaggeving. Dit betekent dat voor vergelijkingsdoeleinden, vanwege de reclassificatie van software en licenties van Materiële vaste activa naar Immateriële vaste activa, de cijfers van 2016 gemarkeerd met een asterisk (*) hiertoe zijn aangepast. De afschrijvingskosten van software en licenties van € 3.535 mln. zijn van afschrijvingskosten materieel overgebracht naar afschrijvingskosten immaterieel. Dit heeft dan ook geen resultaatseffect. Dit geldt ook voor de Balans.

Baten

De totale baten zijn, ten opzichte van de ontwerpbegroting, met € 16,2 mln. gestegen. Dit wordt naast een aantal bijzondere baten (€ 6,5 mln.), verklaard door een hogere klantafzet (€ 5,4 mln.) vanwege hogere tarieven in 2017. Hiernaast zijn er meer devices afgenomen onder andere vanwege het doorvoeren van het zogenaamde mobile only concept in de Rijnstraat 8.

De stijging van de omzet moederdepartement, ten opzichte van de begroting, wordt verklaard doordat BZK meer (gemeenschappelijke) dienstverlening heeft afgenomen en er meer projecten zijn uitgevoerd, waaronder de opening van de Rijnstraat 8.

In onderstaande tabel is de omzet uitgesplitst naar de drie hoofdcategorieën, generiek, gemeenschappelijk en specifiek.

x € 1.000

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2017

Realisatie 2016

 
 

Generiek

0

11.514

12.105

 
 

Gemeenschappelijk

0

191.903

168.293

 
 

Specifiek

0

38.945

54.346

*

Totaal

234.397

242.362

234.744

*

De hogere totale omzet ten opzichte van de ontwerpbegroting, wordt vooral verklaard door de hogere tarieven die in 2017 zijn doorberekend aan de afnemers. Dit verklaart mede de hoger dan begrote gemeenschappelijke omzet, welke verder verhoogd wordt door de overgang van specifieke omzet (maatwerk) zoals de hosting van P-Direkt en de dienstverlening aan de IND naar gemeenschappelijk.

Bijzondere baten

x € 1.000

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2017

Realisatie 2016

 

Bijzondere baten

0

6.532

1.626

         

Totaal

0

6.532

1.626

De bijzondere baten betreffen naast diverse kleine posten (samen € 1,0 mln.), ook vrijval uit het zogenaamde TBGI middelen voor Doorontwikkeling van Rijksbrede ICT en de Rijkspas. Na afstemming met CIO Rijk bleek dat SSC-ICT in het verleden te weinig onttrokken had (€ 4,2 mln.). Hiernaast heeft SSC-ICT in 2017, een eenmalige algemene inkoopkorting ontvangen (€ 1,3 mln.). Omdat het een eenmalig voordeel betrof, wordt dit als bijzondere bate aangemerkt.

Lasten

De gerealiseerde totale lasten in 2017, zijn circa € 54,0 mln. hoger dan de ontwerpbegroting. Dit bedrag wordt vooral verklaard door de onder saldo van Baten en Lasten, toegelichte boekhoudkundige verwerking van extra licenties (€ 28,1 mln.) en de overige lasten (€ 2,7 mln.). Hiernaast is de stijging gerelateerd aan gestegen personele lasten (€ 12,4 mln.) en hogere afschrijvingen (€ 11,2 mln.).

Personele lasten

De personele lasten zijn hoger dan begroot. De verklaring ligt in meer dienstverlening dan verwacht. Dit heeft met name gezorgd voor extra externe inhuur. Hiernaast is de werving van ambtelijk personeel voorspoediger verlopen dan aangenomen in de ontwerpbegroting.

Afschrijvingen

De afschrijvingskosten en dan specifiek de afschrijvingen op immateriële activa, zijn gestegen door de ontwikkeling van nieuwe diensten zoals DWR-Next en Sina. Hiernaast zijn er, meer dan verwacht, mobiele devices uitgeleverd die tot hoger dan geraamde afschrijvingen op materiële activa leiden.

Overige lasten

De overige lasten bestaan vrijwel volledig uit een dotatie aan de voorziening migratie datacentra. Dit ter dekking van de kosten verbonden aan de restactiviteiten PMI, na overdracht aan de lijn.

