De Raad van State besteedt op een gestructureerde wijze aandacht aan het primair proces, aan de ondersteunende processen en aan de hiermee samenhangende beheerstaken. De Raad beschikt over een planning en controlcyclus, die voorziet in momenten waarop (financiële) managementinformatie wordt beoordeeld.
Paragraaf 1 – uitzonderingsrapportage
In 2018 zijn de tolerantiegrenzen voor de rechtmatigheid niet overschreden. Er is spraken van een getrouwe weergave.
Paragraaf 2 – Rijksbrede bedrijfsonderwerpen
Misbruik en oneigenlijk gebruik
De Raad van State heeft geen regelingen die vallen binnen het kader van misbruik en oneigenlijk gebruik.
Grote lopende ICT-projecten
De Raad van State is geen ministerie en valt derhalve niet onder de rapportageplicht voor grote ICT-projecten.
De Raad van State kent geen projecten met een kasbeslag in 2018 dat de € 5 mln. overstijgt.
Gebruik open standaarden en open source software
In 2018 zijn geen nieuwe projecten gestart die hieronder vallen, vandaar niet van toepassing.
Betaalgedrag
In 2018 wordt gemiddeld 99,2% van de facturen binnen dertig dagen betaald.
Dit onderdeel is derhalve niet van toepassing voor de Raad van State.
Audit Comittees
Dit punt is niet van toepassing aangezien de Raad van State geen Audit Comittee kent.
Paragraaf 3 – Belangrijke ontwikkelingen en verbeteringen in de bedrijfsvoering
In control verklaring
De Raad van State heeft zijn beleid ten aanzien van informatiebeveiliging in 2018 geactualiseerd. Over de informatiebeveiliging is een in control verklaring opgesteld. De interne beheersing heeft zodanig gefunctioneerd dat er voldoende zekerheid is verkregen dat de bedrijfsvoering voldoet aan het VIR 2007 / BIR:2012 en – waar nodig – aanvullende maatregelen zijn of zullen worden getroffen.