Bijzondere lasten

x € 1.000

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2017

Realisatie 2016

 

Resultaat desinvesteringen

320

174

 

Dotatie voorziening dubieuze debiteuren

 

Nagekomen lasten vorige boekjaren

 

Overige bijzondere lasten

17.059

11

 

Totaal

17.379

185

De bijzondere lasten zijn toegelicht onder het saldo van Baten en Lasten. Hiernaast vinden desinvesteringen plaats van met name devices die vervroegd worden afgeschreven, bijvoorbeeld vanwege diefstal of verlies, maar ook bij dusdanige beschadiging dat ze niet langer bruikbaar zijn.

Balans per 31 december 2017

Balans per 31 december 2017 (bedragen x € 1.000)
 

Balans 2017

Balans 2016

 

Activa

     

Immateriële vaste activa

28.426

13.472

*

       

Materiële vaste activa

97.672

70.065

*

– Grond en gebouwen

 

– Installaties en inventarissen

2.108

2.400

 

– Overige materiële vaste activa

95.564

67.665

*

       

Vlottende activa

55.418

50.107

 

– Voorraden en onderhanden projecten

5

5

 

– Debiteuren

12.682

15.077

 

– Overige vorderingen en overlopende activa

39.326

26.380

 

– Liquide middelen

3.405

8.645

 

Totaal activa

181.516

133.644

 
       

Passiva

     

Eigen Vermogen

– 39.804

– 17.330

*

– Exploitatiereserve

– 2.100

1.061

 

– Onverdeeld resultaat

– 37.704

– 18.391

*

       

Voorzieningen

13.435

8.400

 
       

Langlopende schulden

     

– Leningen bij het MvF

72.436

50.246

 
       

Kortlopende schulden

135.449

92.329

*

– Crediteuren

32.830

19.464

 

– Overige verplichtingen en overlopende passiva

102.619

72.865

*

Totaal passiva

181.516

133.644

 

Toelichting

In 2017 heeft een reclassificatie van software en licenties plaatsgehad zodat voldaan wordt aan de criteria van de Richtlijnen van de Jaarverslaggeving. Dit betekent dat voor vergelijkingsdoeleinden, vanwege de reclassificatie van software en licenties van Materiële vaste activa naar Immateriële vaste activa, de cijfers van 2016 gemarkeerd met een asterisk (*) hiertoe zijn aangepast. De boekwaarde van software en licenties van € 10,5 mln. zijn van Materiële vaste activa overgebracht naar Immateriële vaste activa.

In 2017 heeft een correctie plaatsgevonden vanwege een foutieve boeking in 2016 ter grootte van € 2,1 mln. Door deze boeking, een voorschot dat ten onrechte als omzet is meegenomen, waren omzet en resultaat over 2016 te hoog meegenomen in de jaarrekening over 2016. Deze fout is in de jaarrekening 2017 hersteld door correctie van de ter vergelijking opgenomen cijfers, gemarkeerd met een asterisk (*), conform Richtlijn 150.2 Foutherstel.

Activa

Immateriële vaste Activa

In 2017 zijn naast de ontwikkelde nieuwe diensten DWR Next (werkomgeving) en Sina (beveiligde werkomgeving voor BZ), ook de kosten van licenties en software opgenomen als immateriële activa, waar deze voorheen onder materiële vaste activa werden gepresenteerd.

Materiële vaste activa, overige vorderingen en overlopende activa

In 2017 is vanwege de uitbreiding van het Rijksbrede mobiele werken, fors geïnvesteerd in meer laptops, devices en telefoons. Hiernaast is geïnvesteerd in de vervanging en uitbreiding van de hardware in de datacentra. Dit verklaart de toename van de materiële vaste activa. De stijging van de overige vorderingen en overlopende activa wordt verklaard door de toename van vooruitbetaalde kortlopende licenties en de daaraan verbonden onderhoudscontracten.

Vlottende activa

Het saldo van de debiteuren kan als volgt worden gespecificeerd:

x € 1.000
 

31-12-2017

31-12-2016

Moederdepartement

1.907

1.824

Overige ministeries

12.496

14.781

Agentschappen

376

569

Derden

 

14.779

17.174

-/- Voorziening dubieuze debiteuren

– 2.097

– 2.097

Totaal

12.682

15.077

De totale stand van debiteuren neemt af mede vanwege extra aandacht voor de afwikkeling van oude facturen. Ten aanzien van de voorziening dubieuze debiteuren geldt dat per vordering wordt bezien of er dispuut bestaat over de betaling van de vordering, en zo ja, wat de kans is dat de vordering niet betaald wordt. Voor 2017 is besloten geen dotatie door te voeren, waardoor het saldo ongewijzigd blijft ten opzichte van 2016.

De vlottende activa als geheel nemen toe door de vooruitbetaalde licentiekosten. Hiernaast nemen de liquide middelen af vanwege het over 2017 gerealiseerde verlies en de toename van de vooruitbetaalde kosten.

De overige vorderingen en overlopende activa zijn als volgt uit te splitsen:

x € 1.000
 

31-12-2017

31-12-2016

Vooruitbetaalde kosten

28.830

19.923

Overige vorderingen

343

201

Nog te factureren projecten

10.153

6.256

Totaal

39.326

26.380

x € 1.000
   

31-12-2017

Naar afnemersgroep:

   
     

Overige vorderingen en overlopende activa Moederdepartement

 

4.946

Overige vorderingen en overlopende activa overige ministeries

 

5.218

Overige vorderingen en overlopende activa derden

 

29.162

   

39.326

De categorieën van de nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen worden als volgt toegelicht:

  • Vooruitbetaalde kosten

    De toename van de vooruitbetaalde kosten (€ 8,8 mln.) ten opzichte van 2016, wordt vooral verklaard door de toename van beperkt geldige licenties (de eeuwigdurende licenties worden geactiveerd als Immateriële activa) en de onderhoudskosten behorend bij alle licenties. Deze zorgen voor de toename in de vooruitbetaalde kosten.

  • Overige vorderingen

    De overige vorderingen betreffen naast de voorschotten aan medewerkers o.a. vanwege buitenlandse dienstreizen ook de te vorderen vennootschapsbelasting 2017 van € 6.178.

  • Nog te factureren projecten (onderhanden Werk)

    De nog te factureren projecten bestaan vooral uit nog te factureren DFA bedragen (€ 2,7 mln.), Basis+ (€ 3,4 mln.) en Maatwerk (€ 3,2 mln.). Over 2016 is deze uitsplitsing niet beschikbaar en kan geen vergelijk gemaakt worden.

Passiva

Eigen vermogen

x € 1.000

Jaar

Omzet

Resultaat

%

 

2017

242.362

– 37.704

– 15,6%

 

2016

234.744

– 18.391

– 7,8%

*

2015

216.791

– 6.429

– 3,0%

 
x € 1.000
 

Vermogensmutatie

2016

Mutatie

2017

 

Stand per 1 januari

1.061

– 18.391

– 17.330

*

           
 

Toevoeging door moederdepartement

15.230

15.230

 
 

Exploitatieresultaat 2016

– 18.391

18.391

*

 

Onverdeeld resultaat 2017

– 37.704

– 37.704

 
           

Stand per 31 december

– 17.330

– 22.474

– 39.804

*

In 2017 heeft een correctie plaatsgevonden vanwege een foutieve boeking in 2016 ter grootte van € 2,1 mln. zoals toegelicht onder saldo van Baten en Lasten.

Conform de Regeling agentschappen, zuivert de eigenaar het ontstane negatieve Eigen Vermogen, uiterlijk bij eerste suppletoire begroting 2018, aan tot minimaal nihil.

Voorzieningen

x € 1.000
   

Stand per

31-12-2016

Vrijval 2017

Dotatie 2017

Onttrekking 2017

Stand per

31-12-2017

 

Voorziening ODC

8.400

– 1.752

 

– 6.648

0

 

Voorziening migratie datacenters

   

2.293

 

2.293

 

Voorziening onderhoud licenties

   

11.142

 

11.142

             

Totaal

8.400

– 1.752

13.435

– 6.648

13.435

De voorziening Overheidsdatacentrum (ODC) is getroffen om de kosten van de verhuizing van de ICT-infrastructuur naar het ODC te dekken. De activiteiten vinden plaats onder aansturing van het Programma Migratie Infrastructuur (PMI). Aan PMI is eind 2017 decharge verleend en is het programma opgeheven. Hierom wordt ook de voorziening ODC opgeheven. De resterende activiteiten worden in de lijn voortgezet. Hiertoe wordt een nieuwe voorziening gevormd, de voorziening migratie datacenters.

Langlopende schulden

De investering in hardware (devices en datacenter hardware) maar ook de vervanging van reeds afgeschreven activa, zorgde voor een groter beroep op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën en daarmee de stijging van de leningen.

Kortlopende schulden

De kortlopende schulden nemen toe ten opzichte van 2016, dit wordt verklaard door de toegenomen crediteurenstand vanwege één grote openstaande factuur die, volgens de overeengekomen betaaltermijn, op 31 december 2017 nog niet voldaan hoefde te zijn. Hiernaast worden de hogere kortlopende schulden, verklaard door de aflossingsverplichting van leningen aan het Ministerie van Financiën.

De specificatie naar afnemersgroep is als volgt:

x € 1.000
   

31-12-2017

31-12-2016

 

Crediteuren moederdepartement

3.000

6.046

 

Crediteuren overige ministeries

194

20

 

Crediteuren derden

29.636

13.398

 

Betalingen onderweg

       

Totaal

32.830

19.464

Overige verplichtingen en overlopende passiva

Deze post bestaat uit de volgende onderdelen:

x € 1.000
 

31-12-2017

31-12-2016

Aflossing leningen MvF in 2018

53.662

41.176

Aflossing leningen MvF in 2018 ivm overbelening

23.401

0

Nog af te dragen belastingen

65

0

Nog te ontvangen facturen

16.563

13.626

Nog te verrekenen

1.775

7.502

Vooruitgefactureerd

1.788

6.444

Opgebouwde rechten personeel

5.153

3.903

Overlopende passiva

212

214

     

Totaal

102.619

72.865

De specificatie naar afnemersgroep is als volgt:

x € 1.000

Overige verplichtingen en overlopende passiva Moederdepartement

13.054

Overige verplichtingen en overlopende passiva Overige Ministeries

79.187

Overige verplichtingen en overlopende passiva Derden

10.378

 

102.619

Kasstroomoverzicht over 2017

Kasstroomoverzicht over 2017 (bedragen x € 1.000)
   

(1) Vastgestelde begroting

(2) Realisatie 2017

(3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2017 + stand depositorekeningen

17.000

8.645

– 8.355

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

 

58.126

 
 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

 

– 48.255

 

2.

Totaal operationele kasstroom

34.647

9.871

– 24.776

 

Totaal investeringen (-/-)

– 42.514

– 88.738

– 46.224

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

320

320

3.

Totaal investeringskasstroom

– 42.514

– 88.418

– 45.904

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

15.230

15.230

 

Aflossingen op leningen (-/-)

– 34.647

– 34.963

– 316

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

42.514

93.040

50.526

4.

Totaal financieringskasstroom

7.867

73.307

65.440

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2017 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4), de maximale roodstand is € 0,5 mln.

17.000

3.405

– 13.595

Toelichting

Ondanks het totale tekort van € 37,7 mln., komt de operationele kasstroom over 2017 uit op € 9,9 mln. positief. De belangrijkste reden hiervoor ligt besloten in de afschrijvingen. De afschrijvingen leiden immers niet tot een kasstroom. De operationele kasstroom kent onderstaande opbouw:

Specificatie operationele kasstroom (bedragen x € 1.000)

Saldo van baten en lasten

– 37.704

+ Afschrijvingen

45.858

+ Afname balanspost liquide middelen excl. RHB of

-/- Toename balanspost liquide middelen excl. RHB

+ Afname balanspost kortlopende voorraden

-/- Toename balanspost kortlopende voorraden

+ Afname balanspost kortlopende vorderingen

-/- Toename balanspost kortlopende vorderingen

– 10.551

+ Toename balanspost voorzieningen

5.035

-/- Afname balanspost voorzieningen

+ Toename balanspost kortlopende schulden

7.233

-/- Afname balanspost kortlopende schulden

   

Totaal operationele kasstroom

9.871

De investeringen in ICT goederen (hard- en software) in 2017 bedroegen € 88,7 mln. De investeringen zijn per saldo hoger dan begroot. Dit heeft naast de toename van de waarde, door duurdere en meer devices zoals laptops, telefoons en ipads, vooral te maken met hogere investeringen in server gerelateerde hardware en de bijbehorende licenties, de vervanging van reeds afgeschreven activa en de eerder toegelichte toename van de Immateriële vaste Activa.

De eenmalige storting door het moederdepartement betrof de aanvulling van het negatieve eigen vermogen, dat was veroorzaakt door het verlies over 2016. Het hoger dan geraamde beroep op de leenfaciliteit is het gevolg van de extra investeringen in 2017.

De stand van de rekening-courant RHB per 31 december 2017 ad € 3,4 mln. is de resultante van het behaalde resultaat en het saldo van de in deze jaren opgebouwde vorderingen- en schuldenpositie.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren

SSC-ICT is de rijksbrede shared service organisatie die de Rijksdienst ondersteunt met generieke en gemeenschappelijk ICT oplossingen. Door de inzet van moderne ICT hulpmiddelen wordt de doelmatigheid van de Rijksdienst vergroot. Met de bundeling van ICT taken binnen SSC-ICT wordt de in de projecten 4 en 7 van het Uitvoeringsprogramma Compacte Rijksdienst beoogde efficiencyslag gerealiseerd.

Doelmatigheidskengetallen

Onderstaand worden de doelmatigheidskengetallen gepresenteerd. Het generieke en specifieke deel in onderstaande tabel bevat de in de Ontwerpbegroting opgenomen kengetallen. Inherent aan het shared service karakter gelden deze voor het hele jaar en zijn ze voor alle opdrachtgevers hetzelfde.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2017
 

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Vastgestelde begroting 2017

 

Omschrijving Generiek Deel

         

Taakstellende tariefverlaging

3,0%

1,5%

0,0%

0,0%

 
           

Kostprijs voor beheertaken (werkplektarief)

1.935

1.470

1.570

1.470

 

Kostprijs backend werkomgeving

 

670

780

670

 

Kostprijs locatiegebonden werkplek

 

650

680

650

 

Kostprijs Kiosk PC incl monitor

 

310

270

310

 
           

Totale omzet per product of dienst

216.791

234.744

242.362

226.397

*

Generiek (infrastructuur, rijksportaal en

samenwerkfunctionaliteit, ODC DH km²)

14.046

12.105

11.514

14.000

 

Gemeenschappelijk (basis kantoorautomatisering + hosting)

118.904

168.293

191.903

121.097

 

Specifiek (plusdiensten en maatwerk)

83.841

54.346

38.945

91.300

*

           

Formatie en bezetting

         

FTE-totaal (excl. Externe inhuur)

650,0

720,2

834,4

795,1

 

Aantal externe FTE's in % van de totale FTE’s

51,0%

37,0%

27,9%

28,9%

 
           

Saldo van baten en lasten (%)

– 3,0%

– 7,8%

– 15,6%

0,0%

*

           

Klanttevredenheid (KTO)

7

7

6,9

7

 

Medewerkertevrededenheid (MTO)

7

NB

6,8

7

 
 

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Vastgestelde begroting 2017

 

Omschrijving Specifiek Deel- ICT Diensten

         

Beschik-/betrouwbaarheid basisfunctionaliteit

100,0%

100,0%

100,0%

99,9%

 

Geleverd binnen gestelde termijn

85,0%

91,0%

90,0%

90,0%

 

Incidenten hersteld binnen afgesproken tijd

91,0%

88,0%

87,0%

90,0%

 
           

Kwaliteit beantwoorden vragen

         

– beantwoorden helpdeskvragen binnen afgesproken tijd

85,0%

99,0%

97,0%

95,0%

 

– direct beantwoorden helpdeskvragen

67,0%

88,2%

86,0%

80,0%

 

In de Rijksbegrotingvoorschriften wordt aangegeven dat de reeksen meerjarig worden toelicht, echter omdat SSC-ICT in 2014 nog bestond uit twee afzonderlijke onderdelen, zijn deze gegevens voor dat jaar niet voorhanden.

Toelichting generiek deel doelmatigheidsindicatoren

In 2017 gold geen taakstelling voor SSC-ICT. De tarieven 2017 zijn ten opzichte van 2016 gestegen om een aantal redenen. De technische uitwerking van de nieuwe DWR Next werkomgeving, zorgt ervoor dat er meer rekenkracht geleverd wordt vanuit het datacentrum (wat leidt tot een duurder account), en minder rekenkracht door de thin client, of laptop die op het bureau van de Rijksambtenaar te vinden is (wat leidt tot een goedkopere kiosk pc of laptop).

De totale baten komen hoger uit dan begroot in de ontwerpbegroting. Behalve de prijsverschillen die de stijging ten opzichte van de realisatie over 2016 verklaren, is de dienstverlening uitgebreid met bijvoorbeeld de IND, wat nog niet verwerkt was in de ontwerpbegroting.

Het aantal ambtelijke fte is harder gestegen dan was voorzien in de ontwerpbegroting, de verambtelijking is succesvoller geweest en ook is de werving voor vacatures succesvoller gebleken. Beide effecten zorgen voor de extra stijging van ambtelijk personeel. Bijkomend effect is dat het aandeel extern personeel hierdoor sterker gedaald.

Toelichting specifiek deel doelmatigheidsindicatoren

De afwijking van de gerealiseerde kengetallen is beperkt, hierom is geen nadere toelichting opgenomen.

Licence